Talviakku | AvantClub - Keskustelupalsta

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
7.9.2008
3 200
144
63
Espoo
Tarttis varmaan päivittää akku.

Onko tietoa mikä on suurin peltikuoriseen 520 mahtuva koko? (siis minä saa paikalleen ilman moottorin irroitusta...

Entäpä,suosituksia valmistajista/teknologioista? Ainakin auto kokoluokassa olen ollut tyytyväinen exiden akkuun.

Onkohan näitä pieniä akkuja testattu jossakin alan lehdessä tms?

Moi, omassa 528+ peltikuorisessa olen käyttänyt ihan normi 62 ah Biltema tarjousakkua - hyvin pelittänyt. Täytyy varmaan polttoainesuodatin vaihtaa tässä joku päivä niin voin katsoa miten ison sinne saisi. Ulkomuistista mielestäni sinne mahtuu kyllä aika pitkäkin akku - muistan kun minulta nuo kumikiinnikkeet rikki niin sidoin sen jollain köysillä kiinni että ei liikkuisi. T.Peter

Laitoin 220:seen Exiden akun ja olen ollut tyytyväinen. Tuossa koneessa akun koko on luokkaa moottoripyörä eli pienehkö... Eilenkin oli pakkasta -14 ja hyvin lähti käyntiin ilman mitään valmisteluja (= puhaltimella lämmitystä). Ei nyt pyörittänyt niinkuin kesäkelillä mutta tarpeeksi käynnistyäkseen...

Peter: laitoitko 528:n tämmöisen?

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Sahkojarjestelma/Akku/HOPEA-KALSIUMAKUT--12V-62AH-2000029842/

Menikö se paikalleen ilman pakoputken irroitusta?

Ilmeisesti napoihin pitää askarrella uudet liittimet ja sitten tuo kiinnitysssysteemi muuttaa.

Mä laitoin muistaakseni tommosen noin vuosi sitten: http://www.motonet.fi/fi/tuote/906221/Bosch-S5005-63Ah610A-akku-P242xL175xK190-- ja on pelannut mainiosti. Toki mulla Avant seisoo 4-10 asteisessa tallissa talvisaikaan, joten kovin koville akku ei joudu.

Ja tuohonkin pitää tehdä johtoihin uudet päät.

Maasturisti sanoi:
Peter: laitoitko 528:n tämmöisen?

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Sahkojarjestelma/Akku/HOPEA-KALSIUMAKUT--12V-62AH-2000029842/

Menikö se paikalleen ilman pakoputken irroitusta?

Ilmeisesti napoihin pitää askarrella uudet liittimet ja sitten tuo kiinnitysssysteemi muuttaa.

Juuri tällainen - ei siinä mielestäni mitään tarvinnut - vanha pois ja uusi tilalle. Kurkkasin sinne niin mahtuisi vielä isompikin akku - siinä on akun molemmin puolin kiinnitysraudat mutta jos niistä toisen ottaa pois niin mahtuu hyvin. Ei tarvitse mitään pakoputkia irrotella. Oli kone seissyt nyt kolme viikkoa kylmässä tallissa ja lähti puolen tunnin lämmityksen heti käyntiin - ei mitään ongelmia. En usko että tuollainen pieni kolmesylinterinen Kubota isompaa akkua tarvitsee.

No nyt on. Saatu akku hommattua, kun vanha ei enää herännyt edes parin päivän latauksella. Vanhan kriittiset mitat oli n. 20 cm X 17 cm ja korkeus n. 14 cm. Uusi oli 24,5 cm pitkä. Muuten samoilla mitoilla ja vaati kiinnityspultin katkaisun ja uuden pultin porauksen kiinnitystä varten. Mahtui kuitenkin pedille suoraan ilman putken irroitusta. 62 Ah ja 520 A. Avant lähti ilman hehkutusta käyntiin uudella akulla kun kokeilin että pyöriikö.

Joo - toi hehkutus on outo juttu. Normaalisti oma 528+ vaati melko pitkän hehkutuksen jotta lähtee käyntiin. Lämpimänäkin vaatii jonkunmoisen hehkutuksen ennen kun lähtee. Mutta en tiedä mitä tässä kesässä on - nyt se yhtäkkiä lähtee melkein heti - enkä mitään tehnyt tietoisesti... ehkä meidän Avanteilla on sittenkin oma sielunelämänsä :)

Uusimmat keskustelut