vetomoottoreiden kiristys | AvantClub - Keskustelupalsta

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
7.9.2008
3 200
144
63
Espoo
Aiemmin kirjoittelin että 1000h huollossa korjattiin käsijarrun sijaan löysät vetomoottoreiden kiinnitykset.

Nyt 1270h kohdalla alkaa olla sama edessä, eli tahti on kiihtynyt.

Kysymyksiä:

- onko vetomoottoreiden löystyminen osunut omalle kohdalle?
- miten usein?
- oletteko vaihtaneet nylon muttereita?
- entäs käyttäneet ruuvilukitetta?
 
Yritän noudattaa samaa politiikka koneissa kun autoissa. Eli sitten kun pelkät normilitkuhuollot ei riitä niin kottikärry vaihtoon.

Kyllähän nylorimutteri voisi pysyä paremmin. Veikkaan että tuo vetomoottori käy melko lämpimänä välillä ja siitä johtuen varmaan syntyy aika paljon lämpölaajenemista. Eli pitkässä juoksussa löystymiä. Tulee olemaan hauskaa katoa 200 tunnin huollossa että miltä alusta näyttää tuossa 630 koneessa! Kohta sitä vrmaan saa jo siirtää kesälaitumille!
 
Kyllä siellä on nylonit vakiona, mutta fundeerasin että josko mutterin vaihdosta olisi iloa, kun kiristystarve kiihtyi nelinkertaiseksi.

Ainakin partnerin raivaussahan terän kiinnitysmutterista jäi mieleen huoltokirjan lausahdus jossa todettiin että 25 kiristyskerran välein pitää uusia.

Työkalujen kanssa olen steffen linjoilla. Niiden pitää toimia tai työt loppuvat. Näiden harrastusvälineiden kanssa ei ole päivän päälle ja saa hyvän mielen kun tekee itse ja säästää satasen (joka tosin on harvinaista)
 
Kannattaisi varmaan ensin varmistaa onko kyseessä löystyminen vai
pultin viruminen.

Löystyminen selviää, kun merkkaa mutterin paikan pulttiin nähden
jollain tavoin ja sitten seuraavalla kiristyskerralla katsoo, on mutteri
pysynyt paikallaan pulttiin nähden.

Viruminen merkitsee sitä, että pultin myötöraja on ylittynyt.
Se voidaan korjata mahdollisesti lujemmalla pultilla (ei aina),
joustavammalla pultilla (myötöraja ei ylity), uudella suunnittelulla tai
vaihtamalla pultit määräajoin.

Oke
 
Kiitos oke hyvistä menovinkeistä.

Huolettaa lähinnä se että jos alkavat löystyä ahkerammin, johtaa se väistämättä siihen että runko alkaa kulua. Ja sitten on enemmän tekemistä tiedossa.
 
Nylocit on niin halpoja että ehkä ne kannattaa vaihtaa ihan ekana?
Tussilla pienet pisteet tai viivat sopivasti niin näkee että pysyykö tiukalla.
Ja jos siellä oli pultti-mutteri yhdistelmä niin tuskin ne pultitkaan omaisuutta maksaa kun kerran vaihtamaan alkaa, vai oliko ne taas hankalammin vaihdettavissa rungon sisältä tai jotain?
Nord-lock prikat sitten jos ihan tosissaan pitää saada pysymään. ;)
 

Uusimmat keskustelut