Ohjaamon parantelua | AvantClub - Keskustelupalsta

Leppis

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
2.10.2008
4 067
886
138
Laitetaan tähän vinkkejä hytin "paranteluun"
Omassa 630 oli ostohetkellä "kolmen tuulen" hytti, jonka seinät ja tuulilasin poistin melko pian.
Koin ne haitaksi etenkin kaivutöissä ja humina kävi korviin.
Nyt sitten laitettiin kone tieliikennevarusteiseksi ja siinä samalla tuli hytin takaseinä takaisin valojen ja kilpien takia.
Saattaa olla, että loputkin seinät ilmestyy syksyllä takaisin paikoilleen ja ovi/ovitolppa lämmityslaitteineen.
Hyttiin tuli myös uusi katto, vanhan ollessa kapeampi. Uudessa on myös vesiurat reunoissa vähentämässä veden tuloa sisälle :)
Kattoon laitoin hieman "huminan" poistoon Motonetin äänieristysvaahtomuovia. Pehmeätä ja mahdollisimman paljon pinta-alaa.
Takaseinän yläpäätä teippasin malliksi. Vinkki tuli "Okelta".
 

Liitteet

  • DSC_0664.JPG
    DSC_0664.JPG
    145,5 KB · Katselut: 3 179
  • DSC_0712.JPG
    DSC_0712.JPG
    98,7 KB · Katselut: 3 205
  • DSC_0713.JPG
    DSC_0713.JPG
    147,8 KB · Katselut: 3 267
Moi
Onko tuossa vanha katto alla?
Jatkoitko edestäkin tuota kattoa, voisi olla hyvä jotta pisarat eivät tikkuisi suoraan tuulilasille ??
Kun oikea sivu ikkuna on paikoillaan niin ottaako käsi siihen kiinni kun heiluttelee kahvaa? Tuntuisi olevan aika lähellä kättä kun oikealle kahvaa heiluttaa.
Kävin viime perjantaina osteleen muoveja kun rupes kiinostamaan tuo lisäsuojan teko.
Hieman tekisi mieli tehdä oikeasta ikkunasta kaksi osainen siten että jostain kahvan kohdalta olisi katkos ja siihen saranat jolla voisi etu osan kääntää taakse ja /tai ottaa irti kesäksi. Tarvii varmaan metallituen alleen.
Millaisia kiinikkeitä käytätte tuohon turvakaareen? Vai hitsillä laput kiinni.
T.Timo
 
Timotopi sanoi:
Onko tuossa vanha katto alla?
Ei ole näyttää ehkä sitä, siihen on jyrsitty urat reunoinin.
Timotopi sanoi:
Jatkoitko edestäkin tuota kattoa, voisi olla hyvä jotta pisarat eivät tikkuisi suoraan tuulilasille ??
Ei tämä on saman pituinen kun vanha. Tämä on siis tehtaalta tullut uusi malli. 2009 mallissa oli vielä kapeampi, etenkin kun oli alunperin toimitettu vaan turvakehikolla. Kaivureissa on sellaisia "gangsteri" lippoja jatkamassa katon reunaa edessä :)
Timotopi sanoi:
Millaisia kiinikkeitä käytätte tuohon turvakaareen? Vai hitsillä laput kiinni.
Tuossa kuvassa näkyy tehtaalainen. Turvakaareen on porattu reikä, siihen 6mm jenka ja kiinni kuusiokolopultilla.
 
"Jatkoitko edestäkin tuota kattoa, voisi olla hyvä jotta pisarat eivät tikkuisi suoraan tuulilasille ??"

T.Timo

Mä tein 218:seen pleksistä n. 15 cm:n jatkon:
 

Liitteet

  • Visiiri – kopio.jpg
    Visiiri – kopio.jpg
    94,7 KB · Katselut: 3 077
Lipan voisi muotoilla noin, ja tehdä hieman tummennettuna :)
 

Liitteet

  • lippa.png
    lippa.png
    119,6 KB · Katselut: 3 061
Moi
Vähän on kestänyt tämä projekti, mutta hitaasti eteenpäin.
Milläs olette laittaneet tuon sivu ikkunan kiinni tuohon takaseinään sekä alareunaan??
Otin kuvia tehtaan takaikkunan asennuksesta, Voisihan tuota tapaa myös ajatella.
Miten se alempi etu ikkuna on toteutettu?
Jossain kuvissa näkyy että reunat on taivutettu eteenpäin?
T.Timo
 

Liitteet

  • 2017090822373300.jpg
    2017090822373300.jpg
    86,1 KB · Katselut: 2 701
  • 2017090822373301.jpg
    2017090822373301.jpg
    122,1 KB · Katselut: 2 694
  • 2017090822373400.jpg
    2017090822373400.jpg
    118,3 KB · Katselut: 2 678
  • 2017090822373401.jpg
    2017090822373401.jpg
    100,5 KB · Katselut: 2 681
  • 2017090822373402.jpg
    2017090822373402.jpg
    137,9 KB · Katselut: 2 695
Ei tullut valmista, mutta hain töistä busterin ikkuna kiinikkeitä, ja tein kaareen viiden millin kierteet.
Piti tietenkin ostaa kierre vehkeet.
Kun on viiden millin plexi niin ei kannata ostaa 4mm tiiviste listaa, ei istu millään kunnolla.
Tuo kahva edelleen ahdistaa, eikö kenelläkään ole kokemusta ottaako kiinni kun hommaan esim tehtaan kevyt hytti version??
T.Timo
 

Liitteet

  • 2017090920560500.jpg
    2017090920560500.jpg
    162,3 KB · Katselut: 2 620
  • 2017090920560501.jpg
    2017090920560501.jpg
    147,1 KB · Katselut: 2 648
Kuvien perusteella näyttäisi tehtaalaisen pleksin olevan koko matkaltaan hieman kuperampi, ulospäin! Saman lailla kun takalasi!
Joystick kiä voi hieman kallistaa sisälle päin säätöruuveilla.
Siisti asennus, enemmän muotoiltu versus tehtaalainen :p
 
Ikkuna muuten pullistui sivulle päin kun ruuvas kiinni, joten ei häiritse vaikka lähellä on.
Virtalukon kohdalla oleva alkuperäisruuvikin tuli käyttöön, ikkunan kiinityksessä.
Alkuperäinen ruuvi ei riittäyt ja löysin aikas päljon pidemmän jolla laitoin kiinni.
Jonka jälkeen ei toiminut joikkarin napit....
Otin ruuvin pois ja jälleen toimi. Joten tuohon ei saa laittaa liian pitkää ruuvia ottaa kiinni johonkin.
Täällä porukka puhuu seinien tuomasta huminasta jota en itse ole huomannut.?
Mielestäni sivu ikkunan myötä kone on hiljaisempi ja vaikka etu ikkuna ei vielä ole paikallaan niin estää sivutuulta =KYLMÄÄ. :mrgreen:
 
Hei
Olin tänään työreissussa Espoon keilalahdella, rankka päivä kun piti testata uutuus vene malleja kaasupohjassa koko päivä :lol:
Olin sopinut käytetyn webasto st2000 mallin kaupat eilen.
Noukin kyytiin koti matkalla. Eli askel jälleen lähempänä lämmintä hyttiä. :roll:
Ei puutu kuin ovi, etu ikkuna ja aikaa talon rakentamiselta....
 
Tein ite saman homman viime talvena, tuosta linkistä löytyy muutama kuva.
http://www.avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=95&t=6677

Tuo lämppärin asennus oli kaikista kinkkisin homma kun halusin sen piiloon, muttei mahdoton.
 
Moi
Laitoinkin sulle s-postia, tuliko se koskaan perille??
Tuon projektin innoittamana tuli tehtyä sivuseinä ja hankittua lämmitin.
Muuten homma jäissä. Ei ole kerennyt edes tontille....
T.Timo
 
Moi
Luulin että tuli minulle kopiona?
Taisin onnistua lähettämään itselleni tän planeetan kautta???
Alla oleva tuli minulle. Lähetin 29.09.17

Terve sakarivo,

Seuraavan viestin on lähettänyt Vihreä liike -sivuston käyttäjä Timotopi.
Mikäli tämä viesti on roskapostia, tai sisältää loukkaavaa materiaalia, ota
yhteys sivuston ylläpitäjään lähettämällä sähköpostia osoitteeseen:

http://www.avantplanet.com/F1/memberlist.php?mode=contactadmin

Liitä mukaan koko tämä viesti (myös header-tiedot). Huomaa, että tämän
sähköpostin vastausosoitteeksi on laitettu lähettäjän Timotopi osoite.

Sinulle lähetetty viesti
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Moi
Katselin viestiketjuasi jossa rakentelit hytin ja lämppärin koneeseen.
Kävin itse eilen ostamassa samaisen webasto 2000 käytetyn, ja pari
kysymystä heräsi mieleen.
Laitoitko lämpöputkella ensin koneelta tuohon yläreunaan johon teit tuon
kotelon josta ilma tuulilasille?
Oven lukko mekanismi kiinostaa myös, mihin se ottaa kiinni koneen puolella?
Puhaltaako myös jaloille tuon kotelon kautta vai ollenkaan, ja sivulasille?
Itse laittelin takaseinän sekä tein jo toisen sivun ikkunan. Tuulilasi
tekeillä sekä mahoton pähkäily tuon ovi hässäkän kanssa.
Kiittäen
Timo Mäkinen
Jyväskylä
 
Juu webasto meni juurikin noin, haitaritorvella suoraan koteloon ja kotelosta puhallus tuulilasille. Oli tarkoitus laittaa suunnattavat suuttimet tuohon koteloon lisäksi, mutta tuo lämmitin on niin tehokas että koko kopin saa kuumaksi pelkästään lasille puhalluksella.

Oven lukkoa varten hitsasin koneen runkoon L-mallisen latan ja siihen sopivaan kohtaan pultti, lukkoa varten.
Koneen katteeseen reikä pultin kohdalle ja siisti tuli.
Tuo näkyykin tuossa linkittämäni ketjun kuvassa missä webastokin on esillä.

Oven teko oli sinänsä simppeli kun lasin leikkaa oikeaan kokoon ja tekee tukirungon jotakuinkin aukon mukaiseksi.
Sitten vaan eri pituisilla kiinnikkeillä kiristelee lasin oikeaan muotoon.
 
Moi
Kyllä tuo ovi varmaan onnistuisi...
Myydäänkö tuota tehtaalla 630 malliin valmiina??
Onko hinnasta tietoa?
Ainoa puute on minulla aika!! Tiedän että ottaa varmaan muutaman illan ennen kuin olisi valmis.
Nytkin pää kolmantena jalkana tontille.
Perhe vaatii päästä nokian kylpylään ke-to väliseksi ajaksi, voisin piipahtaa mennessä tehtaalla taas.
Tuo onkin mun ainoa loma tähän hätään.
Kaivurin kauhan 28cm ajattelin ainakin hakea, saapa nähdä löytyykö muuta kivaa
T.Timo
 
Ai ke-to Edeniin! Me tullaan sinne to-la! Ja perjantaina ajattelin yllättää perhettä retkellä.... tehtaalle... Onneksi ei tarvitse ostaa mitään kun juuri tilasin Tapsalta!
 
Tehtaalla käytiin ja kauha 25cm sekä huoltosarja lähti nukaan. Perheellä meni hermo kun jäin suustani kiinni. Kävin hiekka laatikolla leikkimässä 260 kaivurilla. Onhan siinä ulottovuus eri luokkaa kuin 210. Jäin miettimään noita nurmi renkaita 26x12x12. Niillä on myös 28 leveät joihin tarvii 4 levikkeet jolloin koneen leveys 147cm. Onkos kellään ollut noita leveimpiä?
Taas olisi kauhat kapeampia kuin kone, mutta pinta paine pienempi...
Ovi irrallaan sen verran hinnakas että taidan tehdä itse. Tai renkaita ei vaihdeta...
T. Timo
 
Nyt on kone tuotu tontilta kotiin autotalliin, ja tarkoitus huoltaa/pestä.
Olen hommannut ovea varten muovin, sekä 22mm putkea ja lattarautaa saranoiden kohdalle.
Myöskin lämppäri odottaa toimia.
Hulluna tuijottanut Sakarivon projektikuvia !!!
Saisiko Sakarivo siitä oven lukosta lähempää kuvaa??
Tuli mieleen että kun täällä on jo noin hyvin toteutettu ovi ja lämppäri asennus, niin otan kyllä kuvia miten edistyy.
Mikäli näyttää että tulee aivan helvatan ruma niin kuvia en kehtaa julkistaa....
T.Timo
 
No niin projekti alussa, Saranoiden valinta haastavaa. Tekisi mieli laittaa nuo perinteiset jotta voisi nostaa koko oven halutessa pois.
Oven alareuna mietityttää nojaako se mihinkään kun kiinni?
Kustannukset ajattelin myös laskea tähän jotta tietää onko mitään järkeä tehdä tekemisen ilosta!!
Ovi maksaa tehtaalla 750€ sis alv24%.
Tämä pleksi ja rautatavara noin 100€ lämmitin käytetty 450€.
Tavoite saada tehtyä oven hinnalla, etulasi, ovi ja lämmitys. :roll:
T.Timo
 

Liitteet

  • 2017111218422100.jpg
    2017111218422100.jpg
    127 KB · Katselut: 1 057
  • 2017111218422101.jpg
    2017111218422101.jpg
    121,5 KB · Katselut: 1 086
  • 2017111218422102.jpg
    2017111218422102.jpg
    119,3 KB · Katselut: 1 144
  • 2017111218422103.jpg
    2017111218422103.jpg
    130,5 KB · Katselut: 1 065
  • 2017111218422200.jpg
    2017111218422200.jpg
    90,8 KB · Katselut: 1 058
Ehdottomasti kannattaa laittaa perinteiset irroitettavat saranat että saa oven tarvittaessa pois, jos esimerkiksi joutuu hyppimään ulos useasti.

Toinen etu tuosta on että kun kääntää rattia ovi auki se ottaa renkaaseen kiinni ja ovi vain putoaa pois paikoiltaan.

Itse olen säästänyt monta tehtaalaista ovea tuolla ominaisuudella.
 
No niin ovi leikattu ja tarvii vielä hienosäätöä. Samalla tutkin kattoa ja päätin tehdä uuden. Sivuille ja taakse tasaisesti 5 cm lisää ja eteen ehkäpä jopa 15 cm lisää, josko ei sataisi tulevalle tuulilasille niin paljon kun ei ole pyyhkijää.
T.Timo
 

Liitteet

  • 2017111322382601.jpg
    2017111322382601.jpg
    164,7 KB · Katselut: 1 186
  • 2017111322382600.jpg
    2017111322382600.jpg
    125,4 KB · Katselut: 1 199
  • 2017111322382602.jpg
    2017111322382602.jpg
    135,2 KB · Katselut: 1 200
  • 2017111322382603.jpg
    2017111322382603.jpg
    89,6 KB · Katselut: 1 171
Tein itse kanssa uuden kattopleksin ja laitoin reunoille vain 3.5 cm että pleksi tulee ohi putkien. Eteen laitoin 10 cm, saa lippaa pidemmälle. Tarkasta puomi ylhäällä ettei tuo 15 cm ota kiinni puomin yläasennossa, kaukana ei ole...
 
Joo joudun tekemään etureunasta epäsymmetrisen.
Kun eräs urpo hitsasi sarja pikaliittimen niin ylös että kahva tulee viiden sentin päähän etu reunasta..... :oops:
Tumma 5mm pleksi olikin hinnaltaan kalliimpi kuin arvasin eli 99€ ?
Taidan vetää sivut 5cm isommaksi kuin alkuperäinen ja taakse vähän enemmän jotta saan takavalot siihen lippaan kiinni, hommaan toisen kaveriksi kun tuo yksi on aika vaatimaton.
Hidasta pähkäily hommaa tämäkin on, eikä ajallisesti auttanut, kun kävin uudelle naapurille kaivamassa maalämpö kanaalin.
Tuo kulma mietityttää että millainen huju siitä käy kun ei kovin tiiviiksi saa??
 

Liitteet

  • 2017111420580300.jpg
    2017111420580300.jpg
    78,4 KB · Katselut: 1 102
  • 2017111420580301.jpg
    2017111420580301.jpg
    97,5 KB · Katselut: 1 101
Mulla ei oo tuosta parempia kuvia ja konekin on myyty jo viimekeväänä.

Nuo reijät mitkä jää ajovalon kohdalle molemmin puolin, on aika tarpeelliset.
Webasto työntää niin lämmintä ilmaa että nuo reijät ei ole edes riittävät kun kauemmin ajelee, joutuu välillä käyttää ovea auki kun tulee niin kuuma.
 

Uusimmat keskustelut