Olisiko hyviä ideoita? | AvantClub - Keskustelupalsta

jets

Jäsen
Keskustelun aloittaja
18.5.2010
953
0
16
Yksi 200-sarjalaisen työlaitekiinnike (uusi) lojuu käyttämättömänä. Mitähän sille keksisi? Pitäisikö hitsata ruohonleikkuri, moottorisaha ja vaikka koiran talutushihna siihen kiinni? :)

Eli ideoita kaivataan :)

Olen funtsaillut jotakin työkalua kivien käsittelyyn (lähinnä maasta kankeamiseen), repijää jne. Mutta ei ole vielä ideat kolahtaneet kohdilleen.

Yksinkertaiset ja helppotekoiset ideat ovat niitä parhaita :) Hitsausvehkeet löytyy ja jonkin verran lattarautaa, mutta tarpeitahan saa romiksilta ja muualta.

Mitä jos koottaisiin tähän ketjuun ne hyvät ideat kaikkien katsottavaksi?

Tuo kivien kankeamisvehje ei ole mulla edennyt edes paperille, kun en oikein osaa hahmottaa minkälainen siitä pitäisi tehdä että varmasti kestäisi. Hommahan osin sujuu myös trukkipiikeillä, mutta ei hirveän hyvin. Koneen painoa pitäisi voida käyttää hyväksi kun saa rautaa kiven kylkeen ja tällä tavoin vehje ylös.

Yksi mitä olen myös miettinyt, on jos laittaisi kaivuriin ne puomi"väkäset" tai ns. "excavator thumb" minkä avulla voi napata kiviä kaivurin kyytiin. Täällä oli jokin videokin joskus aiheesta. Mutta nämä väkäset/peukalo/mikälie pitäisi voida sitten irroittaa järkevästi. Vähän tähän tapaan: http://www.youtube.com/watch?v=cI_ZdoDyVms

Mä ehdotan että teet siitä korkinavaaja. Voi olla sekä kapsyyli korkille että hydraulimoottorilla ruuvilla viinipulloille! ;)

STEFFE sanoi:
Mä ehdotan että teet siitä korkinavaaja. Voi olla sekä kapsyyli korkille että hydraulimoottorilla ruuvilla viinipulloille! ;)

Jumansgeigyli että on hyvä idea! Mutta millä mä hitsaan sen korkinavaajan kiinni? Ei oo Migiä ja puikolla menee avaaja hitoiksi varmasti.

Tosin ei ole sitä ylimääräistä hydraulimoottoria, mutta kyllä tuota tarkoitusta varten passaa hyvin uhrata yksi napamoottoreista :D Laitan vaan jonkun akselin sitten sen tilalle..

Mutta ihan siis vakavissaan ideoita kyselen ja muillekin lienee ideat tarpeen. Hyvät ideat voi sitten vaikka jakke ja sepi ottaa tuotantoon.

Hmm.. pitääkin kysäistä muuten tuolla toisessa ketjussa jakelta ja sepiltä niistä kaivurin peukuista..

Asiaan taas palatakseni, jos kuvitellaan tuota kivien maasta longistamisvehjettä, niin mitenkä ihmeessä siitä saisi riittävän vahvan rakenteellisesti? Periaatteessahan laite voisi olla vain noin metrin puolentoista mittaiset "haarukat", jotka voi työntää kiven reunaa pitkin ja täten longistaa sitä ylös. Sama laite voisi toimia muutenkin moottorikäyttöisenä yleiskankena, vai mitä tuumitte?

On palstalla muutenkin hiljaista, niin ehkä tästä lisää jutunjuurta..

Routapiikki/juurikynsi tmv olisi varmasti hyvä laite jos maan alta tarvii juuria ja kohtuullisia kiviä rouhia, tai pehmentää maata kaivuuoperaatiota varten.
Tuossahan on mahdollisuus tehdä kaivurisuuntainen eli konetta kohti vääntävä tai eteenpäin vääntävä, joka voisi olla kivien kanssa ehkä parempi. Sopivalla tukilevyllä saa maasta vähän tukea vääntöönkin ehkä?

Itsellä moinen on työn alla minikaivuriin, siinä on se etu että S30 kiinnike sallii tuon kiinnittämisen molemmin päin niin saa tilanteeseen sopivimman asennon käyttöön.

Rakenteita noissa on paljon, joka valmistajalla varmaan aika pitkälle oma näkemyksensä. Mutta joka tapauksessa mallia saa noilta teollisilta tekijöiltä ainakin alkuun. Siitähän sitten kehittää omanlaisen ratkaisun omaan käyttöönsä.

Googlen kuvahakuun "routapiikki" niin pääsee vauhtiin :)

Ongelmana tulee vastaan se että 200 sarjan koneen kauhasylinterissä ei ole kovin paljon murtovoimaa. Sen takia mä ehdotin jotain vähän kevyempää käyttöä sille kiinnityslevylle!

STEFFE sanoi:
Ongelmana tulee vastaan se että 200 sarjan koneen kauhasylinterissä ei ole kovin paljon murtovoimaa. Sen takia mä ehdotin jotain vähän kevyempää käyttöä sille kiinnityslevylle!

Siis vinkkaat ihan selvästi, että pitäisi hankkia isompi kone? Onko tässä nyt kyse perinteisestä "mulla on isompi kuin sulla"-jutusta? :D Pitänee perhana soitella tehtaalle että antaisivat isomman Avantin mulle!

Routapiikki ei olisi kyllä pahempi idea. Ajattelin vaan, että jokin piikkityökalu toimisi varmaan parhaiten, jos voisi käyttää koneen painoakin antamassa vipuvoimaa..

olisin tarvinnut viime syksynä sellaista laitetta, millä ankkuroida kone maahan. Eli kun sain koneen jumiin, eikä kauhallakaan saanut pitoa maasta niin että olisi zoomilla tai käännöllä päässyt irti. Kauhaa ei voinut työntää tarpeeksi maahan, koska silloin takapää ja vetokoukku vastaavasti jumitti. Eikä lähellä ollut puuta liinaa varten.

Jos minulla olis ollut työlaitekiinnikkeeseen hitsattuna vaikka rautakanki, niin ehkä sillä olisi saanut pitoa sen verran että olisi päässyt omin avuin irti. Ko varusteen pitää olla sen verran kevyt että sen jaksaa raahata paikalle käsivoimin.

jets sanoi:
Siis vinkkaat ihan selvästi, että pitäisi hankkia isompi kone? Onko tässä nyt kyse perinteisestä "mulla on isompi kuin sulla"-jutusta? :D Pitänee perhana soitella tehtaalle että antaisivat isomman Avantin mulle!

Katso sitä kauhasylinterinkokoa ja mieti siitä. Ei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa että "mulla olisi isompi". :lol:
Mutta realiteetiti kannattaa ottaa huomioon. :mrgreen:

STEFFE sanoi:
jets sanoi:

Katso sitä kauhasylinterinkokoa ja mieti siitä. Ei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa että "mulla olisi isompi". :lol:
Mutta realiteetiti kannattaa ottaa huomioon. :mrgreen:

Juu, vitsi vitsi :D Mutta totta puhut. Siksipä tässä mietinkin näitä vipukeinoja. Joku yleisrautakankisysteemi olisi varmaan ihan hyvä idea tehdä, kunhan vain raksuttaisi riittävästi sellaisen suunnittelemiseksi.

Kivien ja juurien väännössä routapiikin kaltainen laite voisi toimia. Avantin omassa repijässä on minusta pari asiaa, jotka eivät ole kivien ja juurien käsittelyssä ihan OK. Repijässä on kolme piikkiä ja minusta laite kääntyy väärin päin.

Siis vain yksi käyrä ja kapeneva piikki ja työsuunta sellainen, että kauhan kääntösylinteri työntää eikä vedä. Tällöin ymmärtääkseni saadaan suurempi vääntövoima aikaiseksi.

200-sarjan laitteissa ei taida olla zoomi-puomia, eli jääkö työlaitekiinnitys kovin korkealle maasta katsottuna? Avantin 200-sarjan repijä näyttää minusta aika onnettomalta, koska sen kynnet juuri ja juuri ottavan maahan (ainakin kuvissa).

http://www.avanttecno.com/www/index.php?PAGE=58&LANG=1&series=2&pid=71

Jotta toisinpäin tehty koukku toimisi, niin minusta sen profiili pitäisi sivusta katsoen olla hieman kuin sorakauhalla, eli koukun "runko-osan" pitäisi mennä työlaitelevyn alapuolelle reilusti ja siinä pitäisi olla jonkinlainen "tassu", jota voisi käyttää maassa tukena väännössä, ja ehkä samalla avittaa koneen painolla etupyörät ilmassa. En tiedä kestääkö koneen paikat!!!

Olen itse miettinyt tuollaisen tekemistä 520:lle.

Mulla on ollut jo pitkään mielessä tehdä kunnon tukeva työpöytä/työkalulaatikko, jossa kiinnikkeet Avantille. Siten pöydän voisi helposti viedä tarvittaessa vaikka vähän pidemmällekin varsinaisen "työkohteen" äärelle. Pöydän alla kun olisi sopivat latikostot, niin tarvittavat työkalutkin kulkis samalla mukana.

Olen käyttänyt peräkärryä työpöytänä. Siihenhän voisi laittaa runkoon laatikot työkaluille.
Tosin siirtely ei ole joka paikkaan niin helppoa kun työlaitekiinnikkeisellä pöydällä.

tuolla Hydrauli monitoimikauhalla saa mukavasti kiinni rautakangesta. Tein lammasaitausta ja savimaa oli sen verran kuivaa ja kovaa että en jaksanut käsin sitä rautakankea änkeä sinne maahan joten otin kauhalla kiinni ja työnsi sillä reijät auki - ongelma oli vain että 30 kepin jälkeen rautakanki oli S-muotoinen..

Tarttis jostain löytää tuollainen hydraulipora jolla pystyisi tekemään 50-60mm reikiä saveen - ei varmaan tarvitisi kummoinen olla.

Uusimmat keskustelut