Leppis

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
2.10.2008
4 005
865
138
Muutamassa kohtaa sivustoilla onkin käsitelty Avantin perän irtoamista maasta, jotka johtuu liiallisesta etupään painosta.
Itsellenikin on sattunut muutama "perän nosto", mutta onneksi ei sen kummempaa tapahtunut. Turvakaaret kyllä auttaa ja etenkin jos on turvavyö kiinni (yleensä ei ole) ei pääse itse putoamaan. Ahtaassa paikassa kuten matalassa oviaukossa ei ole sitten pelkästä etukaaresta apua.

Kerran onnistui heittämään kaivurilla ylhäältä sorapenkan reunalta aika ison kiven jatkopuomin päälle. Onneksi ei tullut syliin.
Samoin tipahti trukkihaarukoilla ylös nostaessa 20 kilon betonikivi kuormalavan letkasta puomille ja olisi voinut kanssa tulla syliin.

Viimeiseen olisi ollut apua videon kaltaisesta sermistä trukkipiikeissä. Huomaa myös mielenkiintoisen näköinen "kevennin".
http://www.youtube.com/watch?v=vl7fAslYOrs

Mitä läheltä piti tapauksia sinulle on sattunut Avantin kanssa.

Maasturisti onkin jo laittanut viestissään http://www.avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=6&t=25 linkkejä työturvallisuusoppaisiin.

300 sarjan koneella pulaan joutui herkemmin kuin nykyisellä 500 mallilla.
Maastossa vaarana on juurakot, jossa kone saattaa toispuolisesti nousta painopisteensä yli. näin mulle kävi kerran 300 + 205 kaivurin kanssa.

Leveät renkaat ja napohin asennettaval levikkeet vakavoittavat konetta paljon.

Yksi vaaran paikka on täyden kauhan kippaaminen jyrkkään ylärinteeseen/kasan päälle. Tämä koskettaa enemmän 300 sarjaa.

Hankalimmat tilanteet ovat syntyneet siitä että penkka tai maa pettää toispuoleisesti. Epävarmassa paikassa pitäisi ajaa kone akseli kerrallaan pehmeälle puolelle, jos vain mahdollista. Jos kone alkaa upota, kaivaa se itsensä aika nopsasti pohjalevyä myöden, joten kannattaa vaivojen välttämiseksi pyrkiä mahdollisimman aikaisessa vaiheessa laittamaan pitkospuita tms. renkaiden alle ja koittaa peruuttaa tulosuuntaan. Jos kone uppoaa kokonaan, niin ainakin zoom puomin kanssa saa vinssailtua vekotinta eteenpäin ja millä tahansa kauhalla etupään ylös. Jos on ne tukijalat, niin niiden ja kauhan avulla saa koko härvelin nostettua ja laitettua palikkaa alle. Mulla on lisäksi alumiinisillan pätkät irroituksiin. Jos kone jää jumiin, kannattaa aluksi tuumailla eri vaihtoehdot ja selvittää kannattaako yrittää eteen vai taakse.

Ilman turvakaarta en suostuisi ajamaan ulkona konetta ollenkaan. Samoin turvavyön käyttäminen tuli opeteltua niiden parin kerran jälkeen kun tutustuin luontaisiin reflekseihin: Kun kone oli vähällä kaatua kavuun yhteydessä laitoin kerran jalkaa eteen ja toisella kerralla olin vähällä loikata siihen suuntaan, johon kone oli kaatumassa. Molemmat tapaukset sattuivat kaivamista harjoitellessa ja varsin pian hankin sen turvavyön tapusten jälkeen. Vyön irroittaminen antaa aikaa päättää sopiva loikkaussuunta ja usemmiten on järkevää koittaa pysyä siellä kaaren alla kunnes liike loppuu.

Nykyisessä koneessani on koppi ja siellä olen pitänyt lasivasaraa mukana. Uusissa koneissa semmoinen näyttää olevan vakiona.

Apumiehet aiheuttavat monenlaisia vaaroja myös (itselleen). Aina kun tulee uusi kokematon repsikka, pitää korostaa että kysessä ei ole lelu ja että työskentelyalueella ei pidä heilua, kun kone liikkuu. Tämä erityisesti kaivurin kanssa työskennellessä.