Pärjääkö yhellä naulaimella | AvantClub - Keskustelupalsta

640

Jäsen
Keskustelun aloittaja
8.11.2019
929
428
63
Soveltuuko runkonaulain rungon tekoon,ulkoverhouspaneelin kiinnitykseen ja aidantekoon? Joku halpis paineilmanaulain hakusessa jolla tekis pienen varaston puuceen ja pätkän aitaa.

Oon pärjännyt kaasu Paslodella kaikissa edellä mainituissa hommissa. Toki kärkeä joutunut hieman moddaamaan jotta kanta vain hieman upoksissa eikä naulain jätä jälkeä puun pintaan.

Halvat kiinalaiset naulaimet pitäisi kieltää lailla ja määrätä romutettavaksi. Mulla lainassa ollut runkonaulain ampuikin yllättäen sarjatulta ja yhden 4" naulan mun ranteeseen. Oli pelkkää tuuria, ettei mennyt jänteìtä tai hermoja. Tuon jälkeen en ole ostanut ainuttakaan halpistyökalua ja loputkin möin/lahjoitin.

Hanki käytettyjä Sencoja tms. laatumerkkejä tai lainaa/vuokraa. Mulla oli aikaisemmin uutena ostettu kiinalainen rumpunaulain jolla ei tehnyt yhtään mitään. Torista löysin sitten todella murjotun näköisen Sencon, joka pelaa edelleen kuin unelma.

Pienen rakennuksen runkoon menee niin vähän nauloja, että ne hakkaa käsinkin. Ulkovuori- ja viimeistelynaulain nopeuttaa enemmän. Toki yksin rakentaessa runkonaulain auttaa paljon, kun ei ole kolmea kättä.

Runkonaulaimeen saa kyllä vaikka 50mm nauloja, mutta ovat sitten paksuja. Lippaassa ei voi käyttää kuin sopivan paksusia nauloja. Paksut halkasee verhouspanelin helposti päistään.

Kompaan @mek iä Sencon hyvyydessä. Tosin Sencoistakin on tullut harrastajamallejakin, jotka ovat sitten hieman köykäsemmin tehtyjä. Kuten syksyllä ostin hakasnaulaimen, jossa joutui muotoilemaan lipaan kotelon uudestaan. Oli päässyt hieman pullistunut malli laadunvalvonnasta läpi. Nyt pelaa kyllä.

En kyllä hipaisekkaan vanhempaan paineilma-Sencoon (”ammattimalli”) eli se on laatkossa pölyyntymässä kaasu-Pasloden jälkeen, tuo Paslode on vaan kaikessa niin paljon parempi. Halpa se kyllä ei ole. Pikkuhommiin hyvä vasara on parempi kuin huono naulain.

• Tykkään
Reaktiot: VILLE66 ja Leppis
Vasara ei houkuttele eikä paslode hinnan takia. Olisko se sitten kaksi erilaista paineilmanaulainta.

....monesti hyvä ammattikone käytettynä on parempi kun uusi kiinankone...

• Tykkään
Reaktiot: mek
Paneelin ja ulkoverhouslaudan kiinnitykseen kannattaa käyttää runkonaulainta pienempiä naulaimia. Konevuokraamoistakin saa.
Urakkamiehet taitavat käyttää nykyisin runkonaulaukseen noita edellä mainittuja kaasunaulaimia. Makita on Pasloden lisäksi tunnettu merkki. Täyssähköisiäkin runkonaulaimia saa, mutta ne eivät ole niin käteviä käytössä. Kaasunaulaimet vaativat jonkin verran huoltoa. Sencon halpasarjaa (paineilma) on usein myynnissä pakettina sisältäen erilaisia naulaimia.

minulla on ollut niin kieroja ulkovuorilautoja että runkonaulaimella piti naulata. rumpunaulain oli ulkovuorta varten mutta halvan tuotteen syöttö ongelmat vei hermot. nyt oon vaan käyttänyt runkonaulainta kaikkeen.

• Tykkään
Reaktiot: ryydis
Itse myös joskus kipuilin ulkovuorausnaulaimen hankkimisen kans mutta jätin kauppaan. Mä oon hakannut runkonaulaimella useammalle seinälle UTV ja UYL ulkoverhouspaneeleja. Ei mitään muistikuvaa naulaamisen aiheuttamista halkeamista. Naulain pitää vaan säätää niin että kanta ei mene syvälle. 64mm nauloja olen käyttänyt paneeleissa.
Halpahallinaulaimet on ihan jokereita. Itse päädyin pettymyksien kautta käytettyyn "vähän parempaan" mutta ei Senco. Onneksi kauppaan sai palautettua uudet "jokerit".
Eli komppaan Jyrkiä tuossa edellä runkonaulaimen käytöstä.

Uusimmat keskustelut