Virkistys- ja huumoriketju | AvantClub - Keskustelupalsta

jets

Jäsen
Keskustelun aloittaja
18.5.2010
953
0
16
Hakemalla en ainakaan löytänyt tämmöistä ketjua ja arvelin että mukavampi olisi laittaa aiheen piiriin kuuluvat virkistävät pläjäykset ja linkit yhteen ketjuun sotkemasta muuta. Joten laitettaisiinko sitten tähän ketjuun, jos tulee jotakin aiheeseen liittyvää hauskaa vastaan.

Tämä tuli vastaan ja vaikutti ihan selvästikin Avant-mieheltä!

Liitteet

• pikkutraktori.jpg
    pikkutraktori.jpg
    47,6 KB · Katselut: 4 584
Voisi kyllä hyvinkin olla joku "pienkuormaajan" teko!

Kyllä noilla aurauskierroksilla tulee kaikenlaisia pyyntöjä. olen ottanut sen linjan että kun ikäihmiset pyytävät apua esim portinavaamisessa kun kaupunki on vetänyt tukkoon niin olen kyllä ystävällisesti avannut sitä. Muuten olen yrittänyt välttää "ylimääräisiä" keikkoja kierroksen aikana ellei ole "vanhoja asiakkaita".

STEFFE sanoi:
Voisi kyllä hyvinkin olla joku "pienkuormaajan" teko!

Kyllä noilla aurauskierroksilla tulee kaikenlaisia pyyntöjä. olen ottanut sen linjan että kun ikäihmiset pyytävät apua esim portinavaamisessa kun kaupunki on vetänyt tukkoon niin olen kyllä ystävällisesti avannut sitä. Muuten olen yrittänyt välttää "ylimääräisiä" keikkoja kierroksen aikana ellei ole "vanhoja asiakkaita".

Kerran eräs Kramer Allrad-kuski bongasi mut vaikeuksissa kotipihalla. Mulla oli vanhan auton hukattuani ja uutta odotellessa alla vanha Citroën ZX ja sopivasti 10cm sellaista märkää ja upottavaa tavaraa pihassa. Jumituin isolle tielle yrittäessäni kiinni ja aikani siinä pyörittyä ohi ajanut Kramer-kuski päätti pelastaa pulasta ja kopaisi vielä pihankin puhtaaksi. Ei tuohon koko asiaan mennyt varmaan viittä minuuttia pitempään, mutta kyllä arvostin.

Sitikka oli kyllä muutoin varsinainen ihme-etenijä. Pääsin sillä mökille 15cm lumessa, viimeisessä mäessä vaan piti tehdä useampi yritys. Vissiin tuo oli niin kevyt auto, että suhmuroi itsensä vaikka mistä paikoista. Vaan onneksi pääsin siitä sitten eroon :)

Itse olen autellut Avantin kanssa tuttavan liiterin pohjan teossa (se oli se ensimmäinen ja viimeinen kerta kun itse kaadoin koneen) ja jokusen kerran olen silloisen mökkinaapurin pihatien ja pihan aurannut. Tuossa taitaa olla ne ainoat palvelukset mitä mieleen tulee, tietysti oman tonttinaapurin kanssa yhteistä pihaa ja samalla heidän pihaa on laiteltu kerta pari lumesta vapaaksi.

Yleensä pikku-Avantilta ei tulla pyytämään kovin isoja palveluksia :)

Tässä pääsiäiseen liittyvä tarina yrittäjyydestä:

Lapsi kävi eilen äitinsä kanssa hakemassa pajunkissoja metsästä ja yhdessä he tekivät virpomisoksia. Tänään lapsi kävi sitten virpomassa naapuritaloissa ja sai kerättyä koriin 20 pääsiäismunaa.

Iloisena hän alkoi nauttia ansaintaansa, mutta minä ilmoitin, että äidille pitää myös maksaa palkkaa, koska hän auttoi oksien tekemisessä. Äiti teki neljäsosan työstä, joten hänen palkkansa on 25 % eli 5 pääsiäismunaa. Harmistuneena, mutta ymmärtäväisenä lapsi antoi äidille osan. Tämän jälkeen ilmoitin, että hänen pitää maksaa myös työntekijästä pakolliset sivukulut kuten eläke-, työttömyys-, ja tapaturmavakuutus sekä lomarahat ja muut kulut, jotka ovat noin 60 % äidin palkasta, joten otin häneltä vielä 3 pääsiäismunaa. Jäljelle jäi vielä 12 pääsiäismunaa.

Kun hän oli juuri avaamassa ensimmäistä tinakääröä, ilmoitin, että hänen pitää maksaa myös yrittäjän lakisääteiset yrittäjäneläke- sekä sairas- ja tapaturmavakuutusmaksut, joten otin häneltä pois vielä 2 pääsiäismunaa. Itku silmäkulmassa hän tyytyi kohtaloonsa.

Nyt kun jäljellä oli enää 10 munaa kerroin, että Suomessa pitää yrittäjän maksaa yhteisöveroa, joka on 20 % voitosta, joten otin häneltä pois 2 pääsiäismunaa.

Jäljellä oli enää 8 munaa ja kun hän oli ottamassa ensimmäistä haukkua suklaamunasta, sanoin, että ei hän voi syödä munia, sillä ne ovat vielä yrityksen omaisuutta, ei hänen henkilökohtaista suklaata. Neuvoin, että hänen pitää maksaa itselleen palkkaa tai nostaa osinkoja. Jos hän aikoo ottaa kaikki suklaamunat palkkana, pitää hänen maksaa progressiivisen verotuksen mukaan 60 % veroa, koska hän on se, joka saa eniten suklaata. Vaihtoehtoisesti hän voisi nostaa osinkoja, joista tarvitsee maksaa pääomaveroa ”vain” 30 %, joka olisi 3 munaa.

Itkien ja kiukutellen lapsi päätti nostaa osinkoja ja maksaa pääomaveroa, mutta sanoi, että ei ymmärrä miksi häneltä otetaan koko ajan vain lisää ja lisää. Minä lohdutin häntä, että en minäkään ymmärrä, mutta näin suomalainen yhteiskunta vain toimii ja verottomia osinkoja ei enää ole! Suurten krokotiilin kyyneleiden jälkeen lapsi osasi hienosti laskea, että 20 munasta hänellä olisi jäljellä enää 5 suklaamunaa.

Sitten lapsi kysyi, saako hän nyt syödä loput 5 suklaamunaa? Sanoin että kyllä saa, mutta kysyin aikooko hän todella olla niin ahne, että ei anna pikkusiskolle yhtään? Pikkusisko on se yhteiskunnan heikko-osainen, joka ei pysty itse hankkimaan elantoansa. On vähintäänkin kohtuullista, että hän antaa pikkusiskolle osan suklaasta.

Lapsi katsoi hölmistyneenä ja ihmetteli miksi pikkusiskolle pitää antaa suklaata, vaikka hän ei ole tehnyt yhtään mitään. Kerroin hänelle, että Suomessa ei välttämättä tarvitse tehdä töitä ja on silti oikeutettu etuisuuksiin. Kerroin hänelle myös, kuinka suomessa ”rikkaat” yrittäjät rahoittavat mm. lastensairaaloita ja lahjoittavat paljon hyväntekeväisyyteen. Lapsi ei voinut käsittää, miksi joku saa suklaata, vaikka ei ole tehnyt yhtään mitään sen eteen, mutta ymmärsi, että hyvää pitää tehdä, joten hän päätti antaa pikkusiskollensa 2 suklaamunaa.

Lapsi katsoi koriinsa ja laski, että jäljellä oli enää 3 suklaamunaa. Hän totesi, että yrittämisessä ei tunnu olevan mitään järkeä. Vastasin hänelle, että ”Niimpä, mutta näin Suomessa kannustetaan yrittäjyyteen!”

Oikien mukavaa pääsiäistä kaikille!

STEFFE Hei....... tämä sinun suklaamuna juttu täytyisi saada paljon laajempaan jakeluun koska olet kehitellyt kansantajuisen tavan kertoa kuinka yrittäjän arki sujuu ja mihin menevät ne rahat joita kuulema tulee ovista ja ikkunoista ja kuinka tuntihinta on niin korkea ettei sitä tavallinen tuunari voi saada koskaan.
Hieno ajatuksenjuoksu sinulla. HYVVÄÄ PÄÄSIÄISTÄ vain kaikille lukijoille.

Markkuvaari

Tämä tuli mieleen, kuulin sen joskus 90-luvulla. Kansantalouden proffa kertoi sen kerran esimerkkinä. Tämä on vähän kärjistävä ja yksinkertaistettu, lisäksi vapaasti muisteltuna.

Joukko ihmisiä yhteiskunnan eri sosiaalisilta portailta päätti yhdessä mennä ravintolaan syömään. Joukko muodostui hyvätuloisista, siitä välistä oleviltä, vähemmän hankkivista ja niistä jotka eivät elämäntapansa valintana tehneet töitä. Porukka päätti yhteistuumin tilata listalta parasta mitä saa.

Kaikki söivät hyvin, juttu luisti ja kaikilla oli mukavaa, ja kaikki oppivat tuntemaan toisensa.

Syötyään he saivat laskun (1000€), se oli aika iso. Jos se jaettaisiin kaikkien kesken tasan, niin neljäsosa ei pystyisi maksamaan sitä ollenkaan, toiselle neljäsosalle se onnistuisi mutta olisi kova pala maksaa, kolmannelle neljäsosalle se ei tuottaisi tuskaa ja viimeiselle rikkaalle neljäsosalle se ei tuntuisi missään. Aikansa he sitä pöydän ääressä tuumivat tulivat siihen tulokseen että rikkain neljäsosa maksaisi 75% (750€), seuraava 20% (200€), kolmas 5% (50€) ja neljättä autettaisiin niin ettei heidän tarvitse maksaa mitään (0€). Se sopi kaikille, köyhimmilläkään ei tullut vastaväitteitä mieleen.

Tätä jatkui monta kertaa. Kaikki olivat tyytyväisiä ja kaikilla oli hyvä olla.

Ravintoloitsija päätti palkita kanta-asiakkaiksi käyneen porukan ja antaa porukalle 20% alennuksen 1000€ ravintolalaskusta. Kulujen jako meni seuraavasti: 600€, 160€, 40€ ja 0€.

Kolme neljäsosaa olivat ihan tyytyväisiä, mutta neljäsosa nosti hirveän metelin. Ravintoloitsija kysyi että mikä hätänä, oliko ruoassa ollut jotain vialla?

"Ei, tämä on sortamista ja epäoikeudenmukaista. Me ollaan käyty syömässä täällä vaikka kuinka kauan, ollaan maksettu laskumme. Sitten tuo saa 150€ alennusta, toinen 40€ ja tuokin kympin. Ja minä en saa mitään. Haluan kanssa 150€ rahaa!"

Tappeluhan siitä tuli, lopulta tasaväkisinä, kaikki painuivat omiin suuntiinsa, eikä yhteisiä ravintolaillallisia enää vietetty.

Itseasiassa tätä voisi soveltaa vaikka nykyiseen eurokriisiin, jos haluaa välttyä luokkataisteluajatukselta. =)

markkuvaari sanoi:
STEFFE Hei....... tämä sinun suklaamuna juttu täytyisi saada paljon laajempaan jakeluun koska olet kehitellyt kansantajuisen tavan kertoa kuinka yrittäjän arki sujuu ja mihin menevät ne rahat joita kuulema tulee ovista ja ikkunoista ja kuinka tuntihinta on niin korkea ettei sitä tavallinen tuunari voi saada koskaan.
Hieno ajatuksenjuoksu sinulla. HYVVÄÄ PÄÄSIÄISTÄ vain kaikille lukijoille.

Markkuvaari

Ei ollut oma tarina. Sain sählöpostissakaverilta. Mutta tarina oli erittäin hyvä mielestäni!

Matrikkelin tarina on myös loistava. Alku kuviu oli loistava ja ahneellahan yleensä on paskanen loppu!

Yleensä kansan puheissa on yrittäjä se ahne. Kuka olikaan tässä matrikkelin jutussa se ahne. Siinäpä arvoitusta ratkottavaksi joutoajalle. :?:

markkuvaari

Asiasta aidanseipääseen, osin myös menevään osinkokeskusteluun viitaten: suomessa ja monessa muussakin yhteiskunnassa keskiluokalle on varattu yhteiskunnan pyörittäminen, yritysten ja suuromistajien sekä muiden silmäätekevien asemapaikasta kilpaillaan kansainvälisesti niin meillä kuin muuallakin euroopassa (Ranskassa näyttäviä poistumisia 50% verokannan jälkeen) ja vaikkapa Yhdysvalloissa (Zuckenberg/facebook)

Satakunta vuotta sitten "vanha raha" näytti vaurauttaan hankkimalla kotimaisia tuotteita ja palveluita, joka myös työllisti alueellisesti. Tänään on useampiakin kansainvälisiä konsulttitoimistoja rantautunut avustamaan urheilijoita ja liikkeenjohtoa "verosuunnittelussa" jossa tulot kanavoidaan sinne missä pippuri kasvaa. Siinä osoitetaan kiitokset yhteiskunnalle joka on mahdollistanut perustan ilmaisella koulutuksella ja puoli-ilmaisilla harrastuspaikoilla.

Tavallinen työssäkävijä tai pienyrittäjä maksaa siis sekä elämäntaiteilijan olemiset että yhä useimmin myös veroja kiertäneen urheilijan tai muun veropakolaisen koulutuksen ja vanhuuden vaivat.

Mutta semmotteissia. Ja hyvää pääsiäistä (vaikka mentiinkin hiukan aiheesta sivuun.)

Enpä nyt tiedä onko tässä mitään huvittavaa, mutta näinkin voi käydä:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=rCfFbQpmqWk

Kyseessä siis video siitä kun peräkärry vie autoa..

Uusimmat keskustelut