Polkija

Jäsen
Keskustelun aloittaja
22.4.2009
31
0
6
En oikein tiedä mihin tämän aiheen laittas...
---
Tässä foorumia lueskeltua alkoi päässä muhia ajatus. Syksyn lähestyessä, iltojen sopivasti viilentyessä ja muiden kiireiden vähentyessä, alkaa mieli palajamaan hallille ja halu rakennella jotakin. Kaikenlaista suunnitellessa pälkähti mieleen että Avanttien perään ei taida olla hirveästi tarjontaa peräkärryistä. Jos rakentelis semmosen ja myis pois? Tulis tällaselle opiskelijalle vähän taskurahoja...

Mitä olette mieltä? Onko tässä mitään järkeä/kannattavaa/ostasko kukaan?

Välineet olisi valmiina, plasmakin tullee syksyn mittaan. Ainoastaan oma taito olisi se kysymysmerkki :roll:

Vinkkejä rakentamiseen saa antaa, vaikka tämä vielä pyörii täysin ajatuksen tasolla. Ainakin on mukavaa aivojumpaa tällanen pieni suunnittelu ;)
 
Pienelle mönkijän perään laitettavalle kippikärrylle voisi olla kysyntää.
Kippaus käsipumpulla tai 12V sähkökoneikolla.
Vai onko noissa mönkijöissä minkäänlaista hydr ulosantoa?
 
Polariksen isompiin malleihin oli joskus saatavana pumppu lisävarusteena ja niitä myydään myös asennuspaketteina tarviketoimittajilta. Pumppupaketti on helposti kärryn hintainen, semmoinen käsipumppu on hinnaltaan parempi vaihtoehto. Www.polarteknik.com myy valmista käsipumppua sisältäen säiliön yms suunnilleen 250 eur hintaan (kevät 2009)

muutaman värkin olen kuvissa nähnyt, joissa on laitettu erillinen moottori pumppua pyörittämään, mutta silloin kärrystä tulee turhan painava.

Avantissa ei tietenkään pumppuongelmaa ole, mutta kärrystä saisi monipuolisemman vaikkapa sillä pienellä käsipumpulla ja pikaliittimellä. silloin ei ole väliä minkä vehkeen perään kärryn laitaa.
 
Tuoltakin löytyy pumppuja.
http://www.grp.fi/farmilaite/farmilaite.pdf
käsipumppu 218€, sivulla 3
sähköpumppu 395€, sivulla 18
 
Saiskohan tuota kippiä toteuttettua vinssin avulla? Laittas eteen jonkinmoisen pystytolpan (vaikka mallia teleskooppi, jatkaisi täyteen pituuteen kipatessa, ei tiellä niin pahasti muussa ajossa) jossa vinssi olisi varren päässä tai vaihtoehtosesti vinssi runkoon ja sinkki kiertämään tolpan kautta lavan alareunaan. Toimiskohan lie?

Saranoinnin toisi takapäästä lähelle keskikohtaa, jolloin voimaa nostamiseen ei tarvitsisi niin paljoa. Ei tietenkään liikaa jottei perä osuisi maahan kipatessa.

Millanenhan rengastus ois hyvä? H-a renkas ois halpa ja yksinkertanen, ja niitä löytyy helposti jos puhkeais. Toisaalta Farmilaiteella olisi mönkijän rengas vanteineen ja navan kanssa 85€ kappale, ei paha. Mutta jos tekis oikeasti malliin kestävän, niin omista kätköistä löytyisi kyllä vanhan puimurin taka-akseli, josta ottaisi renkaat napoineen. Mutta se saattaas olla jo kyllä vähän ylimitoitettua :lol:
 
Etuveto Golffin tai Passatin taka-akselista löytyy helposti sovellettavissa olevat napatapit napoineen päivineen. Eivät maksa romiksella montaa euroa. Tarvittaessa käsijarrun värkkääminen kärriin ei ole kovinkaan paha operaatio.
 
Tarkoitus ois mullakin väsätä kärry jota vetäisi 218:lla sekä puutarhatraktorilla.

Vetoaisaan olen suunnitellut kiertämällä nostavaa tukijalkaa. esim: biltema 41504
Ja kippiin olen miettinyt saksitunkkia lavan alle ja sitä pyörittämään lasinpyyhkijän moottori.
Kantavuustavoite 1000kg, normi peräkärryn navoilla ja renkailla.
 
Navat kärryihin kannattaisi valita 4X100 jaolla ja 60 keskiöreiällä. Näin kävisi tarpeen vaatiessa samat kummit kun vetokoneeseen.
Katselin listalta että ainakin Renun Clio:ssa olisi sopiva jako.

Kyllä kippi onnistuu myös "vinssi" systeemillä. Noitahan vinssejä on myös käsiystävällisemmillä nailonliinoilla varustettuna.
 
Ajatuksenani oli, että hätätilassa voisi peräkärryn renkaan laittaa Avanttiin. Tämä kävisi päinsä jos kärryn renkaassa olisi 4X100 jako ja yli 60 keskiö reikä.

Vanne jakoja löytyy täältä.

Jos nurkissa ei ole valmiita auton romuja mistä purkaa, niin tuskin kannattaa pelkkiä napoja hakea purkaamosta, kun uusia helposti hitsattavia napoja saa alle 40€ tarvikeliikkeistä (jarrulliset peräkärryn navat noin 130€ kpl).

Itselläni on projektina tehdä tämänkaltaisesta "kiinan kärrystä" myös hevoskäyttöön soveltuvan.
Rakentelen kärryn eteen kääntyvän teliakseliston johon tulee kiinni vetoaisat hevoselle.

Renkaina käytän Avantin 20x8-10 ja navat tulee Renun Cliosta (satuin saamaan sopivasti). Navat mahtuu juuri ja juuri jarrurumpuineen vanteiden sisään.
Etuteliin tulee käsijarruista jarrut joka pyörään, jotta kuorma päällä voi alamäissä helpottaa hevosen oloa.

Tarkoitus olisi hitsata kaksi keinuvartta vastakkain, josta muodostuisi keinuteli. Renun teräsvalun hitsattavuutta en kylläkään ole vielä kokeillut, mutta eiköhän se siitä..... :)
 
Avantilla on valmiita kärryjä joissa on kippisylinteri useampaa kokoa. Mönkijän perään olen rakenellut kiinan tukkikärrystä kuuppakärryn, peltiosien hinnaksi tuli 200 €, runko makso 600 ja puomi 150 joten ei ihan halpa. Kippi pitää toteuttaa sähkövinsillä ja puomilla. Mönkijä perässä on vinssi tätävarten. Jos haluaa kunnollisen kärryn niin kattele telillä varustettu tukkikärry jossa on ropsonit ja siihen asena kippisylinteri. Sitten suunittelemaan ajovoiman hydrauliikasta öljynkierto ropsonille, vaatii jo hydrauliikan tuntemusta. Saat tuotua valtavia puukuormia metsästä. Linkissä mönkijän perääntehty versio, Avantissa ei tarvi erilistä hydrauliyksikön moottoria.
http://www.finatv.fi/index.html