Perätön lumilinko | AvantClub - Keskustelupalsta

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
7.9.2008
3 200
144
63
Espoo
Löysin penkasta kiven ja lingon perästä aika jätti siinä samassa rytäkässä.

Vuoden se kestikin. Sauli suositteli jotkain kumisulaketta välitykseen ja semmoinen olisi varmaankin kannattanut laittaa! Olivat vain loppu sillä hetkellä ja ajattelin kyllä laittaa "myöhemmin". Mitähän romun tonnihinta on tänään?

Oioi... :( Olen kanssa joskus löytänyt kiviä ja kovaa ääntä ovat pitäneet mutta mitään ei ole rikkoutunut! No hydraulisessa versiossahan ropellerit vaan lakaa pyörimästä ;)

Jos tarvitset lainata välillisesti niin hihkaise...

Täytyy nyt huristella kauhan kanssa. Jotenkin ikävöin sitä 1 toimi linkoa. Se oli riittävän tehokas ja huoltovapaa. Jos kivi meni ruuvin väliin, niin ei muuta kuin kangella kivi pois ja taas mentiin.

Olen myös 1 vaihe lingon kannattaja. Silloin saa kaiken potkun yhteen asiaan. Ja yleensä ne kyllä heittää ja pitkälle.

Näyttää siltä että Avanttiin ei ole tarjolla 1 vaihelinkoa, kunnollista siis.
tuosta 2 vaihelingosta saisi kyllä helposti rakennettua. Poistaisi tuon heitto roottorin ja siirtäisi ulosheittoputken sinne murskaajan päälle. Linko kevenisi varmaan 50kg ja painopiste siirtyisi lähemmäksi konetta!

Jos joku tietää jostain perus 1 vaihelingon minkä saisi suoraan Avantiin niin nyt olisi tiedolle tarvetta!!

427 alv 0% onpi varaosan hinta. Eilen olisi siis pitänyt ottaa ammattilainen auraamaan.

Varaosa on tilattu ja tämä asennetaan sulakkeen kanssa. Ensi syksynä panostetaan nykyistä enemmän aurauskeppeihn, jotka maksaa kympin nippu.

Vakuutusyhtiö oli höveli ja lupasi korvata vaihteen vähennettynä alvilla ja omavastuulla. Jäänköhän lopulta saamapuolelle?

STEFFECTIVE sanoi:
Sulla kävi tuuri. Eikö siinä mennyt koko linko korvauskelvottomaksi....

Mun mielestä maasturistin avantista meni runko katki ja hytti kieroon. Eli kyllä nyt menee koko yhdistelmä lunastukseen.

exjko sanoi:
STEFFECTIVE sanoi:
Sulla kävi tuuri. Eikö siinä mennyt koko linko korvauskelvottomaksi....

Mun mielestä maasturistin avantista meni runko katki ja hytti kieroon. Eli kyllä nyt menee koko yhdistelmä lunastukseen.

...ja koska laite on edustanut aikansa vauraimpia malleja pitää tilalle saada vähintään 640 pakasta.

Siis mikä tämä "perä" on joka tästä lumilingosta meni? Sekö osa joka sitten 2-toimilingossa heittää sen lumen vekka?

T: nimim. "kokematon ja hieman tyhmäkin" :)

Perä on perä. Ja Maasturisti näyttäisi olevan enemmän "perä" miehiä. Toiset tykkää puskureista. Minäkin kuulun "perä" miehiin...

Perä on se kohta missä ulosheittopropellerin akseli muuttaa suuntaa 90 astetta sille murskaimelle. Kyseisessä lingossa on vain 1 hydraulimoottori mutta 2 toimintaa pyöritettävänä.

Kyllä mä Maasturisti olen myös sitä mieltä että korvaava tuote on 640. Ja kuten sun nykyisessäkin, kaikilla mausteilla...

jets sanoi:
Siis mikä tämä "perä" on joka tästä lumilingosta meni? Sekö osa joka sitten 2-toimilingossa heittää sen lumen vekka?

T: nimim. "kokematon ja hieman tyhmäkin" :)

Linkistä vastaavan mötikän ulkokuva: http://www.ikh.fi/KULMAVAIHDE_R240_1308

Yleensä kartiopyörä, joka pyörittää kulma-akseleita jollakin välityssuhteella. Esim 1:3 tarkoittaa suunnilleen sitä että yhdellä pääakselin kierroksella vaihteen akselit kiertävät kolme kierrosta. Hajalle nämä saadaan liiallisen tai äkkinäisen kuormituksen avulla, jolloin hampaat hajoavat tai pomppaavat päällekkäin väljemmissä versioissa. Useimmiten molemmissa tapauksissa on kokonaisuuden kannalta täystuho kyseessä.

Vanhemmiten likainen ja puutteellinen öljy kuluttaa hammaspyörät väljiksi ja perä alkaa pomppia, kun hampaat eivät pidä. Tällöin pääsee vähemmälläkin kuormalla täystuhosta osalle. Asiaa nopeuttaa ikääntyvän vaihteiston akseleiden väljät laakerit, jotka antavat kartioiden vaeltaa vapaammin kuormitustilanteessa ja päästävät ylimääräistä tavaraa sisään.

Peräksi näitä sanotaan varmaankin perinteisten takavetoisten autojen ansiosta ( vrt ford Escord, taunus, sierra vv 70-90), joissa usein jäykän taka-akselin ansiosta kulmavaihde oli hyvin esillä. Maastureiden parissa puhutaan myös etuperästä etupään kulmavaihteen/ tasauspyörästön osalta. Niin ja näitä on monenlaisia lukoilla, momentin muuntimella ja vaikka millä.

No viisastuin tässä minäkin. Ei puskureissa mitään vikaa ole, hienoja ne on, mutta kyllä se perä aina tärkeämpi on :)

Uusimmat keskustelut