Työlaitteen ohjauskytkinpaketti | AvantClub - Keskustelupalsta

Avanttimenee

Jäsen
Keskustelun aloittaja
8.1.2012
82
0
6
Jämsä
Jos koneessa on 8-toiminen joystick vaatiiko se silti vielä lisäksi ohjauskytkinpaketin ? Vai pystyykö 8-toimisella joystickillä ohjaan kaikkia toimintoja ?
 
8 toiminen joystick sisältää:
puomi ylös-alas
kauha ylös-alas
2 nappia etuhydrauliikalle
1 keinukytkin teleskoopille.

Yhteensä 8 toimintoa.

Ohajuskytkinpaketti on lisäosa joykkariin joka sisältää valintakytkin 1/0, eli venttiilin sähköohjaus työlaitteessa
2 kpl keinukytkintä millä esim. ohjatan lingon torven suunta ja heittolipan korkeus.

Eli vastaus: Ei voi ohjata kaikkea ilman ohjauskytkinpakettia.
 
Lisäkysymys: Avanteissahan on työhydrauliikan käyttövipu. Niin miten se toimii missäkin asennossa ?

Toimiiko hydrauliikka vain silloin (piittaamatta hydrauliikan käyttövivusta) kun halutaan sen toimivan ? Eli vivussa ei ole sellaista asentoa jolloin se ei ole toiminnassa vaan sitä ohjataan napeilla ?
 
Työhydrauliikan käyttövipu on normaalisti keskiasennossa.

Voit käyttää työhydrauliikkaa joko vivusta tai sähkönapista.
Sähkönappia käytettäessä käyttövipu "tärähtää" ao. suuntaan.
Käyttövivun voi myös lukita etuasentoon. Kumpikaan sähkönappi
ei lukkiudu.

En ole kokeillut, mutta luulen, että samanaikaisessa erisuuntaisessa
käytössä (mekaaninen) käyttövipu voittaa sähkösolenoidin vetovoiman.

Minulla teleskooppipuomin sisäänajo jäätyy herkästi eikä toimi ennen
nesteiden lämpenemistä. Teleskoopin mekaanisella käyttövivulla puomin
saa aiemmin sisään kuin sähköisellä keinukytkimellä.

Oke
 
Teleskooppi jäätyy täälläkin.
Onkohan venttiiliipöydän sisällä vettä koska ulkopuolelta ei ole jäässä.
Vika tai ominaisuus ihan sama, mutta haitta käyttöä kuten virtalukon ja käsijarrun jäätyminen joka kerta kun on pakkasta.
Käsijarrusysteemi on hunompi kuin kiinalaisessa polkupyörässä.

Kone on muuten 635 vm2011
 
Hardware sanoi:
reiska sanoi:
Käsijarrusysteemi on hunompi kuin kiinalaisessa polkupyörässä.

Jep, käsijarrusysteemin muuttamisesta vois tehdä kansalaisaloitteen, sen verran luokaton viritys se on.

Mulla meni jumiin yli vuosi sitten ja hirveän yrittämisen jälkeen sain sen vapautettua. En ole sen jälkeen käyttänyt, pitäis vissiin joskus putsailla se ettei tarttis laitella kapuloita renkaiden eteen. :lol:
Ja tosiaan jäätyy tuo virtalukkokin turhan helposti.
 
Mikäs tuossa käsijarrussa jumittaa? Olen ajatellut, että se on sopivan yksinkertainen toimiakseen. Itsellå ei ainakaan vielä ole ollut ongelmia.

Kyllähän tuollaiset avoimet lukot tuppaa talvella jäätymään, mutta saisko sihen tehtyä suojakannen, joka laitetaan lukon päälle kun avain on poissa? Ko. konsti toimii ainakin lukollisissa tankin korkeissa.
 
MRJ sanoi:
Mikäs tuossa käsijarrussa jumittaa? Olen ajatellut, että se on sopivan yksinkertainen toimiakseen. Itsellå ei ainakaan vielä ole ollut ongelmia.

Taitaa olla että menee likaa joka sitten jumittaa. Ei kai tuossa muuta huonoa mun mielestä ole. (paitsi että mun mielestä ois parempi että vaikuttais takarenkaisiin joilla on melkolailla aina parempi pito)
 
Mä oon samaa mieltä et jarru sais vaikuttaa takapöyriin (varsinkin kun omassa jarru ottaa vaan toiseen pyörään), mutta mekaanisen jarrun toteuttaminen nivelen läpi voi olla haastavaa ja sähköisestä tulisi taas omat ongelmat.
 
Etupyörissä oleva jarru on hyvä silloin kun nokalla on niin paljon tavaraa, että perä keventää. Tulee pienempi yllätys kun kuski nousee lapioimaan kauhaa tyhjäksi eteenpäin kaltevalla pinnalla. Ehkä silloin, kun kone on luiskassa keula ylempänä, niin jarrut pitäisi löytyä myös takapäästä.
 
Kaivurin kanssa käsijarrusta ei ole mitään hyötyä, kun se vaikuttaa etupyöriin ja etupyörät nousee ilmaan.

Kyllä jarruvaieri voisi mun mielestä mennä keskinivelen "kautta" ja vaikuttaa takapyöriin. Oon tätä muutamaan otteeseen pohtinut. En vaan ole keksinyt miten toteuttaisi mekanismin mahdollisimman yksinkertaisesti. Takana on aika paljon kaikkee muuta tiellä. Mekanismi ei voi olla yhtä yksinkertainen kuin edessä. Käsijarrun modifiointia jollakin tavalla on motivoinut myös se, että pääsääntöisesti säädöistä, putsauksesta ja rasvauksesta huolimatta se vaikuttaa vaan toiseen etupyörään :eek: :(
 
Timberman sanoi:
Kaivurin kanssa käsijarrusta ei ole mitään hyötyä, kun se vaikuttaa etupyöriin ja etupyörät nousee ilmaan.

Kyllä jarruvaieri voisi mun mielestä mennä keskinivelen "kautta" ja vaikuttaa takapyöriin. Oon tätä muutamaan otteeseen pohtinut. En vaan ole keksinyt miten toteuttaisi mekanismin mahdollisimman yksinkertaisesti. Takana on aika paljon kaikkee muuta tiellä. Mekanismi ei voi olla yhtä yksinkertainen kuin edessä. Käsijarrun modifiointia jollakin tavalla on motivoinut myös se, että pääsääntöisesti säädöistä, putsauksesta ja rasvauksesta huolimatta se vaikuttaa vaan toiseen etupyörään :eek: :(

SR1 koneen kanssa käsijarru vaikuttanee takapyöriin, koskapa vehje pysyy jarrun kanssa kaivellessa paikallaan. En ole tästä nyt lukiessa varma tuon keskinivel väittämän johdosta, mutta kokemusperäisesti näin tuntuu olevan. Ero on lisäksi merkittävä.

Oikein hankalassa paikassa kaivellessa nostan koneen takapään tukijalkojen varaan jolloin se pysyy vielä paremmin aloillaan.

Ville: tarkista ettei ajomoottorit ole löysällä. Mulla oli toinen melkein irti ja silloin vipstaakit eivät löytäneet kolojaan niin kuin piti. Muistaakseni moottoreiden kireys pitäisi tarkistaa 200h välein.
 
Kun tuo vetopyörien hydrauliikka perustuu 'hallittuun ohivirtaukseen', niin saisiko niitä vuotolinjoja solenoidin avulla lukittua, niin että käsijarru oliskin sähköhydraulinen. Siis jos ei hinnalla olisi väliä.
 
Sähköhydraulinen kässäri vois olla riski seisottaessa konetta ilman virtoja. Ehkä. En tiedä. Kaivurilla kaivellessa se olis varmaan hyvä ajatus jos sais jotenkin kaikki pyörät sähköhydraulisesti 100% lukkoon.

Toisaalta, sähköhydrauliikasta ei oo viimeaikoina hyviä kokemuksia. Asensin viimetalvena ihan tehtaan sähköhydraulisen puomin kelluntaventtiilin. Talven olin tyytyväinen, sillä lingotessa puomin kellunta on todella hyvä. Kesällä kaivurin kanssa koneen etupää ei enää pysykkään puomin varassa ylhäällä kuin tovin (noin 10 minsaa). Ennen se pysyi ylhäällä ihan niin kauan kuin vaan malttoi samassa paikassa kaivaa. Mitään muuta syytä en ole keksinyt kuin että puomin kellunnan sähköventtiilissä on sisäinen vuoto. Tai voisihan se vika tietysti olla puomin venttiilissäkin, mutta en oikein usko. Ulospäin kone ei vuoda.
 
Maasturisti sanoi:
Ville: tarkista ettei ajomoottorit ole löysällä. Mulla oli toinen melkein irti ja silloin vipstaakit eivät löytäneet kolojaan niin kuin piti. Muistaakseni moottoreiden kireys pitäisi tarkistaa 200h välein.

Kiitos, pitää tsekata! Mun pitäis ne ajomoottorien tiivisteet vaihtaa joka tapauksessa HD-mallisiin, eli sen takia tuo ei oikein pysy paikallaan kuin tasaisella (eli siis toi se alkuvuosien 600-sarjalaisten "tyyppivika" ennenkuin tuli paremmat tiivisteet)
 
Timberman sanoi:
Sähköhydraulinen kässäri vois olla riski seisottaessa konetta ilman virtoja. Ehkä. En tiedä. Kaivurilla kaivellessa se olis varmaan hyvä ajatus jos sais jotenkin kaikki pyörät sähköhydraulisesti 100% lukkoon.

Toisaalta, sähköhydrauliikasta ei oo viimeaikoina hyviä kokemuksia. Asensin viimetalvena ihan tehtaan sähköhydraulisen puomin kelluntaventtiilin. Talven olin tyytyväinen, sillä lingotessa puomin kellunta on todella hyvä. Kesällä kaivurin kanssa koneen etupää ei enää pysykkään puomin varassa ylhäällä kuin tovin (noin 10 minsaa). Ennen se pysyi ylhäällä ihan niin kauan kuin vaan malttoi samassa paikassa kaivaa. Mitään muuta syytä en ole keksinyt kuin että puomin kellunnan sähköventtiilissä on sisäinen vuoto. Tai voisihan se vika tietysti olla puomin venttiilissäkin, mutta en oikein usko. Ulospäin kone ei vuoda.

Puomin kellunta pitää resetoida, muuten tuo ilmiö tapahtuu. Puomi ylös ääriasentoonsa, zoomi ulos ja kääntösylinteri käännetään ääriasentoonsa taaksepäin. Tällöin kellunnan mahdollistava ilmakupla poistuu. Allekirjoittanut ihmetteli aikoinaan vastaavaa "vikaa", kunnes Sauli selitti ilmiön ja miten se poistetaan.
 
Puomin kellunta pitää resetoida, muuten tuo ilmiö tapahtuu. Puomi ylös ääriasentoonsa, zoomi ulos ja kääntösylinteri käännetään ääriasentoonsa taaksepäin. Tällöin kellunnan mahdollistava ilmakupla poistuu. Allekirjoittanut ihmetteli aikoinaan vastaavaa "vikaa", kunnes Sauli selitti ilmiön ja miten se poistetaan.

No jopas jotakin :eek: Juuri ehdin tuolla toisessa viestiketjussa ihmettelemään kun ei ole ikinä ollut ilman kanssa mitään ongelmaa :lol:

Tätä pitää ehdottomasti kokeilla heti ensitilassa. Kiitokset vinkistä niin Saulille kuin Myynnille !!
 
Jeps, mulla 210 kaivuri on nopee irrottaa. Vaihdoin vielä kesällä hydrauliliittimet sarjapikaliittimiin, niin nyt on letkujenkin irrotus/kiinnitys nopeeta ja helppoa. Ainoastaan puomiin tulevassa tukitangossa tulis olla jonkinlainen pikasäätö. Nyt pitää kaiken olla kohdillaan, jotta saa lukitustapin reikäänsä. Se vie koko hommassa eniten aikaa. Sanoisin kuitenkin, että alle minuutin homma kokonaisuudessaan. Vai pitäisköhän tääkin kellottaa..... :cool:
 
Timberman sanoi:
Jeps, mulla 210 kaivuri on nopee irrottaa. Vaihdoin vielä kesällä hydrauliliittimet sarjapikaliittimiin, niin nyt on letkujenkin irrotus/kiinnitys nopeeta ja helppoa. Ainoastaan puomiin tulevassa tukitangossa tulis olla jonkinlainen pikasäätö. Nyt pitää kaiken olla kohdillaan, jotta saa lukitustapin reikäänsä. Se vie koko hommassa eniten aikaa. Sanoisin kuitenkin, että alle minuutin homma kokonaisuudessaan. Vai pitäisköhän tääkin kellottaa..... :cool:

Ei voi mennä minuutti!

Nyt Timberman harjoittelemaan jotta pääset alle 38 sec!
 
Myynti sanoi:
Puomin kellunta pitää resetoida, muuten tuo ilmiö tapahtuu. Puomi ylös ääriasentoonsa, zoomi ulos ja kääntösylinteri käännetään ääriasentoonsa taaksepäin. Tällöin kellunnan mahdollistava ilmakupla poistuu. Allekirjoittanut ihmetteli aikoinaan vastaavaa "vikaa", kunnes Sauli selitti ilmiön ja miten se poistetaan.

Säiden salliessa jatkoin tänään kaivuuprojektia. Ennen kaivurin asennusta tein Myynnin vinkin mukaiset toimenpiteet ja täytyy myöntää, ne tehosivat. Kun koneen etupyörät nosti kaivurin varaan, niin ne myös pysyivät ylhäällä. Ennen koneen etupää ei pysynyt ylhäällä kuin tovin kerrallaan. Kiitokset vielä hyvästä vinkistä Myynnille ja Saulille. Tällaiset vinkit tekevät tästä palstasta aivan korvaamattoma ;)