Talveen valmistautumista. | AvantClub - Keskustelupalsta

Sekatyömies

Jäsen
Keskustelun aloittaja
11.5.2010
1 126
3
38
Vaikka nyt ruoho vihertää ja lehdet ovat puissa, ei aikaakaan kun
päästään lumitöihin pimeässä.
Olen saanut toteutettua suunnitelmani LED-valojen käytöstä koneessani,
kaikki muut valot paitsi Avantin alkuperäiset tuikut ovat ledejä.
Välähtäviä valoja on kolme; majakka ja takavaloihin integroitu vilkku.
Vaati monta yritystä että sain välähdykset "vangittua" valokuvaan.
Välähdys on niin kirkas että näkyy kuvissa valkoisena, vaikka on keltainen ja
punainen.
Työvalot ovat ammattikäyttöön tarkoitettuja ja mielestäni antavat erittäin
miellyttävän sävyistä valoa.

Puskulevy vaihtui tänään. HD- levy on selvästi rotevampi kuin aikaisempi
perusversio. -Nyt uskoisin levyn korkeudenkin riittävän.
 

Liitteet

  • 25082011570.jpg
    25082011570.jpg
    179,8 KB · Katselut: 4 537
  • 25082011560.jpg
    25082011560.jpg
    199,3 KB · Katselut: 4 548
Sekatyömies sanoi:
... HD- levy on selvästi rotevampi kuin aikaisempi
perusversio. -Nyt uskoisin levyn korkeudenkin riittävän.

Tänään tuo HD-puskulevy sai kuvissa näkyvän terän tilalle käännettävän kumiterän,
samaan malliin kuin aikaisemmassa standart levyssänikin oli.

Alkuperäinen terä siirtyi käyttämättömänä varastoon.

Enää ei puutu kuin se lumi! :D
 
Sekatyömies sanoi:
Enää ei puutu kuin se lumi! :D

No älä ole huolissasi, eiköhän tuota lunta teillekin vielä saada :D

Tuossa aurassa näyttäisi olevan komean kokoiset jalakset, joten aurailu hiekalla/murskeellakin onnistuu polanteen päällä ilmeisesti ilman, että kiviä tarvitsee keväällä hirveästi haravoida takaisin nurmikon puolelta. Tietysti pihasuunnitelmat tarvitsisi tehdä niin, ettei tuota ongelmaa tule, mutta kaikkea ei aina vain osaa huomioida.

Nuo ledivalot ovat kyllä käsittämättömän hyvät. Omaanikin tuollaiset laitoin samalla reseptillä kuin sinäkin; kaksi eteen ja yksi taakse. Kuvakin löytyy tuolta toisaalta: http://avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=7&t=877. Lumella noiden valaisuteho korostuu entisestään.
 
Minkälaista kokemusta noista lisäsiivistä. Hankin itsekin lisäsiivet 140:een levyyn, ja pohdiskelin asentaessa laittaakko suoraan vai keräävään asentoon. Pihaa kolatessa keräävä asento on tietysti parempi, mutta toimiiko sitten tietä auratessa, eli liukuuko lumi sivuun vai alkaako mennä yli levystä takaisin tielle? Asennon vaihto on kuitenkin kuusi pulttia auki ja kiinni, joten ei sitä joka välissä vaivaudu tekemään.
 
Mielestäni keräävä asento on parempi. Tietä auratessa säätää vaan levyn kulmaa jyrkemmäksi, jos alkaa liikaa kerääntymään.
 
Tuli myös joulupäivänä laitettua kaverin kanssa Avant 630:een uudet 36 vattiset led työvalot, eteen ja taakse kaksi kumpaankin kyllä nyt näkee, tässä linkki sivulle mistä tuli lamput hankittua.
Vielä kysymys Sekatyömiehelle mistä hankit kumiterän, onko käytössä hyvä, saako kuvaa nähtäväksi.
http://www.jreijonen.fi/LEDTYOVALOT.pdf
 

Liitteet

  • Avant led työvalot asennus.jpg
    Avant led työvalot asennus.jpg
    73,9 KB · Katselut: 3 787
  • Avant led valot etu.jpg
    Avant led valot etu.jpg
    57,1 KB · Katselut: 3 795
  • Avant led valot taka.jpg
    Avant led valot taka.jpg
    80,3 KB · Katselut: 3 776
lajaatena sanoi:
... uudet 36 vattiset led työvalot, eteen ja taakse kaksi kumpaankin kyllä nyt näkee...

Vielä kysymys Sekatyömiehelle mistä hankit kumiterän, onko käytössä hyvä, saako kuvaa nähtäväksi.

Upeat valot olet hankkinut! Nykyinen valotekniikka on kyllä hämmästyttävää, ei ole H3:sia yhtään ikävä! :D

Kumiterät olen valmistanut kuljetinhihnasta, siinä on kudosvahvike sisällä ja kaikinpuolin vahvaa sekä kulutusta
kestävää materiaalia.
Tukilistan tein 100*10 latasta, ajoin siihen jyrsinkoneella 12mm ovaalinmalliset reijät lukkopultteja varten.
Lista on levyn reunaa alempana, joten puskulevy säilyy vaurioitta, vaikka kumi kuluisi olemattomiin tai
tulisi törmättyä johonkin.
Kumiterän hyviä ominaisuuksia ovat; auraus jälki on puhdas, ei tee liukasta pintaa, ei riko kivetyksiä ja on
äänettömämpi. Huonopuoli on että se ei tietekään pysty leikkaamaan polanteita.
Olen laittanut kumiterän jo neljään puskulevyyn, kokemusta on 13:ta talvelta, joten ei se huono ole.

-Aiempaan lumiketju keskusteluun viitaten; Sorvailin pari 10mm laippaa laitettavaksi navan ja vanteen väliin.
Silloin kun on ketjulliset pyörät käytössä, saa vähän lisää rakoa pyörän ja rungon väliin, niin ei tule vaurioita
koneeseen. :mrgreen:
 

Liitteet

  • 05012012739.jpg
    05012012739.jpg
    127,9 KB · Katselut: 3 814
  • 05012012742.jpg
    05012012742.jpg
    81,5 KB · Katselut: 3 771
  • 05012012744.jpg
    05012012744.jpg
    143,4 KB · Katselut: 3 786
Koneessa on edessä samanlaiset. Laitettiin myös molempiin peräkärryihin takapalkkiin saman firman 9*3 w , lamppu syttyy kun autossa kääntää takasumuvalon päälle. Tänään tuli varsinaisesti peräkärryn peruutusvalo testattua, aamulla oli pimeätä ja samoin illalla kun tulin. Kyllä oli kiva perutella kun oli valoa peräkärryn takana. Voin suositella kyseisen firman työvaloja.
tässä lainattua tietoa sivulta http://www.jreijonen.fi/LEDTYOVALOT.pdf
Tuotenumero: HML-B236 LED VALOPANEELI 36W 12 LED 3200 lumen
HML-B236 on alumiinikuorinen 2-rivinen LED valopaneeli, joka on erittäin korkealaatuinen ja pitkäikäinen työvalo. Mataluutensa ansiosta sopii hyvin myös koneen katolle asennettavaksi. Teho 36w käyttöjännite 10-30V IP67 suojaus 12kpl. 3w teho LED lamppua materiaali: alumiini linssi materiaali PPM värilämpötila 6000K leveä valokuvio 60 astetta. käyttöikä yli 30 000 h Mitat: 186mmx86mmx74mm.
 
repa sanoi:
Sekatyömies sanoi:
Enää ei puutu kuin se lumi! :D

No älä ole huolissasi, eiköhän tuota lunta teillekin vielä saada :D

Tuossa aurassa näyttäisi olevan komean kokoiset jalakset, joten aurailu hiekalla/murskeellakin onnistuu polanteen päällä ilmeisesti ilman, että kiviä tarvitsee keväällä hirveästi haravoida takaisin nurmikon puolelta. Tietysti pihasuunnitelmat tarvitsisi tehdä niin, ettei tuota ongelmaa tule, mutta kaikkea ei aina vain osaa huomioida.

Nuo ledivalot ovat kyllä käsittämättömän hyvät. Omaanikin tuollaiset laitoin samalla reseptillä kuin sinäkin; kaksi eteen ja yksi taakse. Kuvakin löytyy tuolta toisaalta: http://avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=7&t=877. Lumella noiden valaisuteho korostuu entisestään.

Ja ny ei puutu enään lumikaan - jihuu! Ei muutaku hommiin :)
 
Itse asensin tämmöiset IKH:n 40W (3200lm) LED-työvalot eteen ja samalla siirsin alkuperäiset 12W Ledit taakse. Tyhjältä 20A sulakkeelta otin virrat ja muutin valokatkaisijan ohjaamaan releen kautta kaikkia työvaloja. Innostuin tekemään alkuperäisennäköiset johtosarjat takavaloille myös, näyttää ihan ammattiasennukselta :) Takavalopaneelin saa myös irti helposti huoltoa varten, laitoin taakse liittimet.
http://www.ikh.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=36069&nav=300300887
 

Liitteet

  • WP_20121028-1.jpg
    WP_20121028-1.jpg
    41,5 KB · Katselut: 2 004
  • WP_20121028.jpg
    WP_20121028.jpg
    44,9 KB · Katselut: 2 002
... Ja kun DLX-kopin lämmityspuhallin on mitä on, laitoin sisälämppärin nopeuttamaan talvisia aamulähtöjä. Lämmitin on Defa termina 1300 ja laitoin sille aivan oman töpselin koneeseen. Miinus on, että nyt on lohkolämppärillä ja sisätilanlämmittimellä omat piuhat, mutta oli niin paljon yksinkertaisempi asennus niin. Sähkö tulee viereisestä pistorasiasta, jota ohjataan IQ-Socket GSM-ohjauksella. Eli tekstarilla lämmitys päälle mistä vain :) Käyntiajan ohjelmoin 30min nyt, katsotaan riittääkö.


GSM-ohjauspalikka http://www.verkkokauppa.com/fi/product/14900/dhvsj
 

Liitteet

  • WP_20121028-2.jpg
    WP_20121028-2.jpg
    48,9 KB · Katselut: 2 009
  • WP_20121028-3.jpg
    WP_20121028-3.jpg
    39,3 KB · Katselut: 2 002
Miten on, onko 700-sarjassa lohkolämmittimellä sama max käyttöaika kuten pienemmissä koneissa?
Tämän takia onkin hyvä laittaa kahdella piuhalla :)
 
Toi oli hieno ja yksinkertainen viritys. Täytyy pyytää että pojat tekevät heti kun heidän rengasrumbansa on ohi!
Huomasin tänään kun köröttelin "varikolta" kaupunkiin ;kesti 1 tunti , että jos on vähän lämmin olo itellä niin meinaa ikkunat huurtua!

Mutta nyt on uusi tulokas lähtövalmis lumitöihin heti kun lunta tulee!
 
Leppis sanoi:
Miten on, onko 700-sarjassa lohkolämmittimellä sama max käyttöaika kuten pienemmissä koneissa?
Tämän takia onkin hyvä laittaa kahdella piuhalla :)
Lohkolämppärissä on kyllä se 30min kyltti, mutta tehtaalta sanottiin, ettei ison kubotan kanssa ole niin tarkkaa, saa lämmittää pidempään.

Tuo ohjauspalikka on kaksipiirinen, eli voin ohjelmoida hytille ja koneelle omat ajat. Talvi näyttänee, minkälaisia lämmitysaikoja tarvitaan.
 
Mä taidan tehdä ihan "mekaaninen" versio. Eli 2 stöpseliä ja voi sitten myöhemmin lykätä se lohkolämmitin tolppaan. Tuo hyttilämmitin on kyllä loistava idea sillä se myös kuivattaa kosteuden mitä esim lumiset jalat tuo sisään lattialle. Huurtumisrvaara vähenee varmasti.
 
STEFFECTIVE sanoi:
Mä taidan tehdä ihan "mekaaninen" versio. Eli 2 stöpseliä ja voi sitten myöhemmin lykätä se lohkolämmitin tolppaan. Tuo hyttilämmitin on kyllä loistava idea sillä se myös kuivattaa kosteuden mitä esim lumiset jalat tuo sisään lattialle. Huurtumisrvaara vähenee varmasti.

Laita tämä http://www.satmatic.fi/upload/esitteet/piharasiat/satmatic_etolppa_a4-uusi.pdf
niin voidaan sitten netin kautta ohjailla sun varikkoa :)

Onhan näitä valmistajia tullut jo paljon. Kohta ohjaillaan varmaankin avantiakin etänä gsm-verkossa :)
 
Tänään tuli asennettu tuos sisäpistoke. Ja lämppärin mä laitan irralliseksi oikean käsinojan alle suunnattuna eteenpäin. Tuossa seinässä se on mielestäni tiellä jalalle.

Nyt saa hytin lämpimäksi ennen kun lähtee baanalle!

Leppis. Heino tolppa esittelit! Tuota voisi laittaa harkintaan kun autokatos valmistuu!
 
No niin nyt on sääskenraadot pestu koneesta ja odotellaan talvea. Tuli sitten käytyä kone perusteellisesti läpi pestyä kesän jämät pois. Aluksi puomisto osiksi ja tappien pesu ja tarkastus, kaikki tapit puomistossa ihan ok kiitos ahkeran rasvaamisen. Sitten koneelta kaikki vaatteet pois ja huh.huh. sitä mullan,hiekan ja ennen kaikkea heinän määrää. Pakko oli ottaa niin sanottu huoltoluukku pios koneen alta että sai pestyä/kaivettua kaiken moskan pois. Mutta ei varmasti mennyt hukkaan kunnonpesu ja tuleehan siinä samalla tarkastettua kaikki letkuliitokset ym.. Sitten vielä kaikki renkaat irti ja tarkastus ajomoottorien kiinnitykset ja ylimääräiset sonnat pois. Ajo moottoreiden tarkistus lähinnä siksi kun on kuulunut ajoittain sellaista ihmeellistä kolahtelua siirtoajossa mutta paikallistin mielestäni syyn ohjaus sylinterin häränsilmän ja tappiin. Ohjaus sylinterin varrenpään tapissa on sattunut tehtaalla pieni lapsonen kun tappi ei uppoa tarpeeksi alas niin tapin rasvaura on suurimman osan häränsilmän tasopinnalla.Muuten kone635 ajettu310h on kuin uusi kiitos hyvän pidon. Suosittelen kyllä kaikille ahkeraa rasvausta vaikka se vähän sotkeekin konetta. Talvea odotellen Teemu.
 
Temppa sanoi:
...kun on kuulunut ajoittain sellaista ihmeellistä kolahtelua siirtoajossa mutta paikallistin mielestäni syyn ohjaus sylinterin häränsilmään...

Kyselin A-tehtaalta syytä vastaavaan kolahteluun ja vastaus oli juuri tuo ohjaussylinterin silmukka.
-Ei ole vika vaan ominaisuus. :cool:
 
Siisti toteutus!

Laitoin mökillemme GSM-ohjauksen lämmitystä ohjaamaan, samalla voin saada tietoja tekstiviestinä esim. lämpötilasta, sähkökatkoista, äkillisistä lämpötilan muutoksista (tulipalo, ikkunan rikkoontuminen...) , sekä käynnistää/lopettaa ja ajastaa lämmityksen aloituksen tai lopetuksen, säätää lämpötilaa jne.

On kyllä todella käytännöllistä ja mukavuutta lisäävää tekniikkaa. Paljon mukavampaa mennä lämpimään mökkiin, kuin
viileään kuivanapito lämpötilaan. Toisaalta säästää energiakustannuksissa kun lämpöä on vain sillon kun sitä tarvitaan.
 
Miten säädät sen lämpötilan ? Pidän mökillä 7-8 astetta peruslämpöä mutta kestää niin kauan saada kaikki lämpimäksi että miettinyt miten saisi sellaisen laitteen jolla voisi pistää vuorokautta ennen sinne tuloa lämpötilan 18 asteeseen. Suoralla sähköllä - eli pari sähköpatteria töpselien päässä siellä on. Sellaisia töpseleitä olen kyllä nähnyt jotka saa pois ja päältä SMS viestillä mutta en sellaista jolla voisi säätää pattereita.
 
Ohjaus vaatii joko sähkökeskuksessa tapahtuvaa ohjausta tai erillistä lämmönlähdettä. Mulla on keskuksessa vaihtokytkin, jolla voi ohjata lämpöä joko talotermostaatilla tai sähköpattereiden omilla termareilla. Tämmöisen tekeminen ei onnistu jälkikäteen ilman uutta kaapelointia yleensä (vaatii kaksi erillistä jännitesyöttöä pattereille saakka)

Yksi keväästä syksyyn toimiva ratkaisu lämmön lähteeksi on ilmalämpöpumppu, joista moniin saa erillisen gsm ohjausyksikön. Samalla saisi vilpoista kesällä.

Halvempi vaihtoehto on riittävän tehokas ilmalämmitin, jota ohjataan erikseen gsm:llä. Esim puhaltimella varustettu 2-3 kW sähköpatteri lämmittää vuorokaudessa kohtuullisen tilan. Puolikiinteästi tuommoinen kannattaa vähintään asentaa ettei polta kaatuneen patterin kanssa mökkiä etäohjauksella.

Nyt ollaan aika kaukana viestiketjun avauksesta.
 

Uusimmat keskustelut