Avant 216:n perässä on ollut jo muutaman vuoden mänkkärityyppinen metsäkärry. Sen huonoina puolina on:
Kun ei löytynyt valmiina vaatimukset täyttävää kärryä, niin piti tehdä se itse. Runkona on 60x60x3 profiilipalkki vahvistettuna päälle laitetulla 50x30x1,5 profiililla. Vaakarunko on 50x30x3 profiilia. Puomin alaosa on 60x60x3 ja yläosa 60x40x3 sekä viimeinen vaakaosa 50x30x1,5. Tolpat on 30x30x1,5 ja jatkot 25x25x1,5. Pyörinä on IKH:n 18x9,5-8 4pr, josta on myös vanteet ja navat. Vetopää on pyörivä. Hitsaus olisi ollut kätevintä tehdä MIG:illä, mutta pullot on olleet jo pitkään tyhjät, joten tein sen puikoilla. Väriksi valitsin punaisen, joka näkyy hyvin niin kesällä kuin talvellakin. Tolpissa on laukaisumekanismi, joka toimii vastapuolelta lyömällä vasaralla 12 mm tankoa, jolloin tolppa nousee pois lukituksestaan. Varmistuksena on tolpan alla rengassokka. Painoa tuli arviolta 230 kg. Alla on kuva, josta näkyy runkorakenne.
Meni aika myöhään kesälle ennen kuin pääsin kokeilemaan ekaa kertaa. Ensimmäinen tukki meni hyvin, mutta toista isoa tukkia kuormatessa vaijeri otti kiinni oikean takatolpan reunaan, väänsi tolpan sekä puomin kohdasta, jossa se muuttuu vaakaan. Muutin puomin konstruktiota vahvemmaksi lisäten vinotuen. Tolpan alapään jouduin hitsaamaan uudellen. Samassa yhteydessä vääntyi koko runko mutkalle n. 5 cm. Vahvistin runkoa hitsaamalla 40x40x3 palkin alkuperäisen runkopalkin alle.
Toinen takatolppa kärsi, kun käänsin 50 sentistä tukkia lavalla enkä huomannut, että tukissa oleva oksatappi oli tolppaa vasten. Rautakangella vääntämällä saa jopa meikäläinen rautaa mutkalle. Tämäkin tolppa tuli kuntoon vasaralla ja hitsaamalla. Alla on kuva valmiista kärrystä korjausten jälkeen.
Seuraavassa kuvassa on tukin vinssaamista kasasta kärryyn. Kärry on jonkin verran kallistunut, mutta lähes 50 cm tukki tulee kyytiin tyhjään kärryyn, kun sivutukijalka on alhaalla. Alunperin ajattelin, että vedän tolppia pitkin tukit kuormaan, mutta olen käyttänyt ohkaisia lankkuja. Yksi tukki putosi kuormasta rautakangen päälle, joka meni mutkalle, kuten olisi mennyt tolpatkin. Lankut on halvempia vaikka ne eivät meinaa kestää paikoillaan. Kuvassa näkyy hyvin kuinka vaijeri kulkee puomin keskeltä rissapyörälle.
Tämän suurempaa kuormaa ei Avant pysty kiskomaan märässä metsässä mäen päälle. Kuorma on sidottu kuormaliinalla, jotta kuorman heilunta ei käy liikaa tolppien päälle. Kuvassa ei ole jatkotolppia, jotka jatkavat toisen mokoman pituutta. Kuvassa ei myöskään näy säädettävää tukijalkaa, kun sen kiinnike antoi periksi. Onneksi toisessa kärryssä oli vahvempi nokkapyörän kiinnike.
Kärry toimii oikein hyvin 2 metristen tukkien ajossa. Kärryyn on jatkopala, jolloin siihen saa 3 metristä tavaraa, mutta sillöin painoa ei enää tule Avantin päälle riittävästi. Laskelmallisesti 600 kg kuormalla Avantin päällä on yli 200 kiloa, jolloin vinssi nokalla saa riittävästi vetopitoa. Tolppien alaosat tuli tehtyä liian ohkaisesta aineesta. Alun perin ne piti olla 30x30x3, mutta rautakaupasta toimittivat väärää tavaraa. Pitää talven aikana tehdä uudelleen. Tolpat on sen pituiset, että ilman jatkoja ne mahtuu kääntymään suoraan alaspäin. Kun laittaa jatkot, voi tolppia käyttää siltana kuormaa purettaessa.
Kärry on vain yhdellä akselilla. Kaksiakselinen keinulla olisi maksanut enemmän sekä tuonut lisää painoa ja uuden hajoamiskohdan. Vahvempi ja kevyempi kuin keinu olisi kaksi kiinteää akselia. Tyhjänä ajettaessa painopiste on niin korkealla, että kärry kaatuu herkästi, mutta on vaivaton nostaa pystyyn
Oma vaivansa on kääntää Avant kuormausta varten ja laittaa kärry kiinni tukkivinssin vetokoukkuun sekä kuormauksen jälkeen taas oikeinpäin. Pienet tukit on nopeinta ja helpointa nostella käsin. Jollei aio ajaa kovin isoja puita, niin puomi kannattaa jättää pois.
Kannattiko? Sen puolesta, että nyt on sopiva kärry. Aikaa tehdessä meni yli viikko ja rahaa varmaan lähemmäs tonni. Korjauksia tuli aika paljon, mutta kärryn tein sillä periaatteella, että tehdään mahdollisimman kevyt ja vahvistetaan sitten kun ratkeaa
- - akseli on keskellä kärryä: ei tule Avanin päälle lisää painoa
- tolppia ei saa pois, jos on kuormaa: hankala purkaa käsin
- tolppien kiinteät osat ovat n. 25 senttiä: ei saa vieritettyä isoja puita sivusta
- ei ole nostopuomia: joutuu vetämään puut vinssillä takaa lavalle
Kun ei löytynyt valmiina vaatimukset täyttävää kärryä, niin piti tehdä se itse. Runkona on 60x60x3 profiilipalkki vahvistettuna päälle laitetulla 50x30x1,5 profiililla. Vaakarunko on 50x30x3 profiilia. Puomin alaosa on 60x60x3 ja yläosa 60x40x3 sekä viimeinen vaakaosa 50x30x1,5. Tolpat on 30x30x1,5 ja jatkot 25x25x1,5. Pyörinä on IKH:n 18x9,5-8 4pr, josta on myös vanteet ja navat. Vetopää on pyörivä. Hitsaus olisi ollut kätevintä tehdä MIG:illä, mutta pullot on olleet jo pitkään tyhjät, joten tein sen puikoilla. Väriksi valitsin punaisen, joka näkyy hyvin niin kesällä kuin talvellakin. Tolpissa on laukaisumekanismi, joka toimii vastapuolelta lyömällä vasaralla 12 mm tankoa, jolloin tolppa nousee pois lukituksestaan. Varmistuksena on tolpan alla rengassokka. Painoa tuli arviolta 230 kg. Alla on kuva, josta näkyy runkorakenne.
Meni aika myöhään kesälle ennen kuin pääsin kokeilemaan ekaa kertaa. Ensimmäinen tukki meni hyvin, mutta toista isoa tukkia kuormatessa vaijeri otti kiinni oikean takatolpan reunaan, väänsi tolpan sekä puomin kohdasta, jossa se muuttuu vaakaan. Muutin puomin konstruktiota vahvemmaksi lisäten vinotuen. Tolpan alapään jouduin hitsaamaan uudellen. Samassa yhteydessä vääntyi koko runko mutkalle n. 5 cm. Vahvistin runkoa hitsaamalla 40x40x3 palkin alkuperäisen runkopalkin alle.
Toinen takatolppa kärsi, kun käänsin 50 sentistä tukkia lavalla enkä huomannut, että tukissa oleva oksatappi oli tolppaa vasten. Rautakangella vääntämällä saa jopa meikäläinen rautaa mutkalle. Tämäkin tolppa tuli kuntoon vasaralla ja hitsaamalla. Alla on kuva valmiista kärrystä korjausten jälkeen.
Seuraavassa kuvassa on tukin vinssaamista kasasta kärryyn. Kärry on jonkin verran kallistunut, mutta lähes 50 cm tukki tulee kyytiin tyhjään kärryyn, kun sivutukijalka on alhaalla. Alunperin ajattelin, että vedän tolppia pitkin tukit kuormaan, mutta olen käyttänyt ohkaisia lankkuja. Yksi tukki putosi kuormasta rautakangen päälle, joka meni mutkalle, kuten olisi mennyt tolpatkin. Lankut on halvempia vaikka ne eivät meinaa kestää paikoillaan. Kuvassa näkyy hyvin kuinka vaijeri kulkee puomin keskeltä rissapyörälle.
Tämän suurempaa kuormaa ei Avant pysty kiskomaan märässä metsässä mäen päälle. Kuorma on sidottu kuormaliinalla, jotta kuorman heilunta ei käy liikaa tolppien päälle. Kuvassa ei ole jatkotolppia, jotka jatkavat toisen mokoman pituutta. Kuvassa ei myöskään näy säädettävää tukijalkaa, kun sen kiinnike antoi periksi. Onneksi toisessa kärryssä oli vahvempi nokkapyörän kiinnike.
Kärry toimii oikein hyvin 2 metristen tukkien ajossa. Kärryyn on jatkopala, jolloin siihen saa 3 metristä tavaraa, mutta sillöin painoa ei enää tule Avantin päälle riittävästi. Laskelmallisesti 600 kg kuormalla Avantin päällä on yli 200 kiloa, jolloin vinssi nokalla saa riittävästi vetopitoa. Tolppien alaosat tuli tehtyä liian ohkaisesta aineesta. Alun perin ne piti olla 30x30x3, mutta rautakaupasta toimittivat väärää tavaraa. Pitää talven aikana tehdä uudelleen. Tolpat on sen pituiset, että ilman jatkoja ne mahtuu kääntymään suoraan alaspäin. Kun laittaa jatkot, voi tolppia käyttää siltana kuormaa purettaessa.
Kärry on vain yhdellä akselilla. Kaksiakselinen keinulla olisi maksanut enemmän sekä tuonut lisää painoa ja uuden hajoamiskohdan. Vahvempi ja kevyempi kuin keinu olisi kaksi kiinteää akselia. Tyhjänä ajettaessa painopiste on niin korkealla, että kärry kaatuu herkästi, mutta on vaivaton nostaa pystyyn
Kannattiko? Sen puolesta, että nyt on sopiva kärry. Aikaa tehdessä meni yli viikko ja rahaa varmaan lähemmäs tonni. Korjauksia tuli aika paljon, mutta kärryn tein sillä periaatteella, että tehdään mahdollisimman kevyt ja vahvistetaan sitten kun ratkeaa