Pyörännapa "ongelma" Kingcatin esi-isällä. | AvantClub - Keskustelupalsta

Kingcat

Jäsen
Keskustelun aloittaja
8.1.2013
1
0
1
Tervehdys!

Ajattelinpa kysästä täältä tietämystä vanhasta 1990 -luvulla syntyneestä Tarmo Kingcatistä. Eli kone sama kuin uudemman Kingcatit, kahdella ajomoottorilla ja ketjuvälityksellä. Ainut isompi ero taitaapi olla neljä keppinen hallinta kahden sijaan.

-Kingcatissa on tällä hetkellä alkuperäiset vanteet alla onnettomilla kuvioilla varustetuilla renkailla. Ko. vanteet ovat kiinni akseleissa ainoastaan yhdellä pultilla ja yhdellä kiilalla. Kiilan toinen puoli vastaa siis akseliin ja toinen vanteeseen ja pultti pitää vanteen paikallaan.

-Nyt olisi tarkoitus päivittää menopeliä ja samalla päivittää vanteet 4x100 jaolla oleviksi ja näin ollen rengasvalikoima kasvaisi.
-Samalla olisi tarkoitus retusoida kone muutenkin kuntoon.

-Joten kyselenkin nyt täältä, että onko ko. koneeseen olemassa suoraan adapteria 4x100 jaolle? Tai ideoita miten toteuttaa, ennen kuin lähden johonkin koneistamoon asiaa kyselemään. Yhden vanteet ura teki tenän n.viisi vuotta sitten ja jouduin hitsaamaan väliaikaiseksi paikaksi vanhan peräkärrin 4x100 jaolla olevan navan suoraan akseliin kiinni. Ja vieläkin roikkuu paikallaan tuo väliaikainen paikka...
 
Kesällä rakentelin hydrokopteriin napoja. Maahuipuiksi kaavailen n. 20 km/h, jolloin suorat laakerit käyvät hyvin. elikkäs jos mittaat nykyisen laakeripinnan sisähalkaisijan ja katsot löytyykö siihen perävaununapoja, kuten vaikkapa teohydraulilta, ikh:lta tai fixukselta. perävaununavoissa on ajonopeuden takia käytetty useimmiten kartiolaakereita, jotka ovat tyyriimpiä.

Tai toinen vaihtoehto on että kilautat Ericksonille Paraisille p. nollaneljäsataa-467038 ja kysyt onko hänellä vielä 4x100 napa-aihioita. (laakerit joudut niihinkin ostamaan) Ericksonilla on hiukan hydrokopterin osia varastossa valmistuksen päätyttyä yli 20 vuotta sitten ja ainakin kesällä 4x100 napoja oli kymmenkunta hyllyssä.

Suojatut laakerit maksaa n. 5-20 eur kpl ostopaikasta ja laadusta riippuen.
 
jaa juu, toi napa pitääkin olla kiinteä tuohon pyörivään akseliin nähden, joten laakerineuvo ei toimi.


Menikös king catissa tai siis tuossa tarmossa välitys niin että koneen keskellä oleva ratas pyörittää napavälityksiä?

vaihtoehto b voisi olla kilpailevan tuotteen valunapojen tilaaminen, vaatinevat uuden laakeroinnin. Ilmeisesti nuo napapyörät on laakeroitu runkoon? Sinun pitäisi nypätä yksi pois, että saisit mitattua laakerin. Avantin navat (sikäli kun nykynavat riittävän pitkissä tapeissa kiinni) ovat laakeroituna n. 60 eur/kpl ja veikkaan että ketjun leveys ei poikkea nykyisestä.
 
Kingcat sanoi:
Tervehdys!

Ajattelinpa kysästä täältä tietämystä vanhasta 1990 -luvulla syntyneestä Tarmo Kingcatistä. Eli kone sama kuin uudemman Kingcatit, kahdella ajomoottorilla ja ketjuvälityksellä. Ainut isompi ero taitaapi olla neljä keppinen hallinta kahden sijaan.

-Kingcatissa on tällä hetkellä alkuperäiset vanteet alla onnettomilla kuvioilla varustetuilla renkailla. Ko. vanteet ovat kiinni akseleissa ainoastaan yhdellä pultilla ja yhdellä kiilalla. Kiilan toinen puoli vastaa siis akseliin ja toinen vanteeseen ja pultti pitää vanteen paikallaan.

-Nyt olisi tarkoitus päivittää menopeliä ja samalla päivittää vanteet 4x100 jaolla oleviksi ja näin ollen rengasvalikoima kasvaisi.
-Samalla olisi tarkoitus retusoida kone muutenkin kuntoon.

-Joten kyselenkin nyt täältä, että onko ko. koneeseen olemassa suoraan adapteria 4x100 jaolle? Tai ideoita miten toteuttaa, ennen kuin lähden johonkin koneistamoon asiaa kyselemään. Yhden vanteet ura teki tenän n.viisi vuotta sitten ja jouduin hitsaamaan väliaikaiseksi paikaksi vanhan peräkärrin 4x100 jaolla olevan navan suoraan akseliin kiinni. Ja vieläkin roikkuu paikallaan tuo väliaikainen paikka...
 

Uusimmat keskustelut