Sarjapikaliitin tihkuu | AvantClub - Keskustelupalsta

Aheikkila

Jäsen
Keskustelun aloittaja
23.9.2012
119
1
18
Nokia
Semmosen tossa rasvaillessa huomasin että koneen päästä se sarjapikaliitin tihkuu hiukan ölppää. Ja siis nimenomaan koneen puolelta vielä, eli ne letkujen liitokset siihen varsinaiseen liittin mokkulaan.
Minkälainen tiiviste siellä välissä on, ei sen kai pitäisi tihkua yhtään? Näyttäisi että liittimet on kiristetty runko-osaan voimalla ja ärräpäillä koska runko-osa on hiukan hiertynyt liittimien kohdilla.
Öljyä ei mitenkään lorisemalla tule, lähinnä tippa silloin toinen tällöin. Tietysti ei pikaliittimessä mitään isoja virtauksia ole ollutkaan nyt kun ainoa käyttö on ollut auran kääntösylinterin ohjaus ja ei sitä auraa ihan jatkuvasti tarvi veivata.

Voinee olla että 50h huollossa sitten saavat tarkistaa ja korjata jos on aihetta. Kiinnittää vaan tuommoiset pienet tihkumiset aina huomion että onko jotain isompaa vikaa kehittymässä.
 
Uudessa koneessa ja vanhassakin saattaa tuollaisia öljyvuotoja esiintyä siellä täällä. Vaikka ne liitokset olisi kiristetty "ärräpäillä" (jota epäilen), niin käytönaikaiset painepulssit usein löysyttelevät liitoksia ennen kuin ne vasta toisen kiristämisen jälkeen asettuvat "sijoilleen". Tiivisteet ovat joko kupari- tai teräs/kumi - tiivisteitä (renkaita).

Kannattaa ottaa itse pari avainta käteen ja kiristää vuotava liitos saman tien kun vuodon huomaa, pysyy kone siistinä.
Nytkäytä liitosta hieman löysemmälle, ja sitten kiristät sen siten että kun kevyenpuoleisella väännöllä "avainten liike" lakkaa, niin sitten kiristät vielä noin suurinpiirten 1/6 - 1/4 kierrosta (tai siihen asti että vuoto lakkaa). Jos ärräpäät alkavat lentää, olet kiristämässä liikaa ja tiivisteen vaihto voi olla ajankohtainen.

Itse olen joutunut kiristelemään jotakuinkin kaikkien työlaitteiden, työlaiteliittimien sekä joystickin venttiilien ja erään pyörän moottorin liitoksia. Kerta on yleensä mainituilla opeilla riittänyt, eivätkä ole liitokset sen jälkeen vuotaneet. Taisin viimeksi "huollossa" käydä läpi jotakuinkin kaikki liitokset (kiitos kysymästä, meni aikaa), ja pari kolme liitosta olivat hieman löysiä. ...tämmöistä se on hydraulivehkeiden kanssa vaikka kuinka Avantteja olisivatkin.

Mitään isoa ongelmaa ei liitivuoto indikoi. Jos liitin ei pidä, niin "hytikkaliikkeestä" saa jotakuinkin pikkurahalla uudet liittimet, tiivisteet jne...

Jos se vuoto on letkun ja liitinrungon välissä, niin sitten vissiin on edessä letkun vaihto sillä prässättyä liitosta ei jälkikäteen avata.Ei sekään mahdottomia maksa, ja letkut saat varmasti varaosana tai muutamalla kympillä teetettynä.
 

Uusimmat keskustelut