Takanavan vaihto kenttäolosuhteissa | AvantClub - Keskustelupalsta

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
7.9.2008
3 175
125
63
Espoo
Tässä niksiketjussa vinkit takanavan vaihdolle 520 sr 1

Työkalut:

Putkitongit
19 mm lenkit
Pihdit
Hylsy nr 46
Hylsy nr 41 tai muu keskiön kokoinen vehje
2kpl 10 mm levikkeitä 4x100 jaolla
4 kpl 120 mm pultteja
Hyppysellinen prikkoja ja mutterit pultteihin.
Irroitusöljyä Crc tai vastaava.
Kumivasara
Pikkuinen leka

1. Kone tuetaan, pyörä pois
2. Putkitongilla voidaan lukita napa mutterit avatessa (muista poistaa sokka)
3.levikkeet asetetaan limittäin vanhan navan päälle siten että napa vedetään pulteilla irti. Jos navassa vielä vanhoja pyörän pultteja, poistetaan ne katkaisemalla.
4 kiristetään pakettia tasaisesti. Suitsutellaan öljyä ja naputellaan lekalla napakasti paketin päähän.
5. Kun rakoa on saatu 1mm verran, avautunee paketti kevyellä napauksella.

..jatkuu
 

Liitteet

  • 20160728_160016.jpg
    20160728_160016.jpg
    745,4 KB · Katselut: 1 195
  • 20160728_160029.jpg
    20160728_160029.jpg
    597,8 KB · Katselut: 1 161
  • 20160728_162626.jpg
    20160728_162626.jpg
    469,2 KB · Katselut: 1 178
Mikäs johti navan vaihtoon?

Itse vaihdoin 220:n ja oli hyvinkin helppo operaatio, tosin mun tapauksessa napa oli kulunut sopivasti ja tuli ulos ihan käsin.
 
Pultit meni poikki alkuperäisestä navasta. Tein nopean kenttäkorjauksen 12 mm läpipulteilla tietäen että navasta tulee entinen.

Pulttien katkeaminen johtui varmaankin väsymyksestä. Tuohon kulmaan on mennyt 3-4 limppua vaihtoon. Varmaankin joka toisella kerralla kannattaisi varoiksi vaihtaa navan pultit.
 

Uusimmat keskustelut