Tasolaser | AvantClub - Keskustelupalsta

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
7.9.2008
3 200
144
63
Espoo
Piharakentamisessa tarttis vaaitusta aika usein ja nyt kun on tullut vuokrailtua hetken laseria olisi jo ensimmäinen melkein hankittu omaksi. Nyt on lähdössä toinen kierros ja olen etsiskellyt halpaa versiota lähinnä mittapisteiden siirtelyyn muutamien metrien (max r = 10m ) matkalla. Toki ne on tehtävissä passilla tai letkulla, mutta eka on epätarkka ja toinen vaatii käytännössä kaverin.

Kysymyksin:

Huhupuheiden mukaan halpismarketeissa on ollut n. 40 eur hintaan pyörivä laser ja vastaanotin ja koko paketti komeassa muovisalkussa. Onko kenelläkään lisävinkkejä?

Onko kokemusta hinnat alkaen malleista, kuten skil:
http://www.skileurope.com/fi/fi/diyocs/tyoekalut/1206/363/laservaaitus/rakennuslaser/

Saako vastaanotin kopin tavallaisesta vaakalaserista (sisätiloihin tarkoitetusta 180/360 säteellä varustetusta muutaman kympin b&d näkyvällä laserkeilalla )

Vastaanottimia:
http://www.clasohlson.com/fi/Laserilmaisin-Leica-RVL-100/40-8852

http://www.hongkong.fi/fi/mitat-ja-vesivaa-at/laser-mittalaitteet/tamo-lr-50-laservastaanotin-linjalaserille/p/670114/

ja vielä; olisiko kukaan innokas vuokraamaan omaansa pariksi kuukaudeksi?

Mulla on täällä kiikari jalustalla ja tikku. Ovat riittävän tarkkoja! Sen varaan koko tämä talo on rakennettu!

Mulla on Sokkia LP 310, erittäin hyvä tasolaser. Mulle sanottiin ainakin Geostarissa joka näitä myy ja huoltaa että tän mallin myynti loppui tässä ihan hiljattain jonkun EU asetuksen mukaan (tais olla koskien näkymätöntä laservaloa tms) ja tämä malli kannattaa visusti pitää tallessa. (oli siellä huollossa ja kalibroitavana). Erittäin tarkka ja kantama on muistaakseni 300m.
Tietty kantsii muistaa että tuollaiseen pelkkä huolto ja kalibrointi on helposti 200eur eli ei kannata kohdella kovakouraisesti.

Uutena ton hinta tais olla lähempänä 1500eur koko paketille eli ei ihan halpa peli. Mulla tuo on nyt jouten kun en ole ajatellut ihan hetkeen alkaa rakentelee muuta... :D

Mun kokemukset on että halvalla saat sinnepäin mutta sen saa muullakin konstilla, ja jos jotain tarkkaa pitää tehdä niin sitten niistä ei oo mihinkään.

Soitellaan tosta ja sen ruohonleikkurin suhteen. :)

Steffelle vielä; ainakin helsingissä ollaan niin tarkkoja koroista yms että ilman tasolaseria ei mun mielestä olisi mitään mahdollisuutta rakentaa yhtään mitään. ;) Ja toisaalta laserilla säästää erittäin paljon aikaa.

Ville_remppaaja sanoi:
Steffelle vielä; ainakin helsingissä ollaan niin tarkkoja koroista yms että ilman tasolaseria ei mun mielestä olisi mitään mahdollisuutta rakentaa yhtään mitään. ;) Ja toisaalta laserilla säästää erittäin paljon aikaa.

Täällä landella riittää vähempi tarkkuus. Kunhan talo on omalla tontilla ja korko on noin puolen metrin tarkkuudella. Meillä taitaa talo olla sentilleen paikallaan ja korko on muistaaksen 2 cm yli. Kyllä kelpaa....

Joo, mulla on kyllä perinteinen vaaituskone, mutta se on hidas ja hankala etenkin valuissa. Laseria on tullut vuokrattua jo paljon ja vielä pitäisi parit perustat tehdä. Veikkaan että semmoisella semihyvällä olisi käyttöä kyllä myöhemminkin. Ajattelin käydä kokeilemassa piippaileeko toi satasen vastaanotin kivasti.

Ville: kilautan loppuviikosta, kun lähden kärryn kanssa poimimaan viikon aarteita.

Joo, mulla on kyllä perinteinen vaaituskone, mutta se on hidas ja hankala etenkin valuissa. Laseria on tullut vuokrattua jo paljon ja vielä pitäisi parit perustat tehdä. Veikkaan että semmoisella semihyvällä olisi käyttöä kyllä myöhemminkin. Ajattelin käydä kokeilemassa piippaileeko toi satasen vastaanotin kivasti.

Ville: kilautan loppuviikosta, kun lähden kärryn kanssa poimimaan viikon aarteita.

Laserilla työskentelyn suurin etu tulee siitä, kun sillä voi hoitaa homman yksin.
Vaaituskoneella (kiikari) saisi olla kaveri mukana, vaikka voihan latan laittaa jotenkin tuttuna seisomaan.
Vaaituskone saattaa olla tarkempi, kun laserin keila on pitkällä matkalla paksu ja häviä auringonpaisteessa.

Laserlaitteessa pitää olla pulssi että vastaanotin ymmärtää siitä.

Osta suosiolla oma, ei välttämättä kallein mutta ei halvinkaan. Ei se harmita kun on oma, ja myytyähän sen saat eteenpäin jos käyttötarve poistuu kokonaan.

Noissa linkatuissa vastaanottimissa väitetään että toimivat myös keilan kanssa. Toki pyyhkäisevän laserin säde on töpäkämpi kuin prismalla hajotettu. Onko näitä muuten testattu koneviestissä tms. julkaisussa?

Mulla on Laserlinerin halvin pyörivä vekotin, hintaa taisi olla joku reilu 300 joten ihan ilmainen tuokaan ei ole. Itsetasaava joten käyttö on vaivatonta. Laite toimii hyvin mutta kirkas auringonpaiste on myrkkyä ja kantomatka on maksimissaan luokkaa 20 - 30 m. Heikoin osa lienee vastaanotin jossa on varmaan vähän tingitty.

Mutta asiaan; ota laserisi mukaan, samalla kun lastaat saaliin voidaan tsekata toimiiko yhteen. Sellainen käsitys mulla on että vastaanottimet toimii kunhan säteen väri on oikea joka on halvemmissa laitteissa yleensä aina punainen.

Vastaanottimet ei toimi kovin hyvin ristiin, kokemusta on. Tarkin tulee sillä omalla vastaanottimella.

Mulla tuossa Sokkiassa auringospaiste ei vaikuta mitenkään, ja se on kyllä niin tarkka kauempaakin kuin vain voi olla (olisko ollut 0,5mm 10m matkalla ja käyttöalue satoja metrejä). Tuossa siis kun on silmälle näkymätön laservalo.

Maasturisti sanoi:
...Huhupuheiden mukaan halpismarketeissa on ollut n. 40 eur hintaan pyörivä laser ja vastaanotin ja koko paketti komeassa muovisalkussa. Onko kenelläkään lisävinkkejä?
...
Eurolla saa euron tavaran. Itse en luottaisi edes 40€ vatupassiin (pidempään malliin) :)

Terve,
Itse hommasi keväällä Limitin tasolaserin vastaanottimella ja nyt muutaman rakennuksen perustuksen tehneenä ko. laitteessa on hinta-laatusuhde hyvin kohdallaan.

http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/Mittaus+ja+merkint%C3%A4/+Mittav%C3%A4lineet/Laserit+ja+vaaitus/Tasolaserit/284/Tasolaserpaketti+Limit+1210+HV/4087

T. Hanski

Saksasta voisi katsoa, conrad.de ja hakusanaksi rotationslaser.

Onko kukaan käyttänyt konevastaanotinta minikaivurissa?

Oke

Mulla on kanssa toi LaserLinerin aparaatti ja tosiaan täytyy kattoa mistä suunnasta aurinko paistaa jos haluaa laitteen toimivan. Muuten sen kanssa kyl pärjää ihan hyvin.

Uusimmat keskustelut