Vilkut ja majakka ei toimi | AvantClub - Keskustelupalsta

jets

Jäsen
Keskustelun aloittaja
18.5.2010
953
0
16
Eipä ole toooodella pitkään aikaan ollut tarvetta tieliikennevarustukselle, mutta tänään olisi ollut. Aloittelin lumitöitten tekemisen ja se tietysti tarkoitti myöskin osittain kadulla pyörähtelyä. Kääntymisvilkut ja majakka olisivat olleet tarpeen, vaan eivätpä herenneet toimimaan. Ajovalot toimivat, samoin töötti.

Piuhat vaikuttavat olevan kiinni, jollen sitten jotakin missannut. Tarkistin siis johdot sieltä oikean etukatteen alta.

Olisiko planeetalla ehdotuksia, mistä vikaa voisi ja kannattaisi etsiä? Tohinassa kellokin tuli jo niin paljoksi, ettei tehtaallekaan voinut enää soitella.

Muuten oli kyllä varsin hauskaa ja jälleen terapeuttistakin tehdä itse Avantilla ihan oikeita töitä ;) ..tai ei näistä palkkaa tule sentään..
 
Sulake vialtahan tuo äkkiseltään vaikuttais koska useampi laite mykkänä. Opin tuon Eberisekoiluni seurauksena, että kannattaa mitata myös jännite.
Sulake voi olla ehjä mutta johto poikki tai irti jostain muualta. Sulake on hyvä lähtökohta, jos sinne tulee jännite on vika sen jälkeen jos ei tule pitää mennä akullepäin etsimään vikaa.
 
Pöh. Ei ole majakka pimeänä mulla. Lähtee se pelaamaan kun on muutaman minuutin ensin "lämmennyt". Saa majakka kohta hakea uutta kotia, eli mennä takuuseen. Prkl.

No, tutkailin eilen taas vihreätä paholaistani ja tosiaan yhtäkkiä tuo majakka väläytti kerran valoa. Ihmettelin jo että mikä välähti ja kävin läpi johdot ja sulakkeet. Muutaman minuutin päästä alkoi majakka vilkuttamaan..

Ja mitä tulee kääntymisvilkkuihin, ei toimi ei. Mietin, että voisiko olla releissä vika? Piuhat ja kaikki tuntuvat olevan kiinni.

Onko tässä kuvassa oikea vilkun rele? Miten sen voisi testata ja mistä moisia releitä saa? En ole vielä edes googlaillut, joten antakee anteeksi jos tieto löytyy helposti :)
 

Liitteet

  • VilkunRele.jpg
    VilkunRele.jpg
    73,6 KB · Katselut: 2 913
Ihan tavallinen autorele paitsi vetokelan yli on kytketty diodi,
joka "syö" vetokelan katkaisun synnyttämän jännitepiikin.
Jännitepiikki on suunnaltaan päinvastainen kuin normaali
käyttösähkö ja suuruudeltaan monikymmenkertainen.
Se on kelaan varastoitunutta energiaa, jonka pitää päästä
purkautumaan.

Jos laitat tilalle releen ilman diodia, alkaa relettä ohjaava
kytkin pikkuhiljaa polttamaan kärkiään sekä rele antaa aina
radiohäiriöitä katkaisuhetkellä. Polttaminen voi kestää vuosia ja
radiohäiriöitä ei ehkä satu huomaamaan koskaan.

Tavallisia autoreleitä (ilman diodia) saa jokaisesta tarvikekaupasta.
-------------------------------------------------
Testaus käy seuraavasti:

Ilman sähköjä yleismittarin vastusalueen pitäisi näyttää 0 ohmia
pinnojen 30 ja 87a välillä.

Kun kytket +12V nastaan 86 ja vastaavan miinuksen nastaan
85, pitäisi releen vetää ja sen kuulee naksahduksena.

Yleismittarin vastusalueen pitäisi nyt näyttää 0 ohmia
pinnojen 30 ja 87 välillä. Naksuttele relettä useita kertoja,
sillä palanut kärki voi välillä toimia ja välillä ei.

Jos kytket jännitteen väärinpäin, kulkee virta diodin läpi ja
jotain palaa. Akkuvirta polttaa diodin tai releen sisäisen
johdon välittömästi. Jos käytät säädettävää virtalähdettä,
jossa on virranrajoitus (tarpeeksi pienellä), ei mikään pala.
Samalla näkee, että diodi on kunnossa.

Terveisin Oke
 
Kiitos Oke. Siis sama 0 ohmia oli virtaa tai ei? Eikö releen pitäisi toimia niin, että laitetaan ilman virtaa ei johdeta ja virran kanssa johdetaan tai toisinpäin?
 
oke sanoi:
Virrattomana johtaa 87a:han, ja virrallisena
87:aan (ilman aata), jos on kunnossa.

Oke

Sen siitä saa kun lukee liian ripeään ja silmänikin on puusta.

Jep. Mää koitan.
 
Oken ohjeet ihan oikein kunnon testaamisesta, mutta ymmärtääkseni tuo on vaihtorele eikä vilkkurele.
En tosin tiedä miten Avantin vilkut on toteutettu kun ei ole (vielä) tarvinnut niitä ropata.
 

Uusimmat keskustelut