NäilläMennään

Jäsen
Keskustelun aloittaja
28.11.2010
23
0
1
Mistä johtuu kun kylmällä ei riitä tehot hydrauliikan pyörittämiseen? Voisi olettaa, että vika on hydraulipuolella, mutta mistä aloittaa? Kone siis lähtee käyntiin, mutta sammuu heti jos yrittää puomiakaan nostaa. Erittäin nätisti pikkuhiljaa sylintereitä liikuttelemalla saa koneen vetreäksi. Kone on vm- 98. Mitä mieltä asiasta?
 
Siis alkaako kone toimia lämmettyään? Hyvin vähän tulee Avanttia käytettyä kovilla pakkasilla kun silloin ei yleensä sada lunta mutta tänään oli tarvetta hakea kentältä sinne jääneitä esteitä kärryn kanssa. Kun ajoin koneen noin +5 asteisesta tallista -16 asteiseen ulkolämpötilaan niin meno hyytyi heti jos yritti vähänkään kovempaa mennä tai kierroksia nostaa. Annoin koneen käydä tyhjäkäynnillä n. 5-10 minuuttia ja tämän jälkeen laite toimi normaalisti ja esteet tuli noudettua.

Näissä on kuitenkin paljon tuota hydrauliöljyä ja sen lämpeäminen ottaa oman aikansa.
 
Ongelma on se ettei mitään sylinteriä tai ajomoottoria saa liikenteeseen ennen kuin on pikkuhiljaa joystickilla antanut vähitellen virtausta jonnekin niin ettei moottori pääse sammumaan. Jos vähänkään liikaa yrittää niin moottori sammuu välittömästi. Pikkuhiljaa koko kone vetristyy ja toimii moitteetta. Ulos pakkaseen en ole kokeillut konetta edes jättää seisomaan, ei varmaan saisi liikkumaan ollenkaan.

Ehdotuksia mistä tuo kylmäkankeus johtuu?
 
Olen jäävi arvelemaan kylmän vaikutuksia, kun oma koneeni on +20c tallissa.
Mieleeni kuitenkin tuli että ongelmana voi olla hydr.öljynsuodattimen läpäisykyky eli
onko suodatin uusittu riittävän usein? Öljynlaatu ja puhtaus (vedettömyys) ovat tietysti
tärkeitä seikkoja.
Näillä pakkasilla liikkeelle lähtö ulkona olleelle koneelle on kyllä varmasti tahmeaa ja
lämmittely tärkeää.
 
Olen laittanut koneen käymään (520 s2) muutamia kertoja katoksesta melkein parinkymmenen pakkasella, eikä vehkeessä ole edes letkulämmitintä. Käynnistymisessä oli jonkin verran tahmeutta, mutta muutaman minuutin lämmityskäytön jälkeen vehkeen sai liikkeelle, eikä hydrauliikassa suurempia onglmia ollut. Liikkeet on kuitenkin aluksi hitaampia ja vaatii ehkä puolen tunnin ajon, että tuntuma on normaali.

Asiaan liittyen, muistaakseni esim uudemmissa traktoreissa on turvasysteemejä siten että kovilla keleillä hydrauliikkaa pitää lämmittää tietty aika ennekuin merkkivalot sammuu ja vehkeellä pääsee ylipäätaänsä liikkeelle.
 
Muutama kymysy :)

Onko öljyt oikeat Shell Tellus 46 TX? Muut öljyt saattaa olla jäykkiä pakkasella.
Onko suodattimet vaihdettu? Siis huollot tehty.

Niin kun aiemmissa viesteissä olikin pakkasella tulee konetta käyttää hetken aikaa ennen ajoa.
Näin öljyt lämpiää ja "nöyrtyy".