Tukkivinssin vaijeri meni kelan väliin | AvantClub - Keskustelupalsta

wx1

Jäsen
Keskustelun aloittaja
28.1.2016
86
25
18
Helsinki
Tukkivinssin (Avant 216, vinssi vm 2014) vaijeri meni vasemmalle puolelle (moottorin puoli) kelan laipan ja rungon väliin. :oops: On mennyt pari kertaa ennenkin, mutta lähtenyt pois, kun on laittanut vaijerin kiinni puuhun ja peruuttanut koneella. Nyt ei lähtenyt vaan meni tiukemmin jumiin. Kyselin huollosta apua, mutta en saanut vastausta. Olisiko jollain hyvää ehdotusta?
Kelan laipat on turhan matalat, jolloin jos vaijeri tulee toiseen reunaan, nousee se laipan yli ja menee rakoon, joka on liian leveä.
 
Kyllä sä oot käyttänyt keinot mitä olisin ehdottanut! Onko mahdollista purkas sitä? En muista tarkkasn miltä näyttää vaikka itselläkin on ollut sellainen. Se ei kyllä koskaan mennyt jumiin! Onkohan rakenne muuttunut?
 
Kelan irrottaminen olisi varmaankin paras vaihtoehto vaijerille, mutta ei taida pystyä purkamaan jumiutuneena?
Vai irtoaako jos ottaa moottorin irti?
wx1 sanoi:
On mennyt pari kertaa ennenkin, mutta lähtenyt pois, kun on laittanut vaijerin kiinni puuhun ja peruuttanut koneella
Voisiko samalla pyörittää kelaa väärin päin?
 
Mulla meni kans kerran oikein huolella kelan ja rungon väliin. Laitoin kelan vapaalle ja kiskoin puuta vasten irti. Vaijeri rispaantui, mutta paketti kuitenkin lopulta irtosi.

Rispaantuneen vaijerin katkaisin ja päähän tehtiin uusi silmukka CE merkinnän kera n. 25 eur hintaan http://www.certex.fi - pajalla.
 
Lämpölaajeneminen saattaisi auttaa, jos vinssin runkoa voisi kuumentaa ilman että vaijeri lämpeää. Hiilihappojäällä taas toisinpäin, mutta rajusti pakkasella oleva metalli voi sitten kyllä murtuakin helposti.
 
Vastailen tässä kysymyksiin ilman lainauksia:
  • - Purkaminen ei oikein onnistu. Runko on hitsattu (tai rälläkällä onnistuu)
    - Yritin pyörittää kelaa väärinpäin vaihtamalla letkut ja samalla peruuttamalla koneella. Ei onnistunut.
    - Kela ehkä lähtisi pois alakautta, kun ottaa moottorin irti, mutta taitaa olla aika tiukassa, kun vaijeri välissä
    - Lämmitys/kylmentäminen vaikeaa, kun vinssi on niin tiivis paketti
Ajattelin tehdä seuraavaksi:
  • - löysätä moottoria/kelaa, jotta kela siirtyy oikealle
    - hyvin öljyä joka väliin
    - sopivalla lattaraudalla ja lekalla lyödä vaijeria pois välistä
    - kovaa nykimistä taaksepäin vaijeri kiinnitettynä ja veto vapaalla
Ehtii kokeilla vasta viikon kuluttua :| Jollei tuo auta, niin moottori pois sekä rälläkällä runko auki :?
 
Vinssi ei vielä kuulu niukahkoon varustevalikoimaani, mutta itse lähestyisin jumia käyttöohjeen perusteella seuraavin tempuin -kun voimaa on jo kokeiltu.

Vinssin oikeasta päädystä löytyy vaijerin kiinnityssakkelit, avaa ne. Näin pääset käsiksi sokkanaulaan ja mutteriin, joka kiinnittää rummun akseliin; avaa ne.

Vasemmassa päädyssä on liukupala, sen avulla voi nyt yrittää rummun siirtoa kohti oikeaa päätyä, josko tilaa tulisi ja vaijerin ote hellittäisi... Tästä tuskin on apua :|

Kun liukupalan kiristys ei auttanut, löysää se, parempi luultavasti irrottaa kokonaan kiusaamasta.

Nyt on aika avata moottorin kiinnityspultit ja varmistaa letkujen hyvinvointi. Tämän jälkeen vedä moottori akseleineen ulos rummun sisältä. Akselin suuntaisesti vaijerin lukitusvoima ei -varsinkaan hyvin öljyttynä- ole kovinkaan suuri. Akselin rakenne ei näy käyttöohjeesta, mutta yleensä ne jopa hoikkenevat tyvestä kärkeen, jarruttavia olakkeita tuskin siis on purkamisen esteenä. "Räjäytyskuvaa" ei valitettavasti silmiini sattunut.

Kehää pitkin 3-4 kierrosta riittää yli vaijerin vetolujuuden, kuten jokainen rumpuvinssiä käyttänyt tietää.

Mikäli voimaa tarvitaan, pidä myös järki mukana. Jos lyöt akseliin, käytä pehmeää tuurnaa välissä. Moottorin vedossa pieni talja tai kuormaliinat voivat olla avuksi, kunhan et riko mitään, mutta niitä tuskin tarvitaan.

Ainoa, mihin voi tarvittaessa suunnata väkivaltaa ja purkaa harmitustaan, on itse vaijeri. Se on kulutustavaraa, helposti korvattavissa ja mitä todennäköisemmin jo nyt saanut ainakin lieviä vammoja. Älä siis hyvä mies edes ajattele rungon rälläköimistä :mrgreen:

Onnea ponnisteluihin!
 
L'll GreenDigger
Vinssin oikeasta päädystä löytyy vaijerin kiinnityssakkelit, avaa ne. Näin pääset käsiksi sokkanaulaan ja mutteriin, joka kiinnittää rummun akseliin; avaa ne.
Kiitoksia neuvosta! Tätä harkitsin jo silloin, kun vaijeri jäi jumiin. Epäilin kuitenkin, että akselia ei saa vedettyä pois kelalta. Olet luultavasti oikeassa, että lähtee helposti ja tämä on seuraavaksi kokeiltava. Saattaa olla jopa niin, että mutterin löysääminen siirtää kelaa oikealle pari milliä ja vaijeri vapautuu jo sillä. Kun vaijeri on irroitettu, niin sen jälkeen pitänee suunnitella jokin liukulevy kelan ja rungon väliin, jotta ei tarvitse painia saman ongelman kanssa uudelleen.
Rungon rälläköimisessä on se hyvä puoli, että sen jälkeen saa kelan ja rungon välyksen sovitettua tiukaksi ;)
 
Dodii, nyt ongelma ratkaistu, mutta aikaa meni. Ostin hylsyn (41mm) ja kiersin sillä kelaa, jolloin huomasin, että vaijeri oli mennyt akselille lenkille. Pyöritin mutterista kelaa auki ja samalla toinen peruutti varovasti Avanttia, kun vaijeri oli puussa kiinni. Yhdessä kohtaa piti sorkkaraudalla ja pitkällä lattaraudalla auttaa, että sai kelan välissä olevat vaijerit oikein päin, kun olivat ristissä. Tämän jälkeen vaijeri tuli välistä pois. Huh :? Pientä pykimää vaijeriin tuli, mutta muuten on kunnossa. Laitoin moottorin kiinnityspisteen väliin prikat, jotta kela siirtyi hieman vasemmalle, mutta edelleen siellä on aika iso rako.
Nyt on suunnitelmassa laittaa vinssiin vaijerin ohjain (Motonet: http://www.motonet.fi/fi/tuote/802250/Vaijerin-ohjain-ATV-vinssiin Pitää hitsata vinssin runkoon sivulle laipat, johon saa ohjaimen kiinni. Jos poraa useamman reijän, niin saa tehtyä pystysäädön.
 
Lauantaina kävin hitsaamassa kiinnikkeet ohjainta varten (sen tähden vinssi peräkärryssä). Laitoin 30 mm leveät lattaraudat pystyyn ja niihin kolme 8 mm pulttia 20 mm välein , joilla ohjaimen saa kiinni. Saa säädettyä korkeutta 20 mm, jos tarvitsee. Jos ohjaimen ottaa kokonaan pois, niin kiinnikkeet pitää rälläköidä, jotta ei jää vaijerin tielle, mutta eihän ohjainta oteta pois ;)
Sunnuntaina piti kokeilla miten toimii, mutta Avant ei lähtenyt käymään; ensimmäinen kerta näin. Lupaili, mutta ei millään konstilla suostunut jäämään käyntiin. Pitää tilata Brandilta uusi kaasari, mutta sitä ennen pitää käydä metsätilalla katsomassa moottorin tyyppikilpi. Kaasari on tehnyt kiusaa jo pari vuotta aiheuttaen käyntihäiriöitä ja välillä valuttanut polttoaineet sylinteriin tai maahan. Kun saa toisen kaasarin, niin voi rauhassa puhdistuttaa vanhan.
 

Liitteet

  • IMG_20160305_163606b.jpg
    IMG_20160305_163606b.jpg
    155,6 KB · Katselut: 2 796
Tilasin uuden kaasuttimen Avantilta. Hinnaksi tuli 239€ kotiin (postiin) tuotuna eikä tarvinnut tietää moottorintyyppiä. Sunnuntaina laitoin paikalleen täyteen ladatun akun ja uuden kaasuttimen. Lupaili ja yski, mutta ei lähtenyt käyntiin. Bensaa tuli, joten vaihdoin tulpat ja silloin lähti. Nyt käy aivan erilailla ja löytyy jälleen voimaa.
Vinssi toimi kuten oli suunniteltu. Ohjainrullat pitää vaijerin riittävän keskellä. Ainoat ongelmat oli halkaisijaltaan yli 70 cm pölkyissä, kun vinssin vetoteho ei meinannut riittää kiskomaan niitä loivaa rinnettä ylöspäin vaikka pölkyt olivat vain 2 metrin mittaisia. Ensi viikonloppuna pitää käydä kiskomassa loput pöllit kasaan ennen kuin lumet sulaa. :)
 
Hyvää että kone pelittää taas kunnolla. Ja tuosta vinssistähän tuli hyvän näköinen noilla rullilla! Itsellä oli myös tuo vetokuula hitsattuna alaosaan kiinni. Oli loistava viritys.
 
STEFFE
Itsellä oli myös tuo vetokuula hitsattuna alaosaan kiinni. Oli loistava viritys.
Kiitoksia vaan Steffelle hyvästä ideasta. Täältä Planeetalta sen löysin :)

Vielä vaatii vinssi kuitenkin muutoksia. Hydrauliletkujen liitimet on hydraulimoottorin päällä aika haavoittuvassa paikassa. Pitää kesällä tehdä siihen jokin suojarauta. Maanantaina oli likellä, että liittimet eivät rikkoontuneet, kun vedin 2 metrisiä pöllejä kasaan. Pöllin etupää otti jo vinsattuihin puihin ja heitti yhden halkaisijaltaan 20 cm pöllin voltilla peräpää edellä suojaverkkoon saakka. :?

Yleensä pöllit vedetään latvapää edellä, mutta huomasin, että puron yli (n. 2 metrin uomassa), pöllit tulee parhaiten vetämällä keskeltä eli poikittain: ei ota tukin pää kiinni vastapenkkaan. Alla hieman huono kuva kasasta. Avant häämöttää takana. Isoimmat puut oli n. 50 senttisiä halkaisijaltaan ja 216:n vetovoima riitti, kunhan sai koneen pysymään paikallaan.
 

Liitteet

  • IMG_20160328_123703b.jpg
    IMG_20160328_123703b.jpg
    158,2 KB · Katselut: 2 592
Tuohan on se isoin ongelma aina saada kone pysymään paikalla. nä isot koneet pysyy kyllä mutta 420 liikkui aina vähäsen kun vinssasi.

Mutta kyllä tuo 200 kon on näppärä ja pärjää yllättävän isoissa duuneissa!

Hauska kuulla että sait idean vetokoukku kuulaan täältä planeetalta! ;)
 
Tukkivinssi toimii nyt ihan hyvin, kun vaijerin päässä on kuormaa. Lauantaina vinssasin tyhjän vaijerin sisään ja ajelin metsästä tallille. Tallilla huomasin, että öljyä lirittää vinssin moottorinpuoleisesta päädystä: vaijeri oli mennyt kelan väliin siltä puolelta. Ilmeisesti painoi akselin osittain ulos tiivisteistään :(
Sunnuntaina irroitin oikealla puolella olevan luukun ja rautakangella kiertämällä sain pyöritettyä kelaa aukipäin sekä helposti vaijerin pois välistä. Tällä kertaa oli helpompaa, kun ei tullut vedettyä vaijeria väliin voimalla. Muutama litra lisää hydeöljyä ja tukkien ajo jatkuu.
Jotain pitäisi vielä kehitellä, jotta saisi tuon kiusallisen ongelman poistettua. Jospa tekisi 6 mm plootusta kelan yläpuolelle kaarevan lisäpalan ja se kiinni pulteilla moottorin puoleiseen runkoon porattujen reikien läpi :!:
 
Moi! Tuo on vissiin avantin alkuperäinen vinssi? Onko tuo suoralla välityksellä hyd.moottoriin? Tarvista ois itselläkin puitten vinssaukseen.

T.Mikko
 

Uusimmat keskustelut