Puomisto | AvantClub - Keskustelupalsta
Ainakin mun 420 koneessa on sellainen säätönuppi puomin sylinterin vieressä missä voi vaikuttaa puomin liikkeisiin. Nupilla voi kuristaa öljynvirtausta ja sitä kautta sadaa liikkeet kesyimmäksi jos joutuu käyttää kovia kierroksia koneessa!

En tiedä miten on 630 koneessa, ei ole ollut syytä tutkia! Mutta voin tutkia huomenna!

630 koneessa ei ole sellaista säätöventtiiliä. Voisi oletta ettei isoimmissakaan välttämättä ole ellei sitten se on yhteydessä hydr tuottoon. 420 kun tuottaa 36 litraa ja 630 vain 22 litraa puomistoon. Ehkä sen takia 630 mallissa ei ole tarvetta kuristajalle!

Se 420 säätöventtiili ei kyllä mun mielestä vaikuta mitenkään puomin nostonopeuteen. Sillä voi sen sijaan hidastaa puomin laskuanopeutta. Täysin auki, ja puomi tulee TODELLA vauhdilla ylhäältä alas. Venttiili kiinni, ja puomi tulee alas niin hitaasti, että välillä vois käydä vaikka kaffella. Loistava kapistus. Mä tykkään. Esim lumitöissä voi pitää enemmin auki. Tarkkaa hommaa tehdessä esim trukkipiikeillä jotain nostellesa voi sitten vähän rauhottaa laskunopeutta. Ainoo mikä vähän harmittaa, niin se venttiilin säätö sais olla kabiinissa. Vois kesken hommia lennosta säätää. Nyt tarttee hypätä koneesta alas ja kiertää koneen toiselle puolelle kiertämään puomin alla olevaa nuppia. Venttiilin siirto parempaan paikkaan on ollut jo tovin mielessä, mutta en oo ehtinyt tutkimaan olisiko se mahdollista.

Muuten tää aihe on kyll mielenkintoinen. Olis mielenkiintoista nähdä kuinka kauan eri koneilla kestää nostaa puomi ala-asennosta täysin yläasentoon vaikka ilman mitään työlaitetta. Itse väittäisin, että esimerkiksi mun vanha 320 nosti puomia nopeemmin kuin 420. Samoin kauhan kippaus oli siinä selvästi ripeempi.

Timberman sanoi:
Muuten tää aihe on kyll mielenkintoinen. Olis mielenkiintoista nähdä kuinka kauan eri koneilla kestää nostaa puomi ala-asennosta täysin yläasentoon vaikka ilman mitään työlaitetta. Itse väittäisin, että esimerkiksi mun vanha 320 nosti puomia nopeemmin kuin 420. Samoin kauhan kippaus oli siinä selvästi ripeempi.

Power plus ("320+") oli vauhdikas, kun kaikki 44l tuli tarvittaessa puomille tai kääntöön.

Jeps, mun vanha kone oli juuri 320+. Tuplanopeudella puomi oli todella ripee. :mrgreen:

Sadepäivän ratoksi kun ulkona ei viitti tehdä mitään järkevää kävin testaamassa 420 puomin säätöventtiiliä. Olipa venttiili missä asennossa hyvänsä, niin ilman työlaitetta ja zuumi sisällä täysin ala-asennosta täysin yläasentoon puomin nosto kesti keskimäärin 2,7s. Kierroksia oli moottorissa riittävästi, eli melkein täysillä. Venttiili auki puomi rävähti yläasennosta alas 1,9 sekunnisa. Venttiili täysin kiinni ehtii puomia laskiessa juoda useammatkin kaffet, sillä ei tullut alas ollenkaan. Kun avasin venttiiliä 1/4 kierroksen, tuli puomi alas 10,2 sekunnissa. Yhden kierroksen avattua puomi laskeutui alas noin 5,8 sekunnissa.

Em mittaukset ei ole mitään absoluuttisia faktoja. Joku toinen jollain toisella koneella saa varmasti erilaisia tuloksia. Jo olosuhteet varmasti vaikuttavat niihin. Käytin konetta tovin ja ulkona näyttäis olevan noin 8 astetta lämmintä. Tarkasta öljyn lämpötilasta mulla ei kuitenkaan ole mitään tietoa. Puomin nivelen rasvauksestakin on varmasti kulunut jo useita käyttötunteja :oops:

Kyllä minä luotan Timbermanin kokeiluun. Eli venttiili vaikuttaa vain laskemiseen! Siinä kyllä on mukavaa jarruttaa sitä koska se tulee aika pirun nopeasti alas muuten!

Uusimmat keskustelut