Avant 220 hankkimassa hinta, huolto, käyttö? | AvantClub - Keskustelupalsta

mgr_

Jäsen
Keskustelun aloittaja
4.1.2017
5
0
1
Terve!

Olen uusi foorumilla ja Avantti-kuume on kova. Jonkunverran lueskellut juttuja näistä eri Avanteista ja olen päätynyt siihen, että pärjäisin ehkä 220 omassa pihatarpeissani. Toinen vaihtoehto sitten olis ottaa suoraan tuo 420, mutta hinta siinä vähintäänkin tuplaantuu ja jos en oikeasti tarvitse(?)

Mutta siis tarpeeni olisivat

1. Nurmikon leikkaus. Asun omakotitalossa, jossa on nurmialuetta n. 4000m2. Tähän asti eli vuodesta 2012 olen työnnellyt tuota käsipelissä 40cm leveällä klipolla ilman vetäviä ominaisuuksia. Aikaa menee n. 4-5h ja matkaa kävellen se 10km per ajelukerta, ihan hyvää kuntoilua mutta... ei aika riitä :) Puolet alueesta on ns. vanhaa peltoaluetta eli suht tasaista maastoa eikä ole juurikaan mitään puskia edessä. Mutta tästä peltoalueelta sitten taas on nopeahko/korkeahko nousu talolle päin eli olisko arviolta 5m tuota nousua ja koko tontin leveydeltä eli n. 50m jossain 30-40 asteen kulmassa eli talo on siis sellaisen kuin nyppylän päällä. Käsin työnnellessä tuo menee vielä ihan OK, mutta mites tällainen Avant eli pysyykö pystyssä/sutiiko? Tietty jos tää on ainut paikka mitä ei voi avantilla järkevästi leikellä niin tää on edelleen tehtävissä käsipelissä, jos muuten sais kaiken tehtyä nopeammin ja vaivattomammin. Tässä talon vieressä on taas hieman enemmän kaikkia puskia ja omenapuita, mutta suht siistissä rivissä kumminkin. Kuinka tarkasti avantilla saa vedettyä esim. ihan talon sokkelin vierestä?

2. Soran, mullan, sepelin, kivituhkan, kivien jne. siirteleminen. Tuli viimekesänä tehtyä terassi ja lopetin n. 250 sepeli kottikärryn jälkeen laskemisen että kuin paljon sitä tuli roudattua.. Enskesänä on vielä hieman piha-alueen siistimistä tiedossa ja arvioin että joutuis vähintään samanverran tekee duunia. Nää hommat varmaan 220 hoitaa ihan OK. Pystyykö tuo kone siihen että kauhan kanssa saa ihan suoraan ajettua vaikka sepelikuormaan ja saa ne lastailtua kyytiin? Se ei ehkä olis ihan optimiratkaisu että kauhan joutuis täyttelee lapion kanssa :) Oliko tässä nyt kantokyky se 350kg(?) Jos nyt en ihan metsään arvioi niin mun hommissa tuo ei ylittyne, kokonaisen kauhallisen sepeliä tuo varmaan jaksaa mutta ne isoimmat kivet tai useempia voi jäädä nostelematta (ei ainakaan iso ongelma)

Olen jo mietiskellyt yhtä vaihtoehtoa ja sain tästä alustavan tarjouksenkin. Mitäs porukka olis mieltä ihan hinnankin puolesta että onko järkevä? Ja mitä huoltoja on oletettavissa lähiaikoina? Vuosimallihan on jo melko vanha eli onko tuossa välissä tullut jotain ehdottomia parannuksia, että kannattaa sijoittaa vähän enemmän suoraan noihin tarpeisiini verrattuna?

- Avant 220
- vm. 2005
- Ajettu n. 350h (nähty kuva mittarista)
- Ei kuulemma ruostetta eikä lommoja
- Huollot tehty huolto-ohjelman mukaisesti (mikä on huolto-ohjelma?)
- Ollut "koti" käytössä eli nostaminen, hiekoitus, niitto-koneena
- Ollut n. 90% tallissa/katoksessa
- Hinta 7300€ sis. alv (laitteet sorakauha ja trukkipiikit)

Yksi ongelma tässä on että laitos on melkoisen kaukana luotani n. 300km eli ei viittisi ihan huvikseen lähteä katsomaan. Sain tarjouksen, että kuljetus tälle olisi pihaan lisäksi n. 200€+alv tai sitten pitäis itse hommata jostain kalusto jonka kanssa lähteä asioikseen katsomaan/napata ehkä samalla kyytiin.

Kiitoksia vastauksista etukäteen!

-mika
 
Ihan järkevää opetella 200-sarjan koneella ja voihan sen myöhemmin vaihtaa isompaan,
pitää ne arvonsa kuitenkin aika hyvin.

Steffeltä tulee varmaan hyvä kommentti tähän kysymykseen!
 
Onko tuo pihan kuma arvioitu oikein, kun 30-40 asteen nousu on jo todella jyrkkä. Eikö se ole jo 5 metrin nousu 10 metrin matkalla? Jossakin luki muistaakseni 25 asteen kulma rajaksi tuolle bensakoneelle.
 
Moikka!
Vastailen pikaisesti, ja vaikka ei mulla 200-sarjan konetta olekkaan. :D

-nurmikosta suoriutuu varmaan loistavasti mutta tuo mäen jyrkkyys on kyllä raju. Mulla on tossa autotallin vieressä vähemmän nousua ja ei tulis mieleenkään yrittää ajaa sitä ylös muuten kuin ihan "hätätapauksissa". Kuivalla menee vielä jotenkuten mutta märällä suddais nurmikon aivan muusiksi. Ja jos tuollaista sivuttain ajaa niin mulla ainakin loppuis kantti miehestä. :D

- kauhan täyttö esim. murskekasasta on tekniikkalaji, aivan varmasti onnistuu mutta suoraan töksäyttäen ei onnistu isommallakaan. Oon nähnyt "ammattimiesten" ajavan sillä tavalla että tarttis jonkun 20tonnisen pyöräkuormaajan sillä tekniikalla, se oli surkuhupaisaa katseltavaa. Eli varmasti onnistuu mutta ei ehkä ekalla kauhallisella.

Uskoisin että saat kyllä pikkukoneestakin todella ison avun noihin hommiin!

Sitten ainakin itse pitäisin silmät auki myös tehtaan käytettyjen suuntaan, uskoisin että ne koneet on kuitenkin tarkastettu ja hinnatkaan ei poikkea yksityisten myynneistä juurikaan.
 
Noissa jyrkkyysasteissa tärkein avantin lisävaruste on luistonestoventtiili. Ilman sitä ei jyrkkiin paikkoihin tai maasto-olosuhteisiin ole asiaa. Toinen ehdoton varuste on rengaspainot joka kulmaan.

Kyllä 220 vielä 30 asteen mäen nousee mutta ei märällä nurmikolla. Itselläni on tuota luokkaa maakellarin reuna ja kyllä sinne 220:llä pääsee. Muistakaa että 45 astetta on jyrkkyys jota ei voi enää kävellä vaan pitää mennä nelinkontin :)

Alamäkeen/ylämäkeen mennen pystyy avantilla leikkaamaan jyrkkääkin mäkeä, sivuttain ei kovin jyrkkään uskalla mennä vaikka väittäisin kyllä että se on miehestä kiinni eikä koneesta :). Suosittelen metrin leveää leikkuria 1200 mallin sijaan jos on noin suuria korkeuseroja koska kapeampi leikkuri on huomattavasti kevyempi käsitellä. 2005 mallisessa ei ole vielä turvavyötä vakiona. Pahoissa paikoissa on syytä olla turvavyö joten sekin kuuluu lisävarustehankintojen listalle.
 
Vanha 200-sarjalainen on ihan OK pikkuhommiin, jos ei tarvitse nostella mitään raskasta,
Kyllä sillä hiekkaa ja sepeliäkin siirtelee. Lapiota ei tule ikävä.

Vanhan 200-sarjan työlaitteiden kiinnitys on erilainen kuin muissa Avanteissa. Jos siirryt isompaan
sarjaan, tarvitset joko sovittimia tai työlaitteet on vaihdettava. Aika moni on siirtynyt isompaan sarjaan.
Minullakin on niitä sovittimia muistona.

Kun 200-sarjalainen on huomattavan paljon halvempi ja sirompi kuin isommat Avantit, hankinta aiheuttanee
vähemmän vastarintaa perheessä. Valitettavasti 200-sarjan bensamoottori on yhtä äänekäs kuin isompien
Avantien dieselitkin. Diesel-Avantia saa tietyin edellytyksin käyttää myös verottomalla polttoöljyllä.

Avantilla työskentely onnistuu tarkasti, mutta vasta harjoittelun jälkeen. Runko-ohjaus vaatii totuttelua.
Kannattaa aluksi pysytellä kaukana kaikesta, joka voi hajota.

Sivuttain ajelu jyrkässä rinteessä voi johtaa kaatumiseen, varsinkin jos alusta on pehmeä. Useimmilta
kuskeilta varmaankin loppuu luonto, ennen kuin Avant kaatuu. Minikaivurin kanssa voi tottumaton
kuski kuitenkin saada Avantin kaatumaan ilman rinnettäkin (nimimerkki Kokemusta on).

Avantiin voi jälkiasentaa turvavyön, jos ei siinä jo ole. Kypäräkään ei ole liioittelua, jos kaatuminen uhkaa.
Jos Avant kaatuu, kädet ja jalat täytyy pitää turvakaarien sisäpuolella. Mieli tekisi ottaa jalalla vastaan.

Kaatunut Avant kannattaa vivuta heti pystyyn, kun mahdollista. Kaatunutta Avantia ei saa käynnistää heti,
vaan palotiloista on ensin poistettava neste ja tarkistettava muutama muukin juttu. Kaatuminen ei välttämättä
aiheuta vahinkoja, jos siihen osaa varautua. Jotain naarmuja voi tulla.
 
Avo mallin koneessa turvavyö on kaltevassa maastossa liikuttaessa ehdoton varuste. Se antaa akaa miettiä koneen kaatuessa juuri sen verran ettei hyppääkkään kaatuvan konen alle tai riuhdo jalkaa eteen.

Omaan avomalliin aikanaan asensin vyön sen jälkeen kun olin tiukoissa paikoissa ollut vähällä tukea /hypätä. Yhden kaadon taktiikalla mennään.
 
Vastaillaas välillä:

"Onko tuo pihan kulma arvioitu oikein" <- Eli arvioin 30-40 astetta tuon nousuksi. Voi olla liioittelua, matematiikka ole koskaan ollut se vahvin lajini enkä lähtenyt nyt tuonne pakkaseen mittailemaan. Melko jyrkkä tuo kumminkin on ja jyrkimmissä kohdissa en kyllä tosiaan ainakaan sivuttain uskaltaisi ajella. Ihan tontin sivuilla on taas vähän loivempia kohtia, joissa nousu voisi olla joku 20-25 astetta.

"Sitten ainakin itse pitäisin silmät auki myös tehtaan käytettyjen suuntaan" <- Näkyisi yksi nyt olevan ja aikalailla samoilla spekseillä kuin mistä sain tarjouksen http://www.avanttecno.com/www/fi/kaytetyt/avant-220/ Hinta nyt näkyis olevan 1000€ enemmän ja siis tuohon vielä ALV päälle(?)

"Noissa jyrkkyysasteissa tärkein avantin lisävaruste on luistonestoventtiili." <- Tää oli hyvä vinkki eli tuolta kaivoin selityksen: http://www.avanttecno.com/www/fi/lisavarusteet/luistonestoventtiili/ onko tällaisen hommaus/asennuttaminen (tai itse asentaminen jos suinkin onnistuu) kuin kallis homma tuohon päälle, jos ei ole moista valmiina? Tietty tuosta 4000-5000m2 tontista vain hatusta tempaistuna 100-200m2 on tätä jyrkähköä maastoa, jossa tästä olisi apua. Tietty jos homma tämän avulla hoituu eikä tarvitse klippoa lähteä käynnistelemään niin vois olla järkeväkin sijoitus.

"Toinen ehdoton varuste on rengaspainot joka kulmaan." <- Eli http://www.avanttecno.com/www/fi/lisavarusteet/pyorapainot/ sama kyssäri eli onko nämä miten hinnoissaan? Mut varmaankin kannattaa ensin testailla vähän ilman luistonestoventtiiliä / painoja et kuin laite käyttäytyy että saa vertailukohtia että kuin paljon paremmin se käyttäytyy mäessä sitten näiden kanssa.

"Suosittelen metrin leveää leikkuria 1200 mallin sijaan jos on noin suuria korkeuseroja koska kapeampi leikkuri on huomattavasti kevyempi käsitellä." <- Tosiaan kuten mainitsinkin niin vain toi parisataa neliötä on tuota mäkimaastoa, mutta tuon sivuston http://www.konetalovainikka.fi/tuote/avant-200-sarjan-ruohonleikkuri-1000mm-ja-1280mm/ mukaan painossa on tosiaan huima ero eli 95kg vs 170kg. Tosiaan jos ei valmiina satu tätä lisälaitetta Avantissa olemaan niin tämäkin pitää mun ostaa vielä erikseen jostakin. Onko näissä ruohonleikkureissa kalliita ja kuluvia osia (terät voi varmaan ainakin vain teroittaa?) eli onko jotain mitä olis syytä huomioida jos ostaa käytettyä?

"Vanhan 200-sarjan työlaitteiden kiinnitys on erilainen kuin muissa Avanteissa. Jos siirryt isompaan
sarjaan, tarvitset joko sovittimia tai työlaitteet on vaihdettava. Aika moni on siirtynyt isompaan sarjaan.
Minullakin on niitä sovittimia muistona." <- Mistä vuosimallista tuo kiinnitys vaihtuu 200-sarjalaisissa? Onko noita adaptereita sitten toisinpäin eli uudemmat laitteet, että ne kävisi tuohon vanhemman sarjalaiseen ja mistä siis ylipäätään erotan että käykö lisälaite suoraan vai ei?


Millainen tuollaisella bensavehkeellä on bensatankin koko/bensankulutus arviolta? Jos nyt puhutaan vaikkapa ihan nurmikonleikkauksesta, että pitääkö parin tunnin jälkeen lähtee jo bensakanisteria kaivamaan?

Mulle voi laittaa myös vaikka privaan tietoa hintoineen, jos nurkissa sattuu pyörimään:

- Avant 220
- Luistonestoventtiili tähän
- Rengaspainot tähän
- Ruohonleikkuri 1000-2000
- +mahd. muita lisälaitteita

Mutta siis kaikki on tosiaan vielä auki eli palailen noihin tarjouksiin varsinkin lisälaitteisiin vasta sitten, kun mulla on se Avant ostettuna. Perheessäkin on havaittu luonnollisesti hieman vastarintaa että miksi pitää sijoittaa ~10k€ johonkin ruohonleikkuriin :)

-mika
 
Hyviä vastauksia tullut :D
Myynnissä olevissa saattaa olla mukana myös marginaaliveroisia. Ei lisätä alvia!
Tehtaalta saa tilattua hinnaston!
Uusi malli 200 sarjasta tuli myyntiin noin vuosi sitten. Siinä isompien työlaitekiinnitin.
 
Tehdas ilmoittaa hintansa tavallisesti alvillisena sekä hinnastossa Etta saitilla. Myynti voinee vahvistaa tämän.

Käytettyjen lisätiedoista löytyy sis alv = yritykselle vähennyskelpoisena vero mukana
Tai marginaaliveromenettely = ei vähennyskelpoista veroa
 
Hyviä vastauksia onkin jo tullut. Mutta kannan korteni kekoon silti! :) Mullahan ei edes ole Avantia enää! No, kokemusta kertyi n 2500 tunnin verran 220:stä, joka tuli taloon 280 tuntisena. Tosin suurin osa tunneista tuli vuokralaisten käytöstä, mutta minähän sitä sitten jouduin fiksailemaan yms.

Edellisten lisäksi tuohon vinkkaisin vielä, että kärkikippaava kauha auttaa sorahommissa, sen kun saa oikeasti täyteen. Mutta menee se ihan normikauhallakin.

Jyrkät mäet on ajettava mäen suuntaisesti, ei konetta sivuttain kallistaen. Se menee niin pitkälle ja hyvin kun vain renkaissa on pitoa. Ja taitoa kun kertyy, menee vaikeammistakin paikoista. Suosittelen edellisten tapaan luiston- ja ajonvapautusventtiileitä yms.

Minusta tuo 7300e kuulostaa kalliilta 2005 vuosimallin koneelle, tosin tunteja on maltillisesti. Itse myin omani, vm 2008 hintaan 6000eur, mutta tunteja oli 2800h.

200-sarjan koneitten ylivoimainen piirre on niitten kuljetettavuus. Koneet on kuljetettavissa peräkärryllä melkein millä tahansa henkilöautolla. Peräkärryä hankkiessa kannattaa funtsailla sitten se, että todennäköisesti hankit kaivurin ja kärryllä pitäisi kulkea se rapiat 900kg painoa sitten. Ja todennäköisesti tulet sitä kuljettelemaan, vaikka ehkä et sitä suunnittelisikaan :)

Kannattaa ehdottomasti soitella tehtaalle ja kysellä sieltä konetta ja vuosimallien eroja. Nyt ei muistu mieleen kenelle suoraan voisi soittaa, mutta soita keskukseen ja kerro että etsit käytettyä 200-sarjan konetta ja tarttet neuvoja. Ja ehdottomasti kannattaa käydä tehtaalla jos on mahdollista!

Ehkä kannattaa harkita myös uutta 225-konetta. Se on pirun hyvä ja monin puolin parempi huoltaa, korjata, ajaa jne. Käy kopaisemassa tehtaalla jos mahdollista. Tämä tietysti kaksinkertaistaisi budjetin :/ Mutta toisaalta, arvo laskee hitaasti ja 225 on sitten myydessä arvokkaampi :)

Missä päin sijaitset? Voisihan lähistöltä löytyä joku avantisti joka hieman näyttäisi mitä kannattaa katsoa ja voisi turista avanteista sulle lisätietoa.

Voisit muuten lukaista käsikirjan, jos ei netistä löydy, pistä yyveetä niin laitan linkin jos saat ladattua. Saa tosin pyytämällä tehtaaltakin ihan sähköpostiin, olettaisin.

200-sarjalainen on hyvä kotikone. Nälkä kasvaa tietysti syödessä! Jos sun ei tartte liikutella konetta, niin jos 420 mahtuu budjettiin, ota se. Ja tosiaan ne kiinnikkeet on vanhoissa 200-sarjalaisissa erilaiset, kun nykyään on kaikissa koneissa samat kiinnikkeet. Ettäpä tuotapa..

Niin, kai se valinta on tehtävä joko halvan 200-sarjalaisen välillä tai kalliimman ja uudemman ja hienomman ja ja ja :)

Muista tinkiä. Kannattaa esim tehdä niin, että tarjoat tuosta 7300e hintaisesta koneesta 6300e, sillä ehdolla että voit vielä tehdä lopullisen päätöksen kun menet katsomaan konetta.
 
Onko se 5m nousu koko 50m tontin leveydellä? Silloin kulma olisi noin 6 astetta ja sekin on jo niin jyrkkä, että sekin merkattaisiin maantiellä liikennemerkillä. Jos pihalle laittaa metrisen vatupassin suoraan, niin toisen pään pitäisi noin 10cm olla ilmassa 6 asteen nousulla ja 40cm 30 asteen nousulla. (Joku korjannee jos kauheasti ajattelen väärin)

Jos kulma on 30 asteen tuntumassa, kannattaa sillon olla tehtaalle yhteydessä, ettei oikeasti leikkaa moottori kiinni, kun pitkän aikaa työskentelee jyrkässä rinteessä.
 
Muuten en ota kantaa 200-sarjalaiseen, kun en semmoisella ole touhunnu, mutta ehdoton kannatus tuolle lukkoventtiilille.
Kun Avantti on jäykällä keskinivelellä ( ei keinuntaa ) niin kone jää melkoisen helpolla ristiriipuntaan jolloin se istahtaa siihen.
Lukkoventtiilillä, ainakin vanhemmissa, veto on 4-pyörällä n. 10 prosentn luistolla. Uudemmissa ( kahvassa oleva käyttökytkin, mäntämoottorit ?) veto on ilmeisesti sataprosenttinen.

Vaihtoehtona pitäisin myös vanhempia peltikuorisia, laitteessa ei muuta vikaa, mutta kuormaajan vakainta ei peltikuoriseen saa.

Pieneksi se kone aina jää :lol: :lol: , itsellä 530+ peltikuorinen ja hiukan tarvis saada nostovoimaa lisää, edellyttäis kyllä 600-sarjan konetta, mutta loikkaa budjetti sitten jo ihan toisiin atmosfääreihin.
 
tompula sanoi:
Pieneksi se kone aina jää :lol: :lol: , itsellä 530+ peltikuorinen ja hiukan tarvis saada nostovoimaa lisää, edellyttäis kyllä 600-sarjan konetta, mutta loikkaa budjetti sitten jo ihan toisiin atmosfääreihin.

Olen niin samaa mieltä :D Mulla vaihtui 200-sarjalainen n 8 tonnin kaivurikuormaajaan ja äskettäin tuli tontille 5 tonninen nelivetotraktori etukuormaajalla :D

Mutta silti tarttis Avantti saada!
 
mgr_ sanoi:
"Vanhan 200-sarjan työlaitteiden kiinnitys on erilainen kuin muissa Avanteissa. Jos siirryt isompaan
sarjaan, tarvitset joko sovittimia tai työlaitteet on vaihdettava. Aika moni on siirtynyt isompaan sarjaan.
Minullakin on niitä sovittimia muistona." <- Mistä vuosimallista tuo kiinnitys vaihtuu 200-sarjalaisissa?
Onko noita adaptereita sitten toisinpäin eli uudemmat laitteet, että ne kävisi tuohon vanhemman
sarjalaiseen ja mistä siis ylipäätään erotan että käykö lisälaite suoraan vai ei?

-mika

Mekaaniseen kiinnitykseen sovittimia on kumpaankin suuntaan.

Ylemmässä kuvassa on isoon Avantiin tarkoitettu työlaite, johon on laitettu sovitin pikku-Avantia varten. Ison
Avantin työlaitteen kiinnitysosa näkyy vihreänä ja sovitin tumman siniharmaana. Ihan koko sovitin ei näy kuvassa,
vaan oikea laita rajautuu pois. Oikea puoli on rakenteeltaan peilikuva vasemmasta puolesta.

Vihreässä työlaitteessa on vasemmalla ylhäällä koukku, johon sovittimen vaakasuora tappi nojaa. Alhaalla
vasemmalla on kummassakin osassa reikä, jossa nyt on pultti. Isossa Avantissa ylhäällä on samanlainen tappi
ja alhaalla pultin paikalla on liikkuva, pystysuuntainen tappi (sekä oikealla että vasemmalla puolella).

Iso Avant kytketään ison Avantin työlaitteeseen ohjaamalla ylemmät tapit vasemmalla ja oikealla ensin koukkuihin
ja sitten pudottamalla alemmat, liikkuvat tapit työlaitteen reikiin.

Kuvan sovittimessa on ylälaidassa kaksi reikää, oikealla ja vasemmalla. Vasemmanpuoleinen reiän varjo näkyy
kuvassa, itse reikä ei näy. Sovittimen alareunassa keskellä on yksi reikä.

Pikku-Avantissa on vastaavasti kaksi koukkua, jotka ohjataan yläreunan reikiin sekä yksi pitkä pystysuuntainen tappi,
jolla lukitaan alareunan kiinnitys (toinen kuva). Kuvassa oleva harmaa rauta on tapin liikuttelua varten.

Isojen Avantien ja uuden 200-sarjan yksi iso etu on hydrauliikan pikakiinnitys, jonka yksi iso liitin on paljon
helpompi käyttää kuin pikku-Avantin letkukohtaiset liittimet. Hydrauliikan kiinnitykseenkin on sovittimia.
 

Liitteet

  • 200_kiinnitys.jpg
    200_kiinnitys.jpg
    109 KB · Katselut: 1 731
  • halkomalaite_kiinnitys.JPG
    halkomalaite_kiinnitys.JPG
    115,8 KB · Katselut: 1 813
Myin siistin Avant 218:n pois kymppitonnilla. Vuosimalli oli 2012 ja tunteja n. 220. Mukana meni minikaivuri ja kauha.
218 ja 220 eroavat toisistaan hyvin vähän, moottorikin on täsmälleen sama, vaikka pieni tehoero ilmoitetaankin.

Pikku-Avantille lasken itse karkeasti hinnanalennusta 500 euroa vuodessa ja isolle tonnin. Siinä mielessä tinkisin hinnasta
ainakin tonnin pois. Toisaalta kysyntä ja tarjonta määrää hinnan. Syksyllä lienee halvempaa kuin keväällä.

Vuodesta 2004 vuoteen 2015 ei 200-sarjassa kai ollut kovin isoja muutoksia. Hondan moottori jäi pois ja tilalle tuli
luotettavampi Kohler. Turvavyö tuli jossain kohtaa vakioksi. Joku toinen tietäisi paremmin.

Kannattaisi varmaankin ennen kaupantekoa ottaa hiukan tuntumaa pikku-Avantiin ja käydä vaikka kokeilemassa
jonkun foorumilaisen konetta, tai vuokrata Avant päiväksi. Viimeistään kaupantekotilaisuuteen olisi hyvä saada mukaan
joku, joka tietää jotain Avanteista. Ostokuume voi muuten sokaista. Tuntimittariin ei voi luottaa, parempi olisi katsoa
laitteen kuntoa asiantuntijan silmällä. Jos kaikki ei pelaa myyntitilanteessa, korjattavaa on luultavasti myöhemminkin.

Kannattaa myös silmäillä käyttöohje läpi, niitä on verkossa.
mgr_ sanoi:
Olen jo mietiskellyt yhtä vaihtoehtoa ja sain tästä alustavan tarjouksenkin. Mitäs porukka olis mieltä ihan hinnankin puolesta että onko järkevä? Ja mitä huoltoja on oletettavissa lähiaikoina? Vuosimallihan on jo melko vanha eli onko tuossa välissä tullut jotain ehdottomia parannuksia, että kannattaa sijoittaa vähän enemmän suoraan noihin tarpeisiini verrattuna?

- Avant 220
- vm. 2005
- Ajettu n. 350h (nähty kuva mittarista)
- Ei kuulemma ruostetta eikä lommoja
- Huollot tehty huolto-ohjelman mukaisesti (mikä on huolto-ohjelma?)
- Ollut "koti" käytössä eli nostaminen, hiekoitus, niitto-koneena
- Ollut n. 90% tallissa/katoksessa
- Hinta 7300€ sis. alv (laitteet sorakauha ja trukkipiikit)

-mika
 
Hyviä vinkkejä tullut ja nopeasti!

“Edellisten lisäksi tuohon vinkkaisin vielä, että kärkikippaava kauha auttaa sorahommissa, sen kun saa oikeasti täyteen. Mutta menee se ihan normikauhallakin.” <- Jos ei oo suoraan mukana niin varmaan myöhemmässä vaiheessa sitten harkitsen. Tästä voi myös laittaa tarjousta tulee privaan, jos ylimääräisenä pyörii. Kumminkin nyt tai viimeistään keväällä pääasia olis löytää hyvä kone ja sitten näitä lisälaitteita pikkuhiljaa kun vähän paremmin tietää mitä oikeasti tarvii.

“Missä päin sijaitset? Voisihan lähistöltä löytyä joku avantisti joka hieman näyttäisi mitä kannattaa katsoa ja voisi turista avanteista sulle lisätietoa.” <- Sijaitsen Vihdissä eli pääkaupunkiseudulla. Tulen mielelläni kyllä katsomaan laitoksia ja turisemaan, jos jollakulla tässä kulmilla moisia on!

“Voisit muuten lukaista käsikirjan, jos ei netistä löydy, pistä yyveetä niin laitan linkin jos saat ladattua. Saa tosin pyytämällä tehtaaltakin ihan sähköpostiin, olettaisin.” <- Käsikirja paikallistettu ja pitää lukea iltalukemiseksi.

“Muista tinkiä. Kannattaa esim tehdä niin, että tarjoat tuosta 7300e hintaisesta koneesta 6300e, sillä ehdolla että voit vielä tehdä lopullisen päätöksen kun menet katsomaan konetta.” <- Tuo 7300€ oli jo vähän tingitty hinta siitä alkuperäisestä, mutta hyvä tietää jos noissa on mahdollisesti vielä jonkunverran ilmaa. Nettikoneessakin halvimmat tuntuis olevan siinä 7000-8000€ paikkeilla riippuen laitteista, vuosimallista ja tunneista tietty. Tuo 10k€ laitteineen rupeis olee aika kipurajoissa jos meinaan enskesälle hankkia, kun ajattelin ihan “säästöillä” hommata ilman että on tarvis mennä lakkikourassa pankin tiskille. Tietty jos säästäis sen vuoden pidemmälle niin olis varaa jo kalliimpaakin, mutta ahdistaa ajatus että joutuis ottaa lapion ja kottikärrin kouraan enskesän projekteihin.. :)

Kiitoksia Jarkko62 kiinnityksen selityksistä ja kuvista + muusta infosta.

Tuosta mäen kulmasta on ollut sen verran turinaa, että uhrauduin ja menin tuonne -28 asteeseen vähän mittailemaan ja otin yhden valaisevan kuvan tuosta jyrkimmästä kohdasta. Mitat on suurinpiirtein eli ei varmasti kovin tarkkoja, johtuen juurikin pakkasesta ja siitä että yksin koitin mittailla. Tuossa kohdassa tosiaan jyrkin kohta ja kuvanottopaikasta takapuolella sitten hieman loivempaa. Tuossa mäen päällä on sitten talo, joka ei ihan kuvaan mahtunut.

-mika
 

Liitteet

  • kulma.jpeg
    kulma.jpeg
    163,1 KB · Katselut: 2 054
Jos rinteen kulma on yli 30 astetta, en ajaisi sitä Avantilla ylös enkä alas, saati sivuttain. Vanhana suximiehenä muistan hetket Pyhän Huttu-Ukon hurmoksessa, kulma on tiettävästi hurjimmillaan 32 astetta, Rukan Battery Run on 29, siinä oli ennen muokkausta mukava lähioffari ethelän miehelle ja Levin Black 27,5 astetta... Sallan Arskan asteista ei ole tietoa, mutta reisille käy sekin :mrgreen:

Ostin 420 mallin lähinnä kaivurin ja yleisen fiiliksen perusteella. Vierastin myös vähän ajatusta kuumana pärisevästä bensakoneesta kuivassa maastossa. Lisäksi Kubota oli entuudestaan tuttu veneen voimanlähteenä, mikä toi mukanaan myös synergiaetuja esimerkiksi suodattimien ja öljyn yhteensopivuudessa.

Niukkaan varustevalikoimaani ei kuulu ruohonleikkuria, omat ketoni siivoan toistaiseksi kahden Klipon voimin, vaimo lykkää itsevetävää ja minulle jää vapaasti rullaava. Leikkurin hankinta on käynyt mielessä, mutta satunnaiset vierailut nurmialueella ovat poikkeuksetta johtaneet melkoisiin ajouriin. Kai se ajan kanssa tiivistyisi, mutta levät nurmirenkaat taitaisivat olla pakollinen lisähankinta vakio-TR -kumien tilalle? Ilman kokemusta olettaisin 2-sarjan olevan nurmikon leikkuussa ylivoimainen lähinnä painonsa takia.

Murskeen lusikoiminen sujuu 4-sarjaisella leikiten suorakärkisellä 1300 peruskauhalla. Pihalla on tällä hetkellä 0-4, 0-16, 16 ja 32 karkeuksisia kasoja kuorma kutakin ja kaikista kauha täyttyy "höyhenen kevyellä" lähestymisellä ja kauhan sopivalla nosto-kääntöliikkeellä. Märkänä täysi kauha on lievästi liikaa lisäpainottomalle koneelle. Puntit ovat polttoleikkeinä odottamassa jatkojalostusta, mikäli tarvetta ilmenee. Toistaiseksi säästelen niveltä ja tarvittaessa tingin kuormasta. Mikäs tässä ajellessa.

Kuljettamisen mökille ja takaisin, 60 km siivu, olen toistaiseksi tehnyt vuokratrailerilla. Sallitulla 1600 kg vetopainolla liikkuu kone ja kauha, muut romppeet toisessa kuormassa omalla Tekno-Trailerin telikärryllä. Suunnittelin alumiinirunkoisen mittatilaustrailerin, mutta nykyiseen käyttöön suhteutettuna hommassa ei ole järkeä. Ehkäpä eläkepäivillä? Kuljetuksen helppoudessa pisteet menevät 2-sarjan suuntaan.

Olen omaan valintaani tyytyväinen. Kaivuri on usein koneen nokalla ja tulevaisuuden näkymätkin puoltavat raskaampaa konetta. Isompaakaan en oikein osaa kaivata, mutta varusteita pitäisi saada tukuttain lisää :mrgreen:
Ainoa häiritsevä tekijä on koneen terästyön ja pintakäsittelyn surkea laatu. Hitsausvirheitä, roiskeita, terävää särmää, maalattu "raakana".. sitä kuuluisaa suomalaista osaamista ja laatua!
 
Oletko kokeillut nurmikon leikkuuta perinteisellä ajoleikkurilla, jossa terä on keskellä?
Sillä pystyy mielestäni parhaiten ajamaan jyrkät rinteet, koska kuski pystyy omalla
painollaan vaikuttamaan painopisteeseen. Olen tälläisellä hydrostaattisella voimansiirrolla
varustetulla pelillä leikannut mökin nurmet nyt 19 vuotta. Sitä ennen käytössä oli työnnettävä
leikkuri, jolla leikkuu kesti koko päivän. Ajoleikkurilla homma kestää 1-2 tuntia.
Terät vaihdoin ensimmäistä kertaa viime vuonna.

Muissa hommissa on sitten käytössä Avant. Ensikokemukset hankin vuokratuilla Avanteilla ja
vasta sitten ostin oman. Hankintavaiheessa sain Agrimarketista koneen myös kokeiluun.

Oke
 
Taitaa tuo kolmio sijaita vähintään 4-ulotteisessa avaruudessa, kun kateettien summa 3,6m on vähemmän kuin hypotenuusan pituus 5m...
 
Onpa hyvä laskettelu piha lapsille :) Miksei vähän vanhemmillekin mäkihirmuille.
Jos tuossa mitassa on yksi kulma 90 astetta, niin jokin mitoista on väärin!? 0lisiko tuo 2m jotain 4,7m?

Mutta kuitenkin näyttäisi tosi jyrkältä. 200 sarjan avantilla pystyisi ehkä leikkaamaan nurmikkoa ylhäältä alas päin.
Ylöspäin ajaessa saattaa ruopia. Nousee kyllä ylös mutta ei hyvin. Sivuttain ajaessa saattaa luistella ainakin tr-kuvioisilla renkailla.

Isommissa koneissa on hydrauliikan öljysäiliö rungossa edessä ja pumput takana.
Ainakaan pidempää oleskelua alamäkeen noin jyrkässä mäessä ei suositella, pumput saattavat haukata tyhjää.
Kone kannattaa vuokrata kesällä testi mielessä tai joku "meidän" porukasta voi tulla esittelemään konetta.


Suosittelen pari lammasta, lapsillekin olisi hyvää seuraa :)
 

Liitteet

  • kulmat.jpg
    kulmat.jpg
    20,8 KB · Katselut: 1 989
Jos tuohon laittaisi liikennemerkin, niin silloin siinä voisi lukea 34%? Eli 1.6 / 4.74 * 100 (%) vai mitä?
 

Uusimmat keskustelut