Perävaunu, jarruton, kokonaispaino 825kg! | AvantClub - Keskustelupalsta

STEFFE

Lumimies
Keskustelun aloittaja
12.1.2012
5 401
862
138
Bobäck
Tällainen Rosteri versio kaupitellaan yhdessä mainoslehdessä. Mietin pitkään että miten se on mahdollista!
Eilen myyjä kovasti väitti että kaikki on ok eikä pystynyt millään perustelemaan sitä.
Tänään kun kävin samassa liikkeessä niin katsoin vaunua vähän tarkemmin. Siinä oli kyljessä tekninen kyltti niiteillä kiinni missä luki että 0 akseli 75kg ja 1 akseli 750 kg.

Kyllä tässä viedään kuluttajaa kun pässi narussa! Kaikki autithan eivät siedä 75 kg aisapainon ja on niitä jotka sietävät jopa 100kg!

Mielestäni melko harhaanjohtavaa markkinointia. Eikä ole ensimmäinen kerta kun se tapahtuu! Mutta ehkä on täysin laillista! Mene ja tiedä. Mun mielestä se on väärin koska ymmärtääkseni suurin sallitu jarruton perävaunu suomessa saa painaa 750kg.

Ollaanko tässä nyt Timbermannin mainitsemassa porsaanreiän metsästys retkellä missä kierretään totuutta vääntämällä sen itselleen sopivaksi ja etujen tuojaksi!
 
Molemmat oikeassa, kilot ei välttämättä 825. Mutta kun pelkän perävaunun akselipaino punnitaan sen ollessa autossa kiinni voi akselipaino kuormattuna olla maksimissaan 750, oletetaan aisapainoksi 50 niin sit 800
kärryn kokonaispaino. Tuo ei kyllä muuta jarruttoman perävaunun maksimipainoa joka on 750.

Terv KK
 
Selasin äsken Trafin sivuja ja kyllä tuo nimike kokonaismassa 825 kg on mahdoton. Siinä puhutaan kyllä hyvin selkeesti 750kg painosta eikä mitään siirtoja vetokuulalle ole mainittua. Olisi mukavaa jos joku selvityäisi asiaa, ettei markkinointi ole tarkoituksella tehty harhaanjohtavaksi.
 
Kyllä tässä sotketaan asioita. Suomessa jarruttoman kärryn enimmäis massa on 750kg.
Jos aisalle voi ottaa painoa 75kg, niin ei se lisää kokonaismassaa, se on vaan osa kokonaismassasta minkä voi siirtää aisalle.

Autosta, vetokoukusta, kuulakytkimestä tai aisasta löytyvä pienin merkitty painoraja määrää max kuorman minkä voi aisapainoa ottaa. Minimipaino on 25kg ja max 4% kytkentämassasta, jos ei noista muista kohdista löydy pienempää lukua.
 
Tota kun olen pohdiskellut vähän enmmän niin kyllä on vaikea rasti.

Kevyt perävaunu jarruton = maksimikokonaispaino 750 kg. Niin lukee määräyksissä.

Tulkinta: akselipaino kytketyssä vaunussa saa olla 750 kg ja silloin kytkentäkuulan päällä voi olla 75kg.

Eli miten tuo vaunu voidaan kytkeä autoon koska sillä hetkellä vaunu painaa 825kg, mutta kytkettynä autoon vain 750 kg akselista mitä voidaan punnita!

Kyllä on hämärä tulkinta määräys annettu. Siinä kyllä Trafi itse luo porsaanreiän itselleen. :mrgreen:
 
Olen muutaman kärrin itsetehnyt, ja ihmetellyt konttorin punnitsemistapaa.
Kärri on kiinni autossa ja punnitaa kärrinakselipaino => rekisteriotteseen tuleva kärrin omapaino.
esim pikku kärrin rekisteri otteessa lukee 190kg, mutta kun sen ottaa autonperästä irti puntari näyttää lukemaa 210kg.
Kokonaismassa 750kg.
Tässä on käsittääkseni heti 20kg "hyvää"
 
Siinähän se juttu on. Eli sanojen tarkoitus on kikkailtu ihan ohjeistuksesta alkaen! Ratkaiseva on akseli paino eikä "kokonaispaino". Mutta se on hyvä tietää kun itse joutuu välillä ajaa vähän "rajoilla", niin lisää aisapainoa vaan niin se on kaikki teldtä pois!

Sairas tapa toimia viranomaisilta ja vielä ohjeistavat kikkailuun! Hanurista! :cry:
 
Sinänsä tuossa ei ole mitään erikoista sillä aisapaino lasketaan vetoauton massaan. Eli jos sallittu aisapaino on 25kg niin kärry saa painaa 775kg.
 
heiksa sanoi:
Sinänsä tuossa ei ole mitään erikoista sillä aisapaino lasketaan vetoauton massaan. Eli jos sallittu aisapaino on 25kg niin kärry saa painaa 775kg.

Niin, mutta kun kokonaismassa on rajoitettu 750kg! Jarruttaessa sillä ei ole väliä että onko siitä siirretty x kilomäärä vetokuulalle vai ei. Fysiikan laki kun ei ymmärrä mikä on aisapaino!

Eli tekemällä kevyt perävaunu jonka kiinnityspiste on lava auton lavan päällä niin saisi siihen 1000 kg ja perävaunun akselin päälle 750 kg niin olisi vaunu jonka kokonaispaino olis 1750kg! Ja jarruton! Onko se mielestänne oikein?
 
Tietysti tuossa kytkentä autonlavalla tapauksessa voimat vaikuttavat fyysisesti autoon aivan eri pisteeseen.
Esimerkiksi jarruttaessa tilanne on erillainen koska voima mikä kärrystä tulee ei vaikuta auton perään vaan lähemmäs massakeskipistettä.
 
Tuomas sanoi:
Tietysti tuossa kytkentä autonlavalla tapauksessa voimat vaikuttavat fyysisesti autoon aivan eri pisteeseen.
Esimerkiksi jarruttaessa tilanne on erillainen koska voima mikä kärrystä tulee ei vaikuta auton perään vaan lähemmäs massakeskipistettä.

Kyllä, mutta pysäytettävä massa ei muutu miksikään! Ja se taitaa olla se alkuperäinen syy miksi paino on ollut rajoitettua 750 kiloon!
 
Erikoinen tapaus. Mutte saa olla kyllä aika fakiiri, joka tuon maksimipainon saa hyödynnettyä...
Täytyy alkaa hyödyntää tätä myös omassa 3500kg kärryssä, niin saadaan laillista ylikuormaa kuskattua. :lol:

Siis tosiaan, markkinointikikkahan tuo taitaa olla tuossa rosterikärryssä. Pitäisi ilmoittaa vaan eritavalla tuo kokonaismassa, esim. 750kg+75kg.. Paljonko muuten tuo rosterikärry painaa tyhjänä?
 
STEFFE sanoi:
heiksa sanoi:
Sinänsä tuossa ei ole mitään erikoista sillä aisapaino lasketaan vetoauton massaan. Eli jos sallittu aisapaino on 25kg niin kärry saa painaa 775kg.

Niin, mutta kun kokonaismassa on rajoitettu 750kg! Jarruttaessa sillä ei ole väliä että onko siitä siirretty x kilomäärä vetokuulalle vai ei. Fysiikan laki kun ei ymmärrä mikä on aisapaino!

Eli tekemällä kevyt perävaunu jonka kiinnityspiste on lava auton lavan päällä niin saisi siihen 1000 kg ja perävaunun akselin päälle 750 kg niin olisi vaunu jonka kokonaispaino olis 1750kg! Ja jarruton! Onko se mielestänne oikein?

Ei sotketa fysiikkaa byrokratiaan! Ja kyllä se fysiikanlakikin ymmärtää aisapainon vallan hyvin..vai meinaatko että on ihan sama paljonko aisalla on painoa ja onko se aisaa painava vai nostava? Kärryn kokonaispaino siis saa ylittää tuon 750kg aisapainon verran koska se lasketaan vetoauton massan vaikka se fyysisesti onkin kärryssä.
 
STEFFE sanoi:
Tuomas sanoi:
Tietysti tuossa kytkentä autonlavalla tapauksessa voimat vaikuttavat fyysisesti autoon aivan eri pisteeseen.
Esimerkiksi jarruttaessa tilanne on erillainen koska voima mikä kärrystä tulee ei vaikuta auton perään vaan lähemmäs massakeskipistettä.

Kyllä, mutta pysäytettävä massa ei muutu miksikään! Ja se taitaa olla se alkuperäinen syy miksi paino on ollut rajoitettua 750 kiloon!

Pysäytettävä massa ei muutu, mutta tapa millä se tehdään muuttuu. Piste johon voima kohdistuu on aivan erissä paikassa.
 
Nyt löydettiin yhteinen asia. Ei sotketa fysiikka ja byrokratia. Se on totta.

Kyllä mä Tuomas sunkin näkemys ymmärrän. Mutta kun se hiunattava massa on silloin eri kun 750 kg. Siitähän tässä on kyse.

Mutta Trafi sen on tulkinnut ja sillä mennään.Mielestäni tulkinta vaan on mielekiintoinen koska se antaa lisäkiloja kaikille perävaunun vetäjille ;)
 
Ei ole ainoa trafin säädös, joka jättää asian tulkinnanvaraiseksi. Mitenköhän tuo todellisuudessa pystytään maantiellä toteamaan, että 750+75kg ei ylity?
 
MRJ sanoi:
Ei ole ainoa trafin säädös, joka jättää asian tulkinnanvaraiseksi. Mitenköhän tuo todellisuudessa pystytään maantiellä toteamaan, että 750+75kg ei ylity?

Punnitaan ensin kärryn akselilta että siinä on 750kg tai alle. Sitten otetaan kärry irti kuulasta ja mitataan aisapaino. Sitä en kyllä tiedä josko partiot ovat varautuneet aisapainon mittauksiin, vai kokeillaanko vain käsivoimin mitä suuruusluokkaa aisapaino on. Suurin sallittu aisapaino riippuu myös vetokoukusta, autosta ja kärryn vetopäästä. Pienin lukema asettaa rajat.

En kyllä ymmärrä miten 750 kg:n kärryllä saadaan 75 kg:n aisapaino, koska aisapaino saa olla enintään 25 kg tai 4 % kytkentämassasta. 750 kilon kärryllä se tekee vain 30 kg.
 
Petrus sanoi:
MRJ sanoi:
Ei ole ainoa trafin säädös, joka jättää asian tulkinnanvaraiseksi. Mitenköhän tuo todellisuudessa pystytään maantiellä toteamaan, että 750+75kg ei ylity?

Punnitaan ensin kärryn akselilta että siinä on 750kg tai alle. Sitten otetaan kärry irti kuulasta ja mitataan aisapaino. Sitä en kyllä tiedä josko partiot ovat varautuneet aisapainon mittauksiin, vai kokeillaanko vain käsivoimin mitä suuruusluokkaa aisapaino on. Suurin sallittu aisapaino riippuu myös vetokoukusta, autosta ja kärryn vetopäästä. Pienin lukema asettaa rajat.

En kyllä ymmärrä miten 750 kg:n kärryllä saadaan 75 kg:n aisapaino, koska aisapaino saa olla enintään 25 kg tai 4 % kytkentämassasta. 750 kilon kärryllä se tekee vain 30 kg.

Joo ei tää ole ihan helppo rasti. Mun tuttu hyvässä vakansissa(hoitaa liikenneonnettomuuksien tutkimukset) tällaisissa asioissa(juristi) sanoi että täytyypi kysellä kun hän näkee nuo Trafi kaverit seuraavan kerran! Piti myös tulkintaa hyvinkin outona!
 
STEFFE sanoi:
Petrus sanoi:
MRJ sanoi:
Ei ole ainoa trafin säädös, joka jättää asian tulkinnanvaraiseksi. Mitenköhän tuo todellisuudessa pystytään maantiellä toteamaan, että 750+75kg ei ylity?

Punnitaan ensin kärryn akselilta että siinä on 750kg tai alle. Sitten otetaan kärry irti kuulasta ja mitataan aisapaino. Sitä en kyllä tiedä josko partiot ovat varautuneet aisapainon mittauksiin, vai kokeillaanko vain käsivoimin mitä suuruusluokkaa aisapaino on. Suurin sallittu aisapaino riippuu myös vetokoukusta, autosta ja kärryn vetopäästä. Pienin lukema asettaa rajat.

En kyllä ymmärrä miten 750 kg:n kärryllä saadaan 75 kg:n aisapaino, koska aisapaino saa olla enintään 25 kg tai 4 % kytkentämassasta. 750 kilon kärryllä se tekee vain 30 kg.

Joo ei tää ole ihan helppo rasti. Mun tuttu hyvässä vakansissa(hoitaa liikenneonnettomuuksien tutkimukset) tällaisissa asioissa(juristi) sanoi että täytyypi kysellä kun hän näkee nuo Trafi kaverit seuraavan kerran! Piti myös tulkintaa hyvinkin outona!

Tää onkin taas selkeää. Viskaalit EU:ssa ovat näin säätäneet:

--

O1 ja O2 luokan perävaunujen massatulkinnat EU asetuksen 1230/2012 mukaan.

O1 - luokan perävaunun teknisesti suurin sallittu kokonaismassa voi olla 825 kg, joka muodostuu luokittelun mukaan akselille sallitusta 750 kg maksimimassasta sekä kytkimelle sallitusta 75 kg maksimimassasta.

--

Ja sitten asetus 407/2013

--
Määritelmät

1. Ajoneuvojen, ajoneuvoluokkien sekä ajoneuvon mittojen ja massojen määrittelyyn sovelletaan, mitä ajoneuvolaissa ja sen nojalla säädetään. Ajoneuvon mittojen ja massojen määrittelystä säädetään lisäksi Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:eek: 661/2009 täytäntöönpanosta moottoriajoneuvojen ja niiden perävaunujen massojen ja mittojen tyyppihyväksyntävaatimusten osalta sekä Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2007/46/EY muuttamisesta annetussa komission asetuksessa (EU) N:eek: 1230/2012.
--

No, hassua on että Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä kertoo kuitenkin vielä:

--
Suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin vetoajoneuvoon kytketty keskiakseliperävaunu on kuormattava siten, että enintään suurempi seuraavista massoista kuormittaa «pystysuunnassa» vetoajoneuvoa: 4 prosenttia perävaunun kytkentämassasta tai 25 kg."

--

Tämä direktiivin ja kotimaisen lainsäädännön hienoinen ristiriita kuitataan vissiin tällä:

--
Ajoneuvon mittojen ja massojen määrittelystä säädetään lisäksi Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:eek: 661/2009 täytäntöönpanosta moottoriajoneuvojen ja niiden perävaunujen massojen ja mittojen tyyppihyväksyntävaatimusten osalta sekä Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2007/46/EY muuttamisesta annetussa komission asetuksessa (EU) N:eek: 1230/2012.
--

Voidaan siis todeta että parisataa kansanedustajaa ja kuusisataa trafilaista eivät saa aikaan lakikokonaisuutta jonka ymmärtäisin aivan täydellisesti tai edes osin...:)
 
Jos jotain hyvää haluaa löytää koko sopasta niin se kuitenkin näyttää perustuvan johonkin asetuksee/pykälään ja siitä ympäripyöreä tulkinta! Loistavaa että Arkadianmäki virastokoneineen ovat saaneet näin loistavaa tekstiä aikaiseksi! :lol:
 
Ihan älytöntä pelleilyä :lol:

Jos oikeesti laskee mitä tosta hyötyy, niin kärryn painaessa 220 kg, jää nettokuormaksi joko 605 kg tai 530 kg. Tämä tarkottaa, että 25 kg betonisäkkejä saa 21 kappaleen sijaa ottaa kyytiin 24 kpl.

Toki jos pitäis just kuskata jotain vaikka 570kg virallisesti papereiden mukaan painavaa mönkijää tai moottorikelkkaa, niin sitten tosta voi olla jotain hyötyä. Toisaalta, jos mulla olis tollanen säännöllinen kuljetustarve, niin hommaisin jarrullisen kärryn. Täyteen kuormattu jarruton kevytkärry on jo "aika syvältä" vetää vaikka painoa olisikin vain 750kg. Enkä tarkoita auton kiihtyvyyttä, vaan juuri jarruttaessa. Mun mielestä joka ikinen kilo koukun päässä vaikuttaa ja tuntuu auton pysähtymisessä oli aisapaino ihan mitä tahansa. Väärällä aisapainolla tilannetta voi toki vielä entisestään huonontaa :mrgreen:
 

Uusimmat keskustelut