Aapo

Jäsen
Keskustelun aloittaja
15.10.2020
13
5
3
Tuommoista on tullu suunniteltua hetken aikaa. Ensimmäinen itse tekemäni työlaite kyseessä.

Aloittelevana työlaitteiden tekijänä ei viällä hirveästi kokemusta tai tietoa löydy tietyistä asioista, joten muutama kysymys olisi asioista tietäville.

Minkäköhän paksuista lattarautaa avantin oma tekemä ritilä on?
Onko 40mm x 4,0mm rauta liian heppoista kyseiseen tarkoitukseen?

Liitteet

• Näyttökuva 2023-08-28 232835.jpg
    Näyttökuva 2023-08-28 232835.jpg
    64,6 KB · Katselut: 33
8mm on sekin liian heppoista tuohon. Karvan vajaa 15mm on tuo vakioritilän rauta. Sekin vääntyy jopa 200-sarjalaisella kun osuu kunnolla kiveen. Takasin oikeeseen muotoon sai 10 tonnin pullotunkilla ja lekalla mutta sai hetken huhkia.

Jaa, mitä te sillä tasausraudalla oikein teette, mulla taitaa olla 8mm x 60 mm, tosin tukien väli 200 mm ja kaikkee sillä on tullut tehtyä 635:n voimin ja vielä on suora...

Tukien väli vaikuttaa paljon. Jos tuumitaan mitä tapahtuu kahden tuen välissä olevalle latalle (tai yleensä kappaleelle), niin kappale taipuu tukien väli potenssiin kolme. Eli jos tukien väli kaksinkertaistuu niin taipuma kahdeksankertaistuu.

• Vau
Reaktiot: Leppis
Jaa, mitä te sillä tasausraudalla oikein teette, mulla taitaa olla 8mm x 60 mm, tosin tukien väli 200 mm ja kaikkee sillä on tullut tehtyä 635:n voimin ja vielä on suora...
Samaa mieltä, meinaan ei kai tuollaisella kannata yrittää mitään louhikkoa tasoittaa?:rolleyes:

Itelläni taipui mökkitietä tasoitellessa kun maakivi oli noussut pintaan. Peruuttaessahan tuota normaalisti ajetaan tuota tasoitusritilää mutta kun pahaa kohtaa tahkosi edes takaisin, vuorotellen etuperin ja takaperin niin etuperin kun osui maakiveen niin kyllä siitä tuli tuohon 15mm rautaan useamman sentin mutka.

Kiitoksia kaikille avuista ja neuvoista. Nyt on jonkinmoinen ritilä tehty ja tuntuu ihan toimivalta ja kestävältä. Ja kyllä huomasi että heti kun saa uuden työlaitteen käsiinsä niin hommia löytyy yhtäkkiä enemmän kuin ajattelikaan

Liitteet

• Snapchat-579542166.jpg
    Snapchat-579542166.jpg
    717,4 KB · Katselut: 52