Uusi käyttäjä tarinoi ja kyselee | AvantClub - Keskustelupalsta

Amarsu

Jäsen
Keskustelun aloittaja
24.9.2015
8
0
1
Hyvät Avantplaneetan asukkaat,

olen jo pidemmän aikaa seurannut täällä käytävää keskustelua ja huomannut, että ihmiset jakavat hyvin tietoa ja haluavat aidosti auttaa toisiaan. Siitä kiitos ja hatunnosto keskustelijoille ja ylläpidolle. Se on todella paljon enemmän kuin monella muulla palstalla, joilla yleensä viimeistään kolmas keskustelija on täysi trolli.

Itse sain ensikosketuksen Avanttiin vuonna 2011, kun avovaimoni hevostallille hankittiin tuliterä 528 varusteina muun muassa takasivupainot ja leveämmät renkaat (26X12). Työlaitteista saapui samassa rytäkässä kauha, paalipihdit ja trukkihaarukka. Myöhemmin hankittiin sarjapikaliitin, siipikauha ja rehu/yleispihti (ei Avantin oma).

Täytyy sanoa, että 528 suoriutui tehtävästään oikein hyvin. Pääasiallinen syy hankintaan oli paalit ja paska sekä talvisin toki myös lumihommat. Kuten varmaan arvaatte, laitetta on käytetty paljon muuhunkin. Avovaimo muun muassa tasoitteli sillä ihan omin pikku kätösin noin 15 rekkallista hiekkaa pieneksi kentäksi. Hiekkakuski oli aidosti järkyttyneen oloinen, kun oli "konekuskille" terveisiä ja ohjeita lähettäessään kuullut kuka konekuski on ja millä koneella hänen tuomiaan kuormia oli tasaiseksi taputeltu.

Meidän käytössämme leveämmät renkaat, takasivupainot ja sarjapikaliitin ovat osoittautuneet todella hyviksi valinnoiksi. Tarhat ovat joskus tosi liukkaita sekä upottavia ja märkä paali painaa paljon, joten leveämpiä renkaita ja takasivupainoja on usein mielessään kiitellyt. Sarjapikaliitintä on täälläkin moni kehunut monestakin syystä ja siihen kuoroon yhdyn minäkin. Siipilumikauha on toiminut todella hienosti ratsastuskenttien ja parkkipaikan aurauksessa ja siitä on varmaan moneen muuhunkin hommaan. Tiet hoitaa vuokraisäntä isommilla koneilla.

Muutama vastoinkäyminenkin on matkalle sattunut. Melkein uutena sähköjohdon kuori oli hiertynyt niin, että sulakkeita paloi ja moottori sammahti (sähkömagneettinen stumppari?). Tietysti tämä sattui launtaina iltapäivällä, kun piti täyttää kolme lavaa lannalla. Toki lavat olivat lähdössä heti seuraavana maanantaina pois eikä paikallisella huoltomiehellä ollut mitään saumaa ehtiä paikalle. Onneksi tuttu autoasentaja löysi vian noin tunnin etsinnän jälkeen ja teki väliaikaisen korjauksen. Toinen kuumottava tilanne syntyi, kun paalipihti repesi saumastaan. Siitäkin onneksi selvittiin säikähdyksellä. Takuu on näissä ongelmatilanteissa toiminut hyvin.

Hiljattain silmiini sattui kohtuullisen vähän käytetty ja hyväkuntoisen oloinen 635 vm. 2012. Varusteina urakointi- ja työtehopaketit eli juuri ne mitkä olisin itsekin uutta hankkiessani listalta ruksinut. Kun välirahakin saatiin säädettyä hyväksytävälle tasolle ja lisäksi myyjä oli muutenkin joustava ja palveluhenkinen, siinä sitten kävi niin, että kone löytyy nykyään miedän pihaltamme. Yllättävän helposti sain päivityksen perusteltua liikkeenjohdolle (=avovaimolle), joka osaksi varmaan johtuu siitä, että hän käyttää Avantia paljon itsekin.

Perustelin hankintaa paremmalla työntövoimalla, luistonestolla, käytettävyydellä (mm.8-toiminen joysitck) sekä paremmalla paalinkäsittelykyvyllä (= painaa enemmän). Lyhyen käyttökokemuksen jälkeen ja yhtään 528 vähättelemättä voin sanoa, että selvän eron kyllä tuntee. Tämän on sanonut jokainen käyttäjä (tähän menessä neljä). Tosin meidän käytössä parempi työhydrauliikan tuotto menee kyllä ainakin nykyisellään hukkaan. Tarkkaa painoeroa 528 vm. 2011 ja 635 vm. 2012 välillä en osaa sanoa, koska edes tehdas ei osaa kertoa 635:en painoa (on kuulemma jäänyt just tuossa vaiheessa jotain uusia osia punnitsematta). 528 painoi tehtaan ilmoituksen mukaan varusteineen n. 1400 kg ja arvio 635:n painosta on 1600 kg ehkä enemmänkin. Jo n. 200 kg:n painoero selittää tietysti sen, miksi perä pysyy paremmin maassa.

Yhteenvetona voin suositella Avanttia hevostiloille. Työlaitteita on paljon, se jaksaa nostaa ylättävän raskaita kuormia, mutta sopii silti aika pieniin väleihin. Se mikä malli kannattaa hankkia riippuu tietysti esimerksi siitä, mitä muita koneita on käytössä ja kuinka raskaita paaleja käsittelee. Meillä mitoitus lähti siitä, että 800 kg pitää nousta ja tuohon aikaan 528 oli minimi. 635:llä nousee jo vuokraisännän lampaille tarkoitetut painavammat (varmaan lähes 1000 kg paalit), joiden kanssa 528 joutui luovuttamaan. Kelien kuraantuessa ja tavella pääsee testiin työntövoima (taitaa tosin olla OMT400 ajomoottoreilla, joten hirveätä eroa ei 528:aan taida olla) ja luistonesto. Niistä en vielä osaa sanoa muuta kuin, että ainakin hiekan levitys tarhoihin tuntuu sujuvan helpommin ja pienemmillä kierroksilla. Naisväki on kiitellyt myös 4-sylinterisen "kivempaa" ääntä! Ehkäpä se johtuu siitä, että kampauksen suojelu estää välillä kuulon suojelun.

Lopuksi kysyisin, onko kukaan asentanut itse työlaitteen ohjauskytkinpakettia tai ledejä tavallisten työvalojen tilalle? Onnistuuko helposti ja minkälaisista summista puhutaan?

Amarsu sanoi:
Hyvät Avantplaneetan asukkaat,
olen jo pidemmän aikaa seurannut täällä käytävää keskustelua ja huomannut, että ihmiset jakavat hyvin tietoa ja haluavat aidosti auttaa toisiaan. Siitä kiitos ja hatunnosto keskustelijoille ja ylläpidolle. Se on todella paljon enemmän kuin monella muulla palstalla, joilla yleensä viimeistään kolmas keskustelija on täysi trolli.

Kiitos Amarsu ja tervetuloa mukaan planeetan matkaan turisemaan pienkuormaimista. Ja hyvän pitkän turinan laitoitkin heti kättelyssä :)
Täytyykö koputtaa puuta, hyvin on pysynyt saitti siistinä.
Amarsu sanoi:
Lopuksi kysyisin, onko kukaan asentanut itse työlaitteen ohjauskytkinpakettia tai ledejä tavallisten työvalojen tilalle? Onnistuuko helposti ja minkälaisista summista puhutaan?
En ole asentanut, mutta uskoisin ohjauskytkinpaketin olevan helppo asentaa. Ja asennusohjeet saat varmaan paketin mukana tehtaalta.
Sivukatteen joutuu avaamaan ja piuhoja pujottelemaan puomistoon. Paketin hinta näyttäisi olevan 512€ viimeisessä luettelossa.

Ledejen asennuksesta löytyy juttua hakua käyttämällä saitilta. Tässä yksi ja toinen
Led lamput maksavat muutaman kympin ja kestävät.

Kiitoksia Leppis. Jatkossa lupaan käyttää hakukonetta ennen kuin kyselen viisaammiltani.

Amarsu sanoi:
Jatkossa lupaan käyttää hakukonetta
Planeetan omaa hakua kannattaa käyttää, vaikka ei sekään kaikkea löydä.

Tai sitten Googlen hakuun tässä tapauksessa led site:avantplanet.com avantplanet

Himskatti Leppis, kirjoitit yhtä aikaa kun minä ja mun teksti katosi bittiavaruuteen :evil:

Olin kirjoittanut Amarsulle että en minäkään etsi kun kerran voi kysyä.... Saapii ainakin keskustelua aikaiseksi!

Ja ledit on hyvät. Valo on selkeesti valkoisempi ja samalla wattimäärällä saa huomattavasti enemmän valotehoa!

Missä päin Amarsu vaikuttaa?

Kiitoksia avusta Leppis ja Steffe. Eipä kai tässä muu auta, kun alkaa metsästää ledejä.

Steffe, talli ja Avant ovat Lohjalla. Itse vaikutan viikot Helsingissä palkkatöissä, mutta viikonloput ja lomat (ja joskus vähän viikkoakin) kuluvat yleensä talliorjana ja usein Avantin sarvissa kiinni.

T: Amarsu

Uusimmat keskustelut