Puomin kellunnan asentaminen 420 | AvantClub - Keskustelupalsta

samiaa

Jäsen
Keskustelun aloittaja
2.9.2012
32
0
6
Talven tullessa ajattelin ostaa auran, mutta lienee tuo kellunta pakollinen auratessa?

Tuo ei ole kovinkaan pahan hintainen, mutta miten asennus? Onnistuuko kohtuullisesti käsistään kätevältä ja onko ohjeita olemassa?

Riippuu vähän aurasta. Ei se kellunta kuitenkin niin nopeasti regoi että se seuraisi pintaa. Ja toisaalta sellainen väkisin runttaus voi tehdä tasaisempi jälki.

Mulla tuo 180 cm alue/nivelaura. Siinä oma mekaaninen kellunta. Toimii hyvin ja on monipuolinen. Tykkään aurata sillä.

Vähäsen taitaa jäädä pieneksi nyt kun kalusto on kasvanut. Ehkä pitäisi vaihtaa isompaan...

420 malliin tuo 180cm on loistavan kokoinen.

Omaan koneeseeni en ottanut kelluntaa, sillä vakaajan yhteydessä se on melko kallis.

Aurailen 2000mm puskulevyllä. Aurattavat alueet ovat melko tasaisia ja puskulevyssähän on kellunta,
joten en ole koneeseen kelluntaa kaivannut.
Turha varuste se ei ole, mutta tarve riippuu käyttöympäristöstä ja työlaitteista mitä käyttää.

Asentamaan tarvittavat osat varmaankin pystyy. Tehtaalta olen aina saanut hyvät neuvot ja ohjeet
työn suorittamiseen, niihin jäkiasennuksiin joita olen itse tehnyt.

Tuo 2000 levy on loistava kun on tilaa missä leikkiä. Terän muoto sa aikaseksi pienen rullausefektin joka helpotta paljon.
Jos olisi tilaa niin auraisin sillä! Mulla ongelma muutama ahdas paikka mihin just ja just mahtuu 180 cm. Eli 220 koneen 140 aura siivillä (175cm) oli aika optimaalinen. Ja tottakai tuo säädettävä alue/nivelaura 180 on myös sopiva.

2200 aura olisi mielenkiintoinen jos auraisi teitä paljon. Muuten ei. Ja sitten se vaatii vauhtia. En usko että edes 640 riittää van taitaa vatia 750 puskemaan.

Hyvä jos pärjää ilman kelluntaa. Onko siitä mitään apua muussa kuin aurauksessa esim. kauhalla kun tasoittaa sepeliä takaperin vetämällä?

Paljonko tuo aura siis kelluu?

En tiedä senteissä tuo 2000 auran kellunta määrän. Sekatyömies varman vastaa sulle. Tuossa alue/nivelaurassa se kellunta on +- n.15 cm. Eli riittävä.

En tiedä oikein mihin se kannattaa käyttää. Olen kyllä käyttänyt kauhan kansssa kun on tasoittanut jotain pintoja.

Suurin syy mulle on se että inhoan tyhjiäö katkaisija paikkoja... Tai vipuja vailla toimintaa... Sen takia mä yleensä ruksaan kaikki.

Sulla pitää olla tuo 220 alueaura Steffective. Hierotaan kaupat tuosta vanhasta.

Kirjoitin vähän puutteellisesti tuossa äsken. Siis 220 koneen aura siivillä oli aika optimaalinen kun leveys oli 175cm.

Nyt menisi vähän leveämpää siellä missä auraan levyllä. Muutenhan mä ajattelin aurata siipilumikauhalla tänä talvena.

Samiaa, laitoin yv.

Minä taas suosittelisin kellunnnan hankkimista koneeseesi. Esim. nyt kun sitten joskus sieltä ensimmäiset aurattavat lumet tulee laitan 630:n eteen 2500 puskulevyn , kellunta päälle ja pakilla tasoitellaan ensimmäiset lumet, hiekkatiet ja nurmikot mihin lunta tulee työnnettyä. Puskulevyllä auratessa kellunta on ihan ehdoton, samoin kauhalla esim. sorapinnan viimeinen tasoitus kellunta päällä. Ruohonleikkuri ja niittomurskain vaikka ovat kelluvia malleja käytän myös näillä työskentelyssä kelluntaa.

Joo, komppaan lajaatenaa. Mulla on "ei ihan tasainen" nurmi, jossa pelkkä leikkurin tai niittomurskaimen kellunta ei piisaa. Kellunnan kanssa maasto tulee käytyä tarkemmin läpi. Samoin käytän kelluntaa lähes jatkuvasti lumitöissä ja aina tasauksen viimeistelyssä.

Kyllähän sitä tulee käytetty, mutta eikö kysymys ollut että tarvitseeko?
Mielestäni ei ehdoton. 220 koneessa ei ollut, enkä hirveesti kaivannutkaan. Nyt kun sitä on ollut niin on tullut käytettyäkin. Tasauksessa on ihan ok, lumitöissä en ole huomannut mittavaa hyötyä toki olen käyttänyt auraa missä iso oma kellunta.

Jos tasataan esim. nurmikonpohjaa tai muuta kasvualustaa on kellunta varmasti tärkeä.
Itse olen tehnyt tienhoitokunnille sorateiden "täsmäpaikkauksia", niin pyrin painamaan/tasaamaan paikkausmurskeen tiiviisti kauhanpohjalla alustaan. Sellaisessa hommassa en ole kelluntaa tasauksessa kaivannut.

Auratessa joudun tekemään pieniä korjauksia manuaalisesti, mutta ei se ole köyhää haitannut.

Kiinteistönhoitoautoni aurassa on hydraulinen kellunta, mutta aurausnopeuskin on 3-4 kertainen verraten Avanttiin.
Siinä sanoisin kellunnan olevan ehdoton.

Näin se menee, kenen koneessa kellunta ominaisuus on, se on tärkeä, hyvä niin.
Kenellä sitä ei ole pärjäävät ilmankin. :)

samiaa sanoi:
Kuinka paljon tuossa 2000 levyssä on kelluntaa itsessään?

Puskulevyn kallunta on kallisteleva, eli seuraa alustan kaltevuuksia, liike on 150mm luokkaa 2000mm leveän levyn päästä mitattuna.
Jousikuormitus myötäilee jonkin verran korkeussuunnassa (se on myös lukittavissa).

Itse käytän kumisia huulilevyjä (paksua kuljetinhihnaa) molemmissa puskulevyissäni.
Ne antavat lisää pelivaraa, säilyttävät kiveykset ehjänä, tekevät puhtaan jäljen ja ovat hiljaisempia käytössä.

Korkeus suunnassa noissa "puskulevyissä" ei taida olla rakenteltaan mitään kellunta meknismia. Mitä nyt vähän väljyyttä ain aon mutta ei enempää. Sivusuuntaisesti kyllä kelluu ja seuraa maan pintaa oikein hyvin kuten Sekatyömies kirjoitti.

Uusimmat keskustelut