Tappien voitelu | AvantClub - Keskustelupalsta

terminus

Jäsen
Keskustelun aloittaja
15.8.2014
162
93
28
Sipoo
Moi. Mitä rasvaa käytätte tappien voiteluun? Riittääkö halvin yleisrasva vai tulisiko käyttää punaista tappirasvaa?

Halpaa ja hyvää ei ole olemassakaa ja tuskin tehdää.
Tappien rasvaukseen kannattaa käyttää ehdottomasti paineen kestävää
tappirasvaa.Itse olen käyttänyt Avantin kaikissa nivelissä juuri sitä punaista.
Olkoon tämä minun mielipide. ;)

Olennaisinta on muistaa säännöllisesti rasvata tapit. Säännöllisen ja riittävän usein tapahtuvan rasvauksen ideana on estää likaa pääsemästä nivelen sisälle. Kun rasvaus unohtuu, nivelen päälle variseva lika sekoittuu ensin nivelessä olevaan rasvaan ja vähitellen koko rasva on likaantunut. Tätä kansankielessä tarkoitetaan kuivuneella laakeroinnilla. Kerran niinsanotusti kuivaksi päässyt liukulaakeri ei tule hyväksi ennen kuin sen puhdistaa tai uusii laakerit ja tapit. Rasvan merkkiä tai laatua olennaisempaa on muistaa rasvata riittävän usein tai sitten vaihdella tappeja ja laakereita. Onneksi Avanteissa nekään ei ole mahdottoman hintaisia.

On tullut käytettyä punaista tappirasvaa. Perusvaseliini varsinkin kesälämpimillä tahtoo turskahtaa nivelistä niin helposti pois. Punainen ei sovi pyöriviin rasvauskohteisiin, joten niihin olen tunkenut rasvaa sellaisesta patruunasta jonka kyljessä on kuulalaakerin kuva.

Avantti on saanut annoksensa 10 h välein kun ajot ovat olleet sekalaisia, tai joskus päivän päätteeksi eli hieman useammin jos on ajettu koko päivä rallia. Tuntimittarin täysien kymppien kohdalla kun rasvaa niin ei tarvitse niin hirveästi muistella milloin homma tuli tehtyä.

2 ruutanpainallusta per nivel, joskus 3 jos on oikein kovasti touhuttu. Ja jos liottaa niveliä sameissa vesissä (vaikka vetisten ojien perkkuussa, rantahommissa jne.), niin "uivien" nivelten rasvaaminen 1h välein ei ole liioittelua. Hieno hiekka tunkeutuu veden kanssa minne vaan ja on todella kuluttavaa ainetta.

Näillä opeilla onkin sitten nivelet sisältä, kone päältä ja kaikki työvaatteet pysyneet oikein mukavan rasvaisina. Tullut myös mieleen sellainenkin juttu että voisi säästää pitkän pennin jos viitsisi avata tsuumipuomin ja kaapia sinne ruutatut rasvat tyhjien putkiloitten täytteeksi...

Punainen kyllä käy kuulalaakereihin, jotka pyörii alle 3000 kierr. minuutissa. Punaisessa on normaaliin verrattuna isompi veden- ja iskunkestävyys. Punaista minä oon vähän joka laakeriin ja tappiin laittanu. Kaivurissa on joskus ollu mustaa tappirasvaa.

Rasvanipan vaihto vanhaan koneeseen ois tehtävä, koneessa olevat sisäkierteet rikki. Oisko vinkkejä miten ja mitä pitäisi tehdä. Kyseessä käytettynä hankkimani harjakone. Siitä puuttuu nippa, ollut 6mm kokoinen, muttei tartu koloonsa enää. Kokeilin ottaa toiselta puolelta nipan ja laittaa kiinni, eikä siis onnistu. Onko fiksuinta siis porata 6,8mm reikä ja kierretapilla M8 kierre koneeseen ja sitten 8mm nippa kohdilleen. Oisko ohjeistusta miten tämä tehdään. En ole koskaan kierteitä tehnyt. Väännetäänkö kierretappia käsin, pihdeillä vai porakoneella? Mitä tapahtuu jos poraankin liian syvälle nipan reikää harjakoneessa?

Voit koittaa reikään 1/4" rasvanippaa jos löydät jostain ( halk 6,35 ). Jos ei toimi, sit uusi, M8 löytyy sekä M8x1 että M8x1,25 nousulla, sydänpora sen mukaan. Tämmöiset kierteet käsin, tappiin yleensä oma väännin kun tappi on nelikanttinen. Reikän syvyyden poraus riippuu paikasta, laita vaikka valokuva niin retostellaan. Akseli pois holkista, jos poraat.

• Tykkään
Reaktiot: Miksu
Eilen kävin paikallisessa IKH:ssa ja siellä oli tosi huonosti tuumakoon nippoja. Sattumalta katsoin, ettei 1/4 minkäänlaista hyllyssä. 1/8kin huonosti saatavilla. Joten poraamaan taidan alkaa. M8 kierre vaatisi 6,8mm terän, muttei sellaisa näytä normikaupoissa olevan. Meneekö pieleen, jos 7mm reiän tekee? Tässä ois pari kuvaa. Neuvot erityisesti, miten akseli lähtee pois olisivat tarpeen. Ja tietysti toki vahvistus, että onhan tuossa ollut rasvanippa alunperin...?

20210516_100530(1).jpg

20210516_100543 – kopio.jpg

Tuo on laakeripukki ja laakeri kuvassa. Rasvanippahan siitä on lentänyt.
Molemmista päistä pultit auki, niin harjavarras tipahtaa pois. Laakerissa saattaa olla akselia varten kuusiokoloavaimella avattava lukitus.
Muuten laakeri lähtee vetämällä irti. Itse laakerin saa käännettyä sivuun pukissaan porausta varten.

En tiedä kuinkapaljon laakeriin menisi lastuja, vaikka poraisi tuossa paikallaan? Olisiko reikään jäänyt pätkä nipasta.
7mm terä käy tähän kyllä, ei ole niin tarkka paikka!

Ja jos teet tai käytössäsi on M8x1 ( hienokierre ) tappi niin 7 mm on virallinen sydänpora. Suositten toki M8x1,25 ( normaali kierre ) niin tulevaisuuteen helpompi. Jos nurkissasi on vanhoja laakeripukkeja niin niissä joskus on 1/4" nippoja. Laakeriin ei mee lastuja koska tuossa on ensin pallomainen ulkokehä josta menee vasta pieni rasvaporaus laakeriin...

Kiitoksia vastauksista! Pitääpä selvitellä minkälaisen laakerin tarvitsisin. Mitä tietoja laakerista pitää olla, että osaan ostaa oikeanlaisen tilalle? Vai irroitanko laakerit ja menen sen kanssa esim. IKH:iin? Alustavan fiksin tein poraamalla imurin kanssa nyt tuosta vain paikallaan. Sen jälkeen puhdistin reiän vielä korvanpuhdistupuikoilla ja vaseliinilla. Ja laitoin nipan. Olin ostanut 8x1 nippoja, joten tein sellaisen kierteenkin nyt sitten. Ens kerralla tiedän käyttää standardia 8x1,25. Ois ollut fiksua kysyä tuotakin täältä ennen kuin kävin kaupassa. Voisin kyllä jokatapauksessa vaihtaa laakerit tuohon, niin kestää varmasti sitten omakotitalon pihaa lakaista loputtomasti :)

Mitä tietoja laakerista pitää olla, että osaan ostaa oikeanlaisen tilalle? Vai irroitanko laakerit ja menen sen kanssa esim. IKH:iin?
Akselin läpimitta ja laippalaakeri, soikea ja suojattu lienevät oleellisimmat asiat. Laakereista löytyy yleensä myös koodi, jolla vastaava löytyy ja aina voi ottaa mallin mukaan.

Avantin työlaitteisiin voi apua kysellä tehtaalta, varaosahinnoittelu on palstan mukaan maltillista.

Yleisesti sisäkoolin leveyden lisäisin ja lukituksen akseliin. Yleensä kuten tässäkin on pidätinruuvilla, mutta niitä on myös pyöräytettävällä kartioholkilla kiristettäviä.

Uusimmat keskustelut