Tasauskauha | AvantClub - Keskustelupalsta

ajh

Jäsen
Keskustelun aloittaja
5.5.2010
37
0
6
Nyt olis Avant 630 tulossa käyttöön ja pitäisi siihen alkaa työlaitteita kasaamaan.

Olisko jollakin valmiita mittoja tasauskauhaa varten? Materiaali vahvuutta yms.
Tietysti kokemuksia sellaisen käytöstä tuo leveys lähinnä kiinnostaisi olisko tuo 1400mm sopiva leveys?


Työlaitekiinnikkeitä voi tarjota jos olis edullisesti.


Yv:llä tavoittaa.
 
Mulla on 630 koneessa käytösdä tasoituskauha 128cm leveänä. Mainio kauha. Leveyden suhteen niin riittää että on koneen levyinen. Jos sillä kauhalla skrapaa kunnolla niin ei riiä enää painoa ja pito koneessa. Eli voisi lanaamiseen olla jopa kapeampi. Mutta käytännöllinen kun on yhtä leveä kun kone.
 
Materiaali kauhaan taitaa olla ferriittinenteräs joten tarvisin mittapiirrokset työlaitekiinnikkeestä että vois tehdä sellaiset. Löytyskö joltain? Tuon alalenkin mitta kiinnostais lähinnä.

Mielellään tekis kiinnikkeet samasrta materiaalista mitä kauha on
 
Kiinnikkeet maksoi tehtaalla muutaman kympin, niin ei kauheesti kannata alkaa tekemään niitä. Sopivuus kuitenkin taattu.

Ja itsellä myöskin tuo 128cm leveä käytössä. Hyvä ja kätevä kauha moneen tilanteeseen.
 
Ongelma tässä on tuo kauhan materiaali joka tod.näk tulee olemaan ruostumatonteräs, joten työlaitekiinnike sais olla samaa tavaraa. Taitaa yleensä olla nuo mjyynnissäolevat työlaitekiiinnikkeet hiiliterästä.
 
Minä en tiedä enkä tunne mutta tuntuu että pitää olla melko paksua rosteria että kestäisi koska itse koen että rosteri on melko pehmeätä kamaa. Ja paksuutta lisää tarkoittaa kiloja mikä tarkoitta pienempi hyötykuorma. Tasoituskauhan pohja on sen verran pitkä että sora/hiekka kuorma tulee aika etupainotteiksi mikä helposti aiheuttaa kosketushäiriöitä takarenkaissa!
 
Kokeeksi tehdään tuo kauha rosterista insinöörien valvonnassa:) materiaali paksuus olis 5mm. Paljonko on muuten tuo tasauskauhan pohjan pituus teillä?
 
Näin ikkunasta kun katsoo vesi/räntä sateeseen ja vertaa tuohon 26x12-12 renkaaseen niin kauhan pohja on noin 90 cm ja korkeus voisi olla noin puolet. Ulko ala kulma on terävä, eli piutkä pohja ja siä puolella on muistaaksen kaarella tuo ala kulma. Hyvin jämäkkä kauha! Painaa pirusti!
 
Suunnilleen tuommosilla mitoilla on suunnitelmat tehty eli pohja n.80-85cm leveys 135cm. Laskennallinen paino tuolle olis siinä 80-90kg. Katotaan millon palaset saadaan leikkuriin ja komeus tinattua kasaan.
 
ajh sanoi:
Suunnilleen tuommosilla mitoilla on suunnitelmat tehty eli pohja n.80-85cm leveys 135cm. Laskennallinen paino tuolle olis siinä 80-90kg. Katotaan millon palaset saadaan leikkuriin ja komeus tinattua kasaan.

80-90 kiloinen kauha noilla mitoilla.... Hmmmm. Tuo 128 leveä tasoituskauha painaa 200 ja rapiat muistaakseni. Eli jos se on noin köyhkänen niin siitä tulee hieno kiiltävä koriste mutta pelkään kyllä että ruttuun menee....

Mutta huom. Minä en tiedä noista lujuuksista mitään. Tämä oli vain selainen mutu juttu!
 
Kävin mittaamassa alakorvakkeen seuraavin tuloksin:

Korvakkeen paksuus 20 mm.
Korvakkeen leveys 43 mm.
Korvakkeen korkeus - ei mitattu.

Korvakkeen ja levyn välissä olevan lattaraudan paksuus 8 mm.

Reikä aavistuksen soikea 26 mm x 28 mm.
Reijän alareunan etäisyys työlaitelevyn alapinnasta 38 mm.

Yläkannakkeissa olen itse käyttänyt 5-10 mm päittäisvälystä kummallakin puolella.


Oke
 

Liitteet

  • Alakorvake.jpg
    Alakorvake.jpg
    99,6 KB · Katselut: 2 480
Kiitoksia kuvasta ja mitoista. Mikähän se on tuon alkuperäsen kauhan aine vahvuus jos Painaa 200kg? onko takalevy 10mm paksu? Ei sekään yksin siitä tee noin painavaa.

No tästä tulllee proto joten katsotaan miten tuo kesällä kestää.
 
Jos sulla on lujaa rosteria, voi kauhaa aluksi kuormittaa hieman varoen ja lisätä
lisäjäykisteitä, vahvikkeita ja kulutuspintaa tarpeen mukaan.

Ylläpito joutuukin pian avaamaan uuden alueen: Rosteriset omavalmisteiset työvälineet. ;)


Oke
 
Onko tuossa joku tarkoitus, miksi pitää rosterista tehdä? Käsittääkseni rosteri voi kestää kauhassa, mutta hitsaussauma ei kestä, kun karkaistuu niin kovaksi. Ainakin kuorma-autoissa rosterisäiliöissä on tuota vikaa, että saumat eivät pysy kiinni...
 
MRJ sanoi:
Onko tuossa joku tarkoitus, miksi pitää rosterista tehdä? Käsittääkseni rosteri voi kestää kauhassa, mutta hitsaussauma ei kestä, kun karkaistuu niin kovaksi. Ainakin kuorma-autoissa rosterisäiliöissä on tuota vikaa, että saumat eivät pysy kiinni...

Ihmettelen kanssa tota rosterista tekoa?!
Tuleeko käyttöön vai näyttelyesineeksi?
Ei pysy kauheen kauaa nättinä jos käyttöön tulee.
Ei ole kauheen kivan näköinen naarmuisena.
Mää teetätin kauhan aihion silloin Hardox 400 emmeestä.
Olisko ollut 4mm ainevahvuudeltaan.
Kaiken on kestänyt...

Mauri
 
Jos rosteria tai muuta uutta materiaalia aikoo käyttää uusiin tuotteisiin,
on hyvin opettavaa ja mielenkiintoista tehdä siitä ensin tuttuja esineitä
(kuten kauhoja) ja käytännössä todeta mahdolliset ongelmat.

Mahdollisista ongelmista mainittiin jo heikkous, väärä paino, ulkonäkö ja
karkeneminen väärässä paikassa. Ulkonäkö on makuasia. Väärän paikan
karkeneminen on virhe suunnittelu- ja valmistusketjussa.

Uusien materiaalien käyttöönotossa pitää ottaa käyttöön myös uudet
suunnittelusäännöt ja valmistusmenetelmät.


Oke
 
Sen verran korjausta aikaisempasn että tuo 128cm leveä kauha painaa 140 kg eikä parisataa kuten muistin!

Mutta jämäkkä kauka on. Sisätuet on luokkaa 10+mm
 
Tuo 140kg kuulostaa oikealta mietinki että mistä se on tehty jos painaa +200kg. Tulee painoa tuolle kauhalle mitä on suunniteltu ehkä se +100kg kaikkien tukien kanssa eli samaa luokkaa ku tuo 128cm leveä kauha.

Katotaan miten saadaan kauha rojektia eteenpäin. Pitää odotella insinöörit lomilta.
 

Uusimmat keskustelut