SR1 523+ kubota 722 kylmäkäynistys ongelma? | AvantClub - Keskustelupalsta

harski

Jäsen
Keskustelun aloittaja
5.3.2010
10
1
3
Moro
Otsikon mukaista konetta on vaivannut aina minulla ollessa huono käynnistyvyys kylmässä (pakkasen puolella).
Plussan puolella lähtee yleensä ensimmäisellä yrityksellä.
Tarkastettuna/huollettuna asioita ovat.
-polttoainetankin tyhjennys, puhdistus ,kuivaus ja täyttö uudella talvilaadulla

-polttoainesuodattimen uusinta useaan kertaan

-polttoainepumpun muutos sähköiseen

-hehkujen tarkistus mittaamalla ja lisäksi punahehkuun menon tarkastus irrallaan

-moottorin venttiilien säädön tarkastus.

- sammutus solenoinnin ulkoisen toiminnan tarkastus.

-Hydrauliikassakaan ei pitäisi olla päällä mikä kuormittaisi moottoria.

Varsinaisessa käynnistys tapahtumassa hehkutuksen jälkeen kone starttaa normaalisti ja savua tulee pakoputken täydeltä. Kone lähtee yleensä aina käyntiin usean ylipitkän hehkun ja startin jälkeen ikään kuin sylinteri kerralla moottorin kierrosluvun kohotessa.
Viimein kun kolmaskin sylinteri lähtee peliin niin moottori ottaa kierrosluku säätimellä asetetut kierrokset ja pelaa sen jälkeen normaalisti (ei savuta kuormituksessakaan eikä syö öljyä eikä nestettä)
Ongelma ei ole oikeastaan muuttunut mitenkään noiden yllä mainittujen toimenpiteiden johdosta. Tunteja koneella ei ole kuin 480 ja uskoisin sen pitävän paikkaansa.
Alkaa oma usko pikkuhiljaa loppua mistä alkaa vikaa metsästämään.
Omat epäilykset ovat joko söyttöpumpussa tai suuttimissa mutta miksi lämpimässä ei ole mitään ongelmia. Tankki oli tosi likainen ensimmäisessä puhdistuksessa.

Hyviä vinkkejä/kokemuksia vastaavasta kaivataan.
 
Onko polttoainelinjassa takaiskua? Kuulostaa, että saa ilmaa. Oireet ainakin viittaa, että polttoainetta ei saa ja ilmaa senkin edestä. Lämpimällä tuota liiallista ilmansaantia ei huomaa yhtä hyvin kuin kylmällä.
 
Onko moottoriöljyissä ollut mitään harmaantumista, esim venttiilikopassa?
 
Kiitos nopeasta reagoinnista.
Takaiskuja ei ole pa-linjassa, tallin hyllyssä kyllä.
Pähkäilin sähköpumppua asentaessa niin ettei pumpun pitäisi laskea polttoainetta takaperin läpi voin tosin olla väärässä.

Öljyssä ei ole ollut harmautta havaittavissa pysyvät yllättävän pitkään kirkkaana.
Itsellä epäilyksensä söyttöpumpussa elementit ja niiden jouset, mutta voiko ne aiheuttaa tämmöistä ongelmaa.
Kone on käsittääkseni ollut ennen minua todella kevyessä ajossa ja alle 50 tunnin vuosi määrällä. Kondensiovesi?
 
Jos öljyt on muuten olleet puhtaat, esim. venttiilikopan alta, luulisi niiden olevan myös ruiskupumpun pesässä.
Vedestä ja öljystä muodostuu sellaista harmaata tahnaa, joka haittaa pumpun elementtien toimintaa.
Jos koneella ajetaan viileällä kelillä lyhyitä ajoja eikä kone ehdi kuumenemaan tarpeeksi, saattaa tätä tahnaa muodostua.
Välillä kannattaa konetta kuormittaa kunnolla ;)
 
Ongelma on ratkaistavissa, mutta se on helpompi selittää puhelimessa kuin tässä. Ota yhteyttä huoltohallin puolelle suoraan asentajaan numeroon 03 3478 837. Vaihtoehtoisesti kontaktoi ensi viikolla huoltopäällikkö Sauli Viitasta 03 3478 868.
 
Kysyvä ei tieltä eksy sanonta pitinee taas tässäkin paikkaansa.

Myynnin kehotuksesta yhteys huoltoon.
Huollosta vastaus ongelmaan kuin apteekin hyllyltä.
En rupea vielä tarkkaan ruotimaan lopullista ratkaisua, mutta ongelma (ominaisuus) liittynee vain sr1 sarjan 523 malliin missä on pieni kone ja hydraulinen ajopoljin.
Ajopumppu ja lähinnä siinä esiohjauspiiri ottaa kylmillä öljyillä kuormaa niin paljon ettei moottori jaksa käynnistyä kunnolla.
Ratkaisuna on ohjata esiohjauspiirin paine tankkilinjaan magneettiventtiilin kautta silloin kun startti pyörii.
No eipä tullut itsellä ensimmäisenä mieleen mutta kun tarkemmin nyt miettii oireita ja ratkaisua niin kuulostaa ihan loogiselta.
Palailee vielä asiaan kun palikat on hankittu ja asennettu koneeseen.
Toivottavasti vielä pakkasia riittää täällä Kuopion korkeuksilla testejä varten.

PS. Allekirjoittanut on umpikiero savolainen joten vastuu on aina kuulijalla
 
Toissavuonna minun vanhassa (2003 vuosimallia) 528+'ssa ihan samat oireet kylmällä. Homma ratkesi kun vaihdoin kaikki polttoaineletkut uusiksi. Sen verran vanhoja ja hauraita olivat ilmeisesti että sai ilmaa.
T.Peter
 

Uusimmat keskustelut