Sähköasennukset | AvantClub - Keskustelupalsta

teemupatrik

Jäsen
Keskustelun aloittaja
24.6.2015
47
0
6
Tampere
Pientä sähköjohdon vetoo meneillään. Työvalojen, Lisäpitkien, lisähydrauliikka venttiilien, peruutusvalojen, ym...
Mitenkäs muilla? Teettekö sähkö asennukset itte vai liikkeen kautta?

Liitteet

• WP_20150830_18_11_14_Pro.jpg
    WP_20150830_18_11_14_Pro.jpg
    146,3 KB · Katselut: 2 313
Asiallisen näköistä, liittimet kutistemuovillisia (onko tinauntuvia) ja releillä hyvät jalat.
Johdot hieman kireän näköisiä? Ehkä kuva vääristää!? Johtonippujen päälle vielä niputtavaa suojusta:)
Itse tulee kanssa tehtyä sähköhommatkin :)

Juu kaikki liitokset tinattu ja laitettu liimautuva-kutistesukka päälle. ja releet päätin laittaa jaloilla kiinni jotta on helpompi vaihtaa jos hajoaa ja helpompi tehdä vianselvitystä kun saa releet pois ja rautalangalla ohitettua releen jos tarvii.
ja johdot näyttää vähän ehkä kireältä kuvassa kun hytti on kipattuna, mutta kun hytin laskee alas on johdoissa todella reilusti löysää. johtonippu tulaan vielä kiinnittämään parista kohtaa kiinni, eli ei jää pelkkien liitosten varaan roikkumaan.

Liitteet

• WP_20150830_18_11_01_Pro.jpg
    WP_20150830_18_11_01_Pro.jpg
    78,2 KB · Katselut: 2 183
Hienosti on laitettu ja näyttäis olevan kunnon talli missä touhuta. Taitaa takavalotkin olla Ikh.sta ite kattelin samanlaisia, pitäs korjata tosta omasta ajovalot laittaa työvalot ja tehä muutakin sähköhommaa kun ei tunnu mikään toimivan. Sähkökaavio pitäs saada ois helpompaa, pyysin kesällä tehtaalta sähkö ja hydekaaviota lupasivat lähettää mut ei oo vielä näkyny :).

Tuo IKH:n paneeli on halpa, mutta ei se kyllä laadukas ole.. Valoteho surkea, eikä kestävyyskään päätä huimaa. Pari kappaletta ollut, molemmat täyttyi vedesta ja ledit alkoi yksitellen hiipumaan. Mielummin pieni panostus hinnassa ja ostaa kapeamman, mutta tehokkaamman. Itse pysytään vielä hinta-/laatusuhteen takia halogeenipaneeleissa, vaikka ovatkin korkeampia. Ehkä joskus voi sen about 1000€ uhrata led-paneeliin.

Se on mukava tehdä kyllä itse ajan kanssa noita sähköhommia, niin saa sitä mitä haluaa ja tietää missä mahdolliset tulevaisuuden viat on. Muuten tulee tehtyä samalla tavalla, paitsi kuluttaviin ja koneen ulkopuolisiin kohtiin tulee nylonsukkaa ja läpivienteihin tietenkin läpivientikumit.

Kuvassa "kilpailijan" kone, mutta tommosia on kiva noihin viritellä, niin erottuu massasta.

Liitteet

• 480_hdr_pien.jpg
    480_hdr_pien.jpg
    126,5 KB · Katselut: 2 127
Majakkaaneelin merkkiä en tiedä mutta TAVO:sta haettu viime vuoden puolella ja kaikki työvalot on tilattu: http://www.erikoistekniikka.fi/ = paras hinta LAATU suhde.
Takana 2 X 48W led-työvaloja + 2 X 28W led-työvaloja(peruutusvaloina)
edessä 4 X 48W led-työvaloja + 2 X 60W led-työvaloja(pitkällä valokuviolla)
ja halli joka taustalla näkyy on firman jossa olen töissä :p

Ps. Tuo kone on myös firman kone, mutta kaikki lisävarusteet olen siihen itse laitellut + muutaman työlaitteen rakennellu mukavoittamaan omaa työn tekoani. :p
pps. tällä hetkellä on työn alla 4t kippivaunu

steyr sanoi:
Tuo IKH:n paneeli on halpa, mutta ei se kyllä laadukas ole.. Valoteho surkea, eikä kestävyyskään päätä huimaa. Pari kappaletta ollut, molemmat täyttyi vedesta ja ledit alkoi yksitellen hiipumaan. Mielummin pieni panostus hinnassa ja ostaa kapeamman, mutta tehokkaamman. Itse pysytään vielä hinta-/laatusuhteen takia halogeenipaneeleissa, vaikka ovatkin korkeampia. Ehkä joskus voi sen about 1000€ uhrata led-paneeliin.

Se on mukava tehdä kyllä itse ajan kanssa noita sähköhommia, niin saa sitä mitä haluaa ja tietää missä mahdolliset tulevaisuuden viat on. Muuten tulee tehtyä samalla tavalla, paitsi kuluttaviin ja koneen ulkopuolisiin kohtiin tulee nylonsukkaa ja läpivienteihin tietenkin läpivientikumit.

Kuvassa "kilpailijan" kone, mutta tommosia on kiva noihin viritellä, niin erottuu massasta.

Ei ole ikh paneeli vaan ihan "oikea" tavosta haettu paneeli useammalla eurolla :p

ja Kramerihan on saman konsernin kone kuin weidemann ja wacker-neuson

Googlasin vähän tuota ikh paneelia ja ainoa ero tuohon tavon kalliimpaan panellin taitaa olla tavon paneelista löytyvät hyväksyntäleimat pohjasta, koska ulkoa päin ainakin minun silmääni täysin samanlaiset. :(

teemupatrik sanoi:
steyr sanoi:

Ei ole ikh paneeli vaan ihan "oikea" tavosta haettu paneeli useammalla eurolla :p

ja Kramerihan on saman konsernin kone kuin weidemann ja wacker-neuson
Näytti vaan pahasti ikh:n paneelilta.. Juu nää on saman "tehtaan" koneita, mutta kilpailija vihreisiin nähden. Olis tuossa vielä Toolcattiin ja Länkkäriinkin tehtyjä valojuttuja, mutta tulee aina tehtyä kun kerkeää ja siksi ei tahdo koskaan saada valmiiksi :)

teemupatrik sanoi:
Googlasin vähän tuota ikh paneelia ja ainoa ero tuohon tavon kalliimpaan panellin taitaa olla tavon paneelista löytyvät hyväksyntäleimat pohjasta, koska ulkoa päin ainakin minun silmääni täysin samanlaiset. :(

Tuota juuri hain. IKHn paneelissa on kyllä E leima mutta ei R65. Ja se on se ratkaiseva asia.

Keväällä tuli ajankuluks hiekotuskauhaankin laitettua äärivalot

Liitteet

• WP_20150122_13_01_37_Pro.jpg
    WP_20150122_13_01_37_Pro.jpg
    55,3 KB · Katselut: 1 824
Tuota puristusliitosten tinaamista kannattaisi vielä miettiä. Pitkällä aikavälillä (vuosia)
tinaukset tuntuvat hapettuvan ulkoilmassa helpommin kuin pelkkä puristusliitos.
Tinattu liitos on myös painavampi ja tärisee erilailla.

Oke

oke sanoi:
Tuota puristusliitosten tinaamista kannattaisi vielä miettiä. Pitkällä aikavälillä (vuosia)
Tinattu liitos on myös painavampi ja tärisee erilailla.

Oke
Kaikki edellä mainittu on kyllä totta mutta tässä tapauksessa en näkisi nuita vaaroja syntyvän. Kuvissa näkyvät liitokset ovat tiiviin konepeiton alla suojassa ulkoilmalta ja meillä koneet ovat AINA lämpöisessä ja kuivassa hallissa sisällä kun ne eivät ole ajossa. Samalla laikka kuin kaikki työlaitteetkin.
Ja tuo tinaaminen sen takia koska työkoneissa olen huomannut että liitokset joissa johto lähtee alaspäin on vaarana sen valuminen irti ajan myötä.

Kutistesukka ja muut mainitsemasi seikat siirtävät hapettumista vuosilla eteenpäin.
Se tulee vastaan, kun konetta käydään joskus käyttökunnostamaan tai museoentisöimään.

Itsestään irtoava puristusliitos tarkoittaa sitä, että liitos ei ole onnistunut. Syynä on
yleensä halvat liittimet ja ns. abikopihdit. Pihdeissä pitäisi olla räikkä. Liittimet ja johdot
on oltava oikeaa kokoa. Johdon kuoriminen olisi tehtävä johdolle sopivalla kuorintapihdillä.

Oke

oke sanoi:
Itsestään irtoava puristusliitos tarkoittaa sitä, että liitos ei ole onnistunut. Syynä on
yleensä halvat liittimet ja ns. abikopihdit. Pihdeissä pitäisi olla räikkä. Liittimet ja johdot
on oltava oikeaa kokoa. Johdon kuoriminen olisi tehtävä johdolle sopivalla kuorintapihdillä.

Oke
Veit sanat suustani. yleensä irtoaa juurikin nuista syistä. ja osaan noista syyllistyn itsekkin välillä :p :p

oke sanoi:

Oke

joskus kattelin vieressä, kun etsivät kansanauton merkkihuollossa sähkövikaa abs anturista. Korjasivat sitten katkenneen piuhan jatkoliittimellä, jossa näytti olevan kirkas silikonieriste päällimmäisenä, jatkoliitin + tinaa ja ehkä jotain mömmöä (rasvaa/silikonia tms). Lämmittivät lopuksi mikropohottajalla sen silikonisukan läpi niin tinat suli ja varmisti liitoksen. Taisivat ne ensin pihdeillä puristellakin mutta en ole saletti siitä. Erillistä kutistussukkaa ei ainakaan käytetty muttei se kirkas osuuskaan kyllä selvästi kutistunutkaan. Liekö se mömmö sitten tiivisteenä hapettumista vastaan. Mutta tinattu liitos siitä tuli.

Erikoisliitin. Suunniteltu noin käytettäväksi jo liitinvalmistajan toimesta.
Hyvä esim. koaksiaali- ja suojattujen pari- tai triplakaapelien, joita käytetään
erilaisten antureiden, asennuksessa. Arvokas. Saatavissa ainakin Farnellilta.

"kirkas silikonieriste päällimmäisenä, jatkoliitin + tinaa ja ehkä jotain mömmöä"

Minulla on noita venepakissa pussillinen. Muita en meriasennuksiin edes käyttäisi, tina vai mitä lie varmistaa hapettumattoman kontaktin ja kutistesukka paketoi liitoksen tiiviiksi. Tina on holkin sisällä sopiva annos, joten johtimen kovettumisesta ja murtumasta ei ole pelkoa. Hinta oli abikoihin verrattuna moninkertainen, mutta omasta mielestäni silti kannattava.
Liittimiä löytynee kaikkien venetarvikeliikkeiden hyllystä?

Aihetta sivuavasti kyselisin työvalojen liittimen tyyppiä? Ajatuksena olisi asentaa tarviketyövaloon vastaava liitin, kuin alkuperäisvalon perässä on. Näin saisin lokakuisiin kaivuuiloitteluihin näppärästi lisättyä muulloin tarpeetonta valotehoa :?:
Alkuperäisvaloilla pärjään pihan aurailuissa, jos nyt tulevana talvena puuhaan ylipäätään joutuu.

Nyt on tässä uusi kone varustelun alla ja tulee taas leikittyä hyvää sähkömiestä ;) Itse kun tekee niin tulee semmonen kuin haluaa, tuolla nylonsuojalla saa vielä viimeisteltyä niin jää ulospäinkin oikein siistiksi. Tässä kuvassa vasta äärivalojen johtoja, tuohon rautaan tulee myös työvalot ja vilkkupaneeli. Virta jaetaan kaikkialle kytkentärasian kautta. Äärivaloja tulee sopivasti 12 kpl, työvaloja yhteensä 8kpl ja sitten Vision alertin halogenipaneeli, johon tulee mukava pikku viritys, josta kuva myöhemmin :cool:

Liitteet

• IMG_1939.JPG
    IMG_1939.JPG
    73,1 KB · Katselut: 983
  • IMG_1983.JPG
    IMG_1983.JPG
    48,8 KB · Katselut: 1 019
  • IMG_1982.JPG
    IMG_1982.JPG
    49,4 KB · Katselut: 1 004
Mecalac ax850 kuormaajan katolle tuleva valorauta. Koneen katto on sen mallinen, että siihen on vaikea kiinnittää tarpeellisia varusteita, eikä tee mieli porailla rops/fops-ohjaamoa.. Nyt tämä kiinnittyy jo tehtaalla laitettuihin pultteihin.

Avantia ei vielä pohdittu, kun ei koko riitä kasvaneisiin tarpeisiin. (Eikä mikään muu uuden koneen kauppias olisi voinut tehdä parempaa tarjousta kuin realmachinery tän kohdalla. Halusivat meidän toolcatin heille pihakoneeksi..)

Jaa eipä voi enää muokata.. Oisin lisännyt/vaihtanut tuohon aikaisempaan ne muutamat kuvat. Nyt valmiina, paitsi loput työvalot menee paikalleen vasta katolla. Vilkkupaneeliin tuli siis sisälle koko matkalle led-nauha. Hohtaa aika mukavan näköisesti pimeässä(kuvissa ei oikeen onnistunut). Muutamassa hinausautossa nähnyt ja siitä se ajatus sitten lähti.

Liitteet

• IMG_1997.JPG
    IMG_1997.JPG
    47,5 KB · Katselut: 938
  • IMG_1994.JPG
    IMG_1994.JPG
    33,7 KB · Katselut: 941

Uusimmat keskustelut