Nurmijyrä | AvantClub - Keskustelupalsta

Nikkeli76

Jäsen
Keskustelun aloittaja
28.1.2012
85
0
6
Kouvola
Tuollaisenpa tekaisin kun oli tekemisen pulaa. Paino n. 320kg ja tuntuis jyräävän ihan kohtuullisesti. Rulla on romikselta (puntarissa 290kg) joku vanha paperitehtaan kuljettimen vetopyörä ja kannattimet päissä laakereineen samasta paikasta (Voikkaan tehtaan lopettamisen jäämiä ; uudet, suoraan paketista). Vähän profiilia ja pintaan Avant sävy-sävyyn pulverimaalaus. Se on siinä.

Liitteet

• IMG_2425.JPG
    IMG_2425.JPG
    136,3 KB · Katselut: 5 015
  • IMG_2426.JPG
    IMG_2426.JPG
    139,5 KB · Katselut: 5 029
  • IMG_2427.JPG
    IMG_2427.JPG
    130,1 KB · Katselut: 5 018
Kestää varmaan tuossa käytössä maailman tappiin.
Tuossa hyvä esimerkki laitteesta jota uskaltaisi lainata muillekin.

Saahan tuota lainata. Mulla ei toistaiseksi ole sille mitään käyttöä! Hintakin on varmasti kohtuullinen! :lol: Kunhan tein kun oli tekemisen pula. Keksintö on Kouvolassa.

Projekti kehittynyt. Aisa poistettu ja tilalle hitsattu pikakiinnityslevy. Kulmat vahvistettu ja laitos uudemman kerran maalarilla. Uuden version etuna, että nyt sillä voi oikeasti ajaa "katujyrän" tavoin etupää ilmaan nostettuna ja jälki on kovaa! Tarvittaessa pystyy nyt myös jyräämään esim. istutuslaatikoissa tai eri tasoissa olevaa nurmea. Kuljettaminen myös helpottui, sillä pikakiinnityslevyn ansiosta lavalle nostaminen on todella helppoa ja tilaakin säästyy lavalta! Uskomatonta ettei tehtaalta saa suoraan tällaista laitetta! Vink vink

Toimii! Kuvat tulossa...

Itse olen samaan tarkoitukseen valjastanut traktorista Potilan 140cm pyöränvälijyrän - en ihan varma mitä painaa mutta vanha 528 jaksaa vielä nostaa ilman että perä nousee :). Mainio vekotin märän nurmen tasaamiseen ja tasasin myös uutta soratietä sillä. En ole vielä ehtinyt laittaa Avant kiinnikettä siihen - mutta laitoin tilapäisesti kettingillä kiinni - (liina voisi olla hellävaraisempi) ja hyvin sillä pystyi sekä työntämään että vetämään - teki hyvää märälle kevätnurmelle. Mutta tosiaan - jos laittaa kunnon Avant kiinnikkeen niin voisi ajaa etupyörät ilmassa jolloin siihen saisi enemmän painoa.

Liitteet

• Avantjyrä.jpg
    Avantjyrä.jpg
    137,5 KB · Katselut: 4 410
  • avantjyrä2.jpg
    avantjyrä2.jpg
    140 KB · Katselut: 4 411
Onkohan kellään tarvetta tuollaiselle jyrälle? Voin tarvittaessa rakennella samanlaisen, mutta vähän järeämmän. Sopisi seitsemänsataa sarjalle. Rullan paino 620 kg ja siihen päälle vielä pikakiinnityslevyn ja muun metallin paino. Arviolta karvan alle seitsemänsataa kiloa.

Hinta-arvio valmistukselle noin 700-1000€.

Hyvän näköinen. Kyllä mulla olisi käyttöä yhdeksi viikonlopuksi mutta ei välttämättä omistamiseen asti!

Mikä on kokonaishinta?

Ajattelin siis kokonaishintaa tuohon väliin - voisin toisin sanoen värkkäillä laitoksen pientä korvausta vastaan. Materiaalit on varmaan 600-700€ hintaluokkaa.

Osaatteko kertoa miksi en saa kuvia auki selaimena chrome.

Tarvitsistin myös jyrän. Paljonko tällä jyrällä leveyttä?

Kyllä se on asetuksissa se ongelma. Tai sitten joku Microhelvetti ongelma. Täällä hedelmä maailmassa ei tuollaisia ongelmia ole :p

Ei ole mikään "mikrohellvetti-vika", jos sellasia onkaan. Täällä näkyy kuvat vinkkari-kasilla ja Ckromella sekä FireFoxilla. Noo probleemosshh :lol:

Timberman sanoi:
Ei ole mikään "mikrohellvetti-vika", jos sellasia onkaan. Täällä näkyy kuvat vinkkari-kasilla ja Ckromella sekä FireFoxilla. Noo probleemosshh :lol:

Eli on joku ruksi jossain kohta väärässä paikassa! :roll:

No nyt rupeaa olemaan sen verran kiinnostuneita, että pitää laittaa projekti käyntiin!

Ilmoittelen ja laittelen kuvia kun käikäle on valmis. Arvio - noin kuukausi :lol:

Noista maatalousjyristä saa suht helposti hyvän nurmikkojyrän. Itse hitsautin omaan 140senttiseen Potilaan Avantin kiinnikkeet toiselle puolelle - ja jätin traktorin kolmipistekiinnikkeet paikalleen toiselle puolelle. Näin ollen voi käyttää kummassakin :) -- ja itse asiassa tuo Potila painaa ihan pirusti - ja suht vaikea aina saada kiinni vanhaan traktoriini - niin nuo Avant kiinnikkeet kullanarvoiset kun nyt vain nostan Avantilla sen just siihen paikkaan mihin haluan Traktorin perään eikä tarvitse pelätä jalkojaan ja sormiaan.

Tietty se on ihan hyvä myös Avantin edessä - kun etupyörät nostaa hiukan maasta ja rulla painaa itsessään jonkun 4-500kg niin ihan kivasti tasaa uutta nurmea.

Itse maksoin tyhmänä kaupunkilaisena omastani ylihinnan aikanaan (no toisaalta se oli melko uusi eikä vielä ruosteessa) - sen jälkeen bongasin useamman netissä ja maatiloilla muutamalla satasella -- taitaa useimmilla vanhoilla tiloilla olla joku tämäntyyppinen. Katsoin juuri netistä niin satasesta alkaen. Siihen Avantilta kiinnityslevy toisella satasella ja vähän hitsiä niin siinä on hyvä jyrä.

Tästä olisi hyvä business jollekin joka asuu jollain maaseutupainoitteisella alueella - kiertää vanhat torpat ja ostaa noita jyriä pois - hitsauttaa kiinnikkeet ja myy meille kaupunkilaisille..

Peter sanoi:
Noista maatalousjyristä saa suht helposti hyvän nurmikkojyrän. Itse hitsautin omaan 140senttiseen Potilaan Avantin kiinnikkeet toiselle puolelle - ja jätin traktorin kolmipistekiinnikkeet paikalleen toiselle puolelle. Näin ollen voi käyttää kummassakin :)
quote]

Avantilla on myös uutena työkaluna 3-piste adapteri. Etuna, ettei tarvii liimailla avantille omaa kiinnikettä, ja samaa adapteria voi tietysti käyttää muihinkin työkaluihin.

http://www.avanttecno.com/www/fi/tyolaitteet/kolmipistekiinnitysadapteri/#cat=0

Tuohan on vallan hieno idea. Juuri työlaitteiden järjestämiseen tiukkoihin paikkoihin ja päällekkäinkin niin voittaahan tuo trukkipiikit ja/tai liinat.

Homma etenee - muutama välitiiseri projektista :p

Liitteet

• Jyrä1.gif
    Jyrä1.gif
    119,5 KB · Katselut: 1 908
  • Jyrä2.gif
    Jyrä2.gif
    357,4 KB · Katselut: 1 913
  • Jyrä3.gif
    Jyrä3.gif
    341 KB · Katselut: 1 908

Uusimmat keskustelut