Tasoituskauha vai tasoitusritilä? | AvantClub - Keskustelupalsta

Kössi

Jäsen
Keskustelun aloittaja
13.5.2016
47
15
8
Kommentteja kaivataan, eli tarpeena tasoitella kivituhkapintaisia pihoja sekä sepelillä päällystettyjä teitä useita kertoja vuodessa.

pohdinnassa joko kauha tai hd-ritilä. Kauha on toki monipuolisempi mutta muita kauhojahan riittää.

kumpaa arvon raati suosittelee?
 
Tasoitusritilä toimii huonosti, jos materiaalin mukana on kiviä, juuria tai mättäitä. Uudella tasalaatuisella materiaalilla toiminee paremmin. HD-ritilästä ei ole mitään kokemusta. Kauhalla olen itse saanut paljon paremman jäljen kuin tasoitusritilällä vanhoja pintoja tasatessa. Nykyään en viitsi uuttakaan materiaalia tasatessa ritilää vaihtaa. Se on liian kevyt 320:n eikä hommasta oikein tule mitään kun välillä näkyy taivas ja välillä taas ritilä hilppaa maahankin. Isommissa koneissa ritilä ehkä toimisikin?

Olisiko tarve tasoitella aina uusia juuri valmistumassa olevia pintoja uusilla työmailla isolla koneella vai omaa pihaa ja tietä pienellä koneella? Vanhan tien tasaaminen vaatii painoa jokatapauksessa ja ehkä ei tasoituskauhasta eikä -ritilästä ole siihen hommaan välttämättä. Itse koitin joskus soratietä nelitoimikauhalla kynsiä, mutta ei 320 paino riittänyt alkuunkaan. AIkaa myöten olisi saanut kuopan ehkä tiehen kaivettua ja sen sitten tasattua, mutta ei mitään järkevää toimintaa.
 
Mulla on HD-tasoitusritilä, ja siinä kun kääntää kynnet hiukan alaspäin (ei siis 10cm...) ja peruuttaa etupyörät ilmassa, niin kyllä se vanhakin soratie antautuu. Pariin kolmeen kertaan kun rikkoo pinnan kunnolla, niin voi laittaa kynnet piiloon ja tasoittaa jäljen. 1600 leveyskin on hyvä. Ei onnistuis kauhalla, luulen.
 
Jos teitä pitää tasoitella niin ainoa oikea työväline on pieni tielana. Itsellä on 1 teräinen atv tielana ja toimii erittäin hyvin. Rouhii pintaa, leipoo ja tasoittaa. Ehdottomasti hammasterällä. Itse olen vähän miettinyt jos päivittäisi moni teräiseen. Tulisi vieläkin parempi jälki.
 
Jos teitä pitää tasoitella niin ainoa oikea työväline on pieni tielana. Itsellä on 1 teräinen atv tielana ja toimii erittäin hyvin. Rouhii pintaa, leipoo ja tasoittaa. Ehdottomasti hammasterällä. Itse olen vähän miettinyt jos päivittäisi moni teräiseen. Tulisi vieläkin parempi jälki.
Samaa mieltä, koska kauhalla ja tasoitusritilällä menee askarteluksi, kuluu vain aikaa ja huoltoväli lyhenee suotta.:rolleyes:
 
Saakos semmoseen mönkkärilanaan tarpeeksi painoa, että sillä saa jotain aikaiseksi? Ainakaan kelluva HD-ritilä ei juuri pure hampaineen kovaan pintaan, mutta kun sille lyö kunnolla painoa päälle, alkaa tapahtumaan. Ja epäilen, että tuo atv-lana on paljoakaan leveämpi?
 
1.30 kohdalta näkyy @lajaatena malli tasoituksesta :cool:

 
Viimeksi muokattu:
Saakos semmoseen mönkkärilanaan tarpeeksi painoa, että sillä saa jotain aikaiseksi? Ainakaan kelluva HD-ritilä ei juuri pure hampaineen kovaan pintaan, mutta kun sille lyö kunnolla painoa päälle, alkaa tapahtumaan. Ja epäilen, että tuo atv-lana on paljoakaan leveämpi?
Mulla on 60x60x15 cm betoni paino päällä. Puree kyllä tosi hyvin. Ja kun terä on vino ja jaksaa ajaa muutamia kertoja niin leipoo tosi hyvin. Mikään suora versio ei toimi kunnolla.Toimii jos sitä irtomassa paljon mutta siihen se jää. Lanan työleveys on muistaakseni 180cm.
 
Joo, tielanan pitää olla moniteräinen, jotta se ei vaan siirrä soraa sivulle ja näin jätä vallia.

Satunnaiseen käyttöön tielana on vähän kömpelö.
- vie paljon tilaa pihalla...
- ulkokurvi jää mutkissa lanaamatta, kun lana oikaisee
- säädöt pitää käydä aina käsin veivaamassa
- lanalla ei ole muuta käyttöä
- mukava ajaa naama eteenpäin

HD-ritilä taas
- ottokulmaa voi säätää lennosta koko ajan
- viimeisellä silauksella täysin tasainen jälki
- kynnet repivät tarvittaessa syvältäkin, jos pito ja teho riittää...
- kallistusadapterilla voi säätää tien muotoilua
- painoa saa tarvittaessa rutkasti vs 135 kg tasainen paino betonimöykystä
- sopii pihojenkin tasaamiseen ja mullan levitykseen.
- väsyttävää pakittaa pitempiä matkoja

Mutta jos siis on kilometrikaupalla lanattavaa, kunnon tielana on ainoa oikea työkalu, kuten Steffekin totesi.
 
Taisi jäädä videolinkki pois jostakin syystä? Ainakaan itse en näe mitään muuta kuin linkin lajaatenan profiilin.
Outoa, mulla näkyy kahdella koneella. Olisiko jossain esto päällä, ettei näytä upotettuja videota?
Lisään linkin näkyviin.
Samaa linkkiä ei voinut laittaa uudestaan, näytti kahta videota päällekkäin.
 
Tälläi minä tasoittelin kuoppia koko kesän. On kyllä kovapintaista tietä. Tuo hammasrauta oli ensin 250cm mutta sillä ei tapahtunut mitään. Lyhensin sen 160cm ja rupes toimimaan. Tein pienet kolot tuohon rautaan jotta kauhan ohjuripalat menee niihin. Pysyy paljon paremmin paikoillaan.
 

Liitteet

  • IMG-20191007-WA0000.jpg
    IMG-20191007-WA0000.jpg
    417,4 KB · Katselut: 727
  • Tykkään
Reaktiot: Leppis
Mä ostin tuollaisen.
Laitoin siihen päälle se betonimötikkä ja hitsasin tuen terän etukulmasta viistosti taakse sinne säätötolppaan päin. Itsellä kun on hydraulinen vetokoukku niin saan nostettu koukku niin korkealle että terä ei osu maahan käännöksissä ja kuljetuksissa. Koukkua kun työntöö alaspäin niin kyllä raapii hyvin. Painoa on niin paljon päällä että välillä renkaat ei meinaa ohjata jos painetta on liikaa. hyvä puoli vinoterässähän on se että se tuo reunoista sorat keskemmälle jotta syntyy vähän "sianselkää" ja sitä kautta vähän viettoa reunoille päin. Yksiteräinen toimii yllättävän hyvin ja tarvittaessa voi ajaa silleen että se vie soraa reunoille päin. Moniteräinen leipoisi nopeammin saman työn. Ei siinä muita eroja juuri ole. Tämän hyvä puoli on hinta(edullinen), vie vähän tilaa ja helppo kääntää vaikka uukkarina. Moniteräinen on kaikkia noita toiseen suuntaan mutta tehokas.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Leppis

Uusimmat keskustelut