Sinkkikylpy | AvantClub - Keskustelupalsta

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
7.9.2008
3 198
142
63
Espoo
Ajattelin käydä kylvettämässä muutamia palikoita ja tiedustelen edistyneemmiltä planeettalaisilta sinkkikylvystä:

Miten laakeripinnat suojataan, ettei halkaisija muutu kylvyssä, vai onko tekemätön paikka?

Maalattua rautaa ei kylpy auta? Ilmeisesti puhallus pitää yleensä suorittaa ennen sinkkaamoa. Edelliseen liittyen, miten laakeripinnat suojataan kuulapuhalluksessa?
 
Maasturisti sanoi:
Ajattelin käydä kylvettämässä muutamia palikoita ja tiedustelen edistyneemmiltä planeettalaisilta sinkkikylvystä:

Miten laakeripinnat suojataan, ettei halkaisija muutu kylvyssä, vai onko tekemätön paikka?

Maalattua rautaa ei kylpy auta? Ilmeisesti puhallus pitää yleensä suorittaa ennen sinkkaamoa. Edelliseen liittyen, miten laakeripinnat suojataan kuulapuhalluksessa?

Yleensä akseleita tai pesiä joissa on laakerisovitteita ei kuumasinkitä, sillä lämpö saattaa vääntää akselin pilalle tai aineen laatu esim. karkaisu muuttuu. (Päästölämpötila)
Jos on välttämätontä käyttää laakeroitava osa sinkityksessä, joudutaan sinkki mekaanisesti poistamaan laakerin kohdalta ennen asennusta.

Aiemmin kuumasinkitty osa voidaan uudelleen sinkitä, mutta vanhan sinkin pois hapottaminen lisää kustannuksia.

Maalia ei kuumasinkittävissä osissa saa olla, maalatut pinnat kannattaa puhdistaa ennen sinkkaamoon vientiä, sillä siellä se on kallista.
Tasaisesti ruosteessa oleva rauta on parasta sinkittävää, siihen sinkki tartuu hienosti hapotuksen jälkeen!
Puhallettaessa kohdat joita ei haluta puhaltaa suojataan kumilevyllä, laakeripaikat akselilla on näppärä suojata sopivalla kumiletkulla.
 
Itse käytin tuon tekemäni tiehöylän kuumasinkityksessä Järvenpäässä. Koko lanan kustannuksiksi tuli 50€!!! :lol: Ei siis juuri mitään! Sekatyömiehen kommenttiin vielä lisäys - kaikki hitsausten kuona-aineet tulee poistaa. Niihin sinkitys ei tartu... Olihan hommaa nakutella pistepuikolla sinkkifirman pihalla... :p :oops: . Suosittelen kokemuksen perusteella laikkakonetta...
 
joo, käytin kans järvenpäässä pari satsia peräkärryn laitoja, volkkarin ramppipuskurin ja tukkipankot pari vuotta sitten. Hintaa tuli painon mukaan alle pari sataa. Mietin että maalit olisi maksaneet suunnilleen saman jos olisi hyvin tehnyt. Ja olisi joutunut vielä itse töihin.


Muistelen kuitenkin että tuolloin oli ainakin yksityisille joku minimihinta, taisi olla satasen huitteissa. Mutta jpäässä taitaa olla pari sinkkausfirmaa, josko kilpailu on parantanut hinnastoa.
 

Uusimmat keskustelut