Nivelpää x 2 tarvitaan! | AvantClub - Keskustelupalsta

jets

Jäsen
Keskustelun aloittaja
18.5.2010
953
0
16
Pahus vieköön, kaivelin tuossa pientä rapuallasta pihalle ja saakuta kun meni kaivurin ohjaussauvoista kaksi kappaletta nivelpäitä kerralla poikki. Prkl. Ja ei mulla tietenkään ole semmoisia varalla (ovat menneet.. ja unohtunut tilata lisää).

Mistäs saisin kuvan mukaisia nivelpäitä ns nopiaan? Löytyykö Agrimarketeista? Semmoinen on tuossa 35km päässä.

Huomenna tarvis, menee noi rapumerratkin veteen huomenna illalla.

Sattuisko Lopella/lähistöllä olemaan kenelläkään planeettalaisella? Laajatena?

Liitteet

• 20150723_195313.jpg
    20150723_195313.jpg
    98,2 KB · Katselut: 2 875
Autotarvike-/venevaraosaliike myy myös tuollaisia.
Hätätilassa hiot vähän silmukka ja jatkat kierrettä vähän saadaksesi jatkomutterin väliin.
Tai Mig liimaa väliin hiukan :)

Leppis sanoi:
Autotarvike-/venevaraosaliike myy myös tuollaisia.
Hätätilassa hiot vähän silmukka ja jatkat kierrettä vähän saadaksesi jatkomutterin väliin.
Tai Mig liimaa väliin hiukan :)

Meinasin jo tehdä tämmöisen puskafiksauksen, mutta tulin järkiini. Jos en huomenna löydä järkevässä ajassa, niin sitten kokeillaan puskafiksiä. Lähinnä tuota migiliimausta ensin ajattelin..

Jos sit huomenna Hyvinkään suuntaan etsimään, jollei muuta apua löydy :)

Noh, tuotapa tuotapa, voisin aamulla vilkaista josko tarviaa kauppaan edes lähteä. Niin olisiko parasta smirgelillä hieman "kartioittaa" noita puolikkaita ja sitten hitsata parilla täpällä yhteen? Mulla on muistaakseni aika paksua lankaa migissä, joten ei ihan mikään hienojuotos-mikrokirurgia onnistu. Lankoja on muitakin, vaan en kyllä vaihda tämän takia, ja muutkin langat on paksuhkoja muistini mukaan.

Vai kokeilisinko ensin siistiä puolet ja laittaa vaan jatkon mutterilla (ehkä jotain kierrelukitetta?)? Vai kenties niin että hitsitäpällä lukitsen mutterin toiselta puolelta ja toiselta olisi vaan kierteellä?

Nämä korjauksethan tavallaan lyhentää noita, siitä voi tulla ongelmia.

Miksiköhän noi on muuten niin vi*un kalliita? Muistaakseni oli jotain parisen kymppiä kappale tms?

Olisiko tässä taas paikka tilata satsi netistä, mikähän toi lienee englanniksi.. ja mikä koko!?

Uniball nivel tuo. Siistit vähän kulmia tuosta katkeamiskohdasta ja hitsaat yhteen vaan ympäriinsä..

Jåå, näkyisi noita löytyvän sieltä täältä. Ovat hinnoissaan. Hyvinkäällä AT-Koneessa vissiin 30€ kappale.

Mä yritän fiksata noi, ja jos ei onnistu, tulee kauppareissu.

Jatkossa tilailen täältä:

http://www.ebay.de/itm/Uniballgelenk-Ausen-M5-M6-M8-M10-M12-Kugelkopf-Gelenkkopf-Spurstangenkopf-/151256555149

Aika edullista.

Noh, piti ne sitten puskafiksata itse.. Kieltämättä aika mielenkiintoista hitsata tuommoista pientä, kun hitsaustapahtumakin on niin nopea.

Toisen korjasin mutterilla. Siistin hieman katkon kohdalta kierrettä, kunnes molempiin puoliin meni mutteri sujuvasti. Sitten kiersin sitä pultin puoleista osuutta noin puoleen väliin mutteria ja lopuksi sitten sen silmukan puoleisen palasen. Kiristin silmukan puoleisen palasen ns "riittävästi", toivottavasti kestää.

Toinen ei ollut korjattavissa samalla tapaa, joten siistin ja avasin hieman smirgelillä katkeamiskohtaa. Haastavintahan tuossa on saada hitsattua kappale suoraan. Valitettavasti mikään ruuvipenkkiviritys ei onnistunut. Kertaalleen hitsasin magneettitarjottimen avulla kappaleen vinoon ja se ratkesi kun yritin varovasti suoristaa.

Lopulta sain tuon riittävän suoraan hitsattua niin, että laitoin toisen puoliskon kiinni vain hitsikoneen maadoituspihtiin, maadoituspihdin magneettitarjottimeen kiinni. Sitten vaan vasemmalla kädellä mallailin toisen kappaleen vasten toista ja suoraan ja täppäsin hitsillä kiinni. Sitten vaan lopuksi hieman lisävahviketta ja siinähän se.

Mutta varma on, että näitä tilaan varastoon.

Liitteet

• hitsattu.jpg
    hitsattu.jpg
    110,3 KB · Katselut: 2 718
  • mutterillakorjattu.jpg
    mutterillakorjattu.jpg
    96,6 KB · Katselut: 2 715
STEFFE sanoi:
Jos on 6 mm niin mulla on 1.

Myöhäistä! Rapuallas on jo kaivettu! Ja mä tilaan noita netistä varastoon. Näyttää menevän aika-ajoin just silloin kun ei pitäisi :)

Mmm. Rapuallas. Kuullostas hyvältä. Me ei olla vielä aloitettu ravustaminen. On sen verran viime vuotisia vielä pakkasessa että pärjätään muutamat isot kekkerit. Ja tämän päivän kekkerit peruttiin. Tuli vähän muuta tekemistä kuten ristin rakentaminen. Kyllä aurinko vielä paistaa joku päivä jolloin voi juhlia. Mutta nyt ei tunnu siltä.

STEFFE sanoi:
Mmm. Rapuallas. Kuullostas hyvältä. Me ei olla vielä aloitettu ravustaminen. On sen verran viime vuotisia vielä pakkasessa että pärjätään muutamat isot kekkerit. Ja tämän päivän kekkerit peruttiin. Tuli vähän muuta tekemistä kuten ristin rakentaminen. Kyllä aurinko vielä paistaa joku päivä jolloin voi juhlia. Mutta nyt ei tunnu siltä.

Kuulostaa ikävältä. Otan osaa :(

Ikävää ja onnekasta. Vähän kumman puolesta katsoo. Minä olen surullinen ja sattuu pirusti hetkellisesti mutta isäni pääsi pois tuskista ja ahdistuksesta. Eli hän on onnellinen ja kiviton ja se on ehkä se tärkeintä. Minä kyllä kestän ja selviän vaikka itkettää ja sattuu.

Nuo ei muuten ole pahan hintaisia tehtaalta tilaamalla, nyt en muista mutta tässäkin kohtaa tehdas ylätti erittäin positiivisesti (se jäi mieleen).
Olivat paikallisissa liikkeissä aivan törky hintaisia täälläkin päin.
Minulla on nyt muutama hyllyssä jemmassa odottamassa seuraavaa "remontttia", edellisen kerran siis hitsattu ja toistaiseksi niillä mennään.

Mä tilasin noita kerran tehtaalta ja silloin sanottiin että vaihda kaikki 3 kerralla sillä nä ovat nyt paremman laatuisia verrattuna noihin vanhoihin. Eli kyllä siellä ollaan hereillä korvaamaan paremmilla jos löytyu "heikko lenkki". Ja hinta oli mielestäni erittäin kilpailukykyinen.

Hei

Ehdotan, että katselet vaikkapa Googlesta tunnuksella "Uniball nivel". Tällaisia saa ihan standardi M-kierteillä esim Würthin tai Etran putiikeista - eivätkä maksa maltaita. Itse hankin pussillisen M6 kierteellä, koska Avant käyttää näitä useissa sovellutuksissaan.

t. JJ

kd8500 sanoi:
Hei

Ehdotan, että katselet vaikkapa Googlesta tunnuksella "Uniball nivel". Tällaisia saa ihan standardi M-kierteillä esim Würthin tai Etran putiikeista - eivätkä maksa maltaita. Itse hankin pussillisen M6 kierteellä, koska Avant käyttää näitä useissa sovellutuksissaan.

t. JJ

Joo-o, tämähän tuli jo tehtyä :) Ks tuolla aiempia kirjoituksia. Ja tosiaan itse tilaan näitä läjän ebayn kautta.

Hyvä että sait homma kuntoon! Jetsillä piti olla muistaakseni! Täältäkin olisim löytynyt! Avantti mies auttaa aina toista Avantti miestä pulassa! ;)

No problem! Ja vastapalvelukseksi saan työkalua lainaan :) Ja luonnollisesti avantistit auttavat toisiaan.

Mullahan on hyvin kestänyt toi hitsauskorjaus jonka kesällä tein. Mutta onneksi siis tuli tilattua noita nivelpäitä varastoon. Ja muutakin varaosaa löytyy. Sekä tietysti pajan välineistö avunantoon.

Uusimmat keskustelut