Renkaiden hinnoittelu ihmetyttää välillä | AvantClub - Keskustelupalsta

STEFFE

Lumimies
Keskustelun aloittaja
12.1.2012
5 401
862
138
Bobäck
Maailma on kyllä kyllä mielenkiintoinen. Rupesin metsästämään tietynlaista rengasta uuteen koneeseen ja löysin mieleinen rengas maailmalta. Sama rengas ei tuoda suomeen vaikka maahantuojia on 2 kpl. Toinen sanoi että toinen hoitaa. Ja ne ilmoitti että joo ei ehkä jos tuuri käy niin huhtikuussa tai sitten ei ollenkaan. Hintaa renkaalla oli kyllä, kunnioitettavat 400€ ja rapiat. Sama rengas tulee muutamassa päivässä saksasta suomeen hintaan 159€ per rengas sisältäen rahdin! Kyllä joku vetää välistä jossain ja raskaasti koska ei ne sakelmannit sitä tappiolla myy mulle. No renkat tilattu ja lasku tulee vissin kohta jonka jälkeen renkaat lähtee.

Saa nähdä että onko rengas hyvä vai ei mutta kokeilemisen arvoinen.Kuvia saa sitten myöhemmin... En kehtaa markkinoida kun en yhtään tiedä että toimiiko. Yhdesä toisessa koneessa toimii hyvin...

Toi on nykyään enemmän kuin sääntö, että Saksasta kannattaa kysellä moisia, koska hinnat on melkein poikkeuksetta ihan eri luokkaa kuin täällä.
Autojen osissa on ainakin melkoiset hinnanerot ja toimitus vielä kotiovelle!!

Sama kokemus kevyt ka renkaissa. Saksasta saa rengas-onlineltä nokialaisia kaksi samalla rahalla kuin paikallisista saa yhden.
Päällelaitto tasapainotuksineen (taitaa tarvita jo niissä nopeammissa)on 20 eur /pyörä paitsi niissä liikkeissä jotka koittavat suojella itseään internetiltä. Hulppein pyynti oli 100eur/pyörä.

Auton renkaissa (ja oikeastaan aivan kaikessa) sama homma. Ei kuulemma pysty myydä lähellekään samaan hintaan kuin vaikka saksasta/UK:ssa, no mun puolesta voi sitten olla kokonaan myymättä. (ALVi tietysti osiltaan selittää mutta ero ei kuitenkaan ole kuin 4/5 %-yksikköä) Viimeksi oli kesägummeissa ero 950eur toimitettuna saksasta, halvin täältä 1300eur.

Tuli asuttua niin monta vuotta ulkomailla että tilailu on tuttua hommaa, sanoisin että tilaan ulkomailta vähintään 95% osista/työkaluista mitä ostan. Tavarat saa yleensä vähintään samassa ajassa ja rahdit yleensä halvemmat kuin vaikka mitä tilais täältä 100km päästä . :D
Valitettavaa, mutta täällä sekä tavaroiden että työn hinta (siis kun liike siitä veloittaa) on hinnoiteltu (pääosin verojen kautta) aivan pilviin.

edit. Ja aina maksu luottokortilla tai Paypalilla, pysyy ostajan turva parempana. Suosittelen oikeasti. :)

Maasturisti sanoi:
Sama kokemus kevyt ka renkaissa. Saksasta saa rengas-onlineltä nokialaisia kaksi samalla rahalla kuin paikallisista saa yhden.
Päällelaitto tasapainotuksineen (taitaa tarvita jo niissä nopeammissa)on 20 eur /pyörä paitsi niissä liikkeissä jotka koittavat suojella itseään internetiltä. Hulppein pyynti oli 100eur/pyörä.

Tarkoitako siis työkonerenkaita? Niitä ei taida saada tasapainoitettua, varsinkaan isompia. Eikä niitä meidän yrityksen koneissa ole yksiäkään tasapainoitettu, vaikka aina vaihdetaan liikkeessä ja nopeimmat koneet kulkee hieman alle 50kmh.

Ville_remppaaja sanoi:
edit. Ja aina maksu luottokortilla tai Paypalilla, pysyy ostajan turva parempana. Suosittelen oikeasti. :)

Juu, nyt tuli lasku koska hinta oli eri kuin mitä heidän nettikaupassa! Eiköhän ne sieltä tulee.

Onhan noissa hintaeroja. Kun vähän viitsii nähdä vaivaa, saattaa säästää isonkin summan. Samoin netin kautta usein on ulkomailla tarjolla useampia erikokosia renkaita, kun suomessa tarjotaan vain yhtä sopivaa...

STEFFE sanoi:
MHintaa renkaalla oli kyllä, kunnioitettavat 400€ ja rapiat. Sama rengas tulee muutamassa päivässä saksasta suomeen hintaan 159€ per rengas sisältäen rahdin! Kyllä joku vetää välistä jossain ja raskaasti

Ehkä nekään ei tee alle 100 euron tunteja. Eiks ne ollut hyväntekeväisyyttä tai jotain..... Tai jos maajussi tienaa 8500 euron auran parilla aurauskerralla, niin ehkä rengaspojat tienaa saman. En tiedä, enkä ymmärrä :mrgreen:

Netistä ja saksasta saa halvalla, mutta takuujutut voivat olla vähän monimutkaisempia kuin suomalaiselta maahantuojalta ostettaessa. Mä oon ainakin NIIIIN monta kertaa saanut ostaessa viallisen tuotteen, että pyrin aina huomioimaan jos taas sattuu maanantaikappale kohdalle, niin kannattaako palauttaa ja mitä maksaa. Ja se että oon ostaessa saanut viallisia tuotteita, ei tarkoita, että ostaisin aina halvinta romua. On sattunut kohdalle ihan viallisa laatu- & merkkituotteitakin :(

Timberman sanoi:
STEFFE sanoi:
MHintaa renkaalla oli kyllä, kunnioitettavat 400€ ja rapiat. Sama rengas tulee muutamassa päivässä saksasta suomeen hintaan 159€ per rengas sisältäen rahdin! Kyllä joku vetää välistä jossain ja raskaasti

Ehkä nekään ei tee alle 100 euron tunteja. Eiks ne ollut hyväntekeväisyyttä tai jotain..... Tai jos maajussi tienaa 8500 euron auran parilla aurauskerralla, niin ehkä rengaspojat tienaa saman. En tiedä, enkä ymmärrä :mrgreen:

Netistä ja saksasta saa halvalla, mutta takuujutut voivat olla vähän monimutkaisempia kuin suomalaiselta maahantuojalta ostettaessa. Mä oon ainakin NIIIIN monta kertaa saanut ostaessa viallisen tuotteen, että pyrin aina huomioimaan jos taas sattuu maanantaikappale kohdalle, niin kannattaako palauttaa ja mitä maksaa. Ja se että oon ostaessa saanut viallisia tuotteita, ei tarkoita, että ostaisin aina halvinta romua. On sattunut kohdalle ihan viallisa laatu- & merkkituotteitakin :(

Markkinatalous. Ei tarvitse jos ei halua. Ja ostaa voi mistä/keneltä haluaa!

Kun selvästi lumi business aiheuttaa närää niin voin kertoa että maajussien traktorit maksaa 100-200.000 euroa. Kilometritaksa auraamisesa on siinä 25-30 euron kohdalla toiseen suuntaan. Aika monilla on aurattavana sellaiset 100 ja rapiat kilometrejä. Pelkästään teiden auraamiseen niillä menee aikaa 4-5 tuntia ja siihen päälle vielä pihat/kentät mitä ne aurailee. Pitkiä päiviä ne tekee jotta me muut voidaan ajaa auratuilla teillä.

Mutta totta se on, isot rahat siinä liikkuu ja aurat maksetaan parilla kierroksella. Sitten ehkä seuraavat viikot koneet seisoo tallissa kun ei sada lunta. En ole kade heille. Viime talvi ole melko heikko taloudellisesti koska suurin osa aurailee kerta hinnalla.

Jos joku kokee että auraaminen on helppoa rahaa, niin tervetuloa mukaan businekseen! ;)

STEFFE sanoi:
Kun selvästi lumi business aiheuttaa närää niin voin kertoa että maajussien traktorit maksaa 100-200.000 euroa. Kilometritaksa auraamisesa on siinä 25-30 euron kohdalla toiseen suuntaan. Aika monilla on aurattavana sellaiset 100 ja rapiat kilometrejä. Pelkästään teiden auraamiseen niillä menee aikaa 4-5 tuntia ja siihen päälle vielä pihat/kentät mitä ne aurailee. Pitkiä päiviä ne tekee jotta me muut voidaan ajaa auratuilla teillä.

Mutta totta se on, isot rahat siinä liikkuu ja aurat maksetaan parilla kierroksella. Sitten ehkä seuraavat viikot koneet seisoo tallissa kun ei sada lunta. En ole kade heille. Viime talvi ole melko heikko taloudellisesti koska suurin osa aurailee kerta hinnalla.

Jos joku kokee että auraaminen on helppoa rahaa, niin tervetuloa mukaan businekseen! ;)

Ha-haa !!! Vai närää :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Sähän et edes tee sitä työksesi tai elääksesi, vaan vain harrastukseksi. :roll:

Mutta oikeesti. Noi suomalaiset rengasliikkeet tuskin kauppaa renkaita harrastukseksi ja tuskin tekee työtä hyväntekeväisyytenä. Niidenkin täytyy jostain tienisti saada ihan niinkuin "auramiehen" tai "maajussin". Kun renkaasta pyydetään 400 kipale ja saman saa netistä alle puoleen, niin hinnottelu voi ulkopuolisesta tuntua ihan samalla tavalla kovalta kuten sun tai maajussin hinnoittelukin. Se mitä lopulta oikeesti jää koko vuoden jälkeen käteen niin sulle, maajussille tai rengaspojalle on jotain ihan muuta. Luulis nyt sun etenkin ymmärtävän tää. Volyymit on täällä koko vuotta tarkasteltuna melko rajatut oli kyse aurauksesta tai jostain erikoisrenkaiden myynnistä. Rengasliike siis löi sulle "lumikolaesitteen" kouraan ihan niin kuin sinäkin niille, joilla ei ole varaa maksaa pyydettyä. Se tässä huvittaa eniten :mrgreen:

Aivan oikein! Ero on vain siinä että sakelmanni lähettää tarvitsemani rengas 60% alennuksella mutta ne eivät tule auraamaan sillä summalla! Eli joutuvat siis oikeesti kolaamaan itse koska palvelua ei ole tarjolla tarjotulla hinnalla synny!

Eli aurauspalvelua ei välttämättä siis saanut mutta rengasta kyllä. Siinä se ero.

Mulle se on aivan samaa. Markkinat sen määrää.

Aika korkea on kilometrihinta. Muutenkin 100km(200 juoksukm) liika yhdelle koneelle ja toimenpideajat venyy.

Voihan sitä miettiä, että aura tulee maksettua parilla aurauskerralla, mutta kannattaa muistaa teiden aurauksessa korkeat kulut kuten: polttoaine, kuski, terät yms. Eipä ne maajussit niitä koneita (tuki)rahoilla osta talvea varten, se on vain lisätyö.

Helppo puhua, että alle 100€/h on hyväntekeväisyyttä, jos harrastaa. Silloin voi valita, koska ei tarvitse niillä rahoilla maksaa konetta tai kuskille palkkaa. Kun on vakituinen kuski ja koneita ei makseta muulla työllä(kuin vain koneen tienaamilla), on parempi saada niitä 50€/h töitä kun ei töitä ollenkaan. Sitä ihmettelen, miten olet saanut niin paljon paikkoja kauniaisissa. Vaikka sielläkin ollaan koitettu mainostaa, ei ole ollut mitään vaikutusta.

Enhän ole väittänytkään että aura olisi nettomaksettu parilla kierroksilla. Vaan että se oli sanonta. Siinähän ei ole huomioitu kuluja vaan ihan raaka laskutus per kierros ja auran hinta. Maajusseille auraaminen on lisä ansio talvisin, traktorithan niillä on jo ennestään.
Jos auraa tritä niin ihan normi hinta eikä tuo tieauraus kierros kovin venyvä on jos oi pyyhkäistä 4 tunnin välein jos oikein pyryttää. Landella prioriteetti on kuitenkin teillä, sen jälkeen tulee pihat ja muut kentät.

Auraamisessa asiakkaan silmissä tärkeintä on yleensä laatu ja silloin ei puhuta vaan jäljestä, vaan kokonaisuudesta. Se sisältää niin sosiaalinen puoli ja asiakkaan tarpeiden huomioon ottamista. Olen kerran mainostanut 2010 ja sen jälkeen on homma levinnyt itsestään.

Eihän se tuntiliksa ole 100€. Vaan pihoilla on kertahinta. Ja kun pihoja on paljon ja ajat yhdestä pihasta ulos ja seuraavalle sisään niin ehtii aika monta pihaa vetää tunnissa. Mutta ymmärtän pointtisi siitä että jos palkkaat kuskin jne niin 50€ tunnissa ja paljon tunteja on yksi tapa laskea sitä. Siinä vasn törmää nopeasti kannattavus ongelmaan. Kone kun maksaa käyttää x€ per tunti. Kate siis katoaa aika pieneksi.

Olen monta kertaa sanonut kavereille kun puhutaan työnteodya että ei kannata koko viikko tehdä töitä jos kulujen jälkeen jää 50€ voittoa. Kyllä omaa aikaa sen verran kannattaa arvostaa.

Ja ymmärrän hyvin Steyr että jos vedätte 2 pihaa Granissa ja tuutte Olarista sinne niin ei siinä tuntiliksa kovin korkealle voi nousta. Liian kaukana suhteessa.

Granissa toimii 5 kaveria jotka ovat toimineet siellä pitkään. Sieltä ei ole helppoa kalastaa asiakkaita. Uudet tulee jonkun "tutun" kautta, eli suosituksilla. Ovat sieltä saanut yhteystiedot ja suosittelija on ollut palvelun tarjoajaan tyytyväinen.

Mutta se näistä asioista. Itsehän olemme valinneet tiemme. Minä en voi viettää "hiihtolomaa" etelässä koska olen sitoutunut auraamaan kohtuullisessa ajassa kun lunta on satanut. Välillä myöhään öisinkin on tullut aurattua. En myöskään nauti kk palkkaa siitä ja tietäen että työ on 8-16 joka päivä ja lomiakin voi pitää.

Riskinotosta/siedosta ja valmiudesta sekä hyvästä palvelusta ne asiakkaat maksaa. Siitä ne joutuu maksaa kaikille palvelun tarjoajille. Rengas toimittajalla ei ollut edes riskiä kun kerra rengasta ei ollut edes varastotuotteena vaan jos joku sellaisen haluaa niin tilataan ja hinta oli sen mukainen. Olisin ymmärtänyt hintaa jos Vianor olisi sanonut että joo kyllä löytyy suomessa 4 kpl, me pyydämme toimitusta tänne meidän toimipisteesemme. Mutta riski ei ollut otettu, oli vain hinnoiteltu ja saatavuus epävarma. Tulos:minä saan renkaat muualta ja alle puolet halvemmalla ja heidän hinnoittelema rengas jäi pelkäksi vitsiksi.

Lumenauraamisessa homma menee toisin päin. Minä otan riskin kaluston ja ylläpidän sopimuksen mukainen valmius. Palvelun saatavuus on varma. Jos tämä ei asiakkaalle riitä niin hän todennäköisesti sitten kolaa pihansa itse tai ostaa lumilingon. Epäilen ettei muut tekee työt sen halvemmalla kun kerran asiakkaita riittää eikä kaikkia edes voi hoitaa jotka palvelua haluaa.

Rehellisesti en oikein ymmärrä että tällaista toimintaa " tarvitsee " edes polustaa tai perustella. En minäkään kyseenalaista sitä että joku mun silmissä istuu "työpöydän ääressä" 8 tuntia päivässä ja nostaa siitä hyvää palkkaa. Maailma on täynnä valintoja. Tämä on yksi niistä.

Ja edelleen olen sitä mieltä että jos palvelua ostaa niin täytyy aina punnita mikä on vastine rahoille. Ja silloin voi verrata eri palveluntuottajien tarjontaa/palvelua keskenään ja valita voi vapaasti. Sama pätee kun ostaa tuotteen. Hintaa ja palvelua voi verrata.

Ja tässä rengas asiassa kävi niin etyä ei ollut palvelua lainkaan, vain hintaa, joten ostin sieltä mistä sain palvelua ja lisäksi hyvän hinnan. Ei kai tämä niin kummalista ole. Aika luonnollinen valinta mielestäni.

Edit. En ole katkera tai pettynyt jos asiakas ei osta aurauspalvelut minulta. Olen välittänyt monta kertaa toisen auraajan yhteystiedot sillä ajatuksella että ehkä heillä kysyntää ja tarjontaa kohtaa paremmin. Tyytyväinen asiakas on aina se tärkein, vaikka ei olisikaan edes oma asiakas!

Ei toi sun ''tuntihinta'' haittaa, hyvä jos saa niin paljon. Vaan se yleistys, että kaikki alle 100€/h on hyväntekeväisyyttä. Mieti, että maaseudulla jotkut auraa alle 40€/h, se on jo hyväntekeväisyyttä ja aivan järjetöntä. Kyllä meilläkin siellä granin 2 kohteessa ''tuntihinta'' kohoaa parinsadan nurkille matka mukaan laskettuna(ne on muutenkin työkohteiden ja hallin välissä, joten aurataan ''kotimatkalla''). Eikä tässä nyt ollut tarkoitus mitään närää/kateuden tunnetta/riitaa aiheuttaa, kunhan keskustella eri näkökulmista.

Esimerkkinä meidän yrityksestä, hinnat verottomia:
Yksi on talvella tosiaan isommalla yrityksellä auraamassa reilu 50€/h, mutta joka aurauksessa tunteja tulee sieltä 10 ylöspäin. Tolla uudella hankinnalla sitten on kaikki vanhat paikat, jotka on kertaveloituksella ja sielläkin ''tuntihinta'' on reilu(ei ole tullut laskettua, mutta varmaan 100 paikkeilla tai yli). Sitten on vielä kuukausiveloitteiset, mutta niistä voi laskea vasta keväällä. Kolmas laite on sitten kaupungilla ympärivuotisesti. Siinä joutui tinkimään hinnasta, mutta kun pihalla odottaa 160k kone niin mieluummin tekee 4 vuotta putkeen joka arkipäivä 50€/h(suuntaa antava), kuin koittaa saada listahinnan 70€/h ja kone jatkaa odottamista. Lumeajo on sitten sitä parasta ''bisnestä'', siinä koneelle ja autolle molempien tuntihinnat jää reiluiksi. Sitä valitettavasti on ollut vaan niin vähän tänä ja viime talvena.

http://www.konerinki.fi/useruploads/files/HinnastoKuljettajalla010213.pdf <- Tuolla on hintoja, mutta ei noilla kauheasti tarvitse töitä tehdä. Sopimuksissa ja varsinkin pitempiaikaisissa töissä hinta laskee reilusti.

Toi uusien (pienten)asiakkaiden saaminen on hankalaa. Eniten omakotialueella niitä tulee, kun käy tekemässä naapurille ja tullaan kysymään, että otatko meidänkin pihan.

Varaosamyynti on Suomessa naurettavalla tasolla. Hinnat on korkeita ja toimitusajat tosiaan yhtä pitkiä kuin ukomailta tilattaessa, paitsi yhden loimaalaisen konevalmistajan kanssa. Parhaimmat ''ryöstö''yritykset tässä lähiaikoina ovat olleet suunnanvaihtoon minivipukatkaisin(hinta 100€, oikea arvo 4€) ja induktioanturi pyörien asennon tunnistamiseen (hinta 380€, arvo 30€).

Kiitos Steyr.
Kaupungille jos tekee niin joutuu aina valitsemaan sen pitkän ja kapean tien. Mutta ne takaa koneelle vastavasti 8 tuntia päivässä neljäksi vuodeksi ja silloin homma toimii. Toistaiseksi. Vähentämässähän nekin on ulkopuolisten käyttöä.

Pihoja auratessa tilanne on toinen. Lunta ei välttämättä sada mutta koneet on silti oltavaa. Ja silloin pitää takoa kun taottavissa on. Ymmärätäisin että joku "hermostuisi" jos auraisi pilkkahinnalla ja sitä kautta veisi asiakkaat. Mutta näin päin niin en oikein ymmärrää. Herää kysymys van....

Kyllä minä tiedän että on paikkoja missä aurataan 40€ tunti. Ja se on pelkkää hyväntekeväisyyttä. Jos joku voi esittää sellaisen laskelman missä kannattaa aurata sillä hinnalla vaikka tällainen keskiverto jakso tästä 5 vuotta taakspäin niin että laskelma on kannattava niin voi lähettää YVnä mulle. On helppoa esittää näkemyksiä jos ei koneita käytä urakointiin.

Minäkin auraan pihoja 10 € lla ja 1 parkkiruutu 5 € lla. Ne ovat hyväntekeväisyyttä. Mutta haluan auttaa heitä koska heillä ei ole mahdollisuus hoitaa ne itse. Mutta jos auraisin sillä hinnalla kaikille niin olisi pitänyt lopettaa ennen kun aloittaa.

Minä olen iloinen että hommia riittää kaikille jotka haluavat tehdä töitä. Ja kuten jo aikaisemmin kirjoitin, nää ovat valinta kysymyksiä sekä palvelutarjoajilta että palvelun ostajilta. MArkkinat määrää missä mennään. No hard feelings.

Olen tässä asiassa ulkopuolinen, koska itse en käytä Avantia ammatin harjoittamiseen.

Tuntiperusteisen hinnoittelun yksi osa tuntihinta ja toinen, josta ei ole ollut puhetta, on minimiaika, joka veloitetaan. En tiedä, kuinka tarkasti se lumitöissä tai muissakaan työkonetöissä tehdään, mutta esimerkiksi erilaisissa koneiden ja laitteiden huolto- ja korjaushommissa minimiveloitus on helposti yksi tunti riippumatta siitä, kuinka paljon alle yhden tunnin työ kestää. Ei tietysti kaikilla toimijoilla ole näin. Osa veloittaa esim. puolituntisina.

Ainakin meidän taloyhtiön pihan lumen auraus tehdään alle puolessa tunnissa. Tosin se hoidetaan kahdella koneella.

alavilla sanoi:
Olen tässä asiassa ulkopuolinen, koska itse en käytä Avantia ammatin harjoittamiseen.

Tuntiperusteisen hinnoittelun yksi osa tuntihinta ja toinen, josta ei ole ollut puhetta, on minimiaika, joka veloitetaan. En tiedä, kuinka tarkasti se lumitöissä tai muissakaan työkonetöissä tehdään, mutta esimerkiksi erilaisissa koneiden ja laitteiden huolto- ja korjaushommissa minimiveloitus on helposti yksi tunti riippumatta siitä, kuinka paljon alle yhden tunnin työ kestää. Ei tietysti kaikilla toimijoilla ole näin. Osa veloittaa esim. puolituntisina.

Ainakin meidän taloyhtiön pihan lumen auraus tehdään alle puolessa tunnissa. Tosin se hoidetaan kahdella koneella.

Kyllä konehommissa on myös tuntiveloitusta. Toki yleisempi että on sovittu "urakka" kuten lumenaurauksessa (krt taksa). Isoimmissa hommissa monta kertaa hintaa lasketaan arvioitujen tuntien mukaan ja tehdään siitä urakka. On toki ne jotka tekevät tuntityönä. Itse teen tuntityönä vain pihojen tasoitukset, oksien hakettamista sekä puunhalkaisua. Ne onkin enemmän askartelu toimintaa kun harrastus, puhumattakaan urakoimisesta. Edustaa meikäläisen toiminnassa ehkä 5%. Loput on lumen aurausta. Annan yleensä kaikki kesäpihakeikat eteenpäin muille. Steyr saattaa olla kiinnostunut myös välityksistä. Itsellä kun ei ole oikein sellaisia työlaitteita eikä kaivinkonetta/varustusta. Kannattaa pysyä siinä missä tuntee itsensä kotona.

Tuo teidän pihan auraus kahdella koneela alta 30 min on ihan normi meininki kun kiinteistöfirmat hoitaa taloyhtiöitä. Ne tulevat koko armeijan voimin ja hetken pääsät katoavat taas. Niillä on melko varmasti sovittu krt hinta tai sitten on kk sopimus ympäri vuoden. Ja silloin ne kyllä auraa nätisti ja nopeasti kun on tällaisia talvia.

Olen niitä sopimuksia myös nähnyt enkä ole nähnyt yksikään toimivan muu kun entinen Piha-Repo. Ne ikävää kyllä ei aurannut meille.... Mutta ne pihat oli aina siistit talvella. Meillä kävi ensin L&T ja nyt siellä taitaa käydä TL ja jälki on sen mukaista aina ollut.

Kyllä ne lumitöiden hinnat varmaan tuntia kohti pitää olla varsin reilut,taitaa vuositasolla tulla varsinaisia lumityötuntea melko vähän ja kalusto kuitenkin maksaa paljon. Itse teen kolmelle talolle auraukset ilmaiseksi,koska käypä hinnoittelu aiheuttaisi naapurustossa rosvon maineen. Onneksi leipä tulee täysin muista hommista ja aurauksessa käytän mönkijää.

VILLE66 sanoi:
Kyllä ne lumitöiden hinnat varmaan tuntia kohti pitää olla varsin reilut,taitaa vuositasolla tulla varsinaisia lumityötuntea melko vähän ja kalusto kuitenkin maksaa paljon. Itse teen kolmelle talolle auraukset ilmaiseksi,koska käypä hinnoittelu aiheuttaisi naapurustossa rosvon maineen. Onneksi leipä tulee täysin muista hommista ja aurauksessa käytän mönkijää.

Lumisina talvina minäkin vedän kolmen-neljän naapurin pihat omani ohessa -- tähän asti km-korvaus on ollut antoisa: punaviinipulloja, glögipulloja, tuoretta kalaa, erinäisiä viinapulloja ja hyvää mieltä.. :)

Mutta takaisin alkuperäiseen aiheeseen - komppaan kyllä Steffeä siinä että suomalaiset kauppiaat ovat jäykällä asenteillaan jäämässä jälkeen maailmankaupan virtualisoinnissa. Varsinkin Saksalaiset ovat voimakkaasti viime vuosina ottaneet internet kaupustelun haltuun. Tehokkaat, nopeat prosessit ja edulliset kuljetukset. Olen jo useamman vuoden tilannut kaikki koiranruuat Saksasta - tulee suoraan kotirappusille 20% halvemmalla kun jos joutuisi itse kantamaan ne kotikaupasta. Melkein kaikki yli 50 eur maksavat tavarat (työkalut, harrastusvälineet, optikka, kamerat, kengät, ym) meillä katsotaan ensin internetistä - ja yleensä ne on sitten Saksasta meillä viikon sisällä.

Peter sanoi:
Lumisina talvina minäkin vedän kolmen-neljän naapurin pihat omani ohessa -- tähän asti km-korvaus on ollut antoisa: punaviinipulloja, glögipulloja, tuoretta kalaa, erinäisiä viinapulloja ja hyvää mieltä.. :)

Komppaan! Jos on ollut lunta aurattavana joulukuussa niin viimeisellä rundilla ennen joulua niin ei meinaa mahtua enää hyttiin itse! Ja aikaa pitää varat rupatteluun sellaiset 10% ekstraa kierrokselle! Mutta mieli on yleensä sen jälkeen hyvä kaikilla!

Peter sanoi:
Mutta takaisin alkuperäiseen aiheeseen - komppaan kyllä Steffeä siinä että suomalaiset kauppiaat ovat jäykällä asenteillaan jäämässä jälkeen maailmankaupan virtualisoinnissa. Varsinkin Saksalaiset ovat voimakkaasti viime vuosina ottaneet internet kaupustelun haltuun. Tehokkaat, nopeat prosessit ja edulliset kuljetukset. Olen jo useamman vuoden tilannut kaikki koiranruuat Saksasta - tulee suoraan kotirappusille 20% halvemmalla kun jos joutuisi itse kantamaan ne kotikaupasta. Melkein kaikki yli 50 eur maksavat tavarat (työkalut, harrastusvälineet, optikka, kamerat, kengät, ym) meillä katsotaan ensin internetistä - ja yleensä ne on sitten Saksasta meillä viikon sisällä.

Joo, olisin ymmärtänyt että jos meidän pienille markkinoille olisi tuotu palveluna 4-8 kpl varastoon suomeen ja he olisivat ottaneet siitä varastoriskin meidän pienille markkinoille noille erikoisrenkaille. MUTTA, rengas oli vain hinnoiteltu ja saatavuus enemmän kun epävarma! Kun kerran käytännössä sitä ei saa niin olisivat yhtä hyvin voineet laittaa siihen hintaa 50€ per rengas! Mitä väliä kun kerran kauppaa ei voitu tehdä! Nyt ne kuullosti vain arvokkailta verrattuna saksaan. Eli kynnys kysyä uudestaan renkaita heiltä nousi pilvenpiirtäjän verran!

Luulisi myös että laskennallisesti erikoisrenkaiden tuominen, jos kerran ei varastoida, eli ilman riskiä, olisi järkevämpää käyttää maltillisempi hinnoittelu. Ymmärrän toki että paljon myyvä rengaslaji on määrän takia edullisempi tuoda ja samoilla katteilla rengas on paremmassa hinnassa. Mutta joku tolkku hei. No itsehän ne ovat hinnoitelleet itsensä ulos markkinoilta. Renkaat kuitenkin tulossa mulle! ;)

STEFFE sanoi:
Luulisi myös että laskennallisesti erikoisrenkaiden tuominen, jos kerran ei varastoida, eli ilman riskiä, olisi järkevämpää käyttää maltillisempi hinnoittelu.

Ilman riskiä..... No ei ehkä ihan. Jokainen kauppias Suomessa joutuu vastaamaan myymästään tuotteesta vaikka virallista takuuta ei mainittaisikaan. Kauppias ottaa myös aina myydessään riskin, että asiakas kohta kiikuttaa tuotteen takaisin. Lähes kaikissa tuotteissa on nykyään aina palautusoikeus. Maahantuoja, joka tilaa asiakkaalle jonkin erikoistuotteen, ottaa riskin, ettei asiakas lopulta ostakaan (=maksa) tuotetta, ja se jää myyjän varastoon hapantumaan hamaan tulevaisuuteen kunnes se lopulta dumpataan väkisin ulos vaikka tappiolla.

Rengasmyyjä oletettavasti joutuu tilatessaan asiakkaalle erikoisrenkaan tekemään suhteetoman paljon enemmin töitä rengasta kohti verrattuna normaaliin varastomalliin. Tällöin on ymmärrettävää, että rengasmyyjä haluaa siitä työmäärään suhteutetun korvauksen ihan niin kuin sinäkin auratessasi pihoja. Vakiopihat vakiohintaan ja spesiaalikeikat spesiaalihintaan. Turha mutista jos tuli "lumikolaesite" rengasliikkeestä kouraan :lol: :lol:

Noh, kyllä mäkin myönnän, että hintaero netistä tilattuun oli yllättävän suuri :roll:

Pessimisti salaliittoteoreetikko voisi miettiä onko tuossa rengasmallissa jotain vikaa, kun suomalainen maahantuoja haluaa sen myynnistä noin paljon ekstraa :shock:

Mainittakoon vielä ettei mulla ole (valitettavasti) mitään henk.koht.suhteita eikä erityisiä sympatioita rengasmyyjiä kohtaan. En tunne niitä, enkä niitten bisnestä yhtään sen enempää kuin mitä olen vierestä seuraillut ostellessa renkaita omiin autoihin. Voi myös olla, että olen täysin väärässä puolustaessani rengasliikkeiden hinnotelua. Voi olla, että ne ovat kaikki ahneita tyhmiä sikoja :mrgreen: :lol: :mrgreen: :lol:

Maailmalta postimyynnin kautta olen tilaillut tavaraa jo 80-luvun alkupuolelta lähtien. Pääasiassa koska kaikkea ei ole aina saanut täältä tai hinnat ovat ulkomailla olleet halvempia. Välillä on tilaukset menneet ihan pieleen. Tullut uusien osien sijaa käytettyjä, firma tehnyt konkan ennen tavaroiden lähetystä (rahat ehtivät kyllä lunastamaan), tavarat pakattu huonosti ja hajonneet matkalla tai laatu ollut ihan jotain muuta kuin on annettu mainonnassa ymmärtää. Nää on kaikki jääneet omaksi tappioksi. Nykyään netin kautta asioiden hoito kuitenkin paljon helpompaa. Silti mietin aina tilatessa mitä jos postista tuleekin vaan "laatikollinen pikkukiviä" tai jotain muuta ikävää.

Kaikesta huolimatta paljon tulee edelleen tilattua etupäässä juuri saksasta halpojen hintojen, helppouden ja maltillisten postikulujen takia. Silti tilanne surettaa suomalaisten yrittäjien kannalta. Ilmeisesti voluumit täällä on vaan niin pienet. Myynnin siirtyessä yhä enemmin ulkomaisten nettifirmojen käsiin volyymit pienenee entisestään, ja kohta täällä ei kannata enää mikään. Huolestuttavaa. Ei hyvältä näytä :cry:

Kyllä se hinnoittelu täällä vain on monessa asiassa päin mäntyjä. Ilmeisesti suomalainen maksaa liikaa, koska kannattaa yrittää pitää ryöstöhintoja. Esim. konekeskolla on nykyään nettikauppa joillekin varaosille. Massikan venakopantiiviste Keskon Suomen verkkokaupassa 152€ ja sama tiiviste, kunhan muuttaa vaan nettiosoitteen viron puolelle 52€. (Hinnat toimii linkkeinä). Voi miettiä, että missä tulee se riski ja ne kulut, joilla voidaan perustella kolminkertainen hinta täällä Suomessa. Tuolla sivuilla on kiva vertailla muidenkin osien hintoja ja huomaa isompiakin eroja.

Joissakin asioissa tulee sitten sitä riskiä myyjälle ja korkeampi hinta on perusteltua, mutta monesti vaan taitaa tyhmät maksaa liikaa ja pidetään hinnat korkealla. Onneksi ei ole konekeskon kanssa enää mitään asioitavaa, eikä tule enää koskaan olemaankaan. Hoitivat asioita sen verran huonosti ja hinnat oli mitä oli.

Uusimmat keskustelut