Nostopuomi kouralla | AvantClub - Keskustelupalsta

maalaispoika

Jäsen
Keskustelun aloittaja
30.3.2010
17
0
1
Tuli tarve nostopuomille, joten päädyin rakentamaan sellaisen.
Suunnitteluvaiheessa tuli mieleen lisätä siihen hydraulinen jatke, koura ja pyörittäjä.
Kouran ja pyörittäjän saa helposti pois ja tilalle voi laittaa nostokoukun.
Peruspuomi on 1900mm pitkä ja siihen hydraulista jatkoa 1400mm eli kaikkiaan 3300mm.
Puomi on hitsattu kahdesta särmätystä osasta, jatkopuomi on putkipalkki.
Ulomman puomin etupäähän asensin liukupalat ja vastaavasti sisempään puomiin takapäähän.
Sylinteri on puomiston sisällä (40x25x1400)
Koska on vain käytössä yksi hydrauliikan ulosotto, niin laitoin puomiin 8/3 suuntaventtiilin.
Venttilille laitoin käyttövivun viereen katkaisijan jolla voi helposti valita toiminnot.
 

Liitteet

  • uloimassa asennossa.jpg
    uloimassa asennossa.jpg
    38,1 KB · Katselut: 2 679
  • puomi sisällä.jpg
    puomi sisällä.jpg
    76,6 KB · Katselut: 2 606
  • ekan kerran koneessa kiinni.jpg
    ekan kerran koneessa kiinni.jpg
    54,3 KB · Katselut: 2 820
  • letkujen laskostuksen ohjain..jpg
    letkujen laskostuksen ohjain..jpg
    93,6 KB · Katselut: 2 775
  • suuntaventtiili.jpg
    suuntaventtiili.jpg
    97,6 KB · Katselut: 2 648
Komea hyvin toteutettu puomi :) Näitä onkin toteutettu planet-laisten toimesta useampia
Kellä on pisin kilpailun taitaa vielä voittaa Oke :lol:

Mistä löytyi koura ja kääntäjä?
 
Tosiaan hyvän näköinen toteutus.

Itsellä kun on toi perus nostopuomi mihin on lisä virityksenä tuo kourain pyörittimellä niin mulla pisti endimmäisenä mieleen: mitä meinaat nostaa tuolla 330cm etäisyydellä vai meinaatko laittaa 1000 kg lisäpainoa taakse?

Kun ottaa kiinni mun koneella 4m tukista niin ei meinaa enää takapyörät pahemmin koskettaa maata!
 
Testasimme sitä puomi ulkona noin 115 kg painolla ja takapää pysyi hienosti maassa ilman lisä takapainoa.
Minulle riittää kun sellaisen 100 kg nousee vaivatta ja esimerkiksi pöllejä voi vedättää ensin lähemmäksi ja nostaa sitten.
Koura ja kääntäjä ovat Kellfrin valikoimasta, kaitpa ne harrastelu käytössä pelittävät :)
 
Ok. Hyvä että tunnet "rajat"!

Työnjälki on upea! Ei voi kun ihailla!

Kokemuksella voin sanoa että tuollainen puomi/koura/pyöritin työlaite on tosi hyvä ja käytännöllinen. Loistava työväline myös kivien siirtoon!
 
Hyvännäköinen,

Antaa kivasti ideoita tämän vuoden omiin rakenteluihin -
pöllien käsittelyä pitäisi tehdä enemmän konevoimalla.
Saisiko tuon tukkikärryn ympättyä koneen eteen?
Ainakin kärryjen siirtely sujuu aivan luonnostaan edessä
olevalla vetokoukulla.

Minikaivuri on yksi mahdollinen uusi runkoaihio. Kiinnityslevy
on tukeva ja nopea vaihtaa. Ongelmia tulee sitten siitä,
että mahdolliset lisäventtiilit ja letkut ovat väärässä paikassa,
kun pitäisi kaivaa. Jos hankkisi toisen minikaivurin ilman kauhaa.

Oke
 
Hienosti toteutettu laite. Pitäisi lopettaa tämän palstan luku koska nyt alkoi päässä raksuttaa jos tekisi itsekkin vastaavan. Pitäisi vain ensin saada kaikki muut projektit valmiiksi ennekuin aloittaa taas uutta.

Missä hintaluokassa nuo osat oli kellfriillä?
 
Onko kukaan vielä uskaltanut kysyä paljonko tuo tehdasmalli maksaa,
itellä olis kanssa tarvetta. Meinaa noin 90 kiloset kivet käydä selän päälle. :)
 
Lähetin kyselyn Vahva Jussi 400 -nostimesta ilman venttiilipöytää.
Josko sen saisi Avantin keulalle. Sähköinen venttiilipöytä ja kaksi
Joystickiä lisää ohjaamoon. Veto(työntö)kuula eteen tukkikärrylle.
Suunnittelua ja tekemistä loppukesälle.

Oke
 
oke sanoi:
Lähetin kyselyn Vahva Jussi 400 -nostimesta ilman venttiilipöytää.
Josko sen saisi Avantin keulalle. Sähköinen venttiilipöytä ja kaksi
Joystickiä lisää ohjaamoon. Veto(työntö)kuula eteen tukkikärrylle.
Suunnittelua ja tekemistä loppukesälle.

Oke

Olen itse myös joskus kysynyt jotain virityksiä heiltä ja oli vaikeeta. Ei sieltä mitään vastausta tullut pitkään aikaan ja sitten vaan vastattiin että paketti on tämä . piste.

Koura ja pyöritin tuli helposti, olivat vissin varaosia.
 
STEFFE sanoi:
Koura ja pyöritin tuli helposti, olivat vissin varaosia.
Taitaa tuotteet tulla valmistajalle eri suunnilta, mikä sitten sattuu olemaan helpommin myytävissä erikseen.
Puomi voi olla valmis tuote muoviin käärittynä alihankkijalta.
oke sanoi:
Veto(työntö)kuula eteen tukkikärrylle.
Veto parempi, työntäen etupäällä vähänkin painavampi kuorma ei onnistu muuten kun suoraan ajaen.
Mutkissa tuppaa yliohjautumaan liikaa :) Itsestään vetävä kärry tietysti olisi hyvä, vai vaatiiko kääntösylinterin kärryn aisalle?

Jatkojalostamisen arvoinen idea kylläkin.
Ympäripyörivä kaivuri putsasi/luiskasi kerran tienpenkkoja, sillä oli perässä traktorin peräkärry johon ylimääräistä tavaraa heitteli.
Välillä traktorimies kävi vaihtamassa tyhjän kärryn tilalle. Homma eteni hyvin.
oke sanoi:
Lähetin kyselyn Vahva Jussi 400 -nostimesta ilman venttiilipöytää.
Vahva Jussin esitteessä on työpaine 175bar, avantissa jussin puomin voimat lisääntyy :D
 
Mulla on vetokuula vinssissä kiinni ja yllättävän hyvin pystyy kyllä ajamaan etuperin, eli tukkikärry takaperin!
 
Eteenpäin ajosta tulisi peruuttamista. Täytyy joskus kokeilla sujuisiko
se selkä edellä siten, että kuskilla on päässä jotkut umpinäyttölasit ja
eteenpäin (siis taaksepäin) katsotaan kameran kuvaa. Silloin ratin
kääntösuunnan pitäisi olla kohdallaan eikä ylävartaloa tarvitsisi
vetää korkkiruuville.

Oke
 
oke sanoi:
Eteenpäin ajosta tulisi peruuttamista. Täytyy joskus kokeilla sujuisiko
se selkä edellä siten, että kuskilla on päässä jotkut umpinäyttölasit ja
eteenpäin (siis taaksepäin) katsotaan kameran kuvaa. Silloin ratin
kääntösuunnan pitäisi olla kohdallaan eikä ylävartaloa tarvitsisi
vetää korkkiruuville.

Oke
Olisiko se sitten työntämistä jos kärry olisi edessä ja pitkä aisa olisi koneen alta vetokoukkuun taakse.
Työntökoukku, vai työntökuula :)

Kuinka kauan täytyy odottaa, että armeijalta jää poistoihin vanhoja helikopterilentäjien kypäriä.
Niissähän taitaa olla näytöt visiirissä :)
 
oke sanoi:
Lähetin kyselyn Vahva Jussi 400 -nostimesta ilman venttiilipöytää.
Josko sen saisi Avantin keulalle. Sähköinen venttiilipöytä ja kaksi
Joystickiä lisää ohjaamoon. Veto(työntö)kuula eteen tukkikärrylle.
Suunnittelua ja tekemistä loppukesälle.

Oke

Vahva Jussille voisi olla varteen otettava vaihtoehto Alstorissakin käytetty Farma kuormain.
Suomessa sitä kauppaa Metsä-Säämänen.
 
Tuli testailtua polttopuiden kuskaamista metsästä mönkkärikärryllä.
Yllättävän hyvin kulki takaperin työntäen. Telipyörät auttaa tietysti "peruuttamista".
Tosi ahtaista paikoista onnistuin ajelemaan puita kolhimatta.
Ilman ketjuja avantti olisi kyllä ollut lumisessa maastossa pulassa.

Tosiaankin joskus olen huomannut a-kärryn sorakuormalla puskeneen konetta linkkuun pahoissa paikoissa.
Siinähän ei kylläkään ole teliä.

Tukkikärryn voisi rakentaa työlaitekiinnikkeiseksi niin että aisa kääntyisi sermin kohdalta.
Näin kärry voisi kulkea samaa ajouraa avantin kanssa. Veto kärryn telissä olisi kyllä hyvä.
 
Ei mitään Vahva Jussista. Epäilen, että myyvät tuotetta, josta eivät
itse tiedä juuri mitään tai sitten eivät ole markkinahenkisiä.

Nokka ja Metsä-Säämänen vaikuttavat nettisivujen mukaan asiantuntijoilta.
Täytyy kysellä sieltä kunhan tämä projekti saa taas aikaa ja rahaa.

Oke

PS Kävin Pilkemasterin esittelyssä Kouvolassa kokeilemassa klapikonetta.
Näin asiantuntevaa ja palvelevaa esittelijää ei tapaa edes joka vuosi.
 
Kuvan mukainen Nokka 1042 on lähellä sitä mitä ajoin takaa.
Venttilipöytä pitäisi korvata sähköisellä pöydällä ja löytää
ohjaamosta paikat kahdelle joystickille.

Toinen edullisempi ja rajoittuneempi ratkaisu olisi asentaa
koura, pyörittäjä ja pieni propo sähköpöytä hydrauliseen
nostopuomiin ja yksi joystick vasemmalle kädelle ohjaamoon.
Puomille pitäisi vielä tuoda kahdennus takahydraliikasta,
että kaikki toimisi samaan aikaan.


Oke
 

Liitteet

  • IMG_20150223_020346.jpg
    IMG_20150223_020346.jpg
    114,4 KB · Katselut: 2 072
oke sanoi:
Venttilipöytä pitäisi korvata sähköisellä pöydällä ja löytää
ohjaamosta paikat kahdelle joystickille

Sellainen nostimen radio-ohjattu systeemi, niin voi ulkopuolellakin työskennellä
eikä ole johdot haittana. Niitäkin täytyisi olla kaksi, molemmin puolin omat.
 
Olisi ollut kouralle käyttöä, kun testasin kiinankärryn kestävyyttä.
Koivu on vaan painavaa :)
 

Liitteet

  • 2015-02-28-704_20150228T184700-062.jpg
    2015-02-28-704_20150228T184700-062.jpg
    206 KB · Katselut: 1 960