Tein kärryn | AvantClub - Keskustelupalsta

jets

Jäsen
Keskustelun aloittaja
18.5.2010
953
0
16
Tekaisin tämmöisen kärryn mönkkäri- ja Avant-käyttöön. Huomatkaa erityisesti kierrätetyt 220:n renkaat :)

Speksejä näin:
-Lava ~220 x 90cm
-Lavetin korkeus "sopiva työtasoksi" (en muista lukemaa tästä)
-Laidat irroitettavissa
-"Metsäkärrymoodi"
-Lavetti/työtasomoodi
-Kippaus

Ihan pian tuo pääsee todelliseen testiin kun aletaan keräillä puita ja oksia. Sitten on tietysti tulossa monenlaista muuta rojektia..

Kärry tuli maksamaan 300-400 euroa. Isoin virhe varmaan tuo puun käsittely. Satku meni puun suojakäsittelyyn tuon väriseksi, prkl! Miksi tein sen.. Ja lavettiin ja laitoihin käytetty puu oli jonkun "omallasahallatehtyä", eli kieroutta löytyi syystä tai toisesta ja sitä rataa. Ja tuota puutavaraa riittää. Eli suojaus oli aika turhaa, kun lava ainakin tulee ottamaan paljon osumaa ja kuluu.

Kuluja tuli mm seuraavista:
-Navat
-Neliöputki (romikselta, mutta silti)
-Hiekkapuhallushiekka
-Rälläkän laikat
-Spraymaalit (pohja ja päälle jne)
-Kuulakytkin
-Joitakin ruuveja
-Puunsuoja-aine (sävytettävä)

Omasta takaa oli: Jonkin verran neliöputkea yms rautaa, hitsitarpeet, puutavara, renkaat..

Uuden kiinakärryn saisi alle tämän hinnalla, vaan ei taatusti samoilla ominaisuuksilla ja samalla vahvuudella tahi matskuista. Maavarakin tuntuu noissa halpiksissa olevan huono.

Voisi spekuloida, että jos olisin vaan tylysti jättänyt hieman ruostuneen raudan hiekkapuhalluksen tekemättä (pintaruostetta) ja maalannut rungon ilman pohjamaalauksia perusspraylla, sekä jättänyt puun käsittelemättä, olisi hinta ehkä 150-200 euroa edullisempi. Raudat mitä jouduin ostamaan taisi tulla maksamaan yhteensä n 50€.

Kehitysideoita on. Esimerkiksi kärryn alle korkean maavaran ansiosta voisin tehdä laatikoita ja muuta sellaista. Samoin aisaan voisi tehdä jonkinlaista tarvikekiinnikettä. Ja korkean maavaran ansiosta kärryyn voisi kiinnittää tukin juontotyyppisesti hinaukseen.

Laitojen kanssa korkeuden pitäisi olla sellainen että juuri pystyy pikku-Avantilla kyytiin lastaamaan maa-ainesta.

Saapi kommentoida.

Tässäpä kuvia:

https://www.dropbox.com/s/rp2m0ugswj3pvxn/laidatkaikki1.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/2vv43dqw37ikwia/kippi.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/io9kh3soj1k3td1/laidatkaikki-peralauta.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/hsqva0nulfwku74/lava-laidat.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/6bycjyzk9tqeekq/lavettimoodi.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/qwgjn1gm7174ryk/maavara-takaa.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/hk5si0p4fyyucu7/metsamoodi.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/ai5xe8c7c9b197f/metsamoodi-ilmanetulaitaa.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/jkvvw0bc5ef36yy/metsamooditakaa.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/cou2hig5fb5ydsc/rakenne-maavara.jpg?dl=0
 
teemupatrik sanoi:
Maavaraa ainakin piisaa vaikka kiven yli ajamiseen! :p

Joo, koska tykkään ajella siellä sun täällä ja tartten työtasoa, niin tuli sitten maavaraakin riittävästi :) Pystyy sitten vaikka peruuttamaan kantojen päälle tai mihin nyt haluaakaan. Kärryn aisa on sen verran pitkä, että pystyy helposti laittamaan linkkuun ihan tarkoituksella.
 
Joo miten sen sanoisi, "ilmava" kärry :)

Olet huomioinut kiinnityslenkit myös. Upottamalla ne lankkuun eivät ole haittoina työtasona ollessa.
 
Leppis sanoi:
Joo miten sen sanoisi, "ilmava" kärry :)

Olet huomioinut kiinnityslenkit myös. Upottamalla ne lankkuun eivät ole haittoina työtasona ollessa.

Njooh, melkein menee liian hifistelyksi tuo lenkkien upotus. Pohdin asiaa sitten jos nuo ovat työtasokäytössä häiriöksi.

Tämä taitaa olla ensimmäinen isompi projekti mitä pajalta tulee ulos. Kaikkea muuta onkin jo tarvittu paitsi sorvia. Tosin ajattelin jos tuohon tuon kippauksen tapin sorvaisin vaikka.. Tosin helpommin tulee tappi vaikka pultista.