Releen vaihto | AvantClub - Keskustelupalsta

oke

Jäsen
Keskustelun aloittaja
7.4.2011
640
172
43
Vantaa
630:n sähköissä oli jotain häikkää eilen aamulla startin jälkeen;
lämmityslaite ei puhaltanut, penkki ei lämmennyt, ajovalot eivät
palaneet ja joystickin sähköohjaukset olivat pimeinä. Luistoneston ja
puomin kellunnan toimintaa ei tullut edes kokeiltua.

Soitto tehtaalle, jossa epäiltiin relevikaa. Sitten soitto Vainikalle -
osia löytyy. Lumitöihin piti kuitenkin ryhtyä vaikka toimintoja
puuttui. Hetken ajon jälkeen kaikki kuitenkin alkoi toimia normaalisti.
Sitten sain vielä ylipuhuttua vaimon hakemaan osat illalla Herttoniemestä.

Ongelmat palasivat ja onneksi poistuivat iltapäivällä ja illalla aina koneen
sammutuksen ja käynnistyksen jälkeen, joten tänään piti tutkia mistä
releestä oli kyse. Viallinen rele löytyi kokeilemalla jo toista relettä
vasemmalta ja releen vaihdon jälkeen Avantin sähköt toimivat OK.

Ohessa kolme kuvaa, josta selviää mikä releistä oli kyseessä ja miltä se
näytti purettuna. Rele naksui kuten pitää, mutta sähkö ei kulkenut.
Koneella (ja releellä) oli ikää 290 käyttötuntia, mistä lähes 250 tuntia
on talvista lumenajoa valojen ja lämmitysten kanssa.

Terveisin Oke
 

Liitteet

  • Rele1.JPG
    Rele1.JPG
    148,2 KB · Katselut: 3 673
  • Rele2.JPG
    Rele2.JPG
    105 KB · Katselut: 3 677
  • Rele3.jpg
    Rele3.jpg
    84,7 KB · Katselut: 3 662
On se kyllä hienoa, että suomalaisen koneen tuki on asiantuntevaa ja nopeaa. Pääsee takaisin hommiin, eikä tarvitse kuskata konetta ympäriinsä huoltopisteisiin, vaan tällaisenkin homman voi suorittaa melkein jopa työmaalla.
 
Tuossa releessä on minusta aika pahamaineinen teksti, eli "Made in Italy ja sijoituspaikkakaan ei ole ihan kiitollisimmasta päästä, noin niinkuin kosteuden kondensoitumista ajatellen?
 
Ulkosäilytyksessä, kun kone on minullakin niin tänä vuonna on saanut katetta purkaa oikein urakalla.
Pitäisi raskia aina vaihtaa rele eikä vain yrittää puhdistaa niitä hapettuneita/ruostuneita liittimiä :oops:
Hätäiseen noita on löytynyt myös lähi-Motonetin hyllystä.

Toinen "sähkövika" joka tuntuu toistuvan on noiden sulakepohjien liitokset.
Sama juttu, kate irti ja senjälkeen puhdistusainetta painepullosta "kaikkialle" sulakepohjien liittimiin.

Suuren suuri apu olisi jos jostain löytäisi sähkökuvan joka kertoisi suoraan mikä sulake/sulakepohja/rele on kulloinkin etsinnän kohteena. Säästyisi tuolta vasemmalta oikealle siirtelyltä.

JK. tosin tuossa kuvassa releitä on vain puolet siitä määrästä joiden kanssa itse joudun harrastamaan...
 
Juhani sanoi:
Tuossa releessä on minusta aika pahamaineinen teksti, eli "Made in Italy

Eurooppa yhdentyy. Joskus muinoin, kun tuli kavereiden englantilaisten autojen kanssa häärättyä, niin tuo oli muodossa

'Näiden kanssa joutuu taistelemaan pimeyden ruhtinasta Lucas:ta vastaan'
 
Oikealla on nykyinen varaosarele (Made in Italy/EEC, 01/12), jonka otan kohta käyttöön.

Vasemmalla on uusi varaosarele (01/15). Motonetin tuote 48-1871, hinta 3,90.
Ostin sen pari päivää sitten. Valmistusmaata voi nyt vain arvailla. Italia, Kiina, Saksa vai joku muu?

Jos ehdin, puran irroitettavan releen ja katson missä kunnossa kärjet olivat.
Eli vaihdanko ennakoivasti turhaan vai en?


Oke
 

Liitteet

  • Releet_3_20.jpg
    Releet_3_20.jpg
    47,7 KB · Katselut: 2 259
600 tuntia / 5 vuotta käytetty rele otettu irti ja purettu (rikottu) kuvausta varten.
Releen toiminnassa ei vielä ollut mitään ongelmia.

Oke
 

Liitteet

  • Rele_600h.jpg
    Rele_600h.jpg
    105,2 KB · Katselut: 2 171
Ei tuossa ole vielä hirveästi rokkoa. Tietysti pahenee kokoajan nopeammin pinnotteen palaessa puhki. Joissain paremmissa releissä taitaa olla kondensaattori estämässä kipinöintiä.
 
kärkien kuluminen kai riippuu paljolti siitä mitä kuormaa siellä on kuormana. Hehkulamppu ei potkaise takaisin, mutta jos on vaikka solenoidi ohjattavana, niin sen muutosvastarinta ilmenee jännitepiikkinä joka taas syö kärkiä. Konkka kyllä korjaa tilannetta.
 

Uusimmat keskustelut