peräkärryn lastaus | AvantClub - Keskustelupalsta

Juhani

Jäsen
Keskustelun aloittaja
25.10.2011
943
357
63
Peräkärry on sitten taas kuosissaan ja senkin vauriot olivat vähäisemmät kuin aluksi näytti! :)

Nyt vaan pitäisi kehitellä uudet ajorampit, kun toinen niistä mun alumiinirampeista muistuttaa vanhan sotakoneen propellia ja tietenkin niitä ramppeja myydään vain pareittain.
Ajattelin, että jos yrittäis kehitellä hieman lyhyemmät kuin nuo alumiiniset(yli 2m), koska välillä noin pitkien kanssa on ongelmia maaston suhteen, kun purkaa tai lastaa.
Mietin, että jos laittais kippiruuvin kärryyn ja näinollen saisi sitä ramppien nousukulmaa pienemmäksi. Kippiruuvi kestää ainakin 150kg, eli ainakaan sen puolesta ei tulisi ongelmia, koska kun kone on lavalla oikeassa kohdassa, niin etupaino on alle 100kg.
Mietin vaan sitä, että kun lava on hiukan pystyssä, niin kuinka saan koneen pysymään paikallaan, kunnes pääsen hytistä taas laskemaan sen alas. Se 420:en käsijarru kun tuppaa lukittumaan usein vain toiselta puolelta.
Yksi konsti voisi olla, että pulttais lavan lattiaan jonkinmoiset kynnykset joiden yli ajaa ja silloin kone makaisi hetken niitä vasten. Se kallistuskulma ei tulisi kuitenkaan olemaan kovin jyrkkä.

Vinkkejä vastaanotetaan ja enemmän kuin mielellään! :)

Re: pienkuormaajan vakuuttaminen

Kippiin kaasujouset joka pitää lavan ylhäällä mutta ajaessa antas periksi ja lava laskeutuu alas. Silloin myös huomaa tosi hyvin koneen painopiste suhteessa vaunuun.

STEFFE sanoi:
Kippiin kaasujouset joka pitää lavan ylhäällä mutta ajaessa antas periksi ja lava laskeutuu alas. Silloin myös huomaa tosi hyvin koneen painopiste suhteessa vaunuun.

Mietin tuollaista ratkaisua, mutta toi mun kärryn teli panee hieman hanttiin, kun sen nostaa juuri oikeaan(haluttuun) kulmaan ja siksi mietin, että onnistuuko se kaasujousilla?

Juhani sanoi:
Mietin tuollaista ratkaisua, mutta toi mun kärryn teli panee hieman hanttiin, kun sen nostaa juuri oikeaan(haluttuun) kulmaan ja siksi mietin, että onnistuuko se kaasujousilla?

Kaasujousi toimii hienosti jos sinulla on kipattava kärry. Itse en edes ole tarvinnut mitään ramppeja vaan perälaita on toiminut ramppina. Kippaavan kärryn kanssa ajosilloilla ei yleensä ole mitään käyttöä.

Mietin itsekin kippiruuvia ja kaasujousta vaihtoehtoina mutta peräkärryfirma vakuutti että kaasujousi on paljon parempi vaihtoehto koska se antaa myöten toisin kuin kippiruuvi kun konetta ajetaan kärryyn. Minullakin on telikärry jossa etummainen telipyörä nousee kumijousen vaikutuksesta ilmaan kunnes koneen paino on kärryn päällä.

Koneena minulla on 220 ja käsijarru pitää hoitaa kärrylle ajettaessa että kun on sopivassa kohdassa, käsijarru päälle, sitten ajoa ylämäkeen kunnes kumpikin puoli lukkiutuu eli kummaltakin puolelta kuuluu kolaus.

bleve sanoi:
Juhani sanoi:

Kaasujousi toimii hienosti jos sinulla on kipattava kärry. Itse en edes ole tarvinnut mitään ramppeja vaan perälaita on toiminut ramppina. Kippaavan kärryn kanssa ajosilloilla ei yleensä ole mitään käyttöä.

Mietin itsekin kippiruuvia ja kaasujousta vaihtoehtoina mutta peräkärryfirma vakuutti että kaasujousi on paljon parempi vaihtoehto koska se antaa myöten toisin kuin kippiruuvi kun konetta ajetaan kärryyn. Minullakin on telikärry jossa etummainen telipyörä nousee kumijousen vaikutuksesta ilmaan kunnes koneen paino on kärryn päällä.

Koneena minulla on 220 ja käsijarru pitää hoitaa kärrylle ajettaessa että kun on sopivassa kohdassa, käsijarru päälle, sitten ajoa ylämäkeen kunnes kumpikin puoli lukkiutuu eli kummaltakin puolelta kuuluu kolaus.

Onko sinulla arvoja noille kaasupumpuille, kun itse en ymmärrä mitään niiden mitoituksesta?

Mihin kohtaan kärryssäsi ne kaasujouset on asennettu?

Itsekin haluaisin eroon niistä ajosilloista, koska silloin ei tarvitse "skarpata", kun ajaa konetta kyytiin pelkän takalaidan kanssa. Omassa kärryssäni on mielestäni hieman heiveröinen se takalaita, vaikka onkin vahvistettu filmivanerilla, mutta ajattelin tehdä siihen vahvikkeet ja lisätä toisen saranaparin ihan varmuuden maksimoinniksi.

Umpikärryssä joka on henkilöautolla vedettävä ja varustettu telillä, on ainakin eurowagonin kippimallissa 2kpl. kaasujousia kopin etupään ja aisan/rungon välissä viistosti. Itsekään en mittoja muista, mutta laitettiin 1kpl. lisää sihen vanhojen viereen ja pysyy koppi hienosti kipissä, kunnes auton ajaa sisään tai käsivoimin painaa/vetää kopin alas. Tässä kärryssä ei ole lainkaan ajoramppeja vaan takapää/pohja ottaa suoraan maahan, jolloin kynnystä on se 5cm. Takaluukku aukeaa ylös.

Joten miksei kaasujouset toimisi myös avokärryssä, olettaen, että malli on alunperinkin kippaava. Samalla periaatteella jäisi rampit tarpeettomiksi tai ainakin olisivat paljon lyhyemmät.

Varmaan kuukkeli kertoo kuvien muodossa enemmän, jos jaksaa hakea... :cool:

kippaava malli on ehdoton, jos kuskaa vain pelkkää konetta. Mutta jos lastaa vaikka jyrsimen tms työlaitteen lavan etupäähän ja sitten ottaa itse koneeseen piikkien kanssa vaikka kauhan ja ajaa kyytiin niin rampit tarvitaan. Kärryn kippi ei ainakaan toimi halutusti jos nokalle on jo sidottu paljon painoa. Ruuvilla/hydrauliikalla tietysti sen saisi pelittämään.

Kärryssä on valmis paikkakin yhdelle jouselle, mutta on aisakolmion sisäpuolella ja siihen en voi laittaa, koska olen laittanut siihen aisakolmion päälle alumiinilevyn, jonka päälle asetan kaivurin kauhan lepäämään silloin kun kuskaan kaivuria ja itseasiassa melkein aina on kaivuri matkassa ja sorakauhan laitan auton lavalle.
Ajattelin laittaa 2kpl jousia molemmin puolin aisakolmiota, niin silloin varmasti kestäisi ja olisi molemminpuoleinen toteutus.
Kaippa sen jaksaa nostaa pystyynkin, kun alkaa lastaamaan? :)

Takalaitaan teetän alumiinista jatkopalan, jotta nousukulma olisi siinäkin hieman pienempi ja ei tarvitse ajaa ihan pystyssä olevalle lavalle. Sen alumiinilevyn ajattelin laittaa kiinteäksi, eli takalaita olisi hieman korkeampi kuin etulaita.

Jousien myyjän nettisivuilla puhutaan -25 asteen pakkaskestävyydestä ja annoin itseni ymmärtää, että toimivat vielä silloin kaasujousina.

Menee vaikeaksi!!!

Luin niistä kaasujousista, että pitäisi asentaa mahdollisimman pystyyn asentoon ja mantäpuoli alaspäin, mutta minulla ne tulisivat olemaan kasassa aivan vaakatasossa.

Onko kenelläkään kokemusta moisesta?

1300 kg Muulissa on kaasujouset, 2 kpl. Ne on melkein vaakasuorassa.
Ovat alimitoitetut - lava "jysähtää" alas, kun 700 kg Gatorin ajaa paikalleen
varovasti.

Kippausmekanismia ja kaasujousia on lähes mahdoton suunnitella siten, että
ne toimisivat hyvin sekä pienillä että isoilla kuormilla.

Hydraulisylinteri omalla sähkökäytöllä ja akulla olisi minun ratkaisuni.
Riittää, kun akun lataa erillisellä laturilla pari kertaa vuodessa. Ei tarvitse
miettiä mitään latausjohtoja autosta.

Oke

Mulla on ns. kallistuva lavakärry siinä käsipumppu, joka on kaksitoiminen. Varsin nopea peli.
Valmistaja suomalainen RKK-trailer, heidän sivuilta näkee systeemin.
Milestäni hyvä systeemi, pyörät (minikokoa) lavan alla, lastauskorkeus matala, lavan pohja 52 cm maasta.
Kippiperävaunut on sitten erikseen, tällä kulkee 420 ja nykyisin Volvo telakaivuri hyvin.

Terv KaiK

Kyllä ne kaasujouset on lähes vaakatasossa noissa kärryissä kun lava alhaalla, ei ne mahdu pystyssä olemaan.

Joo, kysyin tänään kun hain pumput, niin myyjä kertoi ettei ainakaan heidän toimittaja ole antanut mitään rajoituksia asennolle.

Nyt on 2kpl 600Nm(14/28mm) pumppuja paikoillaan ja saan just nippanappa pompittua ruhollani lavan alas ja lukittua.
Laitan perälaitaan vielä koko laidan kokoisen kyynellevyn alumiinista, niin ei kone sudi siinäkään, kun ajaa lavalle.
Lisäksi laitan vielä tuplasaranat vahvistamaan takalaitaa.

Ilmeisesti kannattaa nostaa lava pystyyn, jos kärryä seisottaa pitkään paikallaan, niin ne pumput saa hieman hengähtää?

Seuraava jännityksen aihe onkin, että kuinka nätisti kone kiipeää kyytiin! :D

Jätä lava normaaliasentoon niin männänvarret eivät ruostu.
Paineessa ei ole merkittävää eroa. Itse asiassa suuremmalla paineella
tiivisteet tiivistää paremmin.

Oke

oke sanoi:
Jätä lava normaaliasentoon niin männänvarret eivät ruostu.
Paineessa ei ole merkittävää eroa. Itse asiassa suuremmalla paineella
tiivisteet tiivistää paremmin.

Oke

Aina oppii uutta, kun tajuaa kysyä! :)

Kiitokset vinkistä ja noin täytyy toimia!

Mihin koukkuihin kiinnitätte liinat konetta kuljettaessa? Varsinkaan nuo lavan sisäpuoliset koukut mitkä ovat kiinni laidassa popniiteillä eivät oikein vakuuta. Olen sitonut ulkopuolisiin koukkuihin mitkä ovat hitsattu kiinni kärryn rungossa laitojen alapuolella,mutta laitaa vasten tulee siinä aikamoinen rasitus kiristettäessä. Takalaita on antanut vähän myöten jo. Pitäisköhän pohjaan laittaa runkopalkkien kohdalle Järeämmät koukut mihin liinat tulisivat kiinni. Jotenkin nuo alkuperäiset koukut vähän arveluttavat kestonsa puolesta vaikka äkkijarrutuksessa. Kone on pieni, reilu 700kg mutta kyllä siinäkin vaan liike-energiaa tulee.

Ikävä kyllä sidontakoukut ovat yleensä heppoisia ja väärässä paikassa useimmiten.
Aika heikonkin näköiselle koukulle luvataan 1500kg vetolujuuksia, vaikka on kiinni keskeltä vain 8mm pultilla.

Jos lavan reunaan mahtuu tämän kaltainen kiinnityskisko, ainakin sopiva kiinnityskohta löytyy.
Ja saahan sen useammalla pultilla kiinni lavaan.
http://www.virtasenkauppa.fi/kiinnityskisko-kuormalle-2025x80x25mm-25mm-reika-8884

Hyvä vaihtoehto, ehkä paraskin, on rungon läpi pultattava u-lenkki.
http://www.ikh.fi/PPVV11806_SIDONTALENKKI_U-PULTTI_KULMIKAS_PHL-PONGRATZ_PERAV
Täytyy poratessa muistaa katsoa, ettei katko valojen johtoja.

http://www.ikh.fi/Luokittelemattomat_ketjut_ja_tarvikkeet/V1696_NOSTOSILMUKKARUUVI_M12_100MM_KIERRE

Minä meinaan laittaa tuollaiset!

Juhani sanoi:
http://www.ikh.fi/Luokittelemattomat_ketjut_ja_tarvikkeet/V1696_NOSTOSILMUKKARUUVI_M12_100MM_KIERRE

Noissa ainakin kierre riittää vetää vaikka runkoputken läpi :)
Edellisessä viestissäni esittämä malli taitaa riittää vain pohjalevyn läpi tai sitten u-palkkisen rungon läpi.

Jokin lavan pohjaan pultattava kiila renkaan eteen auttaa paikallaan pysymisessä.
Helppo käyttää kärryssä missä ei kuljeteta muuta kun avanttia.

Runkorekenteisiin kiinnitetty kiinnityslenkki olisi varmaankin lujin ratkaisu. Kärryn pohja olisi mukava pitää mahdollisimman tasaisena muuta käyttöä varten,mutta siitä täytyy luultavasti vähän joustaa jos haluaa hyvän ja turvallisen kiinnityksen. Onkos tuo runkopalkin ympärile tuleva silmukka sellainen,että se liikkuu ylös/alas? Että kun sitä ei käytetä,niin se lepää pohjavanerin päällä alhaalla?

Leppis sanoi:
Juhani sanoi:

Noissa ainakin kierre riittää vetää vaikka runkoputken läpi :)
Edellisessä viestissäni esittämä malli taitaa riittää vain pohjalevyn läpi tai sitten u-palkkisen rungon läpi.

Jokin lavan pohjaan pultattava kiila renkaan eteen auttaa paikallaan pysymisessä.
Helppo käyttää kärryssä missä ei kuljeteta muuta kun avanttia.

Runkopalkin läpi olisi tarkoitus laittaa, mutta täytyy vielä hieman "miettiä", jotta niihin ei sitten kompastelisi! :D

Onnistuisikohan ison jatkomutterin upottaminen lavaan/kiinnitys lavan alle runkopalkkiin. Siihen voisi sitten kiertää kiinnityslenkin tarvittaessa ja muuten kärryn pohja jäisi sileäksi. Hitsikone käteen vaan ja testaamaan!

Unic sanoi:
Onnistuisikohan ison jatkomutterin upottaminen lavaan/kiinnitys lavan alle runkopalkkiin. Siihen voisi sitten kiertää kiinnityslenkin tarvittaessa ja muuten kärryn pohja jäisi sileäksi. Hitsikone käteen vaan ja testaamaan!
Kierreniittejä löytyy M12 asti, en vaan löytänyt heti niiden vetolujuuksia?
Unic sanoi:
Onkos tuo runkopalkin ympärile tuleva silmukka sellainen,että se liikkuu ylös/alas?
Juu tarkoitettu lavanpintaan laskeutuvaksi, tai jopa upotettavaksi pinnan tasoon.
Noita löytyy muilta valmistajilta pidemmällä u-pultilla.

http://www.haklift.com/uploads/files/Tuoteluettelon_sivu_11-15.pdf
Tuollaista KIP400N tapaista olen kaivannut kevyt perävaunuihinkin.
Yksinkertainen rakenne, neliöputken pätkä, jonka sisällä pitkä ketjun lenkki. Lenkki on lukittu poikittaisella tapilla.
Lenkin voi nostaa ylös tai sitä voi käyttää alakauttakin kiinnitykseen.

http://www.ruijanpallas.com/linkitettyjakuvia/koneviesti2006nro10sidontalenkit.pdf
Koneviestin testaamat lenkit löytyy tuolta.

KANNATTAA LUKEA.

Uusimmat keskustelut