RAUTAA PKS | AvantClub - Keskustelupalsta

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
7.9.2008
3 175
125
63
Espoo
otsikon mukaan tarvetta raudalle hiabin kiinnitykseen . Kysymyksiä:

Onko pks saatavilla 20mm c/u palkkia siten että koko = n. 600x600mm
 
Oon tilannut kaiken metallikaman Porvoosta M E Teräksestä, tosin siellä ei ole korttimaksumahdollisuutta. "Romuliikkeet" kierrän kaukaa kun halvemmalla saa tilattua uutta. :lol:
 
Turha reissu Keinäselle. Pelkkä lajittelu/puristamo. Kasalöydöt perustuvat säkään. Yhden maapadon pätkän sain ilmaiseksi, mutta se oli vain 10mm.

Kaverille kilautin ja sain hätäavuksi 500x600x20 levyn, jonka päälle houkuttelen 30x30 hiabin. Ensin on tarkoitus laittaa raudat kasalle ja sitten tehdä magneettiporalla 4xreikä. Osuu helpommin.
 
..ja sitten kävin hakemassa RHS - profiilia IKH:sta joka ei varsinaisesti ollut halpa.

Seuraavaksi sitten miettimään dynaamisen kuormituksen syvempää olemusta kuorma-auton apurungon suhteen. Eli kun runko värisee, vääntyy ja kiertyy auton liikkeiden mukaan, pitäisi ratkaista tuleeko poikittainen kiinnitys jäykäksi vai joustavaksi.

Osa valmistajista suosittaa C - palkkia, osa umpinaista profiilia nosturin pediksi. Jos tekee jäykän liitoksen niin sauma antaa myöden rungon eläessä. Kaikkein kriittisin paikka nosturin jäykälle rungolle on akselaiden välissä, jossa suurimmat joustot tapahtuvat. Nosturi on tarkoitus sijoittaa suoraan doppelikopin taakse, jolloin se on liki akselien välisessä keskipisteessä.

Pulttiliitos lienee paras vaihtoehto. Eli siis nosturi 20 mm levyyn, levylle oma poikittainen runko rhs putkesta, joka vie kuorman apurungon molemmille aisoille ja nosturin apurunko kuorma-auton apurunkoon pultaten kiinni.

Remontin yhteydessä nosturiin 005 tarrat, kun alle 500 kg nosturille piisaa vastaavan mestarin oma arvio.
Ja asennuksen jälkeen käyttö muuttuu täysin yksityiseksi. Käyttövivusto taitaa remontin myötä siirtyä nosturin vastakkaiselle puolelle ja käyttö tapahtunee peilin välityksellä. (yli 1000 kg nostureissa nyttemmin vaatimuksena vivusto molemmilla puolilla.)
 
Onko sulla kuvaa nosturista? Paljonko se nostaa ja kuinka kaukaa?

Minulla on pieni siirrettävä Hiab (1000 kg, 2 metriä) kiinni noin 140
millisessä paksuseinäisessä putkessa. Lisäksi on mekaaninen tukijalka,
joka siirretään aina noston puolelle sekä toinen veivattava tuki edessä.
En voi siis nostaa painavaa kuormaa suoraan kärryn yli. Hiabin omapaino
on noin 250 kg. Se on yleensä erillisessä telineessä irti kärrystä,
kun sitä ei käytetä. Kärryä (kokonaismassa 2000 kg) vedetään JD Gatorilla.

Kuorma-autojen joustavasta runkorakenteesta on käsitykseni mukaan
eniten hyötyä, kun täydellä lavalla ajetaan epätasaista alustaa pitkin.
Ohjaamon takana olevan nosturipukin voi mitoittaa lähinnä nosturin
vääntömomentin mukaan. Telineen ajoneuvon pituussuntaista mittaa ei
mielestäni kannata kasvattaa turhaan, koska se siten ottaa enemmän
osaa rungon kiertymiseen. Runko, nosturipukki ja nosturi on viisainta
kiinnittää toisiinsa pulttiliitoksin.

RHS putket olen hankkinut Varkauden Carlsonista. Sieltä saa halutun
pituisen pätkän tai sitten koko kangen. Suurin RHS on 150x100x5,
latta 15x120, kulmarauta 100x100x10, U-profiili 70x160x70x6 ja
akseliteräs 50, kun katsoin luettelosta. Teräslevyn suurin koko on
10x1500x3000 (360 kg), mutta se pitää ostaa kokonaisena.

Paksuja erikokoisia teräslevyjä löytyy Savonlinnasta - romuosma.fi.

Varaa viikko aikaa ja tule kuormurin ja Hiabin kanssa maaseutukierrokselle.
Katsotaan mitä saadaan aikaan.


Terveisin Oke
 
Kiitos kutsusta. Syksymmällä voisi onnistua ns. pitkä viikonloppu.

Hiabin lopullinen asennus siirtyi, kun magneettiporassa ei ollut sopivaa terää. (olin hankkinut 210 mm ja poran liikerata = 180 mm) Sain kuitenkin peltiterillä väliaikaisen asennuksen valmiiksi viime yönä heti kahden jälkeen.

Alan hiljalleen kallistua siihen että hiabin apurunko hitssataan omaksi paketikseen, joka liitetään joustavasti auton apurunkoon jousikuormitteisten pulttien avulla. Pulttien tulee lähinnä pitää alusta paikallaan sivuttaissuunnassa ja rajoittaa vääntöä ylös noston yhteydessä.

Mietin veilä että onko rhs liian jäykkää tavaraa. Toisaalta se mahdollistaa tukijalkojen yms. liittämisen. Mulla on pari ylimääräistä käännettävää hydejalkaa, jotka voisi liittää nosturin apurunkoon. Pitää vaan ensin löytää hiabbiin lisälohko.
 

Uusimmat keskustelut