venkula

Jäsen
Keskustelun aloittaja
3.7.2011
10
0
1
Terve, ostin vasta käytetyn 216 koneen pihakäyttöön. Luonnollisesti huolto/ohjekirjaa ei tullut koneen mukana. Nostopuomin alta löysin mutterilla kiinnitetyn punaisen huoltotuen, mutta konepeiton/penkin alla olevalle punaiselle reikäpäiselle kilkkeelle en keksinyt käyttöä... :?: Mitäs varten se oikeen on?
Mikä on paras tapa trimmata nostopuomin/ ruohonleikkurin korkeus siten, että terät pyörii :?:
Kyselee venkula

Se toinen punainen lukitsee keskinivelen kuljetuksissa. En ole ikinä käyttäny..
Zoomin kanssa 500 sarjaisessa leikkuri toimii parhaiten kun työlaitekiinnikkeen kulma on n. 30 astetta varmaan suunnileen samoin 216 mallissa.

Tervetuloa joukkoon!

200-sarjan ruohonleikkurista: ensin säädät nailonholkeilla leikkurin haluamaasi korkeuteen. Sitten kallistat "kauhan" kallistusta siten että se on kohtisuorassa leikkurin "aisan" kanssa. Lopuksi nostat puomia sen verran että leikkurin kellunta on tasamaalla liikealueensa puolessa välissä. Ja sitten eikun leikkaamaan!

Kiitokset, joudun varmaankin "vaivaavaamaan" palstalaisia lisäkysymyksillä kunhan saan lisää käyttökokemusta... :roll:

Avantteja ja työlaitteita kannattaa tutkailla vuokraamoista ennen hankintoja.
Hyva apu tutkailuun on mm käyttöohje.
Ks esim http://ramirent.edita.fi/download/file/2669/Kaytto-ohje_Avant_200-sarja.pdf.
Sivulla 17 on (huono) kuva istuimen alle: siinä on päällekkäin pitkä erittäin tyylitellysti s-muotoinen rauta, joka on Maasturistin mainitsema rungon lukitus, sekä lyhempi koukku isolla silmukalla, joka on siis tarkoitettu pikku Avantin nostoon.

Mistä kannattaisi alkaa kysellä lumityökaluja 216 Avanttiin. Paikallinen Agri tietysti myy uusia, mutta käytetty hyväkuntoinen kampe olis mulle ihan passeli (lue halvempi :roll: ). Oon miettiny puskulevyn ja lumikauhan hyviä ja huonoja puolia... pitäis tietty olla molemmat, mutta lumikauha ainakin. Oon pohjois-suomesta, joten Ylöjärvelle tulee ajomatkaa aikalailla.

itsellä 313:nen ja 900mm kauha talvella kapasin lisää leveyttä mutta muuten pärjäs kyllä :) kahassa hyvä puoli että voi siirtää jo jäätyneitä kasoja levyllä vähä vaikee rikkoo :( katolta pudonneet kasat pois tiltä :p levystä ei kokemusta mutta varmaan hyvä isommilla tonteilla :D

Kokemuksesta suosittelen lumen siirtoon kärkikippaavaakauhaa,
varsinkin 200-sarjalaiseen. Sillä saa nostokorkeutta n. puolimetriä
lisää ja 1100mm leveänä on sopivan kokoinen.

Puskulevy on ehdoton valinta jos on vähänkin enemmän aluetta/tietä
puhdistettavana. -Vinkkinä; Minun 200-sarjan puskulevy on lähdössä
vaihtokoneena tehtaalle ja on uutta vastaavassa kunnossa, lisäsiivillä
varustettuna.
Kannattaa myös huomioida, että viime talvena puskulevyt oli loppuunmyyty
melko varhaisessa vaiheessa...

Ainakin minä olen kokenut "tehtaanmyymälän" olevan luotettava/edullisin
paikka hankkia varusteita. :)
Toinen paikka on Konetalo Vainikka.(Sinne meni kärkikippaavakauhani vaihdossa
isompaan vastaavaan.)

Matka ei ole ongelma, sillä Avant tecnolla on hyvät kuljetussopimukset ja
ostos tulee kotipihalle vaivattomasti!

Onnea hankintoihin!

Sekatyömies sanoi:
Ainakin minä olen kokenut "tehtaanmyymälän" olevan luotettava/edullisin
paikka hankkia varusteita. :)

Annan oman ääneni myös tehtaanmyymälälle. Jos tarvittavaa käytettyä lisälaitetta ei löydy välittömästi, löytyy se todennäköisesti jonkin ajan kuluessa. Mahdolliset takuuasiatkin näiden käytettyjen laitteiden kanssa on toiminut erittäin hyvin.

Olen kyllä tehnyt hyviä kauppoja myös nettikoneen kautta. Hintatasoa kannattaa kyllä vähän seurailla, sillä jotkut tuntuvat pyytävän käytetystä varsin suolaisia hintoja.

Eikä kannata unohtaa tämän palstan markkinapaikkaa :D Rohkeasti ostoilmoitusta sisään.

Sain kanssa elokuussa hallitukselta luvan pitkällisen vonkaamisen jälkeen avantin hankintaan.

Ylöjärveltä lähti 100h ajettu 220 matkaan.
varustus: nurmirenkaat, 4xpyöräpainot,1200 ruohonleikkuri, minikaivuri, trukkipiikit, työvalot.

Laitetta käytetään 90% ruohonleikkuuseen, jossa se korvaa stiga park pro 20 leikkurin.

Havaintoja:

Ruohonleikkuussa avantti ei yllä aivan stigan ketteryyteen, mutta leikkuu teho, ja jälki on selkeästi parempi. Stigan leikkuri seuraa paremmin maaston muodonvaihtelut kuin avantin vastaava.
hieman jäi harmittamaan etten samantien hankkinut keräävää leikkuria, sillä avantin leikkuri ei hienonna ruohosilppua läheskään niin hyvin kuin stiga.

Toinen seikka mikä jäi harmittamaan on että en laitattanut koneeseen luistonestoventtiiliä.
kostealla nurmella epätasaisessa maastossa olisi ehdoton.

Pikku haaverikin saatin aikaiseksi , kun ahnehdin rengaspaineet liian alas pidon saamiseksi enkä muistanut täyttää renkaita kun aloin nostelemaan polttopuita. No kumihan lähti vanteelta pois. onneksi ei pysyviä vaurioita tullut.

Kaikin puoli laite on vastannut odotuksia, ja ole tyytyväinen koneeseen.

Luistonestoventtiili on todella helppo lisätä 200-sarjalaiseen. Asennussarja sisältää kaiken tarvittavan. Asentamiseen kuluu alle tunti, ensikertalaiseltakin. :p

Onnea hyvän hankinnan johdosta!

Voisivatkohan traktorikuvioiset renkaat parantaa pitoa? Itselläni on 216 TR-kuviolla ja käyttö myöskin valtaosin ruohonleikkuuta. Pito-ongelmia on ainoastaan sivusuunnassa, siihen suuntaan TR-kuvio ei anna pitoa mutta eteen ja taakse pitoa löytyy (ihan std-paineilla). Luistonestoventtiiliä minulla ei ole. Voikohan tuon luistonestoventtiilin käyttö nurmella johtaa pinnan rikkoutumiseen?

Joo, itse olen miettinyt samaa, että olisko sittenki tr kuvio ollut oikea ratkaisu.

Nurmirengas varsinki kostealla kelillä kun kerran pyörähtää tyhjää, niin sehän ei pidä yhtään.
Millaisia kokemuksia talvikelillä palarenkaista. Pärjääkö ilman ketjuja?

Luulisin että nurmirenkaat talvella pitävämmät kuin tr-kuvio tosin ei ole kokemusta muuta kuin nurmirenkaasta enkä käytä ketjuja

Tuo 200-sarjan "traktori"rengas on halkaisijaltaan suurempi ja se on
tietysti etu. Pelkkä poikittainen kuvio antaa hyvän työntöpidon, eikä tukkeudu,
mutta sivuttaispito on olematon. Esim. ojanreunan suuntaisesti ruohoa leikkatessa
kone valui helposti ojaan päin. :cry:

Talvella pärjäsin hyvin ilman ketjuja, mutta luistonestoventtiili oli SUURI apu.
Riippuu paljon millaisessa ympäristössä konettaan käyttää, minulla alueet ovat
melko tasaisia.

Nykyisen koneeni renkaissa on perinteinen traktorikuvio ja sivuttaispitokin on
selkeästi parempi kuin 200:ssa oli. Harmittavaa kun 200:een ei ole vastaavaa kuviointia.

Myt on sitten rekisteröity tänne mielenkiitoisille sivuille. Ja kuumeisesti ootellaan konetta kotiin. pitäs kuulemma tulla tuossa marraskuun puolessa välissä "oottavan aika on pitkä". Sitten alkaa armoton lisävarusteiden teko.

Temppa sanoi:
Myt on sitten rekisteröity tänne mielenkiitoisille sivuille. Ja kuumeisesti ootellaan konetta kotiin. pitäs kuulemma tulla tuossa marraskuun puolessa välissä "oottavan aika on pitkä". Sitten alkaa armoton lisävarusteiden teko.
No ensi viikolla tehtaan mukaan pitäis kone olla kotona. Kylläpä se on aika tuntunut pitkältä oottaa. Ja sitte asenteleen eeberiä ja ikkunoita ja kaikkea muuta mielenkiintoista että saapii ittelle mielekkääksi.

Temppa sanoi:
No ensi viikolla tehtaan mukaan pitäis kone olla kotona. Kylläpä se on aika tuntunut pitkältä oottaa. Ja sitte asenteleen eeberiä ja ikkunoita ja kaikkea muuta mielenkiintoista että saapii ittelle mielekkääksi.

Tervetuloa joukkoon!
Mikäs kone on tulossa? Miksi Eberi ja eikös ne tehtaalla voineet laittaa ikkunoita yms. paikalleen?
-Nykyisissä malleissahan hytti lämpiää jäähdytysnestekierrossa olevalla kennolla ja seiniä/ikkunoita
saa sen verran mitä haluaa. Paitsi tietenkin 200-, 300- ja 400-sarjalaisiin.

Sekatyömies sanoi:
Temppa sanoi:

Tervetuloa joukkoon!
Mikäs kone on tulossa? Miksi Eberi ja eikös ne tehtaalla voineet laittaa ikkunoita yms. paikalleen?
-Nykyisissä malleissahan hytti lämpiää jäähdytysnestekierrossa olevalla kennolla ja seiniä/ikkunoita
saa sen verran mitä haluaa. Paitsi tietenkin 200-, 300- ja 400-sarjalaisiin.
Kiitos. Tulossa 635 suunnilleen kaikilla muilla herkuilla paitsi lämpöhytällä . Lopussa kun iskee visuus niin pakko säästää. Aattelin itte tehä pleksistä ikkunat ja oven tai sitten teen erikseen kokonaan talvi käyttöön hytän joka nostetaan kesäksi pois. Tilattuna on 2,2kw ilma eeberi joka antaa lämpöä 3 minuutissa vaikka kone ei edes kävisi ja on näppärä asentaa kun ei tarvi kuin pa-aine putki tuoda eturunkoon linkun kautta. Ja saapihan tuota ainakin sellaisen hytän kuin haluaa talvi käyttöön. Onhan se pakko jotain terapiaa itekin saada tehä. Toki on suunnitelmissa vaikka ja mitä härpytintä tulevaisuudessa mutta niistä myöhemmin. "kun kone tulee kotiin niin siltä puretaan kaikki vaatteet pois ja katotaan mitä se on syönyt" näin on toimittu kaikkien härpyttimien kanssa ja hyväksi havaittu systeeni, kun kaikki paikat on vielä ehjinä ja puhtaat.