Polanneterä 760i | AvantClub - Keskustelupalsta

STEFFE

Lumimies
Keskustelun aloittaja
12.1.2012
5 401
862
138
Bobäck
Nyt projekti on edennyt. Aamulla vein koneen pajalle. Asennus/sovitus on alkanut.
Laitan kuvia kun näen tulosta!
 
Kävin pajalla tänään ja osat alkavat löytää paikkaansa! Sovitus oli menossa. Alkuviikosta valmis!
 

Liitteet

  • image.jpeg
    image.jpeg
    85,4 KB · Katselut: 2 401
  • image.jpeg
    image.jpeg
    59,5 KB · Katselut: 2 442
Rakenne on monimutkaisempi kuin 1.0 versiossa kun se on koneen alla. Ja täsdä versiossa ei pysty terää kääntämään. Katsotaan mitä sitä tulee!
 
Seurataan kokemuksia. Avantin takapää on kevyt ja vetävät etupyörät lähellä.
Painatuksen kannalta lajaatenan kauhan takareunan polanneterä lisättynä
STEFFE:n hydraulisella käytöllä voisi olla minulle sopivin ratkaisu.

Oke
 
oke sanoi:
Avantin takapää on kevyt ja vetävät etupyörät lähellä.
Oke

Ei pidä paikkaansa! Avantti on hyvinkin takapainoinen! Eli voima mikä tarvitaan takapyörien nostamiseen on huomattavasti suurempi kuin mitä tarvitaan etupyörien nostamiseen.

Ei tarvitse kuin ottaa kauha irti ja polkaista niin kone melkein keulii!

Alkuviikosta kone pitäisi tulla takaisin! Laitan lisää kuvia sitten.
 
Riittääkö Steffe laitteessa maavara? Eikö tuon olisi voinut rakentaa koukun taakse?
Erikoinen ratkaisu kuitenkin, pyörien väliin ei olisikaan mahtunut.
 
Terä madalletaan kun nähdään liikerata. Terä yläasenossa seuraa pohjalevyä ja nousee takapainon kulmassa ylöspäin. Maavaraa on riittävästi ja kuinka paljon jää terän ja maan välille ei vielä tiedetä! Koko höskä on kiinni edestä kahdella tapilla ja takaa kahdella tapilla. Eli irroitettavissa minuutissa samoin kiinnitys.

Äärivaloja tulee terän päätyihin.
 
Steffe,

Ajattelin tilannetta, jossa kauha on paikallaan, kerää lunta ja samalla
polanneterä raapii perässä. Puhdasta yhdellä ajolla kauhaa irroittamatta.

Ilman kauhaa keula on kevyt ja takapää painava. Näillä sun konstruktioilla
saadaan hyvin lisätietoa mikä olisi hyvä ja toimiva ratkaisu.


Oke
 
Ok. Nyt ymmärtän mitä tarkoitit. Terä tulee olemaan käytössä ehkä enemmän omana juttuna. Eli tien tasaajana/lanana ja sitten polanteen poistajana. Kummassakaan tilanteissa on varmaan kauha tai auta kiinni mutta ei käytössä sillä hetkellä.
 
Missäkohtaa tuo koukku on kiinni suhteessa sylinteriin?
Saakos sillä koukattua kärryn mukaan kun terä ei ole kiinni?
Saattaisi olla näppärä ominaisuus.
 
Koukku pn hudraulinen. Eli liikkuu sylinterin mukana. Nyt vain hyödynnetään olemassa oleva liikerata. Tuo oranssi koukku poistuu ja koko sylinterirakenne siirtyy lähemmäksi konetta. Saadaan kuulaa noin 50-70mm lähemmäksi mikä helpottaa esim tukkikärryn käyttöä. Siinä kun on jonkin verran aisapainoa ei kuormattuna.
 
Sain tänää tietää että rakennelma on tänään maalattu ja huomenna ne kasaavat sen! Eli ehkä kone tulee huomenna takaisin! Laitan kuvia kun seisoo taas pihalla!
 
Käy kanssa varaamassa joltain kiekkoseuralta jääaikaa, niin pääset tositoimiin heti eikä vasta ensvuonna.
 
Hyvä idea! Pitää varmaan varata sellainen "myöhäinen" aika niin että ne ehtii kunnostaa jään aamuksi ja jotta saa ajaa pimeässä työvaloilla...
 
No nyt kone on pihalla ja koekäytetty. Toimii! Nostaa takapään ylös, eli painetta saa riittävästi terälle!
 

Liitteet

  • IMG_2505.JPG
    IMG_2505.JPG
    93,1 KB · Katselut: 1 408
  • IMG_2504.JPG
    IMG_2504.JPG
    101,2 KB · Katselut: 1 401
Äärivalot asennettu. Nyt vaan reippaasti lunta taivaalta ettei terä kulu loppuun teitä lanaamalla :D
 

Liitteet

  • IMG_2507.JPG
    IMG_2507.JPG
    104,6 KB · Katselut: 1 608
Ajaessa pitää muistaa, että takanurkissa on mukava helmapeltien raaputtaja.
Vai näkyykö nuo kulmat hyttiin?
 
Näkyy hyvin peileissä! Terä on 152cm leveä ja kone 140, eli ei siinä ole kun 6 cm ylitys/sivu!
 
Ei ole pahemmin polannetta höylätty mutta hiekkatietä on lanattu ja hyvin toimi! Ja on takertunut kiviinkon välillä ja hyvin on kestänyt!