Virtapistokkeen tyyppi ja lisävalot | AvantClub - Keskustelupalsta

Jusa

Jäsen
Keskustelun aloittaja
28.3.2011
32
13
8
Mikähän tuo avantin (itsellä216) 12V:n ulostulon liitin on tyypiltään? Niitä varmaan saa muualtakin tai lähempääkin kuin Avantilta.

Onko kellään kokemusta ao. linkin työvaloista? Ajattelin paria eteen ja yhtä taaksepäin.
http://www.taskulamput.fi/tuote/led_tyovalo_24w_1600_lm/

Jusa
 
Virranulosotossa on 12mm DIN-liitin.

Koneessani on vastaavat (ei saman merkkiset) työvalot, valitsin ne koska
ovat osoittautuneet kestäviksi ammattikäytössäkin.

-Olen ollut niihin tyytyväinen, valon kantama on kylläkin melko lyhyt,
mutta niinhän se työvaloissa yleensä on.
 
Kiitokset nopeasta vastauksesta. Liittimiä näyttää olevan ainakin motonetissa. Täytyypä laittaa valot tilaukseen.

Jusa
 
Akun kapasiteetti on varsinkin talvella 200-sarjalaisella rajallinen luonnonvara, joten kannattaa miettiä, tarvitseeko todella 3x24W. Itselläni on ollut 1x18W eteenpäin, taakse (ja sivuille) olen käyttänyt Lumilightin otsalamppua (1400lm), joka on tosi tehokas ja kätevä siinä mielessä, että näyttää just sinne mihin pää kääntyy.

Tuolla samaisessa kaupassa on nyt myös kätevän kokoisia 6x6x6 cm 10W valoja. Vähän houkuttelisi vaihtaa 2x10W eteen, mahtuisivat turvakaaren kulmiin katon sisäpuolelle, niin olisi suojassa oksilta yms. Lisäksi watilla saa enemmän valotehoa kuin 24W lampulla (oikeasti teho on kyllä luultavasti 12W, mutta silti).

http://www.taskulamput.fi/tuote/led_tyovalo_purelux_10w_levea/
 
Tuota otsalamppua olen itsekin harkinnut mutta ehkä se on parempi että valot on koneessa kiinni niin eivät ole hukassa silloin kun tarvitaan. Mikähän tuo 200 sarjan laturin teho mahtaa olla? Ettei valot söisi enemmän mitä laturi tuottaa.

Gravedigger, ovatko valaisimet sinulla kaaren sisä- vai ulkopuolella. Mikäli ovat sisäpuolella niin ovatko pahasti tiellä?

jusa
 
Mä olen kokeillut sekä otsalampun että takavalon. Järkevintä on ehdottomasti käyttää kiinteätä lisävaloa. Lisävalona otsalamppu on kyllä erinomainen, etenkin jos joutuu vaikka koneelle jotakin tekemään.

Nyt talveksi laittelen kyllä jonkin led-valon taakse valaisemaan. Motonetin halpisvalo taaksepäin sojottamassa on parempi kuin ei mitään, mutta ei kyllä ole ihan riittävä.

En ole vielä päässyt kokeilemaan pimeässä noita tieliikennevaloja, lienevätkö sen verran tehokkaat, ettei eteen enää kannata muuta valoa laittaa?
 
Ovat kaaren sisäpuolella etteivät ole ensimmäisenä ottamassa vastaan kun ajetaan tarkasta paikasta. Eivät ole olleet kertaakaan tiellä, ovat kuitenkin aika sirokokoiset. itselläni on tosin peltikuorinen 528+.
Oheessa kuva valoista ja juuri asennetun vetokoukun testauksesta. :mrgreen:
 

Liitteet

  • avant pieni.png
    avant pieni.png
    128,8 KB · Katselut: 4 846
  • valot.png
    valot.png
    168 KB · Katselut: 4 769
Mulla on 220 2*35W xenonit ja tuon se näyttäisi kestävän, toki omat lamput on pois käytöstä ja tuleehan sitä talvella välillä ajeltua päivälläkin jolloin valoja ei tarvi.
 
Itsellä edelleen vakiot 2*35W eteen Avant218:ssa.
Takana 10-20W tuikku antamassa hieman valoa ja parantamassa koneen näkyvyyttä pimeässä.
Lisäksi 55W työvalo eteenpäin ja katkaisijalla sama vaihdettavissa taaksepäin.

Sähköntuotto tuossa hyytyy. Laitoin taannoin 75eurolla laadukkaan akun (käynnistysvirta jotain 290A, kait).
Lisäksi tuunasin minivirtapistokkeen koneen vasempaan pakaraan, jotta saa nätisti laturin kiinni.

Pitäsisi saada aikaiseksi tilattua netistä led polttimot alkuperäisten sekä H3 työvalojen tilalle. Suomessa led h3 on noin 20eur kpl, ulkomailla noin 1eur, muistaakseni.
Kannattais kait tilata isompikin erä, niin pääsis tekeen bisnistä. ;-)


PS. talvea varten tarkoitus rakentaa paloturvallinen fööni koneen lämmittämiseksi pakkasesta.
 
Laitoin 313S 2x 18W LED lamppuja 63mm pakoputkilenkeillä kiinni turvakaareen. Kiinnitin sisäpuolelle kun täs välillä mettässäkin ajelen puita hakemas. Sit tollasen 1eur (bauhaus 5eur) kytkentärasian venttiilistön vierelle johon saa kytkennät vähän suojaan. Kalvorasia taitaa olla nimeltään, puhkaistavat kalvot, erittäin helppo käyttää. Noi lamput oli 24.90 eur täs joku päivä honkkaris myynnis. Edulliset lamput. Valot on vaa eteenpäin, mun tekemättömät työt on yleensä löytynyt eestä ;) Tossa asennossa ku lamput on niin valaisee kyllä puolet takarenkaastakin. Kuvasta ei siis näy mutta valaisee hyvin sivullekin. Talven lumitöissähän noita sit oikeesti tarvii, en usko että tarvii erikseen takavaloa. Kyllä valkee maisema hoitaa heijastuksen.

Vetasin moottorilta peräskärrykaapelin hanikoitten taakse, 7x0,75mm2 tms. Tarkoitus on jossain vaiheessa laittaa/siirtää virtalukko moottorista myös kojelautaan.

Turvakaaren takakulmaan hitsasin lapun magneettimajakkaa varten. Tää (ja turvakaaritarvekin) tuli 2011 Tapaninpäivän myrskyn seurauksena. VPK kanssa raivatessa ei meinannu sitä mukaa saada puita pois maantieltä kun uutta kaatui. Hurja meininki. Turvakaari on paljo tärkeempi ku vakuutus. Ups, meni vähä off-topic... Enivei, en mä tota majakkaa koskaan kotona tarvi mutta jos kuitenkin joskus joutuu meneen tohon viereiselle maantielle niin sittenpähän näkyy. Lamppu saa virtansa penkin alta olevasta pistokkeesta.

Ja sit kuva, näitä ei oo täällä koskaan liikaa :) Kamera näkee vähemmän ku silmä eli oikeesti maisema on paremmin valaistu kuin kuva antaa ymmärtää.
 

Liitteet

  • DSC_0937a.jpg
    DSC_0937a.jpg
    125,4 KB · Katselut: 2 133
Jos ymmärsin oikein manuaalista, Kohlerin vaihtoehdot on 15/20/25 A lataussäädin. Itse arvasin, että jos on tuo 15 A niin uskaltaa laittaa 2 x 55W (= likimain 10A) halogeenia. Niinpä laitoin 220:seeni 2 Bilteman pyöreää halogeenityövaloa. Sopivat suoraan turvakaaren pultin reikiin ja heijastimen sai käännettyä niin, että keilat on vaakatasossa. Avantin omat (surkeat) valot pois päältä, kun isot halogeenit päällä.

Pari talvea olen olen käyttänyt, enkä ole huomannut akun hiipuvan. Näyttävät sen verran hyvin, että lumikelillä ei ole ollut tarvetta peruutusvalolle.

Saiskohan sieltä Ylöjärveltä tietää, mikä se latausvirta todellisuudessa on. Myydäänhän näitä vehkeitä tieliikennevarustuksellakin, jossa sähköä tarvitaan aika tavalla enemmän.
 
Itse pähkäilin hetki sitten työvalojen suhteen,ja laitoin 320S:n 4x 27w ledityövaloja leveällä valokeilalla. 2 eteen ja 2 taakse. Näyttävät hyvin käytännössä koko koneen ympäri. Koneessa on 40 Ah laturi. Tein akulta oman virtapiirin valoille,ja laitoin kojetauluun keinuvipukatkaisijan. 18€ oli lampuilla kappalehintaa,ja hyvin pelittävät. Johdotukset ole helppo vetää. Jos sähkövehkeet kestää,niin ei kannata nuukailla valotehon suhteen liikaa. Ja tarpeen mukaan tietysti valinta.
 

Uusimmat keskustelut