työvalosarjan asennus | AvantClub - Keskustelupalsta

avantnisti

Jäsen
Keskustelun aloittaja
9.10.2013
9
0
1
Moi
kuinkas vaikea on kytkeä työvalosarja 500 sarjalaiseen? Onko avantin oma led-sarja sarja ainoa oikea,vai
löytyiskö jotain halvempaa vaihtoehtoo? Pystyiskö esim. ottaan 12v ulosotopistokkeesta suoraan virran valoille? Ei tarvis
purkaa katteita, eikä asennella uusia kytkimiä.
 
Äkkiseltään vekkaisin että halvemmaksi tulee itse asentaa jos vain on taitoa ja välineitä löytyy. Ledivalot kun ei nykyään paljoa maksa, mutta katteet joudut kumminkin purkamaan jos meinaat virran ottaa jostain muualta kuin sähköpistokkeesta. Mutta nekinhän on vain ruuveilla kiinni.
 
Laitoin itse pikkukoneeseen kuvan valot. Tilasin muistaakseni Valostoresta Pureluxit. Laajalla valokeilalla. Näitä oli myös kapealla keilalla.
Itse asensin, piuhat nippusiteillä kaareen ulosotto nyt vielä pistokkeella virranulosotosta. Laitan kuitenkin erillisen katkaisijan. Virta ulosotosta sulakkeen kanssa.

Halvemmaksi tulee todella laittaa itse ja hommata led-valoja, tarjontaa on kyllä jo reilusti.
 

Liitteet

  • IMG_0780.jpg
    IMG_0780.jpg
    44,3 KB · Katselut: 2 802
  • IMG_0781.jpg
    IMG_0781.jpg
    48,4 KB · Katselut: 2 795
  • IMG_0784.jpg
    IMG_0784.jpg
    44,1 KB · Katselut: 2 899
Laitoin tohon meidän 420 koneeseen led-heittimet, siinä työvalot jo olikin niin niiden johtoihin vaan alkuperäisten rinnalle. Ledithän ei virtaa juurikaan kuluta niin toimii hienosti alkuperäisellä sulakekoolla vieläpä.

Yksi vaihtoehto on ottaa noista "ajovaloista" jos ei siis tieliikenteessä tarvi pelkästään niitä. Johdot valojen rinnalle ja työvalot ylös paikolleen. Alkuperäiset voi vaikka kytkeä irti jolloin työvalot saa katkaisijan itselleen.

Noissa johtohommissa kannattaa tehdä huolellista työtä, kaikenmaailman rosvoliitokset ja teippiviritelmät on ongelmien alku.

Ja valoiksi ehdottomasti laajalla valokeilalla. Avantin nopeuksilla ei pitkää valokeilaa tarvitse mihinkään, mutta laajuutta kaipaa jatkuvasti. Tietysti niitä valoja voi laittaa joka suuntaan valaisemaan, mutta vähempi määrällisesti ja laajemmalla keilalla ehkä kuitenkin helpompi.
 
Löysin autotarvikeliikkeestä on-off-on kytkimen alkuperäisen työvalokatkaisijan tilalle. Nyt saa vaihdettua 220 alkuperäiset työvalot tai kaaressa olevat työvalot ihan vakion näköisestä kytkimestä. Off asento vaan on keskellä. Takatyövaloon tuli erillinen kytkin. Kaksi laajakulmaista 10W ledia eteen ja yksi taakse riittää muuttamaan ympäristön ihan riittävän valoisaksi. Vaihto vakiotyövaloihin on tarpeen esim trukkipiikkien kanssa pimeässä kun ylhäällä olevat valot eivät osu kohdalle kun ottaa korkeammalla olevaa lavaa kyytiin.

Minulla on tieliikenne kone niin yhtään ylimääräistä valotehoa ei voi pistää kun muuten laturi ei välttämättä riitä. Samasta syystä vaihdoin vakio majakan mini led malliin joka vie todella vähän virtaa mutta näkyy ihan riittävän hyvin. Vakio työvalot ovat 27W poltimolla ja huollossa varoittivat käyttämästä niitä yhtaikaa ajovalojen kanssa, 10W ledit kuulemma ovat vielä ok. Sauli sanoi kyllä kuinka tehokas kohlerin laturi on mutta se on päässyt unohtumaan.
 
Asensin itse 635:een tehtaalta ostamalla työvalojen johtosarjalla led-lamput. Johtosarjan avulla sai aika helposti kytkettyä, mutta johtokourun kiinnitys on konekierteillä "turvakaaren" putkeen ..ja turvakaaressa ei vakiona reikiä/pulttireikiä. Näin jälkeenpäin tuumattuna, halvemmalla ja helpommalla olisin päässyt kun olisi lähimpään autotarvikeliikkeeseen (Motonet, Biltema, IKH jne jne) lampsinut ja ostanut sieltä johtoa, liittimiä ja kaiken kruunavat nippusiteet.
Lampuiksi valitsin JAOY.com maahantuomat/jälleenmyymät LED valot (PL-680-LED 2 kpl eteenpäin ja PL-616-LED 1 kpl taaksepäin). Ja jälkiviisaana voin todeta että 2x60W LED valoa eteenpäin työvalona on enemmän kuin minun tarpeisiini olisi tarvittu, työlaitteen kohdalle kohdistettuna valoa on kuin leikkaussalin pöydällä...
 
Kiitos vinkeistä. Kyllähän noita ledejä näyttää tosiaan löytyvän melko valikoima ja hinnatkin jo ihan kohdillaan.
täytyypä tehdä tilaus ja alkaa askarteleen!
 
Meillä laitettiin 220 koneeseen eteen 2 kpl 35W ledejä (nelisen kymppiä kpl Motonetistä) ja taakse littana 10W lediheitin (oliko 25€?). Virrat suoraan akusta omalla sulakkeella, katkaisija kojelautaan. Samaan syssyyn litteä ledmajakka katolle, magneetilla kiinni mustaksi maalatussa peltilevyssä, joka kiinni kattopulttien alla. Sille oma keinukytikin, jossa on-off ja toinen linja jolla vaihdetaan vilkkurytmiä.

Kätevintä oli vetää omat piuhat, ei tapahdu hassuja.

220 laturi on melko heikko, tehtaan mukaan tuommoinen 80w alkaa olla maksimikuorma. Koneen omia valoja ei kannata käyttää ollenkaan, ovat sen verran heikot noihin heittimiin verrattuna. Lamput siis tulivat suoraan katon etureunan kiinnityspulttien alle, suunnatuina eteen hieman ristiin.
 
Petrus sanoi:
220 laturi on melko heikko, tehtaan mukaan tuommoinen 80w alkaa olla maksimikuorma. Koneen omia valoja ei kannata käyttää ollenkaan, ovat sen verran heikot noihin heittimiin verrattuna. Lamput siis tulivat suoraan katon etureunan kiinnityspulttien alle, suunnatuina eteen hieman ristiin.

Laturi on kohlerin huoltomanuaalin mukaan 10, 15 tai 25A. Muistan että Sauli sanoi laturin olevan se tehokkain vaihtoehto. Mutta kuten sanottu ei se silti isompien avanttien latureille pärjää.
 
Meidän 420 valaisee tämmöisillä:

image_view.php


Löytötavaratalosta taisin hakea noita ja hinnat on niistä ajoista jo tulleet 50% alaspäin taas. :)
Kaksi eteenpäin antaa melkein 180 asteen keilan, taakse näkee ainakin vielä sillä vakiovalaisimella mitä peruutella tarvitsee.

Latureissa on joo eroja, 420 toimii näillä tehdyillä kytkennöillä ihan täysin. Mutta onhan noi vakiovalot aika turhat tuossa että voisi ottaa vaikka tuikut pois kokonaan.

Huonoin puoli noissa katolla olevissa heittimissä on että ottavat mm. oksiin kiinni ja suuntaus tahtoo välillä muuttua. Rakenne on senmallinen ettei ihan pikkukolaus tee mitään, ja sopivasti myöten antava kiinnitys pelastaa sitten pahimmat.
 
Voihan sitä sitten ajella aurinkolasit päässä, jos rupee liiaksi häikii :lol:
 
Aurassa sivuilla 2x15W, puomissa 1x15W, katolla eteen 2x18W ja taakse 2x15W ja ajovaloina 2x10W. Ja kaikki lediä. Työvaloa ei tarvi enempää, äärivaloja suunnitellessa.... Jännite pysyy yli 13V tyhjäkäynnilläkin.

Laitan seuraavan kommentin valmiiksi:

"Kyllä työkoneessa ei saa mitään ylimääräsiä ledihömpötyksiä olla eikä tarvi valoja laittaa. Ne on hyvät mitä siihen on tehtaalla laitettu. Ja pestä ei tarvi ikinä ku on työkone niin on."

:lol:
 
Sulla näyttää polkimillekkin olevan vielä jotain valoa.
Pitäiskö vielä "joykkarille" ja katkaisijapaneelille laittaa jotain :lol:
 
Petrus sanoi:
...220 laturi on melko heikko, tehtaan mukaan tuommoinen 80w alkaa olla maksimikuorma. Koneen omia valoja ei kannata käyttää ollenkaan, ovat sen verran heikot noihin heittimiin verrattuna. Lamput siis tulivat suoraan katon etureunan kiinnityspulttien alle, suunnatuina eteen hieman ristiin.

Itselläkin pitäisi uutta valojen evoluutiota rakentaa.
En ole löytänyt alkuperäisien valojen tilalle sopivia ledejä, ajattelin tinata itse. katkon alkuperäisestä polttimosta lasiosan pois ja juotan jalkoihin heikkotehoiset biltemalaiset ledit tai jotkut paremmat jotka löydän. Alkuperäiset kun on sopivassa paikkaa antamaan valoa kauhan alle, syövät vain liikaa virtaa vs valoteho.

Ylös pitää asentaa uudet 15w ledityövalot hajoavien & himmentyneiden vanhojen tilalle.

Ja jalkatilaankin jokin pikku tuikku pitää laittaa ettei tarvi taskulamppua hakea jos jotain sinne tippuu.
 
Omasta 520 mallista otin nuo alkup. työvalot pois ( jotka upotettuna katteisiin) ja laitoin tilalle päiväajovaloiksi tarkoitetut 4:n ledin valot. Sopivat samoihin reikiin ja virrankulutus paljon pienempi... Noissahan ei pala mittarivalot muuten, joten täytyy pitää nuo ajovalot päällä kokoajan pimeellä :D :cool:
 
Ne alkuperäiset (420) katteisiin upotetut valot olivat mun mielestä aika turhat. Niillä ei mun mielestä tehnyt oikeen mitään. Vaihdoin ne melkein heti tarvikemallisiin traktorin parkki-/vilkkuvaloihin kun rakentelin tieliikennesarjaa. Lopulta kuitenkin päätin olla rekisteröimättä konetta. Jätin silti tieliikennesarjan mukaiset valot koneeseen. Ajovaloina mulla on jotkut traktorin umpiot, jotka kyllä täyttävät lain vaatimukset ja toki toimivat ihan hyvin "ajovaloina", mutta ovat töitä tehdessä melko surkeat. Valokuvio on aivan liian kapea. Alkuperäiset katon etureunan alla sijaitsevat työvalot vaihdoin Aheikkilän kuvaa vastaviin ledeihin. Ne on mulla edelleen katon etureunan alla, niin ei oksat raavi niitä. Valaisuteho on huomattavasti parempi kuin alkuperäisissä työvaloissa ja valokeilan muoto töidenteon kannalta paljon parempi kuin ajovaloissa. Pitää vielä taaksepäin valaiseva valo vaihtaa lediin. Sille ajattelin lisätä oman erillisen katkaisijan. Jos jaksais askarrella oikein tosissaan, niin se katkaisija pitäis sijoittaa pakkipolkimen alle. Sais oikean peruutusvalon :lol:
 
Jossain nettikaupassa näin lyhyet/pitkät led-valot, siis samassa umpiossa, mutta hinta lamaannutti innostuksen!
Eivät olleet E-hyväksytyt, mutta sillä nyt ei varmaan ole väliä tuollaisessa työkoneessa?

Noi omassa koneessa olevat tieliikennevalot on kyllä aika D-kuppikokoa ja ajattelin korvata ne joillain hieman säädyllisemmän kokoisilla. :D
 
Joo, ledit ajovaloina olis varmaan muuten ihan hyvät, mutta ei mitään järkeä hinnan puolesta. Eikä muutenkaan näillä nopeuksilla.... :cool:

Ostin silloin pienimmät traktorin umpiot mitä löysin. Oliskohan ne jotain 16cm halkasijaltaan. Saisivat kyllä olla vieläkin pienemmät. Hyviä ehdotuksia vastaanotetaan :?:
 

Uusimmat keskustelut