Proficat 313 tuning | AvantClub - Keskustelupalsta

SJK313

Jäsen
Keskustelun aloittaja
18.3.2013
6
0
1
Seinäjoki
Morjesta vaan kaikille planeettalaisille. Monesti palstalla olen pyörähtänyt mutta nyt ajattelin kertoa hieman omasta Proficatin kunnostus projektista.
Ostin (2012) viimevuoden loppupuolella käytetyn Double speed Proficatin vuosimallia 1998. Kone oli päällisinpuolin melko siisti, mutta lähempi tarkastelu paljasti tyyppivikoja:
Puomin tapit ja liukulaakerit olivat kuluneet---> Tappien ja liukulaakerien uusinta, puominulommanpään reikien koon kasvatus 30--->35 ja isompien tappien sorvaus
Sylinterien silmien vaihto uusiin (kaksi oli rikki joten vaihdoin kaikki 4)
Etuakselin hitsaus ratkennut ketjunkiristys palasta (oli koitettu korjata jo aiemmin mutta oli murtunut uudelleen) ---> Nyt hitsattu kunnolla
Puomissa pieniä murtumakohtia nostosylinterin kiinnityskohtien lähellä-----> korjattu hitsaamalla
Pyörien laakerit jo huonossa kunnossa----> Kaikki pyörien laakerit vaihdettu
Tässä vaiheessa homma alkoi karata käsistä ja päätinkin hieman hioa ja kaveri maalasi koneen uudemmalla Avantin sävyllä.
Ja sitten vaan taas kone kasaan (uusein käytännössä kaikki pultit mutterit ja prikat).
Avanttechnolta tilasin tarrasarjan joka ei ihan sama kuin alkuperäinen mutta hyvä kuitenkin.
Kaverin kanssa väänneltiin vielä putkesta turvakaaret johon asensin led valot. Eteen 2x18W ja taakse 1x15W.
Konetta käytän omakotitalon lumihommissa ja varmaan monessa muussakin pikku hommassa tässä kotosalla.
 

Liitteet

  • Avant21.jpg
    Avant21.jpg
    70,7 KB · Katselut: 6 513
  • Avant25.jpg
    Avant25.jpg
    43,8 KB · Katselut: 6 506
  • Avant26.jpg
    Avant26.jpg
    38,1 KB · Katselut: 6 494
  • Avant27.jpg
    Avant27.jpg
    32,7 KB · Katselut: 6 532
  • Avant28.jpg
    Avant28.jpg
    35,5 KB · Katselut: 6 576
Tässä vielä vähän lisää kuvia puomin kunnostuksesta. Kunnostuksessa piti kyllä osittain turvautua muutamaan ammattitaitoiseen kaveriin. Mutta lopputulos olikin sitten hyvä.
puomin yläpää meni liukulaakerien ja tappien vaihdolla, mutta alapään kääntölevy ja puominpää olivat niin huonossa kunnossa että piti kasvattaa tappien koko 35. Tämä vaati puomin pään reikien porauksen 35 liukulaakereille sopivaksi ja kääntölevyyn 35 reiät ja sorvatut vahvikepalat vielä hitsattiin kiinni laippoihin. Uudet 35 tapit rasvanipoilla sorvasin itse kohteeseen sopivaksi.
 

Liitteet

  • avantp 1 4.jpg
    avantp 1 4.jpg
    31,1 KB · Katselut: 6 325
  • avantp25.jpg
    avantp25.jpg
    28,5 KB · Katselut: 6 308
  • avantp 1 6.jpg
    avantp 1 6.jpg
    57,8 KB · Katselut: 6 276
  • avantp 1 2.jpg
    avantp 1 2.jpg
    28,3 KB · Katselut: 6 310
Nyt nuo kestää kyllä, kunhan vaan muistaa rasvata. Pinta-alaa tappien ympärillä on nyt reilusti lisää. ;)
 
Keskusvoitelujärjestelmä osaamistakin kyllä löytyis lähipiiristä...mutta ei tossa nyt kyllä noita nippoja montaa ole ja käyttökin satunnaista, joten varmaan pitää vaan rasvaprässiin turvautua.
 

Samankaltaisia keskusteluja

Uusimmat keskustelut