Rasvaprässi | AvantClub - Keskustelupalsta

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
7.9.2008
3 175
125
63
Espoo
jaru sanoi:
Maasturisti sanoi:
jets sanoi:
Mahtaisiko vähentää nipparikkojen määrää?

Mulla nippojen katkeilut loppui, kun löysin sopivan prässin/ voitelupään. Neljä prässiä taisi tulla kokeiltua ennen kuin löytyi se oikea. Myös vastakierretappien hankkiminen varmaan edisti asiaa:)

Kv systeemissä ei ole kuin yksi tappi katkottavana periaatteessa ja sen voi lisäksi asettaa sopivaan paikkaan, jolloin nippa säilyy vielä paremmin ehjänä.

Olen juuri etsimässä sopivaa prässiä / voitelupäätä. Voitko kertoa mikä on se "oikea" jonka löysit.

Se oli "ei minkään merkkinen" yhden käden prässi hydrauliikkakaupasta taipuisalla letkulla. Kuitti tuli tänään vastaan, 38 eur oli hinta kolme vuotta sitten.

Kokeiltua tuli kahden käden prässiä taipuisalla ja jäykällä putkella sekä paineilmaprässiä. Yhdenkäden versiossa saa pidettyä suutinta paremmassa asennossa.

Mulla joku halpis IKH versio, kahden käden prässi taipuisalla letkulla. Hyvin toimii. Ei ole koskaan mennyt nippoja poikki! Ja nyt on vain 1 nippa+ työlaitteiden omat sekä takavarustenostimen nipat.

Mä olen aina joutunut painamaan sitä prässin liitintä nippaa vasten, että menee sitä rasvaa sinne minne pitää. Mulla on jokunen prässi, yksi on semmoinen kalliimpi yhdellä kädellä käytettävä, sama juttu senkin kanssa.

Löytyykö siis oikeasti sellainen prässi, jonka kanssa ei tarvitse painaa sitä liitintä nippaa vasten ja rasva menee sinne minne kuuluu?

Saa sitten suositella. On "hiukan" "ärsyttänyt" nuo rasvailut. Arvaan että mitä vuokralaiset on tuumineet.. hyvin tosin ovat rasvailleet.

Eikä ne nipat ole katkeilleet rasvatessa, vaan jossain muussa kolhussa.

Varmaan sen prässin pään yhteensopivuus nipan kanssa on tärkein kohta, jos on väljä, niin menee ohi ja jos on liian piukka niin ei saa irti tai katkeaa nippa. Päitä saa irtotavarana ja nipat ei paljon maksa, jos uusii sopivaa päätä vastaavaksi. Mulla meni neljä prässiä ennen kuin kohtasivat ja varmaankin pääsee helpommalla jos panostaa suoraan sopivaan päähän.

Oli aika hieno lisäoptio tuohon keskusvoitelujärjestelmään että siihen voi asenta kinteesti prässin! Normi käsiprässi mutta kiinteesti koneessa kiinni. Eli voi rasvata ihan milloin haluaa kun prässikin on aina mukana! Kaikkea ne Qtecin herrat keksii!

Haavisto sanoi:
Yhden käden prässissä on olemattomat paineet kahden käden prässiin verrattuna.
Mutta onko tuolla merkitystä jos rasvaa kuitenkin menee sinne minne pitää? Kerran mulla meni joku rööri tukkoon eikä enää yhdenkäden prässillä saanut mitään sisään. Irroitin nipan ja putsasin paikkoja niin taas alkoi rasva kulkemaan. Olisiko tuossa tapauksessa saanut kahden käden prässillä rasvat väkisin perille?

En usko. Jos nippa on tukossa niin ei siitä me mikään. Pieni rosa ehkä menisi 2 käden prässillä silleen puol väkisin...

Kyllä kahenkäen rässilla saa semmoseen menemään rasvaa mihin ei yhenkäen rässillä saa millään. Tuossa ku hallin seinällä roikku yhen- ja kahenkäen rässit ni on tullu huomattua ;) Mutta ei se kahenkäen rässikää mahottomiin pysty.

Mulla on kokemus että yhden käden prässillä saa tavaran paremmin perille kin kahden käden versiossa ei riitä käsiä pitämään suutinta sopivassa asennossa kaikkiin kohteisiin.

Kahdenkäden versioon saa letkun tilalle jäykän putken. Sillä homma toimii hyvin niihin nippoihin joihin pääsee vapaasti käsiksi. Alustassa / ahtaassa paikassa tarvii sitten letkumallisen kaveriksi. Yritin joskus vääntää sen putken 90 kulmaan alustaa varten, mutta sehän meni heti halki. Ehkä valmiita kulmamallejakin olisi saatavissa, mutta tarvittavien prässien lukumäärä vastaavasti kasvaa kun ei sitä kärkeä kuitenkaan viitsi rasvatessa vaihtaa.

Maasturisti sanoi:
Mulla on kokemus että yhden käden prässillä saa tavaran paremmin perille kin kahden käden versiossa ei riitä käsiä pitämään suutinta sopivassa asennossa kaikkiin kohteisiin.
Jos letkun liitinpää on kunnossa ni menee pitämättäkin. Hankalat paikat on tietenki asia erikseen, joskus pitää väännättää että saa liittimen suoraan. Tosiaan, putki letkun tilalla on 100 kertaa parempi jos nipat on hyvällä paikalla. :)