Pinnapultit poikki | AvantClub - Keskustelupalsta

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
7.9.2008
3 175
125
63
Espoo
Etupyörän navan pinnapultit katkesivat. Varmaankin väsyivät, kun ei ollut kuormaakaan. Pari viikkoa sitten tarkistin että ovat kireällä, liekö se ollut viimeinen niitti.

Asiaan: miten uudet ruuvataan tilalle ja käykö koloon rautakauppatavara ja millä lujuudella?
 
Onko navassa esim. tollaset?
http://www.osatuontiracingshop.fi/product/117/pyoran-pinnapultti-rihla-kiinnitys

Lyömällä vanha pois ja samalla tavalla uusi takaisin.
Ja ei sitten mene takaisin pyörän mutterilla kiristämällä!
Pitää saada pohjaan.
Napa pitää saada pois hydemoottorista.
Löytyy IKH myymälöistä melkein joka kokoa.

Mauri
 
Joo just tommoset on navassa. Tarkemman muistelun ja katsonnan jälkeen totesin että limpun eli levikkeen pultit olivatkin ne jotka antautui.

On ollut tapahtumarikas pääsiäinen.

-vuokrakuorkista kajahti etugummi
- tuli kuormattua vähän liikaa ja joutui lapiohommiin kun kippi ei jaksanut (4 h kippikeikka)
- vuokrakaivurista ensin tankki tukkoon ja sitten sylinteri korkkasi, yhteensä vain 10 konetuntia.
-pisteenä päälle avantin pultit.

Tästä on hyvä jatkaa.
 
Maasturisti sanoi:
Joo just tommoset on navassa. Tarkemman muistelun ja katsonnan jälkeen totesin että limpun eli levikkeen pultit olivatkin ne jotka antautui.

On ollut tapahtumarikas pääsiäinen.

-vuokrakuorkista kajahti etugummi
- tuli kuormattua vähän liikaa ja joutui lapiohommiin kun kippi ei jaksanut (4 h kippikeikka)
- vuokrakaivurista ensin tankki tukkoon ja sitten sylinteri korkkasi, yhteensä vain 10 konetuntia.
-pisteenä päälle avantin pultit.

Tästä on hyvä jatkaa.

Harrastaminen on kivaa, mutta olisiko ollut helpompaa ja lopulta halvempaa tilata vaan ammattilaiset paikalle.
 
Ite kävin hakemassa autovaraosaliikkeestä, kun joskus pultit anto periksi. Muistaakseni jonkun Jenkkipelin pultit oli käypäset. Löytyy varmaan vieläkin yks sarja hyllystä.
Eikä näihin hommiin mitään kalliita niin sanottuja kalliita ammattilaisia tarvita! ;)
 
Tarkista että pinnapultit ovat sellaisia jotka painetaan paikalleen/lyödään ulos eikä kierteellä varustettuja, jälkimmäisiäkin on. Kuumat auttaa jos tuntuu jumittavan, tuli meinaan just vaihdettua kierteellä olevat pakosarjat pinnapultit autoon ja pulteista ei ollut juuri mitään jäljellä.
Tsemppiä hommiin, mäkin harkitsin syksyllä tuosta paikasta vuokraamista mutta jotenkin kalusto (kaivuri) ei näyttänyt ihan tip-top kuntoiselta niin otin sitten toisesta paikasta.
 
Ville_remppaaja sanoi:
Tsemppiä hommiin, mäkin harkitsin syksyllä tuosta paikasta vuokraamista mutta jotenkin kalusto (kaivuri) ei näyttänyt ihan tip-top kuntoiselta niin otin sitten toisesta paikasta.

Joo, kaivuri oli huollettu varmaan kaudelle 2013, kaikki suodattimet tukossa. Sovittiin korvaavasta diilistä kunhan kone on huollettu, eli homma on klaarattu.

Sinänsä huono puoli yhden koneen putiikeissa että jos vuokravehje poikii niin se on sitten hommat tehty kunnes se ainoa on kunnossa.

Auto oli ihan hyvä. Robottivaihteisto, ilmastointi ja cruise. Mittarissa 700 tkm
Vetopyörät oli uudehkot mutta muut enämpi maailmaa nähneitä.
 
Meni -14vm 528:sta pinnapultit takaa poikki. Onni onnettomuudessa, kone oli ollut 2 viikkoa muilla käytössä ja kun käytin konetta itse niin huomasin kolinaa ajaessa. Kaksi pinnapulttia enää ehjiä. Ajoin suoraan pajalle...

Kysymys kuuluukin, lähteekö napa pois takaa ulosvetäjällä mutterin irrotuksen jälkeen? Vai pitääkö jotain muuta irrottaa vielä?
Huom. napa on erilainen kuin edessä. Siinä ei ole niitä "hampaita" reunoilla.

Pikainen vastaus olisi loistojuttu. Meillä työt pitkälti tuosta isommasta Avantista kiinni..

_smaller.jpg
 
Volver sanoi:
Kysymys kuuluukin, lähteekö napa pois takaa ulosvetäjällä mutterin irrotuksen jälkeen?
Ajomoottorin akselin päässä kartio, joka on kyllä kunnolla kiinni. Siis lähtee paukahtaen auki kunnon ulosvetäjällä.
Mutteri takaisin kunnolla kiinni, momenttia en nyt muista, kannattaa kysyä huomenna huollosta.

Täältä löytyi kiristysmomentti napamutterille.
 
Säilyikö vanteen pultinreiät? Huono katkoo pultit uudestaan.

Jos satut painamaan 40kg niin momentti löytyy metrin päästä hylsyavaimen varresta :)
 
Vanteen reiät oli soikeat, eli jouduin tilaamaan uuden. Tänään jo lähti kuljetus ylöjärveltä.

Joo, painoa on vähän enemmän mutta fysiikka hallussa :D
 
Ostin uuden ulosvetäjän, joka vaikutti vahvalta ja pätevältä.. sillä seurauksella että ulosvetäjä hajosi, navan reunat vääntyivät hiukan ja napa on edelleen kiinni. Uskaltaako tuohon laittaa lämpöä, akselihan on suoraan ajomoottorissa. Irrotusaineita on tungettu väliin hyvin..
 
Lämmitä vaan napaa tasapuolisesti ja älä ole navan lähellä kun irtoaa...
itse lämmitin reilun minuutin kaksi bilteman kertakäyttöisellä "toholla". Tuo napa lennähti syliin puolen metrin päähän kovan pamahduksen kera (koira lähti kuin ohjus vierestä karkuun ja palasi vasta tunnin päästä vierelle).
 
Remonttia tehdessä lemmikkieläinten ei kyllä tulis olla kauhean lähellä, varsinkaan jotain noi kovin kiinni olevaa irrottaessa. Muutenkin kannattaa miettiä omaa suojausta(kasvosuoja) tai virittää joku painavahko matto tms. irrotettavan osan päälle.
Tossa yhden peräkärryn napaa irrotin. Ei lähtenyt pelkällä ulosvetäjällä, joten lämmitystä mukaan ja lisää vääntöä. Pamahti palasiksi ja neliösentin pala rintaan. Sattui aivan saamaristi ja kasvoihin varmaan tekis vahinkoa.
 
Joo, lämmitän sitä ympäriltä maltillisesti siis.
Laitoin sellaisia 4mm vahvoja metallilevyjä navan ympärille ekalla kertaa. Kolahdus vaan kävi kun ulosvetäjän palasia osui levyihin.

Kiitos nopeista vastauksista. Kokeilen vielä tänään kertaalleen, jos ei lähde niin pyörä kiinni sillä viimeisellä pinnapultilla ja kone lavetille...
 
Yksinkertaisen ulosvetimin saa poraamalla noin 10mm teräslevyyn reiät pulttien jakoon.
Ehjät pyöränpultit voi jatkaa sopivilla jatkomuttereilla ja kierretangolla läpi tästä teräslevystä.
Rikkinäiset voi katkaista niin lyhyiksi, että voi lyödä laipasta läpi. Tilalle sitten kierretankoa ja mutterit ulostyöntöä varten.
Kaikilla kuudella pultilla tasaisesti painattamalla levyä akselia vasten pitäisi kyllä lähteä.

Tasainen lämmitys ei riko moottoria. Sitä ei tarvitse lämmittää edes siniseksi, eikä saa. +60 astetta riittää..