rekisteröinti | AvantClub - Keskustelupalsta

samiaa

Jäsen
Keskustelun aloittaja
2.9.2012
32
0
6
Olisi tarkoitus kilvittää oma 420. Miten asia hoidetaan? Riittääkö että haen vaikka IKHlta majakan, kolmion, ajovalot ja vilkut ja menen konttorille leimalle? Paljonko maksaa?

Sami
 
Traktorimönkijää haaveilin kanssa joskus kilpiin, mutta ajatus tyssäsi siihen että olisi tarvinnut maahantuojalta/valmistajalta vakuutuksen että vastaa tyypitettyä laitetta tai sitten olisi pitänyt itse tyypittää. Maahantuoja ei paperia antanut vaikka tarjouduin ostamaan jakkaran ja vilkkusarjan. Vetosivat siihen että keskittyvät uusien pyörien myyntiin. (Polaris)

Avantilla rekisteröinti on omana tuotteenaan 150 eur, mutta en ole varma edellytetäänkö tehtaan tl sarjaa. Valojen pitää joka tapauksessa olla e4 tms hyväksyttyjä ja oikein suunnattuja rekisteröintikatsastuksessa. Jotkut ovat onnistuneet katsastamaan koneensa traktoriksi, jolloin vakuutus on neljännes moottorityökoneen vakuutusmaksuista.

Kone punnitaan leimalla, joten jätä painot kotiin, jos kärryn kantavuus on hilkulla.
 
Onko täällä kellään tietoa, miten tuo traktoriksi kilvittäminen onnistuisi? Pitänee siis jokatapauksessa soittaa Avantille asiasta, koska tarvitsen sieltä jonkun paperin mukaan konttorille?
 
Muistaakseni jossain tuli vastaan, että omistussuhteetkin pitää osoittaa aukottomasti. Ostokuitti tehtaalta riittänee ekalle ostajalle, mutta käytetyn kanssa voinee olla hankalampaa.
 
Oma 220:ni on käytetty ja ostettu yksityiseltä. Sain sen helposti kilpiin, tosin vein tehtaalle ja pyysin tieliikennevarustuksen ja katsastuksen. Siihen pitää tehdä runkonumero ja laittaa tekniset vermeet kuntoon, ei sen kummempaa. Sitten vain konttuurille.

Kannattaa kysäistä tehtaalta tai vaikka konetalo Vainikasta tätä hommaa.

Muistaakseni pitää olla: hätävilkut, vilkut, huomiovilkku, hitaan ajoneuvon kolmio, varoituskolmio, töötti, lyhyet valot, pitkät valot, runkonumero (VIN) ja muistaakseni tehtaalta jokin paperi (en muista mikä, enkä voi tarkistaa nyt).
 
Muistaakseni pitää olla: hätävilkut, vilkut, huomiovilkku, hitaan ajoneuvon kolmio, varoituskolmio, töötti, lyhyet valot, pitkät valot, runkonumero (VIN) ja muistaakseni tehtaalta jokin paperi (en muista mikä, enkä voi tarkistaa nyt).

Se paperi on valmistustodistus, jossa koneen valmistenumero.
Katsastettaessa valmistenumero pitää olla stanssattu koneen etu- ja takarunkoon.
 
Huolto sanoi:
Muistaakseni pitää olla: hätävilkut, vilkut, huomiovilkku, hitaan ajoneuvon kolmio, varoituskolmio, töötti, lyhyet valot, pitkät valot, runkonumero (VIN) ja muistaakseni tehtaalta jokin paperi (en muista mikä, enkä voi tarkistaa nyt).

Se paperi on valmistustodistus, jossa koneen valmistenumero.
Katsastettaessa valmistenumero pitää olla stanssattu koneen etu- ja takarunkoon.

No sepä justiinsa :)
 
Tuo Traktoriksi rekisteröiminen kuulostaisi helpommalta - käytännössä minäkin talvella pyörin jonkun verran pientalo-alueella kun siirtyy naapureille auttamaan lumitöissä - onhan minulla valoja joka suuntaan ja yritän olla varovainen mutta silti tuo rekisteröintö kuulostaisi hiukan varmemmalta. Ei vaan millään viitsisi vanhaan koneeseen ruveta pitkiä/lyhyitä ym valoja rakentelemaan.

Onko kukaan rekisteröinyt omaansa traktoriksi ?
 
En tiedä, kuinka helppoa on saada Avantia traktoriksi. Meillä on 520:n ja se on moottorityökone (ostettu käytettynä ja oli jo rekisteröity).

Trafin sivuilla on ajoneuvoluokista lyhyt selostus.
http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsastukset/ajoneuvoluokat

Traktorista ensimmäinen kappale:
Traktori on ajoneuvo, joka on erityisesti suunniteltu maa- tai metsätaloustöihin käyttämään siihen liitettäviä koneita sekä vetämään perävaunuja. Traktorit jaotellaan rakenteensa perusteella useisiin eri luokkiin.

Moottorityökoneesta ensimmäinen kappale:
Moottorityökone on työkoneeksi rakennettu ajoneuvo. Moottorityökoneita ovat esimerkiksi kauhakuormaimet, puominosturit ja lakaisukoneet.


Vakuutusmaksut vaihtelevat yhtiöittäin. Kysyin muutamasta yhtiöstä ja sekä liikenne- että työkonekasko vaihtelivat välillä 100 - 400 €/vuosi. Siis kumpikin vakuutus yksinään oli tuon verran.
 
Kannattaa vilkaista vakuutuskeskustelua. Traktorina jos saa vakuutukseenkin, se ainakin kannattaa.

200-sarjalaisen kohdalla ei ainakaan ollut toivoakaan saada sitä traktoriksi.
 

Uusimmat keskustelut