Veto loppui, ajomoottoriko hajosi? | AvantClub - Keskustelupalsta

luotope

Jäsen
Keskustelun aloittaja
15.8.2011
12
0
1
Tervehdys.

Hyvin palvellut vanhempi Avant sanoi naks ja sen jälkeen ei oikean puolen pyörät liiku eteen eikä taakse. Mallinumeoa en muista, mutta oheinen kuva kertonee jotain. Koneessa näkyy olevan ketju etu- ja takapyörän välillä.

Öljyä ei tule ulos mistään ja vasemman puolen veto toimii kyllä. Mitään erityistä ääntä ei kuulu kun nyt yrittää käyttää oikean puolen vetoa, mitään vain ei tapahdu. Ajossa on ollut aiemmin pieniä merkkejä, eli varsinkin kääntyessä niin että oikea puoli on paikallaan, niin on kuulunut jokin naksahtava ääni ja pyöräpari on ikäänkuin antanut periksi.

Onko muita arvauksia kuin että ajomoottori sanoi sopimuksen irti?

Jos ajomoottori täytyy vaihtaa, niin mistä sen saa parhaiten esiin? Penkin edestä lattian alta, vai alakautta tms? Mistä kannattaisi kysellä uutta- tai vaihtomoottoria?

Kiitokset etukäteen vinkeistä.
 

Liitteet

  • Avant.jpg
    Avant.jpg
    34,9 KB · Katselut: 4 210
Katos vaan on muillakin antiikkikoneita....
Suosittelen jotta otat vetämättömän puolen ketjusuojan pois.
Siinä renkaitten välissä oleva pelti.
Joutuu ottaan takarenkaan pois.
Silloin näkee renkaitten välisen ja vetomoottoriltatulevan ketjun.
Ja sitten kokeilet pyöriikö vetomoottori.
Veikkaisin jotta vika löytyy niistä.
Vetomoottorin vaidossa joutuu enemmän purkamaan.
Penkki ym. muuta pois.
Kyllä noi osat saa helpoiten tehtaalta.
 
Kiitos vinkistä Maukka70!

Täytyy ryhtyä työhön, toivoa parasta ja pelätä pahinta :)
 
Viikonloppuna vasta pääsen avaamaan, joten hyviä veikkauksia otetaankin mielenkiinnolla vastaan.
Jos se olisi kiila, niin voisi kuvitella että jonkunlainen hankaava ääni kuuluisi kun yrittää vetomoottoria käyttää, ehkä? Mitä nyt moottorin käydessä sieltä voisi kuulua.

Pyörien välinen ketju näyttäisi olevan kireä sivupellin reiästä katsottuna. Aiemmasta vastauksesta ymmärsin että moottorilta tulee myös ketju. Sen lukon pettäminen voisi olla yksi mahdollisuus, koska arvatenkin moottorin pyöriessä tyhjää, se olisi aika äänetön.

Pyöräpari on kuitenkin jumissa, eli vaikka takapyörää kääntämällä molemmat pyörät liikkuvat pari senttiä eteen ja taakse. Voisihan se irti oleva ketju tietty jumittaa niitä.

Mutta sitten on vielä selittämättä se naksahtava "yli lyönnin" ääni jota ylempänä yritin kuvailla.

No laitan juttua kun selviää.
 
Voihan sieltä tietysti olla hammaskehä korkannut, jos ketjut ovat olleet riittävän likaiset ja löysät.

Koko valumotin (eli takanapa) laakereineen saa avantilta noin satasella.

Napa on kiinni 41 mm mutterilla, jos ei ole ennestään ao koko, niin hae biltema/motonet kaupasta 41 mm hylsy, 3/4 ->1/2 muunnospalikka ja riittävän järeä suora varsi. Siihen varteen laitat sitten jatkeeksi putkea tms., kun keskimutteri on varmaan kireällä.

Napa lähtee pois "kukko" - mallisella kaksijalkaisella ulosvetäjällä.

Ehjää ajopiiriä ei pysty kylmänä pyörittämään, ellei samalla väännä ajovipua/poljinta haluttuun suuntaan.
 
Tämä selvisi, ja vika oli sitten se vetomoottorilta tulevan ketjun lukko, mikä oli rikki. Avonainen ketju jumitti pyöriä ja ketjuton vetomoottori on niin hiljainen että siksi mitään ei kuulunut kun vivusta käänsi.

Uusi tuuman kokoinen lukko löytyi ihan paikallisesta IKH kaupasta. Tällä kertaa siis pääsin helpolla.

Kiitokset kommentoijille avusta.
 
No hyvä jotta selvisi vähin kustannuksin.
Mun sininen kans naksahtaa ilkeesti vaihtaessa ajosuuntaa..
Vikaa odotellessa...

Mauri
 
Onko se siis ketjuvetoinen myös? Ne minun kuulemani naksahdukset johtuivat satavarmasti löysästä vetomoottorin ketjusta, eli ketjupyörän ylihyppäämisestä. Onneksi oli tosi helppo kiristää se nostamalla moottoria kiristyspultteja ensin löysäämällä.
 
Ketjuja kiristäessä kannattaa huomioida pari juttua:

Kelakn pitää kulkea hyvin, eli ne neljä pulttia auki ja testaus että kelkka liikkuu.
Muuten kelkka murtuu ja sitten on hankalahko hitsaus edessä.

Ketjuissa voi olla n. 5cm 'kiristysvara' keskeltä mitattuna (siis paljonko on keskilinjasta ylös-alas varjoja) jos ketjut virittää kitarankielen tavoin, korkkaa joko navat tai ainakin ketjut venyvät suotta.
 

Uusimmat keskustelut