Uusi 200 aurauksessa | AvantClub - Keskustelupalsta

dr650

Jäsen
Keskustelun aloittaja
25.12.2008
94
26
18
Kyselisin kokemuksia uuden 200-sarjan Avantin käytöstä aurauksessa ja kesällä kärryn vedossa.
Onko koneessa tässä käytössä mitään etua verrattuna esim. mönkijä+V-aura?
225-malli ja kääntyvä aura ovat alustavasti harkinnassa.
Olisiko joku muu Avantin malli (käytetty) soveliaampi?
Entä laatu tänä päivänä.. viat ja muut käyttökokemukset kiinnostavat tietysti myös.
 
Mulla oli aikaisemmin mönkijä jonka vaihdoin vuonna 2012 Avanttiin, 220 Classic niinkuin tätä nykyään kutsutaan. En ole katunut hetkeäkään. Avant on paljon ketterämpi pienillä pihoilla, mahtuu ahtaistakin paikoista ja pystyy tekemään korkeampia lumikasoja puomin ansiosta (vaikkei teleskooppia olekkaan). Eteen/taakse suunnanvaihto todella helppoa ja nopeaa mönkijään verrattuna. Isommat mallit tietenkin hyviä mutta itse pidän koneen pienuudesta ahtailla pihoilla (ja jopa metsässä) ja koska on oma "harrasteväline" niin ei ole paineita urakka-aikatauluihin.

Ainut miinus mönkijään verrattuna on nopeus max 10 km/h - se on kärryn vedossa puuduttavaa kun matka on pitkä!

Mitään vikoja ei ole ollut joskin tunteja vasta 360.
 
Minulla on vanhempi 216 ja vertailua mönkijään en pysty tekemään. Muutaman huomion kuitenkin voisin kertoa. Minulla on aurana mänkijään tarkoitettu yksisiipinen käsin käännettävä aura. Levyn korkeus on turhan matala, kun Avant pysty lykkäämään yllättävän paljon kevyttä lunta. Jousikuormitteinen levyn kippi on ehdoton, jos alareuna tökkää esim. maakiveen. Kevyt kone pysähtyy nopeasti ja kuljettaja ei ilman turvavyötä. Traktorikuvioiset eturenkaat on sivusuunnassa liukkaat, joten valliin nojaaminen on vaikeaa. Takana olevat ketjut antavat kyllä työntövoimaa, mutta eteen ei saa ketjuja vanhemmassa mallissa. Nurmirenkaat edessä saattaisivat olla hyvä ratkaisu, mutta en vielä ole ehtinyt kokeilla.
Peräkärryä pikku Avant vetää hyvin jopa metsässä, kunhan pinta ei ole liian pehmeää. Pienet pyörät vajoavat helposti. Talvella etupyörien sivuttaispito saattaa olla ongelmana. Tasauspyörästön lukko antaa kummasti lisää vetopitoa. 216:sta loppuu usein voima ennen kuin pito loppuu. Perinteinen mönkkärikärry ei ole paras metsään, kun siinä on akseli keskellä. Paremman vedon saa, kun vetokoukkuun saa lisää painoa eli akseli on taaempana.
 
wx1 sanoi:
Minulla on vanhempi 216 ja vertailua mönkijään en pysty tekemään. Muutaman huomion kuitenkin voisin kertoa. Minulla on aurana mänkijään tarkoitettu yksisiipinen käsin käännettävä aura. Levyn korkeus on turhan matala, kun Avant pysty lykkäämään yllättävän paljon kevyttä lunta. Jousikuormitteinen levyn kippi on ehdoton, jos alareuna tökkää esim. maakiveen. Kevyt kone pysähtyy nopeasti ja kuljettaja ei ilman turvavyötä. Traktorikuvioiset eturenkaat on sivusuunnassa liukkaat, joten valliin nojaaminen on vaikeaa. Takana olevat ketjut antavat kyllä työntövoimaa, mutta eteen ei saa ketjuja vanhemmassa mallissa. Nurmirenkaat edessä saattaisivat olla hyvä ratkaisu, mutta en vielä ole ehtinyt kokeilla.
Peräkärryä pikku Avant vetää hyvin jopa metsässä, kunhan pinta ei ole liian pehmeää. Pienet pyörät vajoavat helposti. Talvella etupyörien sivuttaispito saattaa olla ongelmana. Tasauspyörästön lukko antaa kummasti lisää vetopitoa. 216:sta loppuu usein voima ennen kuin pito loppuu. Perinteinen mönkkärikärry ei ole paras metsään, kun siinä on akseli keskellä. Paremman vedon saa, kun vetokoukkuun saa lisää painoa eli akseli on taaempana.


Kävinkin tänään liikkeessä katsomassa yhtä yksilöä ja kyllähän se aika kivalta näytti. Moottori nyt on vähän ruohonleikkuriosastoa, mutta kai se asiansa ajaa suht vähässä käytössä. Se kyllä ihmetytti, että sitä ei ole suojattu takaa juuri lainkaan.
Myyjän kanssa tuli juttua just renkaista kun näytti vähän siltä, että lumiketjuja ei saa tähän malliin ainakaan ilman lokasuojien muutoksia koska tilaa ei ole tarpeeksi. Kuulemma palakuvioiset renkaat toimivat varsin hyvin lumella ja niitä siis tähän käyttöön suositeltiin.
Myynnissä olevassa yksilössä oli puomin kellutus, mutta ilmeisesti sellainen käännettävä levy on kuitenkin jörkevämpi kuin iso kauha. Niistä ainakin löytyy tuo jousilaukaisu.
Saa nähdä päästäänkö kaupallisissa neuvotteluissa tulokseen :).

dr
 
dr650 sanoi:
wx1 sanoi:
Minulla on vanhempi 216 ja vertailua mönkijään en pysty tekemään. Muutaman huomion kuitenkin voisin kertoa. Minulla on aurana mänkijään tarkoitettu yksisiipinen käsin käännettävä aura. Levyn korkeus on turhan matala, kun Avant pysty lykkäämään yllättävän paljon kevyttä lunta. Jousikuormitteinen levyn kippi on ehdoton, jos alareuna tökkää esim. maakiveen. Kevyt kone pysähtyy nopeasti ja kuljettaja ei ilman turvavyötä. Traktorikuvioiset eturenkaat on sivusuunnassa liukkaat, joten valliin nojaaminen on vaikeaa. Takana olevat ketjut antavat kyllä työntövoimaa, mutta eteen ei saa ketjuja vanhemmassa mallissa. Nurmirenkaat edessä saattaisivat olla hyvä ratkaisu, mutta en vielä ole ehtinyt kokeilla.
Peräkärryä pikku Avant vetää hyvin jopa metsässä, kunhan pinta ei ole liian pehmeää. Pienet pyörät vajoavat helposti. Talvella etupyörien sivuttaispito saattaa olla ongelmana. Tasauspyörästön lukko antaa kummasti lisää vetopitoa. 216:sta loppuu usein voima ennen kuin pito loppuu. Perinteinen mönkkärikärry ei ole paras metsään, kun siinä on akseli keskellä. Paremman vedon saa, kun vetokoukkuun saa lisää painoa eli akseli on taaempana.


Kävinkin tänään liikkeessä katsomassa yhtä yksilöä ja kyllähän se aika kivalta näytti. Moottori nyt on vähän ruohonleikkuriosastoa, mutta kai se asiansa ajaa suht vähässä käytössä. Se kyllä ihmetytti, että sitä ei ole suojattu takaa juuri lainkaan.
Myyjän kanssa tuli juttua just renkaista kun näytti vähän siltä, että lumiketjuja ei saa tähän malliin ainakaan ilman lokasuojien muutoksia koska tilaa ei ole tarpeeksi. Kuulemma palakuvioiset renkaat toimivat varsin hyvin lumella ja niitä siis tähän käyttöön suositeltiin.
Myynnissä olevassa yksilössä oli puomin kellutus, mutta ilmeisesti sellainen käännettävä levy on kuitenkin jörkevämpi kuin iso kauha. Niistä ainakin löytyy tuo jousilaukaisu.
Saa nähdä päästäänkö kaupallisissa neuvotteluissa tulokseen :).

dr

Hiljattain juteltiin erään toisen planeettalaisen kanssa, että 200-sarjalainen on melkoinen voimanpesä kuitenkin kokoisekseen ja kun miettii asiaa koneen painon sekä tehon suhteen, niin eipä paljon häpeä isompiaan.
Itsellä oli aikoinaan 216 ja monesti kyllä ikävöinyt sen ketteryyttä ja yksinkertaisuutta. :(
Se uusi 225 on varmaan aika peto kokoisekseen, kun koneessakin jo 25Hv ja hydraulituottoa peräti 42L :roll:
 
dr650
lumiketjuja ei saa tähän malliin ainakaan ilman lokasuojien muutoksia
Eteen on vaikea saada lumiketjuja ainakaan vanhempaan malliin, kun tilaa on niin vähän öljysäiliön ja renkaan välissä. Jotkut kuitenkin käyttävät. Taakse saa, kun irroittaa muoviset lokasuojat. Ne on kiinni parilla pultilla. Otin omastani pois ensimmäisenä talvena enkä ole niitä takaisin laittanut. Joissain tilanteissa saattaa heittää hieman kuraa, mutta ei ole haitannut, kun ei kurki taaksepäin ;)
...sitä ei ole suojattu takaa juuri lainkaan
Moottorin takapuolelta puuttuu suojaukset, mutta se ei ole ongelma. Joskus harvoin risukossa ajaessa nousee jokin risu ja osuu kaasuvivustoon antaen lisää kierroksia koneelle. Jos moottorin takana olisi tiivis seinä, moottori kuumenisi helposti, sen taakse kertyisi likaa sekä huoltotoimet olisivat hankalampia. Suojaus myös veisi tilaa ja saattaisi rikkoontua. Nyt, kun ottaa etuseinän ja katon pois moottoritilasta (se osa , joka kippaa penkin mukana), on huolto helppoa. Ko. osa irtoaa irroittamalla saranoiden pultit pohjasta.
 
tarjousta ei tullut, joten siirtyy tämä hankinta ainakin ensi vuoteen. Mönkkäriä tarjosin vaihdossa..pitäisi varmaan myydä itse pois. Ehkä käteisellä pystyisi ostamaan :)

dr
 
wx1 sanoi:
216:sta loppuu usein voima ennen kuin pito loppuu.

Sammahtaako moottori vai huutaako hydrauliikan varoventtiili? Ketjuvetoisessa 300-sarjassa varoventtiili huutaa. Olisi mielenkiintoista myös kuulla mikä rajoittaa uuden 300-sarjan etenemistä.
 
Pientilallinen
Sammahtaako moottori vai huutaako hydrauliikan varoventtiili?
Moottori yleensä sammahtaa, jos jatkaa ajopolkimen painamista. Yleensä en huudata moottoria kovilla kierroksilla, mutta vaikka ottaisi täydetkin kierrokset, niin hydrauliikan varoventtiili ei päästä paineita pois. Mieli tekisi 225:sta lisävoiman takia, mutta on liian kallista. Luultavasti polttoaineen kulutus myös nousisi.
 

Uusimmat keskustelut