Vakuutus yksityiseen alle 15 km/t kulkevaan Avantiin | AvantClub - Keskustelupalsta

Jarkko62

Jäsen
Keskustelun aloittaja
9.2.2016
92
0
6
Saako tällä hetkellä jostain vakuutusyhtiöstä palo-varkaus-ilkivaltavakuutuksen kohtuuhintaan yksityiskäyttöiseen Avantiin, joka kulkee alle 15 km/t?

Mistä kannattaa kysyä?

Olisiko paras varkausvakuutus GPS-paikannin? Onko kokemuksia?
 
OP:lla on avant-vakuutus reksiteröimättömille koneille. Se kattaa myös kuljetusvahingot.

Tuossa yksi näkemys kohta alkavalle liikennevkuutuskeskustelulle:

http://www.kysy.fi/kysymys/paaltaajettavan-ruohonleikurin-ajamiseen-oikeuttava-lupa-ikaraja
 
Hyvä linkki Maasturisti. Tuota minä olen aina yrittänyt selittää mutta huonolla menestyksellä. Kaikki kun luulevat että omalla pihalla saa ajaa miten haluaa!

Ja jos joku jaksaa kaivella linkin siihen vanhaan keskusteluun mitä mä tarkoitin niin olisi hyvää!

Uskokaa jo siis!


Kiitos!
 
STEFFE sanoi:
Hyvä linkki Maasturisti. Tuota minä olen aina yrittänyt selittää mutta huonolla menestyksellä. Kaikki kun luulevat että omalla pihalla saa ajaa miten haluaa!

Ja jos joku jaksaa kaivella linkin siihen vanhaan keskusteluun mitä mä tarkoitin niin olisi hyvää!

Uskokaa jo siis!


Kiitos!

Ei se Steffe luuloa ole vaan soputumiskyvyn puutetta järjenvastaisiin säännöksiin :)
Oma laite on vakuutettu eli jos jotain sattuu on korvaukset kunnossa. Kilpiä ei taida tulla.

Mutta muistutus oli hyvä, pistänkin liikenneministerille viestin josko tässä olisi norminpurkuhengessä hiukan tehtävää.
Ellei joku sitten pysty perustelemaan erinomaisella tavalla miksi omalla pihalla käytetty Avant pitäisi rekisteröidä?

Siihen asti toivotaan että vähenevällä virkavallalla on tähdellisempääkin tekemistä kuin kiikaroida takapihalleni.
 
Kyllä meillä on ollut normi(liikenne ja suppea kasko) vakuutukset aina niin avanteille ja mönkkäreille,vaikka niitä käytetään suljetulla alueella. Tuo tulkinta aidatusta omakotitalonpihasta on ihan pimee.
 
VILLE66 sanoi:
Kyllä meillä on ollut normi(liikenne ja suppea kasko) vakuutukset aina niin avanteille ja mönkkäreille,vaikka niitä käytetään suljetulla alueella. Tuo tulkinta aidatusta omakotitalonpihasta on ihan pimee.

Tulkinta johtunee siitä että tieliikennelain mukaan vain aidattu alue on sellainen jota tieliikennelaki ei koske. Omakotitalon piha on kyllä melko lailla tulkinnanvarainen paikka tämän suhteen etenkin jos pihasta löytyy jonkinlainen ajoportti.

Isompi tulkintakysymys lienee se mihin luokkaan pihakäytössä oleva Avant kuuluu. Omani kuuluu kysyttäessä selväsi luokkaan tienpitoon varusteltu moottoriajoneuvo.

"Poikkeukset rekisteröintivelvollisuuteen

Rekisteröintivelvollisuus ei koske

• ajoneuvoa, jota käytetään yksinomaan yleiseltä liikenteeltä eristetyllä (tarkoittaa myös maasto- ja jalankulkuliikennettä) työmaalla, tehdas-, satama-, varasto-, kilpailu- tai muulla vastaavalla alueella
• muuta maastoajoneuvoa kuin moottorikelkkaa
• sadon tuottamiseen, sadonkorjuuseen tai tienpitoon rakennettua tai varustettua moottorityökonetta eikä kävellen ohjattavaksi tarkoitettua traktoria tai vastaavaa moottorityökonetta
• perävaunua, joka on tarkoitettu kytkettäväksi L-luokan ajoneuvoon, traktoriin, moottorityökoneeseen tai maastoajoneuvoon
• muihin ajoneuvoihin kuin autoon kytkettävää hinattavaa laitetta
• rekeä."
 
Ei kai tuo rekisteröinti juurikaan vaikuta vakuutuksiin,tietty tulee kallimmaksi tuo kasko rekisteröimättömille koneille.
 
Eli melkolailla kaikkien, joilla on päältä ajettava leikkuri, niin heidän tulisi rekisteröidä laitteensa????
 
Ja huom. En minä ole sanonut että laki on järkevä. Eli äänestämällä ja vaikuttamalla eti tavoin siihen voi saada muutos ehkä joskus. Mutta niin tai näin niin tämä vallitseva lainsäädäntö asiasta. Tousilla paikkakunnilla valvotaan enemmän kun toisilla mutta sehän ei lakia muuta.
 
STEFFE sanoi:
Ja huom. En minä ole sanonut että laki on järkevä. Eli äänestämällä ja vaikuttamalla eti tavoin siihen voi saada muutos ehkä joskus. Mutta niin tai näin niin tämä vallitseva lainsäädäntö asiasta. Tousilla paikkakunnilla valvotaan enemmän kun toisilla mutta sehän ei lakia muuta.

Lakien olisi kiva olla yksiselitteisiä ettei tarvitse ihmetellä. Siihenkin voi tietenkin vaikuttaa äänestämällä mutta aivan varma ei voi olla onko vaikutus positiivinen :)

Nyt Avantin kohdalla esimerkiksi lumen aurauksessa täyttyy tämä kohta jolloin rekisteröintivelvollisuutta ei ole: "2) sadon tuottamiseen, sadonkorjuuseen tai tienpitoon rakennettua tai varustettua moottorityökonetta eikä kävellen ohjattavaksi tarkoitettua traktoria tai vastaavaa moottorityökonetta;".

Oma avantti menossa myyntiin joten sinänsä aivan sama.
Ainakin siihen asti kun uusi ehkä ilmestyy pihaan.
 
Noi vakuutusten kattavuudet ym. pitäisi tietysti olla kaikilla kunnossa jo oman itsensä kannalta, mutta onhan noi säännökset melkoista viidakkoa ja johtaa turhanpäiväiseen spekulointiin.

Aika jännää muuten, kun kaikkitietävän ja Jumalan asemassa olevan Trafin hakukenttään kun lyö hakusanaksi "ruohonleikkuri" niin mitään rekisteröintiin viittaavaa ei löydy? :roll:
 
Tässä on mielenkiintoinen keskustelunpätkä, jossa avant on kaatunut omalla pihalla ja korvaus on ilmeisesti jäänyt saamatta sekä tapaturmavakuutuksesta että valtionkonttorista.

https://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=60312.40;wap2

"Poika kaatoi avantin työtehtävän aikana.Eli kone ei liikkunu vaan tyhjäs kauhaa,suljetulla alueella.Työsopimusta ei oman pojan 15v kans ollu tehtynä. Pojalla oli tapaturmavakuutus jonka vastuualue on työ,koulu ja vapaa aika.

Liikennevakuutuskeskus ja valtionkonttori olivat sitämieltä että kuuluu Lähitapiolan korvattavaksi!"

"Liikennevakuutuskeskuksen ja valtionkonttorin mielestä ei ollut liikentees.Koneessa ei ollut liikennevakuutusta.Paikka oli tunkiolaatta jossa kolmella sivulla aita ja yhdellä kynnys.Ja kun tapahtui työsuorituksen aikana,ei liikennevakuutus olisi koskenut."
 
Maasturisti sanoi:
Tässä on mielenkiintoinen keskustelunpätkä, jossa avant on kaatunut omalla pihalla ja korvaus on ilmeisesti jäänyt saamatta sekä tapaturmavakuutuksesta että valtionkonttorista.

https://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=60312.40;wap2

"Poika kaatoi avantin työtehtävän aikana.Eli kone ei liikkunu vaan tyhjäs kauhaa,suljetulla alueella.Työsopimusta ei oman pojan 15v kans ollu tehtynä. Pojalla oli tapaturmavakuutus jonka vastuualue on työ,koulu ja vapaa aika.

Liikennevakuutuskeskus ja valtionkonttori olivat sitämieltä että kuuluu Lähitapiolan korvattavaksi!"

"Liikennevakuutuskeskuksen ja valtionkonttorin mielestä ei ollut liikentees.Koneessa ei ollut liikennevakuutusta.Paikka oli tunkiolaatta jossa kolmella sivulla aita ja yhdellä kynnys.Ja kun tapahtui työsuorituksen aikana,ei liikennevakuutus olisi koskenut."

Liikennevakuutus kannattaa mielestäni ottaa joka tapauksessa. Maksanee sen 100-200 euroa ja korvaa jo henkilövahingot + vieraan omaisuuden tahattoman muokkaamisen.
 
Hardware sanoi:
Maasturisti sanoi:
Liikennevakuutus kannattaa mielestäni ottaa joka tapauksessa. Maksanee sen 100-200 euroa ja korvaa jo henkilövahingot + vieraan omaisuuden tahattoman muokkaamisen.

Kilvelliseen koneeseen liikennevakuutus on herkästi 300-500 e, samoin kasko on tyyriimpi.
Rekisteröinti harvoin kannattaa yksityiskäytössä, jos pystyy perustelemaan suljetun alueen jollain konstilla.

Finlexissä oli joku tulkinta kolmen mökin yhdystiestä, joka oli tulkittu piha-alueeksi, vaan enpä sitä nyt löydä tähän hätään.
 
Laki on yksiselitteinen. Eri vakuutusyhtiöt "tulkitsevat" vähän eri tavalla mutta sillä ei ole merkitystä kun raastuvassa istutaan ja riidellään korvauksista.
Vakuutusyhtiö myy tuotteitaan mutta asiakas on vastuussa siitä että on ostanut oikean vakuutusturvan itselleen.

Asiakas hyväksyy vakuutuksen ehtoineen maksamalla laskun.
Sitten se on aivan eri asia että onko vakuutusmyyjä tiennyt mikä vakuutus pitää olla.
 
Tämä finlex viite liittyi juuri siihen että laki on aina hiukan tulkintaa. En muista nyt tapausta tarkemmin, mutta siinä oli väännetty piha-alueen määrittelystä. Mutta käräjä päätti että kolmen mökin tiellä olevat tapahtumat tapahtuivat piha-alueella. Käräjäoikeus on tietenkin arpajaisgeneraattori, jota vastaan varaudutaan riski/tuotto suhteella.

Valtionkonttori vakuuttaa alle 15 km/h kulkevat laitteet. Lainaus alla ja aiheen selvitin aiemmin vakuutusjuristin kanssa säädösten pohjalta. (tästä ei ole ko/kho ennakkopäätöstä) Lähtökohta oli se että jos ei ole rekisteröintivelvoitetta, niin voidaan mennä ao säännöllä. Mutta jos on rekisteröintiveltoite = ajetaan muualla kuin rajatulla pihalla, niin silloin pitää olla kilvet ja vakuutus.

Lähde ja lainaus

http://www.valtiokonttori.fi/fi-fi/Kansalaisille_ja_yhteisoille/Korvaukset_ja_etuisuudet/Liikennevahingot/Vakuuttamisvelvollisuudesta_vapautetut_ajoneuvot

Lisätietoja vakuuttamisvelvollisuudesta vapautettujen ajoneuvojen aiheuttamista vahingoista
Tulosta sivuJaa
Valtiokonttori on korvannut 11.6.2007 alkaen ns. vakuuttamisvelvollisuudesta vapautettujen ajoneuvojen aiheuttamia liikennevahinkoja. Liikennevakuuttamisvelvollisuus ei koske ajoneuvoja, joita liikennevakuutusasetuksessa ei katsota moottoriajoneuvoiksi. Tällaisia ovat

moottorityökone tai traktori, jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 15 km/h edellyttäen, ettei sitä ole rekisteröitävä
leikkuupuimuri tai muu sadonkorjuuseen tarkoitettu rekisteröinnistä vapautettu maatilatalouden moottorityökone
rekisteröinnistä vapautettu perävaunu, peräreki tai hinattava laite
lapsen kuljetettavaksi tarkoitettu moottorilla varustettu ajoneuvo, joka rakenteensa tai varusteidensa puolesta ei ole rekisteröitävissä.
Mikäli ajoneuvo on ajoneuvolain säännösten perusteella rekisteröitävä, se on aina liikennevakuutettava. Lisätietoja rekisteröintivelvollisuudesta saa Trafista > ja vakuuttamisvelvollisuudesta vakuutusyhtiöistä tai Liikennevakuutuskeskuksesta >

Liikennevakuutuskeskus suosittaa, että rakenteensa tai käyttötarkoituksensa puolesta vain lasten kuljetettavaksi tarkoitettuja ajoneuvoja ei liikennevakuuteta, jos niitä ei voida rekisteröidä eikä niiden rakenteellinen nopeus ylitä 25 km/h.

Jos vahingon on aiheuttanut vakuuttamisvelvollisuudesta vapautettu ajoneuvo, jonka kotipaikka on Suomessa ja vahinko on tapahtunut Suomessa, Valtiokonttori korvaa ajoneuvon aiheuttamat vahingot liikennevakuutuslain mukaisesti. Valtiokonttorin vastuu vahingosta on periaatteessa samanlainen kuin vakuutusyhtiön vastuu liikennevakuutetun ajoneuvon aiheuttamasta vahingosta.

Mikäli ajoneuvossa ei ole ollut säädettyä liikennevakuutusta (vakuuttaminen laiminlyöty), sen aiheuttaman liikennevahingon korvaa Liikennevakuutuskeskus.

Julkaistu 18.12.2012 klo 12.47 , päivitetty 16.12.2015 klo 13.58
Suomeksi På svenska
 
...edellyttäen ettei ole rekisteröitävä.

Takaisin siis ruutuun 1. Suljetunalueen määrittely on siis se joka määrää. Onhan niitäkin pihoja mutta harvoilla.

No mä en viitsi tätä vääntää enempää. Mulla on kilvellinen kone joka on normaalisti vakuutettuna moottorityökoneena( mitä se on) joten ei ole ongelmia asian suhteen.
 
Ai niin. Lähde on mun ystävä liikennevahinkokeskuksen juristi joka joutuu kaikki ikävät tapaukset selvittää missä kaikki on mennyt päin metsää.
 
Maasturisti sanoi:
Kilvelliseen koneeseen liikennevakuutus on herkästi 300-500 e, samoin kasko on tyyriimpi.
Liikenne+kasko yhteensä taas 12kk eteenpäin keskittämisalennuksin eur 551,94 mallia 630 kilvillä :cry:
Peräkärrystäkin joutuu maksamaan miltei 160 euroa, kun on jarrullinen versio :(
 
STEFFE sanoi:
Ai niin. Lähde on mun ystävä liikennevahinkokeskuksen juristi joka joutuu kaikki ikävät tapaukset selvittää missä kaikki on mennyt päin metsää.

Tuolta kysäisin:

http://www.lvk.fi/

mutta sinänsä tästä voinee vetää johtopäätöksen että alle 15 kmh kulkevaa avantia ei kannata liikennevakuuttaa, ellei se ole samalla rekisteröity, sillä jos liikennealueella kolahtaa, niin siellä ollaan oikeudetta ja alivakuutettuna, jolloin lopputulos lienee sama kuin ilman vakuutusta.

ei-liikenne alueella kilvettömän vahingot kuitataan valtion varoista.
Jos taas kone on joskus ollut kilvissä, niin sitä koskee aina liikennekäyttöönotto/rekisteröintivelvoite kaikilla alueilla liikuttaessa, josta ei pääse eroon mitenkään. (eli rekisteristä pääsee pois vain romutuksella ja vientitodistuksella, jos kone tuodaan ulkomailta takaisin niin se palaa rekisteriin vanhoilla tunnuksillaan)

ja vielä edit: yli 15 km/h kulkeva tarvitsee vakuutuksen aina liikkuessaan sekä kilvet yleisillä alueilla.
 
Tai sitten kannattaa vetää jphtopäätöksen että koneet kannattaa pitää tekisteröitynä jolloin vältyy koko keskustelusta.

Kaikki kikkailut johtaa ennemmin tai myöhemmin ongelmiin.
 
Silloin kun kone on rekisteröity, ja vakuutusasiat kunnossa, niin ei tarvitse spekuloida mahdollisia vastuukysymyksiä. Lisäksi saa huoletta ajaa yleisellä tiellä. Työpaikalla piti trukitkin rekisteröidä, koska niillä puretaan kuormat piha-alueella.

Mulla rekisteröidyn 420:n liikenne+kasko 217€/v. Mielestäni kohtuullinen hinta.
 
Saako kaskoa ilman liikennevakuutusta? Käsittääkseni ei ainakaan helposti.
Mulla ainakin vaakutusyhtiö kitisi vakuutuksesta koska kone ei ole rekisteröity ja kasko on on huomattavasti kalliimpi(vakuutusyhtiölle),kuin rekisteröidyssä. Koska varastettujen rekisteröimättömien koneiden jälkimarkkinat on suuret ja kone jää melkein aina kadoksiin. Koska koneessa ei ole sarjanumeroa,siis aivan yksittäinen kappale, piti kuvata härveli ja dokumentoida kone vakuutusyhtiölle.
 
toi op:n avant-vakuutus on nimenomaan semmoinen ettei sitä myönnetä liikennevakuutetulle koneelle, eli on tarkoitettu vehkeille, jotka pysyvät suljetulla alueella.